Renault Kangoo be bop zrodziło się z zainteresowania, jakie wzbudził show car Kangoo Compact Concept podczas pokazu na salonie frankfurckim w 2007 roku. Kangoo Compact Concept - kompaktowy, rekreacyjny samochód o wyrazistym stylu i charakterze - udowodnił, że możliwe jest zaoferowanie niecodziennego pojazdu klientom poruszającym się głównie po mieście, prowadzącym aktywny, sportowy tryb życia i lubiących spędzać czas z przyjaciółmi.
Oprócz zdecydowanego designu, istotnym elementem koncepcji samochodu były duże przeszklone płaszczyzny oraz niespotykane rozwiązania umożliwiające odsłonięcie różnych części nadwozia, które złożyły się na samochód będący "kwintesencją światła i przestrzeni". Projektanci Renault Kangoo be bop postanowili skonstruować samochód oferujący rozwiązania przypominające te zastosowane w show carze. Renault Kangoo be bop posiada przód typowy dla modeli Kangoo - z krótką pokrywą silnika i reflektorami w kształcie kropli wody. Mocno pochylona przednia szyba wpuszcza dużo światła do wnętrza kabiny i zapewnia dobrą widoczność. Renault Kangoo be bop wyróżnia się wśród samochodów gamy Kangoo zwartą bryłą nadwozia – ma mniej niż 4 metry długości - oraz oryginalnymi detalami wykończenia i wystroju. Samochód wyposażono w reflektory z czarnymi kloszami, specjalne zderzaki oraz 16-calowe felgi aluminiowe.
Zwiększony o 20 mm prześwit w porównaniu do Nowego Kangoo i boczne listwy chroniące nadwozie sprawiają, że pomimo miejskiego charakteru auto jest jednocześnie przygotowane do dalszych podróży. Mocno zarysowane linie nadwozia stają się jeszcze bardziej dynamiczne dzięki zastosowaniu dwóch kolorów lakieru, podobnie jak w concept-carze: pokrywa silnika, wlot powietrza, lusterka wsteczne, część przedniego zderzaka i drzwi są polakierowane na szaro, a reszta nadwozia w innym wybranym kolorze. Wśród dostępnych kolorów jest też pomarańczowy – przejęty bezpośrednio z Kangoo Compact Concept. Innym podobieństwem do pierwowzoru są półkoliste, bardzo wydłużone szyby boczne, które pozwalają rozpoznać Renault Kangoo be bop. Z tyłu nadwozia odnajdujemy szerokie drzwi, w których może całkowicie schować się tylna szyba. Jej opuszczanie i podnoszenie może być elektrycznie sterowane z miejsca kierowcy oraz przy pomocy trzeciego przycisku w uchwycie kluczyka, co pozwala na uzyskanie łatwego dostępu do bagażnika bez odblokowywania zamków samochodu, ani tylnych drzwi. Naturalnie, podnoszenie szyby jest zabezpieczone funkcją zapobiegającą przycięciu ręki.
Dach Renault Kangoo be bop umożliwia uzyskanie otwartego nadwozia, podobnie jak w samochodzie koncepcyjnym. W tylnej części samochód posiada szklany dach przesuwany do przodu. Po jego otwarciu i opuszczeniu tylnej szyby, pasażerowie Renault Kangoo be bop podróżują jak w kabriolecie. Spojler otwieranego dachu pozwala na jazdę po szosie bez ryzyka powstawania niepożądanych zawirowań powietrza. Zablokowanie otwieranego dachu w położeniu otwarcia i zamknięcia jest zabezpieczone dwoma bocznymi zamkami. Przesuw szyby w dachu, wspomagany dwoma siłownikami, jest niezależny od otwierania szyby w tylnych drzwiach. W środkowej części dachu znajduje się szerokie okno z szybą stałą, doskonale doświetlające wnętrze kabiny. Nie zapomniano o osobach siedzących z przodu. Mogą one korzystać z dwóch uchylnych szklanych dachów, które są dopełnieniem "plenerowego" wyposażenia Renault Kangoo be bop. Otwieranie przednich szyb dachowych nie koliduje z otwieranym dachem z tyłu. Obróbka szyb dachowych w technologii Venus 10 zapewnia ochronę przed promieniami UV.
Deska rozdzielcza i przednie fotele przypominają Nowe Kangoo, ale z tyłu zdecydowano się na zamontowanie dwóch niezależnych foteli umieszczonych na podwyższeniu. W ten sposób wnętrze jest 4-miejscowe i bardzo wygodne.
W zależności od wybranego lakieru możemy uzyskać wesołe, rekreacyjne auto lub szykowny samochód z klasą. W stylu eleganckim oferowane są lakiery "Czarna Perła", "Czerwień Maku"i "Biel Polarna" w połączeniu z czerwono-czarną tapicerką i deską rozdzielczą w kolorze ciemnografitowym. W stylu rekreacyjnym oferowane są lakiery "Pomarańczowy" i "Biel Polarna" w połączeniu ze srebrno-niebieską tapicerką z pomarańczowymi wzorami i niebieską deską rozdzielczą barwioną w masie. Swoim wyglądem nawiązuje bezpośrednio do Kangoo Compact Concept. Białe tarcze zegarów i panel sterowania klimatyzacji w kolorze matowego chromu podkreślają wyjątkowy charakter wystroju wnętrza.
Renault Kangoo be bop może być wyposażony w system nawigacji satelitarnej Carminat Bluetooth® CD, w którym za przystępną cenę oferowane są zasadnicze urządzenia multimedialne, wśród nich system GPS / info-trafic, kolorowy ekran formatu 16/9 o przekątnej 7 cali oraz zestaw głośnomówiący do telefonu Bluetooth®. Jest to nowość w gamie Kangoo.
W Renault Kangoo be bop można zamontować liczne akcesoria podnoszące jego walory rekreacyjne. Poprzeczka mocowana nad szybą tylnych drzwi umożliwia przewóz długich przedmiotów takich jak deska do pływania. Różne naklejki i dekoracyjne elementy nadwozia pozwolą dostosować Renault Kangoo be bop do indywidualnego stylu użytkownika. Ponadto, system "Plug and Music" zapewnia pasażerom możliwość słuchania muzyki z własnych zbiorów muzycznych. Urządzenie to znajduje się w schowku deski rozdzielczej i posiada gniazdo USB do podłączenia pamięci USB, przenośnego odtwarzacza MP3, czy iPod®’a. Odtwarzaniem utworów muzycznych można sterować przy pomocy pilota radioodtwarzacza, znajdującego się pod kierownicą.
Mimo niewielkich wymiarów zewnętrznych, Renault Kangoo be bop oferuje zadziwiająco dużą i wygodną kabinę. Dzięki dużym przeszklonym płaszczyznom o łącznej powierzchni (dach i szyby) 3,9 m², przez które światło wypełnia całą kabinę, auto to jest "kwintesencją światła i przestrzeni". Duża przednia szyba Nowego Kangoo zapewnia dobrą widoczność osobom siedzącym z przodu, zaś pasażerowie zajmujący tylne fotele mogą podziwiać pejzaż przez duże, półkoliste szyby boczne. Sprawiają one wrażenie podróżowania szybkim pociągiem TGV i dają poczucie bezpieczeństwa. Tylne szyby boczne zapewniają również dobrą widoczność do tyłu, co ułatwia manewry parkowania, czy wyprzedzania.
Każdy z 4 pasażerów dysponuje niezależnym fotelem, pozwalającym w pełni korzystać z uroków podróży. Miejsca przednie zapewniają ten sam komfort co w Nowym Kangoo, dzięki szerokości nad podłokietnikami wynoszącej 1510 mm – jednej z największych na rynku. Ergonomia miejsca kierowcy jest godna najlepszych vanów. Przy odmiennych barwach i wykończeniu, kształt i ergonomia deski rozdzielczej jest identyczna jak w Nowym Kangoo. Wyświetlacz, na którym pojawiają się informacje istotne dla prowadzenia samochodu jest osłonięte górną częścią deski rozdzielczej, więc są wyraźne i czytelne niezależnie od natężenia światła zewnętrznego.
Ręka kierowcy intuicyjnie trafia na dźwignię zmiany biegów umieszczoną na konsoli centralnej, podobnie jak na krótkie dźwignie sterujące kierunkowskazów i świateł pod kierownicą oraz pilota zdalnego sterowania radioodtwarzaczem. W celu zapewnienia lepszego komfortu obsługi, wyświetlacz radioodtwarzacza jest umieszczony oddzielnie na desce rozdzielczej. Dźwignia hamulca ręcznego typu lotniczego pozwoliła na uwolnienie znacznej przestrzeni, którą wykorzystano na schowek w podłokietniku między fotelami (objętość 9 litrów).
Regulacja wysokości fotela (w zakresie +/- 20 mm), zapewnia kierowcy ergonomiczną pozycję dostosowaną do budowy ciała. Wysoka jakość zastosowanych materiałów i staranne wykończenie świadczą o wyjątkowej uwadze, jaką poświęcono temu aspektowi konstrukcji pojazdu.
Pasażerowie siedzący na tylnych siedzeniach mają zapewniony wyjątkowy komfort podróżowania. Niezależne fotele wzorowane na fotelach Scenic’a posiadają regulację wzdłużną oraz regulowany kąt pochylenia oparcia. Są umieszczone 9 cm wyżej niż fotele przednie. Podwyższona pozycja zapewnia doskonałą, panoramiczną widoczność w zakresie 180°. Panoramiczna widoczność, jaką zapewniają szklane dachy i duże szyby boczne, wzmacnia poczucie przestrzeni i wygody na tylnych miejscach. Pasażerowie siedzący z tyłu mają do dyspozycji umieszczone wygodne z obu stron podłokietniki z dwoma obszernymi i łatwo dostępnymi schowkami, z których jeden może być zamykany. Głośniki umieszczone w ścianach bocznych są dodatkowym elementem podnoszącym komfort wyposażenia miejsc z tyłu kabiny. Jej wymiary są wyjątkowe: szerokość nad podłokietnikami (1220 mm) i promień na wysokości kolan (250 mm), typowe dla samochodów gamy E. Wysokość od siedzenia do dachu wynosząca 998 mm znacznie przewyższa ten parametr w samochodach konkurencji. W środku, odległość między fotelami (24cm) zapewnia dużo miejsca na rzeczy osobiste pasażerów. Dostęp do tylnych foteli jest możliwy na dwa sposoby. Przez drzwi przednie - wsiadanie ułatwia pochylenie oparcia przedniego fotela i przesunięcie go do przodu przy pomocy uchwytu na oparciu, tak po stronie kierowcy jak i pasażera, gdzie dalsze przesunięcie fotela do przodu zapewnia jeszcze wygodniejszy dostęp do miejsc z tyłu. Dzięki dużej odległości między fotelami drugiego rzędu zapewniającej wygodne przejście, wsiadanie do tyłu jest również możliwe przez tylne drzwi. Ten bardziej nietypowy sposób wsiadania spodoba się szczególnie dzieciom. Jest on tym bardziej łatwy, że tylny próg jest umieszczony wyjątkowo nisko, a tylny zderzak może unieść ciężar 100kg.
Klamka umieszczona w drzwiach umożliwia zamknięcie ich od wewnątrz. Natomiast, ze względów bezpieczeństwa, nie ma możliwości otwarcia tylnych drzwi od środka, więc rodzice mogą być spokojni o swe pociechy.
Tylna część kabiny posiada wiele możliwości aranżacji wnętrza. Objętość bagażnika wynosi od 174 dm3 do 1462 dm3 . Po przesunięciu tylnych foteli do przodu zwiększa się ze 174 do 214 dm3 . Podobnie jak w Scenic’u, tylne fotele składają się na kształt portfela. Specjalna blokada utrzymuje je w tym położeniu. Równie łatwe jest wyjęcie foteli z kabiny. Pomysłowe rozwiązanie pozwala wówczas na włożenie pasa bezpieczeństwa do bocznego schowka. Bagaże mogą być rozmieszczone na jednym z miejsc z tyłu w miejscu po wyjętym lub złożonym fotelu. Umieszczone po bokach uchwyty ułatwiają przymocowanie przewożonych rzeczy. Po wyjęciu obu tylnych foteli, maksymalna objętość przestrzeni bagażowej wzrasta do 1462 dm3 (z siatką oddzielającą przestrzeń bagażową).
Opuszczenie tylnej szyby (z miejsca kierowcy lub przyciskiem w kluczyku) umożliwia załadunek bagaży, czy zakupów do bagażnika bez otwierania tylnych drzwi, na przykład na ciasnym parkingu, gdzie nie ma na to miejsca. Na lewej ścianie bagażnika umieszczone są dwa zaczepy do zawieszenia toreb z zakupami. Tylne drzwi otwierają się dwustopniowo. Pierwsze położenie, pośrednie, umożliwia dostęp do bagażnika w przypadku ograniczonej ilości miejsca za samochodem. Drugie położenie otwarcia do 85° zapewnia optymalny dostęp do przestrzeni bagażowej. Po otwarciu szklanego dachu z tyłu i opuszczeniu tylnej szyby, możliwości transportowe Renault Kangoo be bop są kilkakrotnie większe: możliwy jest przewóz długich lub wysokich przedmiotów opartych o tylną belkę poprzeczną dostępną w ofercie akcesoriów.
Stosunkowo krótkie nadwozie - 3,87 m długości doskonale sprawdza się w ruchu miejskim. W porównaniu do Nowego Kangoo, rozstaw osi Kangoo be bop został skrócony o 38 cm. Przekłada się to bezpośrednio na skrócenie średnicy zawracania. Renault Kangoo be bop może zawrócić na przestrzeni zaledwie 9,70 metra między krawężnikami, co jest wartością godną najlepszych samochodów miejskich.
Renault Kangoo be bop jest także gotów w każdej chwili zawieźć czterech pasażerów na wycieczkę poza miasto. Podobnie jak Nowe Kangoo, posiada doskonałą płytę podłogową Scenic’a, zapewniającą mu wyjątkowe zachowanie jak na auto o tak kompaktowej budowie. Renault Kangoo be bop stabilnie utrzymuje tor jazdy dzięki szerokiemu rozstawowi kół przednich i tylnych wynoszącemu odpowiednio 1,52 m i 1,53 m. Zawieszenie również pochodzi ze Scenic’a: z przodu jest to układ McPherson z trójkątnym dolnym wahaczem, a z tyłu oś sprężysta o programowanym ugięciu ze sprężynami śrubowymi i stabilizatorem poprzecznym. Konstrukcja układu jezdnego gwarantuje stabilne pokonywanie zakrętów. Zachowanie samochodu w czasie jazdy jest bardzo pewne i przewidywalne. Duże koła o średnicy 16 cali gwarantują dobre trzymanie się drogi, a cztery hamulce tarczowe wentylowane (tarcze o średnicy 280 mm z przodu i 274 mm z tyłu) zapewniają skuteczne i silne hamowanie.
Jako samochód rekreacyjny, Renault Kangoo be bop wyposażono w siniki zapewniające dużą przyjemność jazdy, a jednocześnie trwałe, oszczędne w eksploatacji i przyjazne dla środowiska naturalnego. Gama silników wysokoprężnych składa się z jednostki dCi 85 KM i dCi 105 KM z filtrem cząstek stałych, współpracującej z 6-biegową skrzynią. Spośród silników benzynowych, do Renault Kangoo be bop wybrano silnik 1.6 16v 105KM.
Wersja silnika dCi 85KM (63 kW) przy 3 750 obr/min jest przystosowana do wszechstronnych warunków eksploatacji. Moment obrotowy 200 Nm dostępny od 1 900 obr/min sprawia, że silnik ten dobrze daje sobie radę w jeździe po mieście jak i na dalekich trasach. Wyposażony w ten silnik Renault Kangoo be bop oferuje bardzo atrakcyjny stosunek osiągów do zużycia paliwa. Średnie spalanie w cyklu mieszanym wynosi zaledwie 5,3 l/100 km, a emisja CO2. nie przekracza 140 g/km. Dzięki temu Renault Kangoo be bop uzyskał znak Renault eco².
Mocniejsza wersja silnika 1.5 l dCi, którą znajdziemy również pod maską Clio, Modusa, Megane, Scenica i Nowej Laguny, rozwija w Renault Kangoo be bop moc 105 KM przy 4 000 obr/min i uzyskuje moment obrotowy 240 Nm przy 2 000 obr/min. Wspólna listwa wtrysku drugiej generacji w układzie zasilania, jak również turbo o zmiennej geometrii łopat i ciśnienie wtrysku wynoszące 1600 bar zapewniają temu silnikowi doskonałe osiągi. Są one uzyskiwane przy całkiem umiarkowanym zużyciu paliwa zaledwie 5,4 l/100 km w cyklu mieszanym oraz niskiej emisji 142 g CO2/km. Tak dobre wyniki są możliwe dzięki zastosowaniu wtryskiwaczy piezoelektrycznych i 6-biegowej skrzyni mechanicznej. Jeśli chodzi o komfort dźwiękowy, wprowadzenie koła zamachowego z tłumikiem drgań wyeliminowało hałasy pracy niskiej częstotliwości na wolnych obrotach. Zależnie od kraju przeznaczenia, w silniku tym jest dostępny filtr cząstek stałych współpracujący z piątym wtryskiwaczem umieszczonym w układzie wydechowym.
Silnik benzynowy 1.6 16V rozwija moc 105 KM przy 5 750 obr/min i maksymalny moment obrotowy 148 Nm przy 3 750 obr/min. Jednostka ta również zapewnia dużą przyjemność jazdy. Ograniczenie zużycia paliwa uzyskano tu przez zastosowanie rozrządu z rolkami zmniejszającymi opory tarcia, a także przez wprowadzenie lżejszych materiałów konstrukcyjnych (7,9 l/100 km w cyklu mieszanym).
Jazda po mieście, czy wypady w plener Renault Kangoo be bop odbywają się w poczuciu pełnego bezpieczeństwa. Bezpieczeństwo czynne tego samochodu reprezentuje identyczny poziom jak rodzinny samochód średniej klasy. Renault Kangoo be bop jest wyposażone w system ABS Bosch z elektronicznym korektorem siły hamowania (EBV) i układem wspomagania nagłego hamowania (AFU) z automatycznym włączaniem świateł awaryjnych. Ponadto, Renault Kangoo be bop jest seryjnie wyposażone w system ESC Bosch 8.0, połączony z systemem kontroli podsterowności (CSV).
Funkcja zapobiegania poślizgowi kół napędzanych (ASR) i ograniczenia momentu obrotowego silnika przy redukcji przełożeń (MSR) są istotnym uzupełnieniem systemów bezpieczeństwa gwarantującym sprawne ruszanie na drodze o złej przyczepności i zapobieganie zablokowaniu kół przy gwałtownej redukcji biegów na śliskiej nawierzchni.
W seryjnym wyposażeniu Renault Kangoo be bop posiada również liczne urządzenia wspomagające prowadzenie samochodu: regulator i ogranicznik prędkości, automatyczne włączanie świateł mijania i wycieraczek, czy wspomaganie parkowania. Aby zapewnić maksymalną ochronę wszystkich osób w kabinie, Renault Kangoo be bop posiada tę samą konstrukcję nadwozia co Nowe Kangoo, zbudowaną ze stali i innych materiałów o dużej zdolności pochłaniania i rozpraszania energii. Oba przednie pasy bezpieczeństwa Nowego Kangoo be bop są wyposażone w pirotechniczne napinacze zapewniające skuteczne trzymanie ciała pasażera w razie zderzenia. Wszystkie pasy bezpieczeństwa posiadają wbudowane ograniczniki napięcia, których parametry zapewniają optymalną ochronę klatki piersiowej. Renault Kangoo be bop w swym wyposażeniu oferuje do 4 poduszek powietrznych: dwie poduszki przednie i dwie poduszki boczne chroniące klatkę piersiową.
W celu zmniejszenia ryzyka obrażeń miednicy w zderzeniu czołowym, siedzenia przednich foteli wyposażono w poduszkę zapobiegającą tzw. nurkowaniu. W Renault Kangoo be bop zastosowano także układ chowania pedału hamulca, aby ograniczyć niebezpieczeństwo obrażeń nóg kierowcy. Ze względu na komfort i bezpieczeństwo auto wyposażono w fotele i zagłówki o dużej zdolności pochłaniania energii uderzenia w tył pojazdu. Technologia ta, wprowadzona po raz pierwszy w Clio III, pozwala na znaczne ograniczenie obrażeń szyi w przypadku tego rodzaju zderzeń. Regulacja wysokości zagłówka następuje poprzez jego przesuwanie na prętach mocujących, a nie przez wysuwanie i chowanie tych prętów w oparciu fotela. Ponadto, systemu mocowań Isofix na fotelu pasażera z przodu i na dwóch miejscach z tyłu daje możliwość bezpiecznego zainstalowania fotelika dla dziecka w kabinie.
Nad morzem, w górach, i na każdej innej trasie, Renault Kangoo be bop dba o środowisko naturalne. Znak Renault eco2 odzwierciedla dbałość Renault o ochronę środowiska. Jest on przyznawany samochodom spełniającym jednocześnie następujące kryteria ekologiczne
i ekonomiczne:
- emisja CO2 poniżej 140g/km lub silniki przystosowane do zasilania biopaliwami
- produkcja samochodu w fabryce posiadającej certyfikat ISO 14001
- 95% masy pojazdu stanowią materiały nadające się do recyklingu po wycofaniu go z eksploatacji, sam samochód zawiera min. 5% tworzyw sztucznych pochodzących z odzysku
Renault Kangoo be bop jest montowane w fabryce MCA w Maubeuge posiadającej certyfikat
ISO 14001. Do jego produkcji wykorzystuje się 7 kg tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu (czyli 6%), a 95% masy pojazdu nadaje do powtórnego przetworzenia. W wersji silnika dCi o mocy 85KM, Renault Kangoo be bop emituje tylko 140 g CO2 /km, tak więc wersja ta nosi znak Renault eco².
Zobacz więcej zdjęć nowego Renault Kangoo Be Bop w naszym fotoblogu.