Laguna II, punkt odniesienia dla samochodów wszystkich segmentów. Ogłaszając ostateczne wyniki testów w segmencie D (Laguna II, Peugeot 406, Citroën C5, Audi A4, Mercedes Classe C...), organizacja Euro Ncap potwierdza doskonały poziom bezpieczeństwa Laguny II. Jej konkurenci starali się przekroczyć próg 32.5 punktu, niezbędny do uzyskania masymalnej oceny 5 gwiazdek. Na próżno. Laguna II pozostaje więc jedynym samochodem z wszystkich segmentów, który może się poszczycić taką odznaką.
Przypomnijmy, że podczas testu przeprowadzonego w marcu 2001 roku, Laguna II uzyskała wynik 33.1 na 34 punkty. W trakcie zderzenia czołowego przeprowadzonego w bardzo trudnych warunkach (prędkość w momencie uderzenia 64 km/h), konstrukcja pojazdu wykazała się doskonałą wytrzymałością. Uderzenie spowodowało nieznaczne tylko odkształcenie. Ograniczenie odkształceń we wnętrzu kabiny pozostaje najistotniejszą normą w strategii Renault: nowa konstrukcja Laguny II zawiera blisko 70 kg stali o Wysokiej Granicy Plastyczności (THLE) pozwalającej na osiągnięcie wartości sztywności 2,5 raza większej od stali tradycyjnych. Podzespoły takie jak silnik, skrzynia biegów, akumulator, układ wspomagania hamowania, obudowa filtra powietrza oraz różne akcesoria zostały rozmieszczone z uwzględnieniem działania kontrolowanych stref zgniotu.
Na wypadek uderzenia w bok pojazdu środkowy słupek został usztywniony za pomocą wzmocnienia, składającego się z trzech warstw blachy. Dzięki temu jego całkowita grubość wynosi 4,3 mm. To wzmocnienie oraz obecność belki poprzecznej płata dachu i płyty podłogowej, pozwala na lepsze rozłożenie energii uderzenia i ogranicza wgniecenie kabiny. Płaty drzwiowe zostały wyposażone w konstrukcję amortyzującą, umożliwiającą lepsze zabezpieczenie środkowych części ciała.
Systemy zabezpieczenia użytkowników na najwyższym poziomie. Próby manekinów po przeprowadzonych testach Euro Ncap wykazały, że pasażer i kierowca są bardzo dobrze zabezpieczeni podczas zderzenia czołowego. Kolory manekinów, które odzwierciedlają poziom urazów powypadkowych, w tym przypadku były następujące: głównie zielony, (= bardzo dobre zabezpieczenie) w przypadku głowy i dolnych części ciała i żółty (= dobre zabezpieczenie) jeżeli chodzi o klatkę piersiową. Według Euro Ncap, ryzyko wystąpienia poważnego obrażenia podczas uderzenia 64 km/h w Lagunie II jest mniejsze niż 5 %. Laguna II jest więc dowodem na skuteczność Progresywnego Systemu Bezpieczeństwa Renault, który po raz pierwszy został wprowadzony właśnie w tym modelu. System ten nie mający sobie równego na rynku, składa się z poduszki powietrznej z programowanym napełnianiem oraz z pasa bezpieczeństwa wyposażonego w układ programowanego napinania.
Ta trzecia generacja Systemu Zabezpieczeń Renault jest połączeniem poduszek powietrznych o zmiennej pojemności (dwustopniowe napełnianie) z pasami bezpieczeństwa wyposażonymi w ograniczniki nacisku pasa (400 kg na miejscach z przodu) oraz z napinaczami. Przypomnijmy, że te dwa zakresy napełniania różnią się zależnie od siły i gwałtowności uderzenia. Celem takiego działania jest zapewnienie jeszcze lepszego zabezpieczenia w przypadku bardzo silnych uderzeń oraz jednoczesne zapobieganie wystąpieniu efektów ubocznych w przypadku uderzeń o niewielkiej sile. Ten nowy system wprowadzony przez Renault odróżnia się od innych systemów oferowanych na rynku poprzez zamontowanie w pasie kierowcy 2 napinaczy zamiast jednego montowanego zazwyczaj. W przypadku silnego zderzenia pozwala to znacznie ograniczyć stopień przesunięcia się kierowcy do przodu i poprawić w istotny sposób ochronę dolnych części ciała (znaczne zmniejszenie ryzyka obrażeń na poziomie kolan). Należy również wspomnieć o zabezpieczeniu stóp i kostek (których obrażenia mogą spowodować inwalidztwo), dzięki umieszczeniu na poziomie podłogi po stronie kierowcy i pasażera konstrukcji pochłaniającej energię. System wsuwania pedału hamulca w podłogę (oś pedałów dzieli się na części w przypadku bardzo silnego zderzenia czołowego) zmniejsza również ryzyko zranienia dolnych części ciała kierowcy.
Konstrukcja zapobiegająca zsuwaniu się pasażera z fotela podczas zderzenia została wzmocniona na wszystkich miejscach. W celu ograniczenia tego ryzyka konstrukcje siedzeń i elementy pasów bezpieczeństwa zostały ulepszone. Natomiast pasażerowie podróżujący z tyłu mają do dyspozycji trzy trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Miejsca boczne zostały wyposażone w pasy z napinaczami i ogranicznikami naciągu wytrzymującymi 600 kg. We wszystkich wersjach zamontowano trzy składane zagłówki z tyłu. Renault nie zapomniało też o najmłodszych, wyposażając oba tylne fotele boczne w znormalizowany system mocowania fotelika dla dziecka Isofix.
Ponadto, w celu zapewnienia bezpieczeństwa pasażerów w czasie zderzeń bocznych, Laguna II została wyposażona seryjnie we wszystkich wersjach w boczne poduszki powietrzne chroniące klatkę piersiową, umieszczone w oparciach przednich foteli, oraz w poduszki typu kurtyna osłaniające głowę, zamontowane we wzmocnieniach górnych i stanowiące zabezpieczenie osób siedzących na miejscach przednich i tylnych. Boczne poduszki powietrzne chroniące klatkę piersiową pasażerów podróżujących na tylnych fotelach są oferowane jako opcja w całej gamie. W sumie w Lagunie II znajduje się co najmniej 8 poduszek powietrznych.
Należy podkreślić, że doskonałość Renault w dziedzinie bezpieczeństwa nie polega jedynie na umiejętności połączenia ze sobą wszystkich tych systemów. Tajemnica Marki leży raczej w wiedzy i doświadczeniu pracujących dla niej inżynierów–specjalistów w zakresie bezpieczeństwa. Właśnie ta wiedza i doświadczenie pozwalają, po przeprowadzeniu licznych testów i wyliczeń, opracować optymalne zasady działania wszystkich elementów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo w samochodzie, a zwłaszcza określić bardzo precyzyjne parametry pracy zapewniające maksymalne wyniki. U podstaw wiedzy i umiejętności Renault w dziedzinie bezpieczeństwa leżą zatem przede wszystkim wiedza i umiejętności ludzi, którzy pracują dla firmy. Mégane pozostaje nadal punktem odniesienia dla konkurentów w swojej kategorii.
Mégane jest zaprzeczeniem twierdzenia, że młodsze pokolenia są zawsze więcej warte niż starsze. Fakt, że przyszedł na świat w roku 1995 nie stawia wcale wersji hatchback w gorszej sytuacji w stosunku do jej najmłodszych konkurentów na rynku. Ponad dwa lata po swoim pierwszym teście model Mégane, który uzyskał 30,3 punkta, nadal jest uznawany za lidera w kategorii pojazdów niższej klasy średniej (M1). Od chwili wprowadzenia go do sprzedaży w roku 1995, Mégane stanowi punkt odniesienia dla konkurentów w swojej kategorii w dziedzinie bezpieczeństwa, dzięki całkowicie zrewolucjonizowanym pasom bezpieczeństwa, które oprócz napinacza i zwijacza z mechanizmem blokującym zostały wyposażone dodatkowo w ograniczniki naciągu, tworząc wspólnie z tymi elementami system SRP (System Zabezpieczeń Renault). Samochód posiada ponadto niezwykle wytrzymałą konstrukcję nadwozia.
W roku 1998 w Mégane zaczyna być montowany seryjnie System Zabezpieczeń Renault - SRP, składający się z poduszek z programowanym systemem napełniania, napinaczy pasów, ograniczników naciagu i zagłówków z regulacją kąta nachylenia.
Laureaci Renault w rankingu Euro-Ncap z dnia 27.11.2001:
- Mégane 4 gwiazdki i tytuł najbezpiecznejszego samochodu w swojej kategorii
- Espace 4 gwiazdki i tytuł najbezpiecznejszego samochodu w swojej kategorii
- Clio 4 gwiazdki
- Scénic 4 gwiazdki
- Laguna II 5 gwiazdek i tytuł najbezpiecznejszego samochodu w swojej kategorii