...jedenastym modelem Renault, który uzyskał maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach Euro NCAP. Nowy Megane jest najbardziej bezpiecznym samochodem, jaki był kiedykolwiek testowany przez niezależną organizację (ex equo z Nissanem Qashqai). Bezpieczeństwo ma dla Renault priorytetowe znaczenie. Francuski koncern jest jedynym producentem samochodów, którego auta już 11 razy otrzymały maksymalną ocenę 5 gwiazdek.
Bezpieczeństwo stanowi fundamentalną cechę Nowego Megane i jest „zakodowane w jego genach”. Dzięki swojej konstrukcji jest to wzorcowy samochód zarówno pod względem bezpieczeństwa czynnego, jak i biernego. Nowy Megane został wyposażony w szereg elementów gwarantujących komfort i poczucie bezpieczeństwa: 2 czujniki zderzeń bocznych, 6 poduszek powietrznych − w tym 2 dwukomorowe poduszki chroniące klatkę piersiową i miednicę, system Renault Protection obejmujący podwójne napinacze pasów, ograniczniki napięcia pasów, dwukomorowe adaptacyjne poduszki czołowe z dwoma generatorami oraz zagłówki nowej generacji.
Auto jest wyposażone w ABS (w standardzie) i system wspomagania nagłego hamowania oraz − w zależności od wersji − w ESC (Electronic Stability Control) z funkcją kontroli podsterowności. Podobnie jak w przypadku pozostałych samochodów gamy, Renault dąży do zapewnienia rzeczywistego bezpieczeństwa, dając priorytet technologiom wykazującym największą skuteczność w zakresie zapobiegania, korygowania i ochrony oraz działaniom edukacyjnym zaadresowanym do użytkowników dróg.
Konstrukcja Nowego Megane wyposażona w strefy kontrolowanego zgniotu pochłania energię zderzenia, aby jak najlepiej chronić kabinę, a tym samym życie użytkowników. Zastosowanie stali o niezwykle wysokim współczynniku sprężystości gwarantuje maksymalne pochłonięcie i rozproszenie energii kinetycznej. Pełna kontrola odkształceń nadwozia w połączeniu z systemem Renault Protection trzeciej generacji (SRP3) gwarantuje bardzo wysoki poziom ochrony.
System SRP3, w który wyposażony jest Nowy Megane, uwzględnia siłę zderzenia i budowę ciała użytkowników. Obejmuje dwa napinacze pasów na miejscach przednich i pojedyncze napinacze na miejscach bocznych z tyłu (które pozwalają ograniczyć przesunięcia ciała do przodu dzięki mocniejszemu dociśnięciu pasa do klatki piersiowej i miednicy), ogranicznik napięcia na wszystkich miejscach (w celu zmniejszenia nacisku pasa na klatkę piersiową) oraz dwukomorowe adaptacyjne poduszki powietrzne z dwoma generatorami gazu (rozkładające się w odpowiednim stopniu i pozwalające na końcową amortyzację zderzenia). System SRP3 gwarantuje optymalne zabezpieczenie przed tzw. nurkowaniem, czyli wsunięciem się miednicy pod biodrową część pasa bezpieczeństwa, powodującym liczne i niekiedy bardzo poważne obrażenia jamy brzusznej podczas zderzenia.
Szczególną uwagę konstruktorzy poświęcili zderzeniom bocznym, które są przyczyną licznych ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych (1/3 wypadków drogowych). Dwa czujniki zderzeń bocznych, stosowane już w Lagunie III, pozwalają dwukrotnie skrócić czas aktywacji poduszek bocznych. W połączeniu z większymi kurtynami nowej generacji, system zapewnia użytkownikom auta o 30% lepszą ochronę głowy. Kolejnym atutem jest zróżnicowane ciśnienie gazu wypełniającego poduszki ─ może być ono aż trzy razy większe na wysokości miednicy, która jest dużo bardziej narażona na obrażenia, a jednocześnie bardziej wytrzymała niż klatka piersiowa.
Zagłówki nowej generacji, których pręty mocujące przesuwają się w samym zagłówku, a nie w górnej części oparcia fotela, zapewniają lepszą ochronę głowy przy uderzeniu w tył samochodu. Ich konstrukcja nie powoduje usztywnienia oparcia fotela. Takie rozwiązanie pozwala na lepsze przyleganie pleców do oparcia i tym samym większe zbliżenie głowy do zagłówka (o 60 mm), co przy zderzeniu, zmniejsza jej ruch względem klatki piersiowej.
Również w przedniej części samochodu wprowadzono nowe rozwiązania techniczne, mające na celu zapewnienie lepszej ochrony pieszych w przypadku zderzenia. Zmieniono sztywność i grubość zderzaka (elementy amortyzujące na wysokości piszczeli i kolan) oraz maski i sąsiednich części nadwozia (błotniki, zawiasy pokrywy silnika, wzór poszycia spodniego pokrywy silnika).
Kolejnym ważnym zagadnieniem jest bezpieczeństwo dzieci. Było ono przedmiotem szeroko zakrojonych badań Renault, cechujących się równie wysokim poziomem wymagań, jak w przypadku opracowywania systemów bezpieczeństwa dla dorosłych. Nowe Megane uzyskało 4 gwiazdki na 5 możliwych w rankingu bezpieczeństwa dzieci Euro NCAP, zapewniając jeden z najwyższych poziomów bezpieczeństwa maluchów. System mocowania Isofix na bocznych miejscach z tyłu pozwala na łatwą i bezpieczną instalację fotelika lub podkładki dla dzieci.
Nowy Megane dysponuje także różnymi elementami wyposażenia, które ułatwiają kierowcy reagowanie z wyprzedzeniem na niebezpieczne sytuacje na drodze:
- system kontroli ciśnienia w oponach,
- innowacyjny ogranicznik-regulator prędkości z funkcjonalnym, intuicyjnym w obsłudze wyświetlaczem, ułatwiającym odczyt i podnoszącym bezpieczeństwo,
- automatycznie włączane światła,
- automatycznie włączane wycieraczki.
Bi-ksenonowe światła kierunkowe, w których światła mijania obracają się w zależności od kąta skrętu kierownicy, zapewniając lepszą widoczność ukształtowania drogi i oświetlenie pobocza, podnoszą bezpieczeństwo jazdy nocą.
W zakresie bezpieczeństwa czynnego, Nowy Megane jest wyposażony w standardzie w ABS z elektronicznym korektorem siły hamowania oraz system wspomagania hamowania. W zależności od wersji dostępny jest także system ESC (Electronic Stability Control) z funkcją kontroli podsterowności, ułatwiający zachowanie kontroli nad samochodem w trudnych lub nagłych sytuacjach.
Renault opiera działania na badaniach wypadków drogowych i rzeczywistego bezpieczeństwa w celu zaoferowania użytkownikom produktów dostosowanych do rzeczywistych sytuacji na drodze. Oznacza to, że priorytetowe znaczenie mają technologie wykazujące najwyższą skuteczność w zakresie zapobiegania wypadkom, korygowania niespodziewanych sytuacji w trakcie jazdy i ochrony pasażerów podczas zderzenia.