...wizję cross-overa wysokiej klasy by Renault, którą można określić jako przyjemność komfortowej podróży autem przyjaznym dla środowiska. Jest to widoczne w lekkiej, aerodynamicznej stylistyce, rozwiązaniu i wyposażeniu wnętrza oraz nowatorskim silniku hybrydowym.
Wyprofilowana bryła – zaproszenie do podróży
Mierzący 4,80 m długości i 1,60 m wysokości, Ondelios ma doskonałe parametry aerodynamiczne zainspirowane rozwiązaniami stosowanymi w lotnictwie, a jego współczynnik Cx wynosi 0,29. To długodystansowe auto posiada aerodynamiczne i wyprofilowane kształty. Zaskakuje płynną linią i wydaje się płynąć w powietrzu. Ondelios jest odbiciem wizji samochodu wysokiej klasy by Renault. Zainspirowany raczej ruchem niż prędkością, Ondelios jest nowym zaproszeniem do podróży - wyjaśnia Patrick Le Quement, Dyrektor ds. Designu w Grupie Renault.
Bloki świateł, zespolone z wlotami powietrza w kolorze aluminium, również przywodzą na myśl płynność i ruch. Reflektory są wyposażone w diody elektroluminescencyjne o wysokiej sprawności, zapewniające większą trwałość i lepszą widoczność. Aerodynamikę Ondeliosa podkreślają tylne światła w kształcie bumerangu, wbudowane w nadwozie i otoczone wylotami pozwalającymi na lepsze odprowadzenie strumieni powietrza z nadkoli. Przeszklona konstrukcja dachu wzmacnia wrażenie optycznej lekkości auta i zapewnia dużą ilość światła we wnętrzu. Nisko opadająca przednia szyba podkreśla efekt przestrzennej lekkości.
Ondelios reprezentuje samochód jutra. Wygląda jak przedmiot wykonany z jednego materiału, w którym nadwozie i powierzchnia szyb zlewają się w całość - podkreśla Patrick Le Quement. Boczne drzwi Ondeliosa, przypominające skrzydła motyla, dodają stylowi auta elegancji. Drzwi, również w znacznej części przeszklone, podnoszą się pionowo, podczas gdy próg opuszcza się, ułatwiając wsiadanie do samochodu.
Kolor nadwozia - ciemnoniebieski - lekko przechodzący w antracyt doskonale pasuje do odcienia szyb. Stwarza to wrażenie jednolitej powierzchni nadwozia, jakby było wykonane z jednego materiału. Kształt górnej część klapy stanowi potwierdzenie doskonałej aerodynamiki pojazdu koncepcyjnego. Wyprofilowana tylna szyba wsuwa się do wnętrza auta, aby umożliwić otworzenie i przewietrzenie kabiny.
Pomimo wyprofilowanej, lekkiej linii Ondelios wydaje się wprost przywierać do drogi dzięki 7-ramiennym, aluminiowym obręczom kół o średnicy 23 cali. Przypominający śmigła samolotu rysunek kół pozwala docisnąć strumień powietrza do boków nadwozia i uniknąć turbulencji aerodynamicznych. Zastosowanie kół z piastą zasysającą powietrze było możliwe dzięki wprowadzeniu obwodowych hamulców tarczowych.
Dużej średnicy opony Michelin Pilot Sport (255/45) o czystej linii boków, zapewniającej dobre właściwości aerodynamiczne, i rzeźbie bieżnika, umożliwiającej zmniejszenie odkształceń w strefie styku opony z podłożem, przyczyniają się do zmniejszenia oporów utrudniających ruch samochodu. Odpowiednia kierunkowa rzeźba bieżnika w połączeniu z szerokim kanałem wzdłużnym ułatwiającym odprowadzenie wody podkreślają wysoką klasę i zaawansowanie technologiczne opony.
Komfortowa, długodystansowa podróż jak w biznes klasie
Eleganckie wnętrze Ondeliosa w pełni odpowiada zewnętrznej stylistyce, która wydaje się wprost zapraszać do podróży. Pomimo stosunkowo niewielkich wymiarów, Ondelios zapewnia dużą ilość miejsca w środku. Pojazd koncepcyjny jest wyposażony w trzy rzędy siedzeń i sześć pojedynczych foteli, które wydają się być zawieszone w powietrzu. Ich regulacja przypomina rozwiązania stosowane w fotelach lotniczych klasy biznes, gdzie elektrycznie oparcie rozkłada się do komfortowego położenia, a podnóżek wysuwa lub chowa w zależności od potrzeby.
Obejmujący kształt foteli przypomina ogromny liść, w którym może się ukryć pasażer i gwarantuje komfort oraz odpowiednie podtrzymanie ciała. Wysokość oparć umożliwia pasażerom wzajemny kontakt, ale nie kosztem indywidualnego komfortu. Fotele drugiego rzędu można z łatwością przesunąć i pochylić, aby zająć miejsce w trzecim rzędzie. Zastosowanie materiałów wykorzystywanych przez projektantów nowoczesnych mebli podkreśla elegancję wnętrza. Zachwyca połączenie miękkich i przyjemnych w dotyku materiałów, takich jak szara skóra czy tkanina na desce rozdzielczej, siedzeniach i płatach drzwi. Oparcia foteli, o odcieniu przechodzącym od ochry w fiolet, pogłębiają wrażenie pełnego komfortu podróży.
Wyposażenie wnętrza łączy nowoczesność z intuicyjną obsługą. Poszczególne elementy sterujące cechują się uproszczoną ergonomią, zgodnie z opracowaną przez Renault koncepcją Touch Design. Czysta i płynna linia oraz szerokie płaszczyzny deski rozdzielczej nawiązują do zewnętrznej aerodynamiki. Wrażenie potęguje pojemny podwieszony schowek osłonięty podświetloną obudową. Praktyczne rozwiązania zastosowane w desce rozdzielczej pozwolą docenić komfort w codziennej eksploatacji:
- aktywne wyświetlanie podpowierzchniowe, podające informacje związane z prowadzeniem auta i komfortem w kabinie;
- ekran umieszczony w dolnej części szyby przedniej, na którym wyświetlane są różne menu i obrazy z kamer zewnętrznych;
- trzy pasy wyświetlaczy umieszczone za kierownicą, które podają informacje związane
z prowadzeniem auta, napędem hybrydowym oraz obrotami silnika;
- cyfrowy prędkościomierz.
Technologie oferowane w Ondeliosie podnoszą zarówno ogólny, jak i indywidualny komfort użytkowników. Każdy pasażer (łącznie z osobami siedzącymi w trzecim rzędzie) posiada swój własny przenośny, interaktywny ekran multimedialny firmy Samsung. Ekrany umożliwiają wymianę danych i zapewniają rozrywkę dla kilka osób, np. gry. W zagłówki są również wbudowane głośniki. Wielostrefowa regulacja klimatyzacji zapewnia indywidualną regulację temperatury.
Zastosowanie w Ondeliosie rozwiązania ułatwiają kierowcy uruchomienie pojazdu. Telefon komórkowy marki Samsung, pełniący rolę karty hands free, rozpoznaje użytkownika i załadowuje do pamięci auta wszystkie indywidualne parametry (regulacje foteli, sprzętu muzycznego, itd.). Po rozpoznaniu właściciela samochód wita go, podświetlając logo znajdującego się na masce.
Podróż przyjazna dla środowiska
Niektóre elementy konstrukcji Ondeliosa są wykonane z włókien naturalnych na bazie lnu, w celu ułatwienia ich recyklingu. Nadwozie jest wykonane z włókien węglowych, a szyby z poliwęglanów, co pozwala dodatkowo obniżyć masę pojazdu. Ondelios jest wyposażony w hybrydowy silnik, obejmujący silnik spalinowy 2.0 l dCi o mocy 205 KM (150 kW) oraz dwa silniki elektryczne umieszczone z przodu i z tyłu auta. Te jednostki o mocy 20 kW działają na zasadzie mild hybrid, lub, w uzupełnieniu do silnika spalinowego: zastosowano w nich technologię brake & boost (odzyskiwania energii podczas hamowania i dostarczania energii w fazie przyspieszania, aby wspomóc silnik spalinowy). Silnik zamontowany z przodu posiada również funkcję Stop & Start.
Silnik elektryczny, umieszczony na tylnej osi, napędza koła w przypadku wykrycia przez czujniki ESP utraty przyczepności, dzięki czemu Ondelios zachowuje się jak samochód z napędem na 4 koła. Akumulatory litowo-jonowe, w które jest wyposażony Ondelios, mogą dostarczyć do 4 kW/h. Silnik wysokoprężny osiąga moment obrotowy 450 Nm w przedziale od 1700 do 3800 obr/min, co zapewnia komfort i elastyczną pracę we wszystkich zakresach obrotów, ułatwiając pokonywanie długodystansowych tras. Ta dwulitrowa jednostka dCi rozpędza Ondeliosa od 0 do 100 km/h w zaledwie 7,8 sekund, a w połączeniu z 7-przełożeniową skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem zapewnia wyjątkową przyjemność jazdy, utrzymując zużycie paliwa na niewysokim poziomie 4,5 l/100 km. Emisja CO2 jest bardzo niewielka jak na auto klasy S i wynosi 120 g/km. W ten sposób nadwozie, konstrukcja układu jezdnego i hybrydowy silnik przyczyniają się w istotny sposób do ochrony środowiska.
Ondelios to dynamiczny cross over zachęcający do podróży i pokonywania długich tras. Pokazuje, że komfort i ekologia mogą być kompatybilne. Jest również ilustracją wizji wysokiej klasy samochodów jutra "by Renault".