Wprowadzenie Mégane II w wersji hatchback i coupe rozpoczyna proces odnowienia oferty Renault w najważniejszym pod względem wielkości sprzedaży segmencie na rynku samochodowym w Europie. Docelowo program X84 obejmie 7 modeli o wyrazistym charakterze.
Mégane II, w którym po raz pierwszy zastosowano nową płytę podłogową, opracowaną wspólnie przez Renault i Nissana, stanowi istotny element w strategii rentownego wzrostu Renault pod względem handlowym, finansowym i przemysłowym. W programie tym wprowadzono niespotykaną w tradycyjnej ofercie Renault propozycję : auto dostosowane do indywidualnych upodobań. Można ją ująć w trzech punktach : kompaktowa budowa, siła wyrazu i dynamika. Dzięki oryginalnej stylistyce Renault Mégane jawi się jako samochód z charakterem, a oferowana przyjemność jazdy w pełni odpowiada oczekiwaniom zasugerowanym przez design. Zaprojektowany z myślą o zapewnieniu optymalnego bezpieczeństwa wszystkim użytkownikom, na wszystkich miejscach w samochodzie, Mégane II idzie w ślady swojego poprzednika uznanego za "best-in-class" pod względem bezpieczeństwa w tym segmencie.
Mégane wyposażono również w innowacyjne rozwiązania w zakresie komfortu, wprowadzone przez Renault w samochodach wyższych klas, ułatwiające w inteligentny sposób życie użytkowników. Istotnym elementem projektu Mégane II była również jakość i ochrona środowiska: pod względem niezawodności i trwałości należy on do najlepszych aut na rynku, a kryteria związane z ochroną środowiska zostały uwzględnione począwszy od etapu projektowania po wycofanie z eksploatacji.
Mégane II w wersji hatchback i coupé zostały opracowane w 29 miesięcy, co stanowi rekordowy czas opracowania osiągnięty przez Renault. Było to możliwe dzięki skróceniu okresu studyjnego i skróceniu o połowę czasu przeznaczonego na wdrożenie przemysłowe. I to bez kompromisów w zakresie poszczególnych etapów zatwierdzania projektu. Ten doskonały wynik był możliwy dzięki stale stosowanemu przez Renault sposobowi zarządzania, włączającego w proces projektowania ekipy produkcyjne już na jego wstępnym etapie. Jednocześnie znacznie poprawiono rentowność programu. Koncern Renault zainwestował. 2,1 mld euro, z czego niemal połowa nakładów była przeznaczona na inwestycje przemysłowe: w Palencji w Hiszpanii dla potrzeb produkcji hatchbacka i coupe oraz w Douai we Francji – na potrzeby produkcji hatchbacka, a w późniejszym terminie również nowego Scénic’a. W trzecim zakładzie w Bursie (Turcja) będą produkowane Mégane w wersji trójbryłowej.
Wprowadzenie siedmiu modeli programu X84 do produkcji zostało zaplanowane w krótkim okresie czasu – sześć modeli zostanie wprowadzonych do produkcji w ciągu ok. roku pomiędzy jesienią roku 2002 a jesienią 2003.
Mégane II inauguruje płytę podłogową C – drugą płytę opracowaną wspólnie z Nissanem. Została ona zaprojektowana z myślą o samochodach średniej niższej klasy obu marek. W roku 2006 będzie stanowiła ponad 25% produkcji połączonych koncernów, co daje ok. 1,8 mln pojazdów.
Ten samochód o zdecydowanym charakterze będzie oferowany w wersji coupe (3-drzwiowej) i hatchback (5-drzwiowej). Mégane II przywodzi na myśl nowatorski design modeli Avantime i Vel Satis. Jawi się jako auto inne niż wszystkie w segmencie, w którym wiele samochodów jest do siebie podobnych, odwołując się zarówno do elementów emocjonalnych jak i racjonalnych. Jest to samochód « energiczny », o wyraźnie sportowym duchu, widocznym zwłaszcza na miejscu kierowcy, zapewniający rzeczywistą przyjemność jazdy.
Jest solidny, a także charakteryzuje się wysoką jakością wykończenia widoczną w materiałach, zestawieniach i połączeniach. W jego wnętrzu wszystko tchnie nowoczesnością, powściągliwością i ergonomią. Po raz pierwszy w seryjnym samochodzie pojawia się "Touch Design", świadcząc o staranności projektu. Mégane II realizuje hasło "prostoty obsługi", które przyświecało przy podejmowaniu wszystkich decyzji podczas procesu projektowania. Ponadto w tym nowym modelu zaoferowano klientom innowacyjną możliwość wyboru. Ilość możliwych kombinacji wystroju wnętrza, silników i wyposażenia jest niemal nieograniczona.
Opracowany na nowej płycie podłogowej Mégane II, został wyposażony w nowy układ jezdny łączący precyzję prowadzenia z wysoką zdolnością tłumienia drgań. Aby zapewnić pełną kontrolę nad pojazdem w każdych okolicznościach, Mégane II znakomicie trzyma się drogi i posiada doskonałe hamulce. Został wyposażony nie tylko w ABS, system wspomagania nagłego hamowania i kontroli ciśnienia w oponach, ale również w innowacyjny system kontroli toru jazdy ESP nowej generacji z funkcją kontroli podsterowności. Ksenonowe reflektory oferują zaś nowy sposób korekcji kąta pochylenia wiązki świetlnej.
Do precyzyjnego prowadzenia pojazdu przyczynia się zmienne elektryczne wspomaganie układu kierowniczego o trybach pracy przystosowanych do różnych warunków jazdy. Jeśli zaś chodzi o ergonomię, to auto zostało tak zaprojektowane, aby kierowca miał poczucie, że stanowi z nim jedną całość.
Już w momencie wprowadzenia do sprzedaży Mégane II będzie dysponował szeroką ofertą silników benzynowych i wysokoprężnych oraz skrzyń biegów nowej generacji. Gama benzynowa będzie początkowo obejmowała trzy jednostki: 1.4 16V 98 KM, 1.6 16V 115 KM i 2.0 16V 136 KM. Dwa ostatnie silniki są wyposażone w układ przestawny wałka rozrządu w fazie ssania, co zapewnia większą przyjemność jazdy i mniejsze zużycie paliwa. Wszystkie jednostki benzynowe spełniają normy ograniczenia emisji Euro 3 (Euro 2000) oraz kwalifikują się do korzystnych kategorii podatkowych IF Euro 4, obowiązujących w niektórych krajach.
Natomiast gama silników wysokoprężnych Mégane II będzie początkowo obejmowała jednostki 1.5 dCi 80 KM (120 g CO2/km) i 1.9 dCi 120 KM. Są to silniki turbo diesel Common Rail wyposażone w najnowsze wyrafinowane technologie. Nowoopracowane skrzynie biegów : 5 i 6-biegowa mechaniczna oraz automatyczna pozwalają na wykorzystanie pełnego potencjału silników. Liczne badania poświęcono również wyeliminowaniu hałasu w Mégane II (mającemu zasadnicze znaczenie dla zapewnienia przyjemności i komfortu jazdy) oraz innowacyjnym wdrożeniom.
Rozwiązania dotyczące bezpieczeństwa zastosowane w Mégane II wpisują się w tradycję poprzedniego modelu – "best in class" w swoim segmencie oraz Laguny II – najbezpieczniejszego samochodu na rynku, który zdobył pięć gwiazdek w teście Euro NCAP. Wzmocniona konstrukcja Mégane II ze strefami kontrolowanego zgniotu gwarantuje optymalne odkształcenie nadwozia podczas zderzenia. W dziedzinie zabezpieczenia użytkowników Mégane II dysponuje szeroką paletą wyposażenia obejmującego System Renault Protection III generacji (SRP3), zapewniający maksymalne, identyczne zabezpieczenie na wszystkich miejscach w samochodzie. Kolejnym przykładem postępu dokonanego przez Renault w dziedzinie bezpieczeństwa jest wyposażenie Mégane II coupe w poduszkę uniemożliwiającą zsuwanie się w chwili zderzenia z przedniego fotela, co stanowi światową premierę.
Mégane II łączy know-how Renault w zakresie komfortu i inteligentnych rozwiązań ułatwiających życie użytkowników. Przyjęte, innowacyjne rozwiązania konstrukcyjne umożliwiły zaoferowanie panoramicznego otwieranego dachu oraz podwójnej płaskiej podłogi, świadczących o pomysłowości koncepcji.
Mégane II stawia na prostotę – oferuje kartę Renault nowej generacji umożliwiającą dostęp i rozruch pojazdu w trybie HANDS FREE, a także ułatwia obsługę, wprowadzając wbudowaną klapkę wlewu paliwa. Mégane II przejmuje najważniejsze innowacje wywodzące się z pojazdów wyższych klas i proponuje zaawansowane technologicznie wyposażenie : ofertę dwóch systemów nawigacji Carminat, w tym jednego wyposażonego w składany ekran 16/9, czy też regulator i ogranicznik prędkości. Do zapewnienia komfortowej, bezstresowej jazdy przyczyniają się również czujniki deszczu i światła.
Mégane II w wersji Hatchback i Coupe są montowane na płycie podłogowej C, która będzie również wykorzystywana przez Nissana. Płyta podłogowa C jest drugą płytą wspólną płytą obu koncernów, po płycie B z segmentu małych samochodów, której Nissan był pierwszym użytkownikiem (Nissan March wprowadzony w Japonii na początku 2002). Została opracowana z myślą o nowej generacji samochodów Nissana z segmentu C, które zostaną wprowadzone w latach 2004-2005. Pozwoli na osiągnięcie istotnych oszczędności wynikających ze skali zamówień przy zakupie wspólnych części oraz wyposażenia i narzędzi przemysłowych. Już w pierwszym etapie Nissan uczestniczył w kosztach projektowych. Na płycie podłogowej C będą również montowane nowe silniki opracowane z myślą o wspólnym wykorzystaniu przez Renault i Nissana.
Modularny charakter płyty pozwala na opracowanie licznych układów jezdnych, o zmniejszonym zwisie przednim i tylnym oraz szerokich nadkolach, co umożliwia montaż różnorodnych nadwozi i spełnia oczekiwania dotyczące samochodów sportowych lub rekreacyjnych (4X4, SUV). Do 2010 roku Renault i Nissan będą montowały swoje wyraźnie odmienne gamy produktów na 10 wspólnych płytach podłogowych. Będą również wspólnie wykorzystywały 8 rodzin jednostek napędowych.
W roku 2006 połączone koncerny planują wyprodukowanie 1,8 mln samochodów rocznie na płycie podłogowej C oraz ponad 1,7 mln aut na płycie B. Samochody obu marek montowane na tych płytach podłogowych powinny stanowić ponad 50% przyszłej produkcji Renault i Nissana.