...w odpowiedzi na występujące na całym świecie zapotrzebowanie na mocne, a zarazem oszczędne silniki, emitujące niewielką ilość CO2.
Nowy silnik V6 dCi - projekt powstały w ramach Aliansu Renault-Nissan
Współpraca w ramach Aliansu pozwala marce Renault i Nissan oferować klientom najwyższej klasy silniki, wykorzystujące najnowsze technologie. Alians Renault-Nissan, który w 2009 roku będzie świętował swe 10-lecie, jest wyjątkowym przykładem udanej współpracy dwóch firm wspólnie dbających o takie wartości, jak zaufanie i wzajemny szacunek, a jednocześnie zachowujących swą odrębną tożsamość. Alians stale poszukuje synergii między oboma koncernami, korzystając z każdej okazji współdziałania poprzez wspólną centralę zakupów, RNPO (Renault-Nissan Purchasing Organization), wspólnie opracowywane modele takie jak Koleos, czy też poprzez współpracę przemysłową i wprowadzanie najskuteczniejszych praktyk biznesowych. Nowy silnik V6 dCi jest dobrym przykładem takiego współdziałania: silnik ten, opracowany przez obie firmy, jest montowany w fabryce Renault i będzie oferowany w samochodach marki Renault, Nissan i Infiniti. Praktyka ta pozwala na podział kosztów projektu, uzyskanie znacznych oszczędności i zaoferowanie klientom większej ilości odmian tego samego samochodu.
Silnik, który powstał dzięki współpracy
Firmy Renault i Nissan nie mogłyby sobie pozwolić na samodzielne skonstruowanie tego silnika, ponieważ wielkość produkcji takiej jednostki nie byłaby wystarczająco duża, aby zapewnić rentowność inwestycji. Działając wspólnie, obie firmy uzyskały znaczne oszczędności zwiększając jednocześnie wielkość produkcji. Kooperacja między Renault i Nissanem pozwoliła na zaoszczędzenie nakładów na prace badawczo-rozwojowe oraz na inwestycje przemysłowe dzięki podziałowi kosztów projektu. Dzięki istnieniu Aliansu, koszt opracowania tego silnika udało się ograniczyć do 180 milionów euro.
Silnik zaprojektowany wspólnie
Założenia techniczne i ekonomiczne tego silnika określono tak, aby spełnić oczekiwania klientów Renault i Nissana oraz marki Infiniti – może on być montowany w różnych rodzajach pojazdów np. coupe, sedan lub hatchback, SUV i sprzedawany w różnych regionach świata, jak Europa czy Stany Zjednoczone. Między innymi z tego względu zdecydowano się na przykład na zastosowanie konstrukcji sinika widlastego, ponieważ jednostki tego typu mogą być montowane wzdłużnie, jak to ma często miejsce w samochodach Nissan/Infiniti lub poprzecznie, jak w Renault Laguna. Większą część prac projektowych nad tym silnikiem realizowano w podparyskiej miejscowości Rueil-Malmaison, gdzie ma swą siedzibę ośrodek badawczo-rozwojowy silników Renault. Nowy silnik V6 dCi wywodzi się z innych konstrukcji Renault, takich jak silnik 2.0 dCi. Dzięki temu konstruktorzy Renault mogli skorzystać z zebranych doświadczeń i rozwiązań zastosowanych w jednostce 4-cylindrowej. Dlatego też górne partie silnika V6 dCi mają wiele wspólnych cech z silnikiem 2.0 dCi, co pozwoliło na obniżenie kosztów i skrócenie okresu projektowania nowego silnika. Ponadto zastosowanie dobrze znanych technologii gwarantuje wysoką jakość konstrukcji, tym bardziej, że Renault zobowiązało się wprowadzić Lagunę na listę 3 najlepszych samochodów w segmencie w zakresie jakości produktu i usług. Inżynierowie z Nissana uczestniczyli w projektowaniu silnika i dzielili się swą wiedzą z kolegami z Renault, aby zagwarantować pełne dostosowanie tej jednostki do samochodów marki Nissan.
Silnik do samochodów klasy wyższej produkowanych przez Renault oraz Nissan Motors Company.
W Renault silnik jest już dostępny w Lagunie Coupe, a na początku 2009 roku będzie również oferowany w Lagunie 5-drzwiowej i Lagunie Grandtour. W Nissanie będzie on oferowany w nowej wersji modelu Maxima w Stanach Zjednoczonych, a w Europie w samochodach Pathfinder i Navarra. Silnik znajdzie się również w modelach samochodów Infiniti EX, FX i M w Europie. W przyszłości nowy silnik wysokoprężny będzie również montowany w innych samochodach, ponieważ jego konstrukcja umożliwia wykorzystanie go do różnych rodzajów pojazdów. Może on być dostosowany do spełnienia różnych norm ochrony środowiska, takich jak Euro5, czy przepisy obowiązujące w Kalifornii.
} Renault potrzebuje nowego silnika V6 do nowej gamy samochodów klasy wyższej, jak Laguna Coupe i modeli pojazdów, które zostaną wprowadzone na rynek w późniejszym terminie, natomiast Nissan silnik ten będzie wykorzystywał w poszerzaniu gamy Infiniti w Europie i będzie stanowił alternatywę dla napędów hybrydowych i jednostek benzynowych w samochodach oferowanych na północnej półkuli.
Odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na mocne silniki wysokoprężne
Silniki wysokoprężne są już bardzo popularne, zwłaszcza w Europie, a zapotrzebowanie na ten rodzaj napędu rośnie w pozostałych regionach świata. Na przykład we Francji 75% nowych samochodów jest wyposażonych w silniki wysokoprężne (źródło: CCFA). W Japonii popyt na ten rodzaj silników przerasta przewidywania. Wersja Nissana X-Trail napędzana silnikiem 2.0 dCi produkcji Aliansu Renault-Nissan jest na tamtym rynku dostępna od września 2008 roku. Tylko w okresie dwóch pierwszych tygodni sprzedaży tego samochodu, osiągnięto cele przyjęte na 10 pierwszych miesięcy. Fakt ten świadczy o wielkości potencjału rynku japońskiego w odniesieniu do tego rodzaju napędu. Również w Stanach Zjednoczonych diesel zaczyna zdobywać coraz więcej zwolenników na rynku, a wielu producentów samochodów klasy wyższej oferuje już ten rodzaj silnika, mając na uwadze wzrost cen paliwa. Zarówno Renault, jak i Nissan, potrzebują samochodów z silnikiem wysokoprężnym, aby sprostać popytowi, który jest już ogromny w Europie i stale zwiększa się w pozostałych częściach świata.
Popularność diesla można tłumaczyć znaczną sprawnością tych silników: zapewniają one większy moment obrotowy i ten sam poziom mocy, co silniki benzynowe o tej samej pojemności skokowej, a zużywają mniej paliwa, emitując jednocześnie mniej CO2. Silniki benzynowe Renault nadal odnoszą znaczące sukcesy wśród pasjonatów motoryzacji oczekujących od samochodu bardzo dynamicznych osiągów, czyli dużej mocy przy wysokich obrotach. W przeciwieństwie do większości silników wysokoprężnych, nowy silnik dCi 235KM potrafi osiągnąć 5000 obr/min i staje się poważną konkurencją dla silnika benzynowego pod względem przyjemności jazdy. Silniki benzynowe są również uznawane za mniej hałaśliwe i powodujące mniejsze drgania niż silniki wysokoprężne, dlatego konstruktorzy Renault i Nissana dużo pracowali nad ograniczeniem poziomu hałasu i drgań silnika V6 dCi.
Wysokie osiągi spełniające oczekiwania klientów samochodów klasy wyższej Silniki wysokoprężne Renault określane mianem dCi, jak 1.5 dCi (typ K9K), 1.9 dCi (typ F9Q), czy 2.0 dCi (typ M9R), są cenione za osiągi, niskie zużycie paliwa i małą emisję CO2, a także cichą pracę i brak wibracji.
Są to jednostki sprawdzające się doskonale w codziennej eksploatacji, gdyż są przyjazne środowisku, niezawodne, trwałe i jednocześnie zapewniają odpowiednio dynamiczną jazdę. Silniki V6 Nissana stanowią wzór w tym segmencie. Każdego roku Nissan produkuje ponad milion silników V6, co daje marce pierwsze miejsce na świecie w tej dziedzinie. Silnik benzynowy 3.5 litra montowany w takich samochodach jak 350Z zdobył już liczne nagrody. Silniki V6 Nissana figurują od 14 lat w klasyfikacji Ward dziesięciu najlepszych silników na świecie. Nowy V6 3.8 litra z podwójnym turbodoładowaniem, montowany w Nissanie GT-R, jest jednym z najmocniejszych silników na świecie. Samochód ten pokonał większość samochodów sportowych na torze Nürburgring, gdzie uzyskał znakomity czas 7’29”.
Nowy diesel V6 jest zaawansowanym technologicznie, widlastym silnikiem wielozaworowym, zapewniającym wysokie osiągi i przyjemność prowadzenia samochodu. Osiąga największy moment obrotowy wśród silników Renault (450 Nm), co pozwala uzyskać znakomite przyspieszenie (od 0 do 100 km/h w 7”30 dla Laguny Coupe dCi 235) i znaczną elastyczność pracy (od 80 do 120 km/h w 6”10 dla tego samego samochodu). Ponadto w Lagunie Coupe ten nowy diesel V6 rozwija moc 235 KM i jest najmocniejszym silnikiem Renault, po silniku benzynowym 3.5 litra (245 KM). Jeśli chodzi o wzdłużne ustawienie silnika pod maską, już dziś przewiduje się sprzedaż odmian sinika, zapewniających więcej mocy (do 265 KM) i jeszcze bardziej elastyczną pracę (maksymalny moment 550 Nm). Nowy V6 dCi jest więc doskonale przystosowany do samochodów klasy wyższej.
Silnik nowoczesny, przyjazny dla środowiska, spełniający nowe wymagania klientów Nowy V6 dCi wywodzi się z 4-cylindrowej jednostki rzędowej 2.0 dCi, wprowadzonej na rynek w 2005 roku. Oba silniki mają wspólne niektóre podzespoły, lecz komora spalania została zmodyfikowana tak, aby uzyskać jeszcze lepszy kompromis między poziomem emisji zanieczyszczeń a oszczędnością paliwa. W Lagunie Coupe dCi 235, nowy silnik emituje 192 g CO2 na kilometr i jest to wynik porównywalny z parametrami większości najlepszych silników niemieckich. Oczywiście nowy silnik będzie wyposażony w filtr cząstek stałych oraz układ SCR, dzięki czemu stanie się jednym z najczystszych na świecie silników wysokoprężnych. Jego bardzo cichą pracę uzyskano dzięki jednoczesnej optymalizacji samego silnika i układu wtrysku oraz zastosowaniu bardzo precyzyjnej regulacji parametrów pracy. Nasi inżynierowie zapewnili też spełnienie norm ochrony środowiska. Silnik ten podlega recyklingowi w 95% swej masy i jest wyprodukowany w jednej z fabryk posiadających certyfikat ISO 14001.