Kangoo zostało wyposażone w nowy silnik będący punktem odniesienia na rynku diesli o małej pojemności skokowej 1.5 dCi w wersji 65 KM/160 Nm. Zamontowany po raz pierwszy w Nowym Clio w czerwcu 2001 r., silnik 1.5 dCi 65 KM zyskał uznanie klientów, zapewniając większą przyjemność jazdy, wyższy komfort akustyczny i niskie zużycie paliwa. Silnik ten stanowi uzupełnienie zmian wprowadzonych do podstawowych elementów Kangoo, zwłaszcza w dziedzinie akustyki, przy okazji inauguracji nowej gamy w lipcu 2001 r.
Renault opracowało zupełnie nową rodzinę silników turbo diesel common rail (K9K). W celu uzyskania właściwej równowagi między osiągami a zużyciem paliwa oraz zapewnienia kompaktowych wymiarów jednostki napędowej, Renault opracowało silnik wysokoprężny o małej pojemności skokowej (1461 cm3), aby ograniczyć hałas i zużycie paliwa. Ten silnik nowej generacji został wyposażony w turbodoładowanie z systemem wtrysku Common Rail, aby zapewnić większą przyjemność jazdy samochodem. Dzięki niemu Kangoo oferuje wyższy komfort jazdy i najniższe na rynku "pojazdów rekreacyjnych" zużycie paliwa (5,5 l/100 km w cyklu mieszanym) oraz poziom emisji spalin (emisja CO2 146 g/km).
Zmodyfikowany układ wtrysku paliwa dla poprawy komfortu akustycznego
Układ wtrysku Common Rail drugiej generacji w silniku 1.5 dCi został opracowany we współpracy z Delphi Automotive Systems O ile sferyczny kształt pozwala odróżnić go od tradycyjnej listwy wtryskowej bloku cylindrów, to korzyści z tego typu systemu Common Rail wynikają głównie z zastosowanych w nim wtryskiwaczy oraz udoskonalonego sterowania procesem wtrysku. System ten pozwala na ciągłe sterowanie kątem wyprzedzenia i wydatkiem wtrysku w zindywidualizowany sposób dla każdego z wtryskiwaczy. Podobnie, funkcja stałej kontroli i samoregulacji umożliwia korekcję wydatku w czasie wstępnego wtrysku zapewniając przez cały czas optymalne spalanie. Jeśli do tego dodamy małą pojemność skokową i mały ciężar silnika otrzymamy znaczące obniżenie zużycia paliwa w jeździe miejskiej!
Wtryskiwacze działają w oparciu o technologię, która umożliwia ograniczenie siły niezbędnej do sterowania otwieraniem/zamykaniem iglicy, pomimo wysokiego ciśnienia. Pozwoliło to zminiaturyzować zawór oraz cewkę sterującą i zainstalować je w środku wtryskiwacza, jak najbliżej iglicy. W efekcie uzyskano krótszy czas reakcji, umożliwiający wykonanie wstępnego wtrysku bezpośrednio przed wtryskiem głównym, co dodatkowo poprawiło komfort akustyczny.
W stosunku do silnika 1.9D o podobnej mocy 65 KM, poziom hałasu wewnątrz pojazdu zmniejszył się o 3 dB przy prędkości 3000 obr./min.
Większa przyjemność jazdy, niższe zużycie paliwa i poziom emisji spalin
Posiadający maksymalny moment obrotowy 160 Nm przy 2000 obr./min, z czego 85% osiąga się między 1500 a 3500 obr./mn, silnik 1.5 dCi umożliwia dynamiczną jazdę, znacznie poprawiając komfort prowadzenia pojazdu. W porównaniu z dieslem wolnossącym 1.9D 65 KM, moment obrotowy tego silnika jest wyższy o 33% (+ 40 Nm), co pozwala zmniejszyć o prawie 4 sekundy czas przyspieszania od 0 do 100 km/h (16,3 s wobec 20,2 s). Tę elastyczność i zapas mocy na niskich obrotach silnika uzupełnia dodatkowo turbosprężarka BorgWarner o bardzo małej bezwładności i minimalnym czasie reakcji.
Zużycie paliwa zostało znacznie ograniczone i zmniejszyło się w cyklu mieszanym o 24% (- 1,3 l/100 km) w stosunku do wersji 1.9D 65 KM, a przy jeździe poza miastem ustaliło się na poziomie 4,9 l/100 km. Oprócz niezwykle niskiego zużycia paliwa, koszt eksploatacji Kangoo 1.5 dCi obniżył się również dzięki mniejszej częstotliwości przeglądów - co 30 000 km.
Silnik 1.5 dCi został także opracowany pod kątem realizacji jednego z podstawowych założeń Renault w dziedzinie charakterystyki silników, jakim jest poszanowanie środowiska naturalnego. Dzięki temu silnikowi diesel nowej generacji, Kangoo 1.5 dCi zużywa jedynie 5,5 l paliwa /100 km w europejskim cyklu mieszanym, co oznacza zmniejszenie poziomu emisji CO2 do 146 g/km. W czasie jazdy w mieście, mała pojemność skokowa i ograniczony ciężar silnika przyczyniają się do znacznego zmniejszenia zużycia oleju napędowego. System oczyszczania spalin spełnia normy Euro3 (Euro 2000) i składa się z dwudrożnego katalizatora, umieszczonego bezpośrednio przy wyjściu silnika, co umożliwia szybszy wzrost jego temperatury, gdy silnik jest zimny, oraz z układu usuwania zanieczyszczeń NOx poprzez sterowaną elektrycznie recyrkulację gazów spalinowych (EGR).
Nowa gama o zmodyfikowanych, podstawowych elementach pojazdu
Przypomnijmy, że w Kangoo wprowadzono istotne zmiany, w szczególności w dziedzinie zachowania się pojazdu na drodze i komfortu akustycznego, przy okazji inauguracji nowej gamy w lipcu 2001 r. Dzięki poszerzonemu, tylnemu zawieszeniu i zastosowaniu nowych opon, takich jak w „zwykłych” samochodach osobowych, czyli szerszych i niższych, Kangoo gwarantuje doskonalszy kompromis między komfortem a sprawnością działania.
Dla zapewnienia większego komfortu wewnątrz pojazdu, przeprowadzono szeroko zakrojone prace nad obniżeniem poziomu hałasu, wprowadzając zmiany w komorze silnika i w kabinie, oraz zastosowano nowe elementy, takie jak lusterka wsteczne, czy okładziny tylnych nadkoli. W styczniu 2002 r., powierzchnia szyb w drzwiach przednich zostanie powiększona o 22 %. Wszystkie te ulepszenia pozwolą ograniczyć poziom hałasu o około 4 dB, przy ustabilizowanej prędkości 130 km/h.
Rozwiązania te umożliwiają pełne wykorzystanie możliwości, jakie oferuje silnik 1.5 dCi, podkreślając wielofunkcyjny charakter samochodu i zwiększając komfort jego eksploatacji. Bez względu na to, czy jest używany do jazdy po mieście, czy na dłuższe eskapady, Kangoo 1.5 dCi pozwala połączyć przyjemność jazdy i wygodę.
Cena brutto nowego Kangoo OASIS 1.5 dCi/65 KM na dzień 04/02/2002 wynosi 53 000 PLN.