Zaprezentowany w trakcie siedemdziesiątego drugiego Międzynarodowego Salonu Motoryzacyjnego w Genewie Renault Espace Concept to kolejny krok w ewolucji wnętrza pojazdu w kierunku wyższego komfortu jazdy, bezpieczeństwa i przyjemności prowadzenia. Ponadto, zgodnie z wyznawaną filozofią, w Renault skonstruowano samochód - dzieło sztuki, o silnej osobowości, sportowej sylwetce i charakterystycznym wizerunku Renault, odzwierciedlonym pierwotnie w modelu Vel Satis.
Renault zrewolucjonizowało pojęcie komfortu, wprowadzając na rynek w 1984 roku pojazd jednobryłowy, łączący w sobie cechy limuzyny z różnorodnością zastosowań, przestronnością i przyjaznym charakterem. Kabina o całkowicie płaskiej podłodze i możliwości mocowania na szynach aż siedmiu foteli mogła być dowolnie przystosowywana do potrzeb użytkownika. Integralną częścią koncepcji Espace była wyśrodkowana deska rozdzielcza, zaś umieszczenie regulacji klimatyzacji po bokach oddzielnie dla pasażera i kierowcy zwolniło dużo przestrzeni w jej centralnej części.
Przyjemność podróżowania: indywidualny komfort w jednym wnętrzu
Zgodnie ze swoja filozofią Renault pragnęło pójść jeszcze dalej, czego przykładem jest Espace Concept, ucieleśniający troskę o komfort i dobre samopoczucie każdego pasażera. Celem ostatniego kroku było to, aby każdy pasażer był w centrum uwagi, niezależnie od tego, gdzie siedzi. To poszukiwanie rozwiązania najlepszego z możliwych, uwzględniającego potrzeby każdego pasażera wewnątrz tego samego pojazdu.
Przykładem niech tu będzie możliwość regulowania ogrzewania i wentylacji zarówno z przodu jak i z tyłu wynikająca z nowatorskiego rozwiązania: umieszczenia nawiewów na dole i na górze, oddzielnie dla każdego rzędu foteli. Oprócz oddzielnej regulacji klimatyzacji, umieszczonej w drzwiach przednich, w drzwiach tylnych znajduje się regulacja prędkości nawiewu.
Renault wykorzystało swoje doświadczenia w celu zapewnienia w Espace Concept spersonalizowanego bezpieczeństwa, dorównującego samochodom z segmentu wyższego: wszystkie pasy bezpieczeństwa z tyłu są trzypunktowe i są oddzielnie mocowane, co gwarantuje pełną autonomię i elastyczność przy takim samym poziomie bezpieczeństwa wszystkich pasażerów.
Ponieważ płaska podłoga z zastępującymi tradycyjne mocowania szynami do montażu foteli sprawdziła się już w praktyce, odnajdujemy ją także w Espace Concept, gdzie oferuje ona różnorodność i praktycznie nieograniczone możliwości zmiany układu ustawień foteli. Koncepcja schowków nie odbiega od całości i każdy fotel, nawet te w trzecim rzędzie, wyposażony jest w oddzielne skrytki.
Wyśrodkowana deska rozdzielcza widoczna jest dla wszystkich pasażerów i wtapia się płynnie w minimalistyczne wnętrze kabiny. Nowoczesne rozwiązania technologiczne nie narzucają się użytkownikom. Jasnoniebieskie znaki wskaźników wyraźnie odbijają się od czarnego tła, zapewniając dobrą widoczność.
Wizualna i namacalna jakość , światło i przenikanie
Espace Concept wita użytkowników przyjemną atmosferą wnętrza, gdzie wszystko jest delikatne i przyjemne w dotyku. Nie przeoczono niczego, zaś szczególną uwagę zwrócono na dobór materiałów, spasowanie i wykończenie. Pasek na desce rozdzielczej i panele drzwiowe, celowo wykonane w bladym odcieniu mieszanki szarego z beżem, tworzą przyjazną i spokojną atmosferę. Fotele i podłokietniki, wykończone jasnobeżową skórą, oraz dywaniki dodają kabinie ciepła. Dla kontrastu, dolna część deski rozdzielczej i okolice wyświetlacza mają chłodny odcień orzecha.
Twórcy kabiny wzorowali się na współczesnych meblach. Jej solidna, ale ciepła i zachęcająca atmosfera ucieleśnia styl życia, w którym nacisk położony jest na dobre samopoczucie.
Espace Concept w pełni wykorzystuje iluminację i przenikanie światła, co widać w zastosowaniu największego na świecie dachu szklanego o powierzchni 2,16 m², panoramicznej szyby przedniej, zachodzącej powyżej linii dachu i dużych powierzchniach przeszklonych. Dach, który umożliwia przenikanie koniecznej ilości światła do wewnątrz samochodu, można także zasłonić specjalną roletą.
O ile głównym zadaniem vana jest spełnienie potrzeb pasażerów dotyczących przestrzeni i elastycznych rozwiązań, Espace Concept idzie dalej i wykorzystuje zalety samochodów klasy wyższej. Dzięki wyrazistej konstrukcji i niezbędnym elementom technicznym należy on do wymagającej klasy najwyższej.
Wyrazista i dynamiczna osobowość, unikatowy charakter
Espace Concept nie odżegnuje się od pokrewieństwa ze stylem Espace: design vana, profilowane boki, duże przeszklenia, panoramiczna przednia szyba. Samochód wykazuje jednak także pokrewieństwo z Avantime i Vel Satis oraz przyjmuje nową linię wizualną Renault – zdecydowaną i silną. Będący gwarancją dynamizmu i nowoczesności, Espace Concept odzwierciedla pragnienie Renault, by samochód ten przedstawić jako pojazd o silnej osobowości, sprawiający wrażenie jakości i solidności.
Dzięki kołom wyrównanym do linii karoserii i 19-calowym felgom samochód sprawia wrażenie równowagi, stabilności i zwinności. Silną sylwetkę podkreślają chromowane reflektory zaś wycięte wzory stanowią przedłużenie linii boków. Ksenonowe reflektory nadają technologiczny rys całej części przedniej samochodu. Z tyłu, pionowe rozmieszczenie świateł w górnej części harmonizuje z układem bagażnika i polepsza widoczność.
Espace Concept ma odcień złotego beżu, zaś przednie i tylne zderzaki, listwy boczne i dolna część bagażnika zostały polakierowane w kolorze błyszczącego beżu.
Styl najwyższej klasy limuzyny
Espace Concept, będący więcej niż doskonałym vanem, inspirowany był zaletami limuzyn najwyższej klasy. Pozycja kierowcy zbliżona jest do pozycji kierowcy samochodu osobowego, a fotel umieszczony jest wyżej niż w limuzynie, co stanowi charakterystyczną i wyróżniającą cechę vanów.
Renault postarało się także, aby prowadzenie vana wiązało się z większą przyjemnością dla kierowcy. Z sześciocylindrowym turbodieslem 3.0 dCi o mocy 180 KM współpracującym z pięciobiegową automatyczną skrzynią biegów Proactive, Espace Concept dowodzi, że w niczym nie odbiega teraz od świata limuzyn.