Clio II, wyprodukowane w ilości przekraczającej 1.900.000 sztuk od momentu wprowadzenia na rynek w 1998 roku do marca 2001, ulega istotnym przemianom. Co najmniej 50% części stanowiących konstrukcję i poszycie nadwozia zostało zmienionych lub zmodyfikowanych. Nowe Clio ma design zewnętrzny nadający mu większą dynamikę i bardziej wyrazistą osobowość. Wystrój wnętrza jest zupełnie inny i odznacza się znacznie wyższą jakością. Wprowadzono również nowe rozwiązania technologiczne w dziedzinie bezpieczeństwa oraz komfortu.
Design i komfort wnętrza: tożsamość, dynamika i widoczna wysoka jakość Po wprowadzeniu zasadniczych zmian, Nowe Clio odznacza się odmiennym przodem o nowej, typowej dla marki stylistyce zastosowanej w modelu Vel Satis: duże logo jest jakby zawieszone na niewielkim wlocie powietrza o zaostrzonym kształcie. Linie są wyraźniej zarysowane. Design tyłu pojazdu również uległ zmianie. Duże logo umieszczone na środku pokrywy bagażnika kryje w sobie jej zamek.
Wnętrze zostało zaprojektowane od nowa z zastosowaniem całkiem nowej deski rozdzielczej. Odmieniona osłona tablicy rozdzielczej z dwoma łukami nad zegarami nadaje dynamicznego charakteru, który harmonizuje ze stylistyką zewnętrzną pojazdu.
Wierni tradycji Renault w zakresie inteligentnych rozwiązań kabiny, konstruktorzy przewidzieli nowe schowki i elementy wyposażenia. Komfort podnoszą takie urządzenia jak czujnik deszczu współpracujący z czujnikiem światła, automatycznie regulowana klimatyzacja, czy system nawigacji GPS i informacji o ruchu drogowym ostatniej generacji – Carminat.
Nowe atuty w dziedzinie bezpieczeństwa czynnego i biernego
Oprócz znacznie zmodyfikowanej konstrukcji nadwozia bezpieczeństwo bierne w Nowym Clio zapewniają przednie poduszki powietrzne samoczynnie dostosowujące swe działanie do siły zderzenia. Boczne miejsca z tyłu wyposażono w napinacze pasów z ogranicznikami napięcia do 600 kg. Ponadto w Nowym Clio zastosowano system 3-punktowego mocowania fotelika dziecięcego Isofix na skrajnych miejscach z tyłu oraz na fotelu pasażera z przodu (wprowadzając możliwość dezaktywacji poduszki powietrznej).
Większy komfort i przyjemność prowadzenia samochodu
Zmiany w układzie jezdnym miały na celu również podniesienie komfortu jazdy Nowym Clio. W wersji Renault Sport 2.0 16V zastosowano nowe parametry geometrii zawieszenia oraz nowe koła o średnicy 16’’ w celu zapewnienia optymalnej pracy układu jezdnego. Elektryczny układ wspomagania kierownicy pojawia się w całej gamie oprócz wersji Renault Sport 2.0 16V, w której utrzymano hydrauliczny układ wspomagania kierownicy.
Zmiany w konstrukcji nadwozia zostały wprowadzone również w celu polepszenia komfortu akustycznego. W Nowym Clio Renault Sport 2.0 16V pojawi się, po raz pierwszy na świecie, szyba przednia tłumiąca dźwięki.
Nowy wystrój wnętrza
Kabina Nowego Clio została zaprojektowana na nowo wraz z deską rozdzielczą. Łączy się ona z nową konsolą centralną i współgra z nowymi tkaninami i nową kolorystyką. Według Patricka Le Quément, celem było tworzenie nowego wnętrza o bardziej zdecydowanym charakterze i stylu podkreślającym dynamikę i wysoką jakość.
Nowa deska rozdzielcza odznacza się stonowanymi i eleganckimi liniami. Odmieniona osłona tablicy rozdzielczej z dwoma łukami nad zegarami nadaje dynamicznego charakteru, który harmonizuje ze stylistyką zewnętrzną pojazdu. Dokładnie dopasowane elementy, deska rozdzielcza pokryta wysokiej klasy tworzywem, nawiewy powietrza z kratkami osłaniającymi i pokrętłem do regulacji kierunku nawiewu, zastosowanie wysokiej klasy tapicerki drzwi we wszystkich wersjach, przyjemne w dotyku tkaniny i materiały wykończeniowe... to wszystko przyczynia się do zauważalnego podwyższenia jakości wystroju wnętrza.
Odmienna stylistyka Nowego Clio Renault Sport 2.0 16V
Przód Nowego Clio Renault Sport 2.0 16V jest jeszcze bardziej dynamiczny, posiada kratkę wlotu powietrza o dużych kwadratowych otworach i zderzak z licznymi wlotami powietrza zapewniającymi właściwe chłodzenie podzespołów mechanicznych. Reflektory ksenonowe z elementami lakierowanymi w ciemnym, metalicznym kolorze uzupełniają sportowy wystrój przodu. Ponadto samochód wyposażono w specjalne zderzaki przednie i tylne, spojlery progowe oraz listwy boczne w kolorze nadwozia dla podkreślenia opływowych linii. W Clio Renault Sport 2.0 16V zastosowano koła z obręczami ze stopu metali lekkich o średnicy 16’’. Sportowy charakter samochodu przejawia się w elegancki, pełen umiaru sposób.
We wnętrzu panuje sportowy styl: deska rozdzielcza w jednym, bardzo ciemnym kolorze, czarne tło zegarów z aluminiową, matową obwódką, również bardzo ciemna kolorystyka tapicerki foteli łączącej skórę z tkaniną. Przednie, sportowe fotele mają perforowaną tapicerkę dla zapewnienia lepszego komfortu podczas sportowej jazdy. Na fotelach wyhaftowany jest napis Renault Sport o zbliżonym odcieniu. Kierownica jest pokryta skórą i posiada specjalne podparcia kciuków. Oznakowanie Renault Sport umieszczono także na progach. Pedały wyposażono w aluminiowe nakładki. Gałka dźwigni zmiany biegów, wykończenie kierownicy, klamki wewnętrzne oraz przycisk dźwigni hamulca ręcznego są pokryte matowym chromem. Listwy ozdobne deski rozdzielczej oraz drzwi posiadają aluminiowe wykończenie.
Wyposażenie podnoszące komfort eksploatacji
Dzięki zastosowaniu w Nowym Clio technologii zwielokrotnionego przesyłu danych (szyn), możliwe było wprowadzenie nowych elementów wyposażenia podwyższających komfort jazdy. Już w podstawowej wersji Nowe Clio jest wyposażone w elektrycznie podnoszone szyby z przodu, z włącznikiem impulsowym po stronie kierowcy począwszy od wersji Privilège.
Począwszy od wersji Expression Nowe Clio jest w opcji wyposażone w automatycznie regulowaną klimatyzację z cyfrowym wyświetlaczem i czujnikiem temperatury nawiewanego powietrza, oferowaną seryjnie w Renault Sport 2.0 16V. W sportowej wersji będzie dostępne nowe radio wysokiej klasy 4x40W z odtwarzaczem płyt kompaktowych i zmieniaczem na 6 płyt CD umieszczonym pod fotelem kierowcy. Ponadto, również dla podwyższenia komfortu jazdy, Nowe Clio będzie w niedługim czasie wyposażone w regulator – ogranicznik prędkości.
W całej gamie Clio wprowadzone zostaną też tzw. inteligentne wycieraczki przedniej i tylnej szyby. Tryb pracy wycieraczek jest uzależniony od prędkości pojazdu. Tylna wycieraczka włącza się automatycznie, gdy działają wycieraczki przednie i włączony zostanie wsteczny bieg. Ponadto, po włączeniu spryskiwacza przedniej szyby, wycieraczki wykonują trzykrotne przetarcie szyby i dodatkowo jeden cykl pracy po 4 sekundach, by wytrzeć ostatnie krople spływające z szyby.
Nowy czujnik deszczu i oświetlenia, ksenonowe reflektory
Seryjnie począwszy od wersji Privilège i Dynamique, Nowe Clio będzie wyposażone w czujnik sterujący pracą wycieraczek oraz automatycznym włączaniem świateł mijania. Czujnik ten, umieszczony pod przednią szybą tuż nad lusterkiem wstecznym, składa się z dwóch odrębnych części:
1. aktywny czujnik deszczu działający na podczerwień składający się z dwóch diod nadawczych i 4 diod odbiorczych z możliwością włączenia lub wyłączenia systemu oraz wyboru stopnia wrażliwości czujnika powodującego włączenie wycieraczek;
2. bierny czujnik światła składający się z 3 soczewek i 3 komórek fotoelektrycznych.
Niespotykane dotychczas w samochodach tej klasy reflektory ksenonowe ze spryskiwaczami są dostępne jako seryjne wyposażenie wersji Renault Sport 2.0 16V. Reflektory ksenonowe z systemem automatycznej regulacji wysokości wiązki światła zapewniają lepszą widoczność i nie oślepiają innych użytkowników drogi.
Zasięg reflektorów ksenonowych z eliptycznym wkładem montowanych w Nowym Clio jest większy o 30% przy jednoczesnej większej jasności światła. Polepszono rozłożenie wiązki światła, zwłaszcza oświetlenie z dołu obszarów z boku pojazdu. W Nowym Clio, reflektory ksenonowe współpracują z czujnikiem wysokości nadwozia oraz blokiem elektronicznym. Dzięki informacjom uzyskiwanym przez ten czujnik, blok elektroniczny powoduje uruchomienie siłowników sterujących reflektorami. Strumień światła jest w ten sposób utrzymywany na stałej i optymalnej wysokości.
Wzmocniona konstrukcja i nowe elementy wyposażenia podnoszące bezpieczeństwo bierne
Jeśli mimo działania wyżej opisanych systemów dojdzie do zderzenia, Nowe Clio dysponuje wieloma atutami, by skutecznie chronić swoich użytkowników. Opracowane w oparciu o Clio II, który uzyskało cztery gwiazdki w teście Euro’Ncap, Nowe Clio posiada wzmocnioną konstrukcję nadwozia. Dla ochrony przed zderzeniem czołowym zwiększono grubość przednich i tylnych belek ramy podsilnikowej, przegrody czołowej i przedniego słupka. Przedni słupek został ponadto dodatkowo wzmocniony poprzez wprowadzenie nakładki w górnej jego części. W wersji 3-drzwiowej zastosowano dodatkowo wzmocnienia progowe oraz element usztywniający tylny słupek.
W celu zapewnienia lepszej ochrony przed zderzeniem bocznym, słupek boczny wzmocniono elementem stalowym o grubości 3 mm, który współpracuje z konstrukcją pochłaniająca energię (padding) w celu lepszego zabezpieczenia klatki piersiowej. Modyfikacji uległ również kształt poprzecznego żebra dachowego, które wykonane jest teraz ze sztywniejszej i grubszej blachy stalowej. Wszystkie zmiany mają na celu zwiększenie zdolności pochłaniania energii zderzenia przez nadwozie, a tym samym zabezpieczenie kabiny przed odkształceniami.
Dla zapewnienia bezpieczeństwa użytkowników pojazdu, Nowe Clio dysponuje licznymi elementami wyposażenia niespotykanymi w samochodach tej klasy. Samochód ten jest wyposażony w przednie poduszki powietrzne samoczynnie dostosowujące się do siły uderzenia (2 stopnie wypełnienia gazem) i współpracujące z pasami bezpieczeństwa z ogranicznikami napięcia (400 kg na przednich fotelach) i napinaczami. Przypomnijmy, że dwa stopnie wypełnienia poduszek gazem zależą od siły uderzenia. Fotel kierowcy posiada czujnik przesuwu, który kontroluje pozycję kierowcy. Informacja ta w połączeniu z informacją o prędkości pojazdu będzie decydowała o stopniu wypełnienia poduszki gazem. Poduszki boczne chroniące głowę i klatkę piersiową z przodu są uzupełnieniem zabezpieczeń.
Pasażerowie podróżujący z tyłu na bocznych miejscach dysponują pasami bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikami napięcia do 600 kg. Wszystkie wersje samochodu są wyposażone w zagłówki o zoptymalizowanym ustawieniu z przodu, z regulacją ustawienia od wersji Privilège – oraz trzy zagłówki tylne począwszy od wersji Expression. Należy zaznaczyć, że wzmocniono konstrukcję siedzeń przednich foteli w celu optymalnego zabezpieczenia przed nurkowaniem pasażerów z fotela w chwili zderzenia.
Poza tym, prace konstrukcyjne prowadzone przez firmę Renault w dziedzinie bezpieczeństwa dzieci w samochodzie zaowocowały wprowadzeniem w Nowym Clio pierwszego na rynku systemu 3-punktowego mocowania fotelika dziecięcego Isofix. Trzeci punkt mocowania pozwala na połączenie przy pomocy pasa górnej części fotelika z punktem kotwiczenia w nadwoziu, co zapobiega przemieszczeniu się fotelika w razie zderzenia. 3-punktowy system mocowania fotelika Isofix może być teraz instalowany, oprócz dwóch miejsc z tyłu, na przednim fotelu pasażera dzięki wprowadzeniu wyłącznika poduszki powietrznej na kluczyk. Wyłącznik ten jest łatwo dostępny, gdyż wbudowano go w wewnętrzne poszycie drzwi po stronie pasażera. Jest on też odpowiednich rozmiarów, by widoczna była wyraźnie pozycja, w której się aktualnie znajduje, Jest też odpowiednia kontrolka na tablicy rozdzielczej, informująca kierowcę o wyłączeniu poduszki powietrznej pasażera.
Jednostka napędowa - 2.0 16V Renault Sport
Jednostka opracowana przez Renault Sport. Silnik o pojemności 1998 cm³ ma pierwszorzędne parametry: moc 172 KM (124 kW) przy 6250 obr/min i moment 200 Nm przy 5400 obr/min. W silniku montowanym w Nowym Clio, układ dolotowy został zmodyfikowany, by polepszyć wartość momentu w niskich i średnich zakresach prędkości obrotowej. Oprócz nowego filtra powietrza o większej objętości, zastosowano dwukanałowy układ dolotowy sterowany elektronicznie. Przy niskich prędkościach obrotowych otwarty jest tylko jeden przewód w celu zwiększenia momentu. Oba przewody są otwarte przy wysokich obrotach, co przyspiesza doprowadzenie mieszanki do komór spalania, a więc zwiększa moc silnika. Kształt przewodów dolotowych został zmodyfikowany w celu ograniczenia poziomu hałasu pracy silnika. Nowy katalizator daje większą moc i spełnia normy czystości spalin IF05.
Poza wymienionymi modyfikacjami, wprowadzono nowe przełożenie w przekładni głównej (skrócenie o 5%) przy identycznym zestopniowaniu skrzyni. Prędkość maksymalna 220 km/h pozostaje niezmieniona, natomiast polepszono przyspieszenia uzyskując wynik 15,1 s do 400 m ze startu zatrzymanego oraz 27,7 s do 1000 m ze startu zatrzymanego (w porównaniu do poprzednich wartości: odpowiednio 15,3 i 28,0 s). Zużycie paliwa utrzymano na właściwym poziomie 8,1 l / 100 km w cyklu mieszanym.
Lepsze zachowanie samochodu na drodze i większa przyjemność jazdy Clio jest znane z wysokiej jakości układu jezdnego. W eksploatacji, samochód zyskuje sobie uznanie użytkowników ze względu na wysoki komfort jazdy i jednocześnie dobrą kontrolę zachowania pojazdu na drodze. Przy projektowaniu Nowego Clio za cel postawiono sobie utrwalenie tych zalet oraz zapewnienie użytkownikom większej przyjemności w prowadzeniu samochodu. I tak wszystkie wersje wyposażono w elastyczne połączenia przegubów tylnego zawieszenia stosowane do tej pory wyłącznie w sportowych wersjach. Ponadto koła 15’’ są oferowane w większej ilości wersji.
Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego jest oferowane w całej gamie Nowego Clio. Jedynie wersja sportowa Clio Renault Sport 2.0 16V zachowała hydrauliczny układ wspomagania kierownicy. Nowe wspomaganie elektryczne zwiększa komfort jazdy i wygodę kierowcy w prowadzeniu samochodu.
Specjalnie opracowany układ jezdny w Clio Renault Sport 2.0 16V Sportowy Clio Renault Sport 2.0 16V został wyposażony w zmodyfikowany układ jezdny. Zmianie uległa geometria przedniego zawieszenia w celu polepszenia właściwości jezdnych i kontroli toru jazdy. Zmianie geometrii kół towarzyszy modyfikacja parametrów amortyzacji przedniego i tylnego zawieszenia mająca na celu również ogólna poprawę sprawności działania układu jezdnego.
Poza opisanymi zmianami, wprowadzono nowy rodzaj ogumienia o średnicy 16’’ i niższym profilu (195/45 R16 zamiast 195/50 R15). Specjalne, nowe ogumienie montowane w Clio Renault Sport 2.0 16V korzystnie wpływa na stabilność pojazdu i kontrolę toru jazdy i jednocześnie zapewnia dobry komfort jazdy.
Lepsze parametry akustyczne
Komfort jazdy zależy także od parametrów akustycznych i tłumienia drgań w samochodzie. Oprócz poprawy bezpieczeństwa biernego, zasadnicze zmiany w konstrukcji nadwozia wprowadzone w Nowym Clio miały na celu polepszenie parametrów akustycznych i uzyskanie lepszego tłumienia drgań. Najwięcej pracy poświęcono przedniej części pojazdu i przegrodzie czołowej, które zostały usztywnione, by ograniczyć przenoszenie hałasów z komory silnika do wnętrza samochodu. We wszystkich rodzajach silnika zastosowano zmodyfikowane ramy podsilnikowe, wykonane z grubszej blachy o zmienionej konstrukcji. Wprowadzenie nowej ramy podsilnikowej umożliwiło wyeliminowanie obciążników tłumiących drgania przy jednoczesnym obniżeniu poziomu hałasu i drgań pochodzących z jednostki napędowej.
Mocowanie silników do nadwozia również zostało zmodyfikowane.
Zastosowano nową koncepcję wsporników i górnych mocowań wahadłowego zawieszenia silnika. Poduszki skrzyni biegów oraz sworzeń zawieszenia silnika maja inną sprężystość i skuteczniej tłumią drgania. W wersji Renault Sport 2.0 16V, oprócz modyfikacji w układzie dolotowym, wprowadzono dodatkowe łożysko pośrednie w prawej półosi, by ograniczyć jej drgania przy wysokich prędkościach obrotowych silnika.
Po raz pierwszy na świecie przednia szyba tłumiąca dźwięki
Po zaproponowaniu w 1997 roku przedniej szyby odblaskowej, firma Renault wprowadza kolejną innowację – przednią szybę tłumiącą dźwięki oferowaną w wersjach silnikowych 1.4 16V jak również w sportowym Renault Sport 2.0 16V. Szyba ta przyczynia się do podwyższenia komfortu akustycznego w kabinie poprzez eliminację hałasu pracy silnika w wysokim zakresie prędkości obrotowych.
Cała konstrukcja nadwozia była przedmiotem licznych prac badawczych, które doprowadziły do znacznego ograniczenia przenoszenia drgań poszczególnych elementów nadwozia. Również przednia szyba stała się jednym z elementów odgradzających kabinę od hałasów i przyczyniającym się do tłumienia drgań nadwozia przenoszonych do kabiny.
Nowatorstwo przedniej szyby tłumiącej drgania polega na wprowadzeniu warstwy żywicy między dwie folie poliwinylowe, Warstwa umieszczona w środku przekroju szyby zwiększa o 20% jej właściwości tłumiące drgania i hałas w normalnej temperaturze, w porównaniu do klasycznej szyby przedniej. W Nowym Clio Renault Sport 2.0 16V wyposażonym w przednią szybę nowego typu uzyskano znaczne obniżenie poziomu hałasu w kabinie (o 5 dB), wywołanego pracą silnika na wysokiej prędkości obrotowej. Nowe rozwiązanie może być stosowane w szybach wyposażonych w folię zapewniającą izolację termiczną.
Bezproblemowa eksploatacja
Wygoda i wyeliminowanie wszelkich problemów związanych z eksploatacją samochodu są coraz częstszym wymaganiem klientów. Dla zapewnienia użytkownikowi bezproblemowego korzystania z samochodu, Nowe Clio zostało wyposażone w szereg nowoczesnych elementów: sprawnie działające układy elektryczne / elektroniczne, elektroniczna blokada rozruchu nowej generacji, dłuższe przebiegi między przeglądami, gwarancja antykorozyjna na 12 lat.
Niezawodność i sprawność działania systemów elektrycznych i elektronicznych zostałą zapewniona dzięki zastosowaniu technologii zwielokrotnionego przesyłu danych (szyn), która była do tej pory zarezerwowana dla samochodów wyższej klasy. Ulepszono zabezpieczenie pojazdu przed dostępem osób niepowołanych. Nowe Clio jest wyposażone w elektroniczny system blokady rozruchu sterowany oprogramowaniem najnowszej generacji. Jego działanie przewiduje dwukrotne wzajemne sprawdzenie prawidłowości sygnału między centralnym modułem w kabinie a elektronicznym blokiem wtrysku. Kod identyfikujący zawarty w nadajniku kluczyka jest kodem zmiennym, zabezpieczone jest również przesłanie kodu.
Obniżenie kosztów eksploatacji oraz gwarancja antykorozyjna na 12 lat Dla silnika 2.0 16V Renault Sport opracowano specjalny program obsługi. Wymianę oleju i filtra powietrza wykonuje się co 20.000 km, a wymianę świec – co 120.000 km.
Podobnie jak cała gama samochodów Renault, Nowe Clio jest objęte od października 2000 roku 12-letnią gwarancją antykorozyjną. Blachy nadwozia oraz rama podsilnikowa są w 100% cynkowane, a profile zamknięte zabezpieczane są woskiem.