Zaledwie w kilka miesięcy po wprowadzeniu na rynek gamy skuterów, Renault zaprezentowało na Światowych Targach Dwóch Kółek w Paryżu swój pierwszy "concept-bike" – owoc współpracy zespołu Design Renault i Renault Sport Technologies. Ten studyjny model, nazwany Ublo, stanowi nowatorską alternatywę dla tradycyjnego skutera. W trosce o spełnienie oczekiwań kierowców, których kusi czar dwóch kółek, lecz zniechęca niewystarczający poziom bezpieczeństwa, Renault przygotowało nową ofertę trzykołowego pojazdu. Dzięki swym istotnym zaletom w dziedzinie bezpieczeństwa czynnego, ochrony, komfortu i możliwości przewozu bagażu, Ublo mogłoby w przyszłości zdobyć tę nowa grupę klientów. Inną nowością na stoisku Renault jest użytkowa wersja Renault Fulltime 125, nazwana Groomy. Ten pierwszy skuter "dostawczy", oferuje ogromną ilość możliwości dostosowania swoich funkcji do potrzeb firm w zakresie przewozu lub szybkiego transportu w środowisku miejskim.
Wreszcie gama skuterów Renault zostaje rozszerzona o wersje z układem chłodzenia płynem modeli Campus 50 i Kouranos 125 oraz 250.
Odnotowywany od wielu lat znaczny wzrost na rynku motorowerów w Europie świadczy o tym, że coraz więcej kierowców przekonuje się do tego środka transportu. Pierwszymi beneficjentami tak znacznego wzrostu są skutery, a w szczególności modele o pojemności ponad 50 cm³, przeznaczone dla dorosłych klientów. Znużony korkami i problemami z parkowaniem, współczesny człowiek zaczyna doceniać uroki tego miejskiego środka transportu, który okazuje się szybki, praktyczny i coraz bardziej bezpieczny. Jednak wydaje się, że o ile jedni potrafią się przełamać, o tyle ciągle liczni są ci, którzy się wahają, zniechęceni niewystarczającym, ich zdaniem, poziomem bezpieczeństwa czynnego, łatwości prowadzenia lub komfortu.
Aby spełnić oczekiwania tej grupy klientów, projektanci Renault rozpoczęli w roku 2000 prace nad nowym modelem miejskiego środka transportu. Oparli się oni o założenia techniczne określone przez Renault Sport Technologies. Celem było zaś zaproponowanie tym niezdecydowanym kierowcom nowatorskiej alternatywy, rozwiązania pośredniego między tradycyjnym pojazdem na dwóch kółkach a samochodem.
Będąc czymś więcej niż tylko zwykłą grą stylistyczną, pomysł ten zmierzał również do przedstawienia produktu, który mógłby zostać wprowadzony do sprzedaży na przestrzeni roku 2003.
Aby zyskać mocne argumenty w dziedzinie bezpieczeństwa czynnego, łatwości prowadzenia, ochrony, komfortu i możliwości przewożenia bagażu, projektanci skoncentrowali się na opracowaniu produktu na trzech kołach: jednym z przodu i dwóch z tyłu. Prace projektowe, zainicjowane przez studio Renault Design w Barcelonie, i kontynuowane na dalszych etapach przez zespół Design Renault z Technocentre, doprowadziły w efekcie do powstania prototypu motoroweru o nazwie Ublo.
"Dzięki temu, że jesteśmy wolni od wszelkich wcześniejszych doświadczeń w dziedzinie pojazdów dwukołowych, mamy na nie zupełnie nowe spojrzenie - uważa Patrick le Quément, Dyrektor ds. Wzornictwa Przemysłowego Renault. Możemy w związku z tym nadać im całkiem nową interpretację. Wnosimy tu natomiast całe swoje doświadczenie projektowe w dziedzinie samochodów, dziedzinie, która należy z pewnością do najbardziej złożonych."
Oparty na trzech kołach, które dają kierowcy większe poczucie pewności, zapewniając również lepszy poziom bezpieczeństwa czynnego, dzięki większej stabilności i łatwości prowadzenia, Ublo posiada nową konstrukcję opartą na idei bańki.
Format pojazdu został opracowany przez Renault Design pod kątem jak największej dynamiki, o czym świadczy opływowy kształt tylnego modułu i wyjątkowa płynność przedniej szyby i zupełnie przezroczystego dachu. Ublo jest wygodniejszy od tradycyjnych skuterów i zapewnia lepszą ochronę, a wszystkie jego funkcje mieszczą się wewnątrz "bańki", łącznie z bagażnikiem. Gładki i okrągły pojazd wymusza de facto nową formułę wizualną, w której kabina i jej części składowe są wbudowane w tę "bańkę", a nie jak działo się to dotychczas, gdy elementy kabiny były po prostu "poukładane" wewnątrz.
Jednobryłowy Ublo na trzech kołach charakteryzuje się również ciekawym zestawieniem kolorystycznym: czerwień o odcieniu pomarańczowym na tylnym module i bloku przyrządów kontrolnych, metaliczna szarość na dolnej obudowie, szczególnie narażonej na uderzenia żwiru, i szary dach z przyciemnianego pleksiglasu.
Pragnąc zapewnić kierowcy przede wszystkim takie same wrażenia jak przy prowadzeniu pojazdu dwukołowego, inżynierowie Renault Sport Technologies zastosowali niezależne, tylne wahacze na każdym kole oraz system sterowania centralnym amortyzatorem przy pomocy połączenia wahadłowego, czyli rozwiązanie zbliżone do tych, które są wykorzystywane w jednoosobowych motorach wyścigowych.
Ze względu na wymogi związane z masą i sztywnością, Renault opracowało ramę z aluminiowego profilu. W celu obniżenia środka ciężkości zbiornik na benzynę o pojemności 19 litrów został umieszczony w dolnej części podwozia, natomiast chłodnica znalazła się między rurami z przodu ramy silnika. Ten lekki i sztywny zespół zapewnia Ublo doskonałą zwrotność i sprawia, że pojazd znakomicie trzyma się drogi w każdych warunkach. Jeśli chodzi o zawieszenie, Ublo został wyposażony z przodu w widelec hydrauliczny o średnicy 40 mm. Cały zespół układu kierowniczego i zawieszenia jest zapożyczony z technologii stosowanej w motocyklach, z kolumną kierowniczą w kształcie litery "T", obracającą się na dwóch stożkowych łożyskach.
Zawieszenie tylne posiada jeden centralny amortyzator, połączony z każdym z aluminiowych wahaczy przy pomocy połączenia wahadłowego. Amortyzator pneumatyczny może być regulowany w zależności od obciążenia, poprzez zmianę ciśnienia sprężonego powietrza.
Istotne atuty w zakresie bezpieczeństwa
Od wielu już lat jeden ze strategicznych kierunków działania Renault stanowi bezpieczeństwo, i aspekt ten jest konsekwentnie akcentowany w ramach całej gamy produktów. W zakresie bezpieczeństwa biernego Ublo nie jest wyjątkiem, oferując funkcje nieznane dotąd na rynku pojazdów dwukołowych, w postaci przedniej, pionowej poduszki powietrznej. Umieszczona w konsoli centralnej, pomiędzy kierownicą a przednią szybą, poduszka rozwija się pionowo w przypadku zderzenia, w celu zapewnienia skutecznej ochrony kierowcy.
Dla lepszego bezpieczeństwa przy jeździe w nocy, Ublo został wyposażony w podwójne reflektory z żarówkami ksenonowymi z przodu oraz trzy światła stop z tyłu, w tym jedno w górze. Światła awaryjne stanowią uzupełnienie tego wyposażenia.
Aby nie zwiększać szerokości skutera, widoczność z tyłu, która jest sprawą najwyższej wagi w pojazdach dwukołowych, zapewnia kamera umieszczona z tyłu Ublo, nad zdejmowanym bagażnikiem. Dzięki tej kamerze kierowca ma panoramiczny obraz sytuacji z tyłu pojazdu, na ekranie umieszczonym pośrodku kierownicy.
W celu zminimalizowania efektu "nurkowania" podczas hamowania i zapewnienia pełnego wykorzystania możliwości układu hamulcowego przez wszystkich kierowców, zastosowano rozwiązanie polegające na połączeniu z prawą dźwignią kierownicy hamulców przednich i tylnych. Z przodu Ublo posiada tarczę 400 mm, dostosowaną do obwodu obręczy koła, oraz zacisk z podwójnym tłokiem. Każde z kół tylnych jest wyposażone w tarcze 250 mm, umocowane wewnątrz obręczy, oraz zacisk z jednym tłokiem. 3 koła, w tym dwa napędowe
Ponieważ model Ublo miał być dostępny dla wszystkich posiadaczy prawa jazdy kategorii B, pojazd wyposażono w silnik 124 cc, dwucylindrowy, czterosuwowy, z układem chłodzenia cieczą. Silnik ten, umieszczony w dolnej części, pod siedzeniem, będzie połączony z sześciobiegową skrzynią ze sterowaniem elektrycznym, wyposażoną w mechanizm różnicowy.
Przeniesienie napędu na tylne koła jest zapewnione przez dwa paski napędowe, napędzające każde z kół osobno. Na niektóre rynki europejskie będzie mogła zostać wprowadzona wersja o większej pojemności skokowej, natomiast Renault analizuje już możliwość stworzenia wersji odwołującej się do nowych źródeł energii, spełniających normy Euro 2003.
Świadomi potrzeby istnienia dużej przestrzeni bagażowej, inżynierowie Renault zaprojektowali nowe rozwiązania, zapewniające pojemność ponad 100 litrów. Jeśli chodzi więc o zalety funkcjonalne, trzeba podkreślić, że kierowca Ublo będzie miał do swojej dyspozycji powierzchnię bagażową o pojemności 120 litrów.
Poza schowkiem w centralnej konsoli, miejsce do przewozu różnego rodzaju przedmiotów znajduje się w bagażniku pod siedzeniem, w drugim umieszczonym pod oparciem pasażera i jeszcze jednym z tyłu tego oparcia. Należy nadmienić, że ten ostatni bagażnik może pełnić również funkcję zdejmowanego pojemnika na kółkach z uchwytem. Uchwyt pojemnika może ponadto służyć jako zagłówek dla pasażera.
Siedzenie pasażera jest zatem prawdziwym fotelem, z oparciem i zagłówkiem. W celu zapewnienia kierowcy i pasażerowi jeszcze lepszego komfortu jazdy do wykonania siedzeń w Ublo użyto specjalnego materiału o formie umożliwiającej indywidualne dopasowanie siedzenia. Ponadto, do dyspozycji pasażera pozostają dwa uchwyty przytrzymujące i zaczepy pozwalające, w razie potrzeby, umocować torbę na siedzeniu pasażera.
Elementy wyposażenia podnoszące komfort jazdy
Ublo pozostaje wierny tradycji Renault w dziedzinie komfortu jazdy, dlatego zapewniono mu poziom wyposażenia pojazdów wyższej klasy, co pozwoli zwiększyć przyjemność jego prowadzenia i eksploatacji. Model ten wyposażono w cyfrową tablicę rozdzielczą ze wskaźnikiem zmiany biegów jako uzupełnieniem wskaźników tradycyjnych (temperatura płynu, poziom paliwa, zegar).
W pojeździe znajduje się specjalne miejsce do instalacji wysokiej klasy odbiornika radiowego, a intercom ułatwia prowadzenie rozmowy między kierowcą a pasażerem.
Na wzór Laguny - samochodu bez kluczyka, Ublo został wyposażony w stacyjkę na kartę. System ten działa w oparciu o fale radiowe, odblokowując układ blokady zapłonu i umożliwiając uruchomienie silnika jedynie poprzez rozpoznanie karty, którą użytkownik ma przy sobie. Ponadto w Ublo można zainstalować system nawigacji GPS, połączony ewentualnie z funkcją "Balease" pozwalającą na zlokalizowanie maszyny w przypadku kradzieży.
Wprowadzenie do sprzedaży przewidywane na przestrzeni roku 2003
Groomy - pierwszy skuter "użytkowy"
W trosce o skuteczność, zwłaszcza w przypadku jazdy w mieście, coraz więcej firm, osób prowadzących działalność zawodową lub przemieszczających się samodzielnie osób prywatnych zwraca się w kierunku dwóch kółek, by zapewnić sobie szybki transport lub przewóz. W odpowiedzi na ich oczekiwania Renault przedstawia model Groomy - pierwszy skuter "użytkowy", zaprojektowany specjalnie do użytku wielozadaniowego. Model Groomy został opracowany przez zespół Renault Sport Technologies na bazie skutera Fulltime 125 cc.
Oprócz elementów przejętych ze wspomnianego modelu, takich jak zdejmowany dach i panoramiczna przednia szyba, które gwarantują skuteczną ochronę w przypadku złej pogody, a co za tym idzie - umożliwiają eksploatację pojazdu w każdych warunkach pogodowych, Groomy posiada jednoosobowe siedzenie oraz uniwersalną platformę z tyłu pozwalającą na przewóz wszelkiego rodzaju ładunku.
Platforma ta jest regulowana i może pomieścić ładunek o wadze maksimum 85 kg. Można również umieścić na niej bagażnik, pojemnik na kółkach z uchwytem, skrzynkę na narzędzia lub inne, specjalne elementy wyposażenia. W ramach dodatkowego wyposażenia Renault zaproponuje dwa różne typy bagażników.
Z uwagi na obecność platformy, dach w Groomy jest zdejmowany, w odróżnieniu do modelu Fulltime, gdzie dach składa się w bagażniku. Groomy ma siedzenie o takiej samej wysokości (680 mm) jak Fulltime, co sprawia, że jest ono łatwo dostępne dla osób o różnej budowie fizycznej. Ponadto, oba modele mają takie same parametry techniczne. Groomy jest zatem wyposażony w koło 13-calowe z przodu i 12-calowe z tyłu, natomiast na jego układ hamulcowy składają się hamulce tarczowe 220 mm z przodu i z tyłu. Podwójny, tylny amortyzator hydrauliczny oraz światła awaryjne sterowane włącznikiem przy kierownicy, zwiększają poziom bezpieczeństwa jazdy.
Podobnie jak Fulltime, Groomy jest wyposażony w silnik 4-suwowy, 125 cm³ , spełniający wymogi normy Euro 2. Jako prawdziwy skuter "dostawczy" Groomy dysponuje wszelkimi atutami, by zdobyć i zadowolić przedstawicieli wszystkich zawodów, bez względu na to, czy będą to rzemieślnicy, firmy kurierskie i usługowe, czy reprezentanci wolnych zawodów.
Montowany we Włoszech, w fabryce w Benelli, Groomy będzie dostępny we Francji w drugim półroczu roku 2002. (W Polsce jedynie na specjalne zamówienie).
Chcąc zapewnić użytkownikom większą przyjemność jazdy i lepsze osiągi, Renault wzbogaca swoja gamę skuterów i oferuje nowe wersje z układem chłodzenia płynem w modelach Renault Campus 50 cm³ i Renault Kouranos 125 cm³. W obu tych wersjach wprowadzono ponadto zmiany w układzie hamulcowym i zawieszeniu. Gama Renault zostanie również rozszerzona o wersję 250 cm³ z układem chłodzenia płynem modelu Kouranos.
Zaprezentowane podczas Światowych Targów Dwóch Kółek w Paryżu modele Campus 50 LC i Kouranos 125 LC zyskały, za sprawą zespołu Renault Design, nowe, oryginalne kolory, o charakterze bardziej dynamicznym i zdecydowanie bardziej sportowym, natomiast Kouranos 250 LC wszedł do grona pojazdów wyższej klasy. W uzupełnieniu tych trzech nowości, wszystkie skutery z gamy Renault będą wystawione na stoisku marki w oryginalnych dekoracjach sygnowanych również przez Renault Design. Dwa modele Campusa 50 zostaną więc zaprezentowane w dekoracjach utrzymanych w stylu sportowym i w duchu aktualnych tendencji graficznych.
Główna gwiazda gamy Renault - model Fulltime będzie wystawiony w trzech różnych wersjach kolorystycznych, z których dwie wykorzystują barwy interferencyjne pochodzące z najnowszych modeli samochodów marki Renault - Avantime i Vel Satis. Trzecia wersja Fulltime’a - w czarne paski, luminescencyjna i błyszcząca, będzie uśmiechem w stronę świata dzikiej natury, przynosząc nowatorskie rozwiązania w dziedzinie aspektów graficznych oraz bezpieczeństwa, dzięki zastosowaniu lakieru luminescencyjnego.
Skuter Renault Campus, kompaktowy i lekki, zyskuje bardziej sportowy charakter i lepsze osiągi dzięki zastosowaniu w nim nowej wersji silnika z układem chłodzenia płynem, która spełnia normy dotyczące emisji zanieczyszczeń Euro 2. Nowa wersja LC modelu Campus 50 rozwija moc 3,4 koni przy 7500 obr./min., i jest wyposażona w hamulce tarczowe o średnicy 190 mm, zarówno z przodu jak i z tyłu.
Renault Campus 50 LC będzie dostępny wiosną roku 2002, w kolorach: niebieskim, żółtym i czerwonym matowym.
Wyposażony w nowy silnik jednocylindrowy, czterosuwowy, 125 cc, z układem chłodzenia płynem Kouranos 125 LC zyskuje większą moc o około 10 % (11,96 koni przy 9000 obr./min.) i znacznie wyższy moment obrotowy (12 Nm przy 8500 obr./min.). A zatem turystyczna wersja skutera oferuje większy niż kiedykolwiek komfort jazdy.
Poza większymi osiągami Kouranos 125 LC zapewnia wyższy poziom komfortu dzięki podwójnemu amortyzatorowi tylnemu, który jest teraz regulowany i może być ustawiany w 5 pozycjach. Każdy kierowca ma zatem możliwość wybrania ustawienia odpowiedniego do obciążenia pojazdu. Kouranos 125 LC będzie dostępny w kolorze metalicznego błękitu Candy, w końcu 2001 roku, w cenie 21 990 FF brutto, czyli 3352,35 Euro. (W Polsce jedynie na specjalne zamówienie).
Po wprowadzeniu wersji 50 i 125 cc, Renault rozszerza swoją gamę o produkt o średniej pojemności skokowej, przeznaczony dla klienteli zainteresowanej skuterem wyższej klasy, który zapewniając duże osiągi i komfort jazdy, zachowa jednocześnie doskonałą zwrotność. Renault Kouranos 250 LC, łączący w sobie parametry skutera turystycznego ze starannie zaprojektowanym, eleganckim wyglądem, jest adresowany przede wszystkim do dorosłej młodzieży, która podąża za modą, dba o swój wizerunek i swobodę poruszania się.
Wyposażony w silnik 250 cm³, jednocylindrowy i czterosuwowy, z układem chłodzenia płynem, Kouranos 250 LC osiąga moc 19,97 koni przy 6500 obr./min. oraz moment obrotowy 23 Nm przy 5750 obr./min. Skuter Kouranos 250 LC doskonale trzyma się drogi, w szczególności dzięki 13-calowemu kołu z przodu i podwójnemu, hydraulicznemu amortyzatorowi tylnemu, który może być ustawiany w 5 pozycjach.
Hamowanie zapewnia: z przodu - hamulec tarczowy 240 mm z zaciskami swobodnymi o dwóch tłokach, a z tyłu - hamulec tarczowy 220 mm. Kouranos 250 LC będzie dostępny w końcu roku 2001, w kolorze Dunes, w cenie 27 990 FF brutto, czyli 4267,05 Euro. (W Polsce jedynie na specjalne zamówienie).