Po niezwykle udanej wersji Clio 1,5 dCi/65KM Renault wprowadza na rynek nową wersję: 1,5 dCi/80 KM. Stając się nowym punktem odniesienia dla swoich konkurentów na rynku, Clio 1,5 dCi/65 KM podbiło klientów wygodą prowadzenia, komfortem akustycznym i niskim zużyciem paliwa. Wyposażona w wymiennik powietrza oraz wtryskiwacze o lepszej wydajności, a także posiadające nowe parametry kalibracji, wersja o mocy 80 KM wzbogaca dodatkowo swe zalety o niższe, ograniczone do 4,2 l/100 km, zużycie paliwa oraz niską emisję spalin (CO2110 g/km).
Przy pomocy wersji 1,5 dCi/65KM, a obecnie 1,5 dCi/80KM, Renault stworzyło rodzinę nieznanych dotąd silników turbo diesel o małej pojemności wyposażonych w system zasilania common rail.
Cechą charakterystyczną układ wtrysku Common Rail drugiej generacji, opracowanego dla wersji 1,5 dCi/80KM, we współpracy z Delphi Automotive Systems, jest to, iż wtryskiwacze sterowane są indywidualnie i do każdego z nich dostarczana jest tylko ściśle określona, niezbędna ilość oleju napędowego, co znacznie poprawia wydajność, a w efekcie, zapewnia mniejsze zużycie paliwa.
Oprócz zastosowania wymienionych rozwiązań, zwiększono również moc silnika do 80 KM i moment obrotowy do 185 Nm. Silnik 1,5 dCi 80 KM umożliwia dynamiczną jazdę po osiągnięciu 90% maksymalnego momentu obrotowego już przy najniższych wartościach prędkości obrotowej. W stosunku do swego poprzednika - silnika 1,9 dTi 80 KM, wersja 1,5 dCi 80 KM zapewnia zatem większy o prawie 16% moment obrotowy (+ 25 Nm). Tę elastyczność i zapas mocy przy niewielkiej prędkości obrotowej uzupełnia nowa sprężarka BorgWarner o niezwykle niskim stopniu bezwładności i krótszym czasie reakcji. Stworzony zgodnie z normami ochrony środowiska, ten silnik diesel nowej generacji sprawia, że Nowe Clio 1,5 dCi/80KM zużywa mniej paliwa - zaledwie 4,2 l/100 km w europejskim cyklu mieszanym i ma ograniczony do 110 g/km stopień emisji CO2.
Nowe Clio 1.5 dCi/80 KM będzie dostępne na początku roku 2002
System kontroli toru jazdy ESP pojawia się w Nowym Clio po raz pierwszy. Ten element wyposażenia odpowiedzialny za bezpieczeństwo czynne, będący rzadkością w segmencie małych samochodów, uzupełnia zestaw zastosowanych w Nowym Clio rozwiązań w zakresie zachowania na drodze, hamowania i bezpieczeństwa biernego.
Nowe Clio, wyposażone seryjnie w ABS z funkcją elektronicznego rozdziału siły hamowania EBV oraz we wspomaganie nagłego hamowania (za wyjątkiem wersji Renault Sport 2,0 16V), zyskuje teraz dodatkowo system kontroli toru jazdy ESP z układem antypoślizgowym ASR i funkcją zapobiegającą gaśnięciu silnika MSR. Od wiosny 2002 system ESP będzie dostępny jako opcja w wersjach 2,0 16V Renault Sport, 1,4 16V (z mechaniczną i z automatyczną skrzynią biegów), oraz 1,5 dCi 80 KM. W okresie późniejszym, w ciągu roku 2002, ESP będzie również dostępne w opcji w wersjach z silnikami 1,2 16V i 1,5 dCi/65 KM.
Połączony ze wspomaganiem nagłego hamowania, układ hamulcowy w wersjach 1,4 16V i 1,5 dCi/80KM Nowego Clio wyposażonych w ESP, został zmodyfikowany poprzez wprowadzenie tarcz 228 mm z tyłu (zachowano tarcze wentylowane 259 mm z przodu). Wersje te są wyposażone w ESP/ABS Bosch 5.7 najnowszej generacji oraz w elektroniczny rozdzielacz siły hamowania EBV. Dzięki temu rozwiązaniu Nowe Clio posiada bardziej wytrzymały i skuteczny układ hamulcowy.
Z uwagi na doskonały kompromis między komfortem a sprawnością działania, rozwiązania zastosowane w zawieszeniu Nowego Clio zapewniające większe bezpieczeństwo i przyjemność jazdy, zyskały duże uznanie, podobnie jak niezwykle skuteczny układ hamulcowy. Należy nadmienić, że przy okazji wprowadzania nowych rozwiązań poprawiono także bezpieczeństwo bierne Nowego Clio, wzbogacając go liczne, dodatkowe elementy, takie jak wzmocnienia konstrukcji nadwozia, przednie poduszki powietrzne z programowanym napełnianiem, dostępne w wyposażeniu seryjnym boczne poduszki chroniące głowę i klatkę piersiową, napinacze pasów na bocznych siedzeniach z tyłu oraz współdziałający z trzypunktowymi pasami system Isofix na przednim fotelu i tylnych miejscach bocznych.
Regulator-ogranicznik prędkości zapewniający wyższy komfort prowadzenia samochodu
Nowe Clio, wyposażone w rzadkie w tym segmencie elementy poprawiające komfort prowadzenia, jak np. czujnik deszczu i reflektory ksenonowe, może zostać wzbogacone również o regulator prędkości. Funkcja ta, zarezerwowana dotychczas tylko dla pojazdów wyższej klasy, występuje ponadto razem z ogranicznikiem prędkości.
Regulator-ogranicznik prędkości będzie dostępny w ciągu 2002 roku jako opcja w wersjach 2,0 16V Renault Sport i 1,5 dCi/80 KM. Oferta będzie następnie stopniowo rozszerzana jako opcja na wszystkie silniki z gamy (oprócz 1,2/60 KM).
W Nowym Clio zamontowano zrobotyzowaną skrzynię biegów Quickshift 5 w wersji z nowym silnikiem 1,2 16V. Opracowana w oparciu o skrzynię pochodzącą z Twingo, wersja ta została udoskonalona poprzez wprowadzenie i odpowiednie dostosowanie specyficznych rozwiązań, a w szczególności zastosowanie w silniku i skrzyni 2 nowych modułów elektronicznych. Po wprowadzeniu we wrześniu do Nowego Clio automatycznej, inteligentnej skrzyni "DP0" w wersji z silnikiem 1,4 16V, oferta skrzyń inteligentnych została wzbogacona o wersję nieznaną dotąd w Clio, współpracującą z silnikiem 1,6 16V (wersja nie będzie oferowana w Polsce).
Tradycyjnie silna pozycja Renault w segmencie aut kompaktowych ze zautomatyzowaną skrzynią biegów zostanie dodatkowo ugruntowana dzięki znacznemu wzbogaceniu oferty o skrzynie inteligentne i zrobotyzowane najnowszej generacji.
Do modułów elektronicznych silnika 1,2 16V i zrobotyzowanej skrzyni biegów Quickshift 5 wprowadzono nowe rozwiązania, które zostały specjalnie dostosowane do Nowego Clio. Zmiany te, w połączeniu z multipleksową strukturą elektryczną Nowego Clio, pozwalają na pełne wykorzystanie momentu obrotowego i dynamiki silnika 1,2 16V, a co za tym idzie – zapewniają większą przyjemność prowadzenia samochodu i lepszy czas włączania biegów. Ponadto, Nowe Clio jest wyposażone w udoskonalone sterowanie przełącznikiem "kick down", z przekroczeniem punktu oporu w celu wybrania niższego biegu w trybie automatycznym.
Połączenie wydajności i oszczędności skrzyni mechanicznej z łatwością użytkowania skrzyni automatycznej
Skrzynia Quickshift 5 ma niebagatelną z punktu widzenia klienta zaletę, jaką jest oszczędność w eksploatacji. Z uwagi bowiem na jej koncepcję opartą o zasadę działania skrzyni mechanicznej, skrzyni Quickshift 5 udaje się uniknąć charakterystycznych dla skrzyń automatycznych strat i tarć, przez co zapewnia ona doskonałą wydajność. Tryb automatyczny, wyposażony w program samodostosowawczy z systemem fuzzy logic, pozwala ograniczyć w Nowym Clio 1,2 16V Quickshift 5 zużycie paliwa o 0,1 l/100 km w cyklu mieszanym w stosunku do wersji z klasyczną skrzynią mechaniczną.
Skrzynia Quickshift 5 jest sterowana za pomocą następujących elementów:
- moduł elektroniczny skrzyni biegów sterujący zmianą biegów. W celu zapewnienia mu wszystkich informacji dotyczących samochodu, moduł ten został podłączony do przełącznika trybu jazdy i zmiany biegów, do czujnika pedału hamulca i modułu elektronicznego sterowania silnikiem. Może on ponadto uwzględniać takie parametry jak ukształtowanie terenu lub styl jazdy kierowcy.
- moduł elektroniczny sterowania silnikiem, który w oparciu o informacje pochodzące z modułu skrzyni biegów optymalnie dostosowuje moment i prędkość obrotową, oddziaływując na wtrysk i wyprzedzenie zapłonu.
- automatyczne urządzenie do zmiany biegów, zapewniające włączanie odpowiednich biegów. Urządzenie to składa się z siłowników hydraulicznych sterowanych przy pomocy elektrozaworów (włączanie i wyłączanie sprzęgła, wybór i włączanie odpowiednich biegów) i z zespołu elektropompy, który dostarcza energię potrzebną do zmiany biegu.
Oprócz łatwości użytkowania, koncepcja skrzyni Quickshift 5 zakłada również niski koszt obsługi. W skład tej skrzyni nie wchodzi żaden element, który mógłby ulec zużyciu. Została ona napełniona olejem na cały okres eksploatacji (jak wszystkie mechaniczne skrzynie biegów Renault), w związku z czym wymaga jedynie kontroli poziomu oleju w czasie okresowych przeglądów.
Nowe Clio 1.2 16v Quickshift 5 będzie wprowadzone do sprzedaży na początku roku 2002 w wersji wyposażenia Expression.