Ellypse to limuzyna o długości 3,90 m o wyjątkowo sympatycznym charakterze. Kształt reflektorów oraz osłony chłodnicy, który kontynuuje nową estetykę marki Renault, nadaje mu wyraz pełen radości życia. Proste, pozbawione wszelkiej agresywności linie, zderzak obejmujący przód oraz zaokrąglone kształty tylnej szyby sprawiają, że Ellypse jest samochodem, do którego można się przywiązać. Filtr przeciwsłoneczny pokrywający całą powierzchnię przezroczystego dachu, umożliwia właściwą klimatyzację wnętrza. Wyjątkowo łagodne i naturalne kolory Ellypse dobrano tak, aby w pełni harmonizowały z kształtami samochodu: przednia i tylna część jest w kolorze niebieskawego migdała, drzwi natomiast przechodzą w lekki błękit Ultra Light Blue.
O ile od strony kierowcy drzwi otwierają się klasycznie, o tyle z drugiej strony pojawia się oryginalny i nowatorski system otwarcia: tylne drzwi mogą otwierać się w obu kierunkach, mimo braku środkowego słupka między drzwiami przednimi a tylnymi – zarówno jak klasyczne drzwi dające bezpośredni dostęp do tylnych siedzeń, jak i na odwrót, otwierając się do tyłu. To drugie ustawienie zapewnia pełny dostęp do wnętrza, zwłaszcza kiedy otwarte są również przednie drzwi z tej strony, zachęcając do zajęcia miejsca w środku. Ellypse prezentuje się jako samochód prosty, zachęcający do jazdy i pełen ciepła. "To iskra optymizmu na horyzoncie motoryzacji", mówi Patrick le Quément, Dyrektor Designu Przemysłowego Renault.
Proste i zaskakujące wnętrze
Wnętrze utrzymane w jasnożółtej tonacji kwiatów mimozy jest zachęcające i miłe. Minimalistyczna stylistyka stwarza miłą, pogodną i kojącą atmosferę. Zarówno długi, przeszklony dach, jak i duża powierzchnia okien napełniają wnętrze światłem i umożliwiają szerokie spojrzenie na świat zewnętrzny. Dynamiczna linia deski rozdzielczej spływa na podłogę tworząc lekką falę, na której opierają się fotele.
Deska rozdzielcza złożona z prostych i czystych w formie brył jest wyposażona w umieszczone na środku dwa ekrany, które ułatwiają syntetyczne wyświetlanie danych. Pierwszy jest przeznaczony dla kierowcy i podaje informacje związane z prowadzeniem pojazdu, natomiast drugi, chowany, wyświetla informacje dla pasażerów.
Również chowany jest centralny wielofunkcyjny pilot wbudowany w dolną część deski rozdzielczej, umożliwiający łatwe sterowanie większością elementów funkcji: klimatyzacją, radiem, systemem nawigacji satelitarnej i informacji o ruchu drogowym podawanych w czasie rzeczywistym, osobistym notesem z adresami, dostępem do funkcji obsługi technicznej pojazdu i dziennika pokładowego oraz do informacji związanych indywidualnie ustalanymi terminami przeglądów, itd. Wnętrze Ellypse zostało opracowane zgodnie z koncepcją Touch Design, zastosowaną po raz pierwszy w modelu Talisman, co potwierdza innowacyjne podejście Renault w zakresie rozwiązań budowy kabiny samochodu. Pozwala ona na maksymalną i jednocześnie uproszczoną adaptację technologii do potrzeb człowieka. Touch Design charakteryzuje się grą kontrastów pomiędzy czystą przestrzenią i rozmieszczonymi we wnętrzu panelami sterującymi poszczególnymi funkcjami pojazdu. Niekiedy zabawny kształt paneli i elementów sterujących ułatwia intuicyjnie korzystanie z wszystkich dźwigni i przełączników.
Wzorem swoich poprzedników, ten nowy concept-car został wyposażony w wysmukłe fotele, które pozwalają cieszyć się w pełni przestrzennością wnętrza. Komfort siedzeń zapewniony jest przez materiał piankowy łączący miękkość, elastyczność oraz trwałość z miłym wrażeniem dotykowym. Wykonana z materiału zapamiętującego kształty pianka przystosowuje się do budowy ciała pasażerów, co gwarantuje doskonały komfort jazdy. W Ellypse pojawia się po raz pierwszy nowość w postaci "inteligentnych foteli": pomysłowe rozwiązanie konstrukcji sprawia, że siedzenia, rozkładając się na podłodze, przechodzą z ustawienia "do jazdy" do położenia odpoczynkowego. Dzięki wspomaganiu zmiana położenia fotela zajmuje tylko kilka sekund – wystarczy jedno naciśnięcie przycisku umieszczonego na przednich drzwiach. System rozkładanych foteli pozwala na położenie się i odpoczynek, na przykład po odbyciu długiej drogi. Linia podłogi jest w zamierzeniu projektantów możliwie najpełniej dostosowana do formy ciała, natomiast ergonomiczny zagłówek-poduszka zapewnia wygodne oparcie dla głowy, co zwiększa komfort odpoczynku.
Samochód zaprojektowany, by chronić środowisko
Ellypse to także rezultat troski Renault - firmy szanującej wartości obywatelskie - o to, aby samochód przyszłości wpisywał się w koncepcję trwałego rozwoju. Concept-car firmy Renault stworzony z myślą o ochronie środowiska zapoczątkowuje nowy sposób projektowania samochodu.
Pierwszym celem było ułatwienie demontażu oraz sortowania części przeznaczonych do recyklingu po wycofaniu samochodu z eksploatacji. Projektanci zadbali tu przede wszystkim o maksymalne uproszczenie projektu samochodu. Liczba części została celowo ograniczona, na przykład przednia maska, boczne listwy ochronne oraz osłona chłodnicy stanowią jedną całość. Czyste i proste "cięcia" linii przyczyniają się do ogólnego wrażenia czystości stylu. Z drugiej strony wszelkie elementy mocujące łatwo się odkręcają, by maksymalnie uprościć demontaż poszczególnych części.
Części są oznaczone w sposób identyfikujący materiał, z którego zostały wykonane, dzięki czemu będzie możliwe ich szybkie i efektywne sortowanie. Tą samą filozofią kierowano się przy projektowaniu wnętrza samochodu: zarówno z siedzeń, jak i z podłogi można łatwo usunąć pokrywający je materiał.
Ekologiczne podejście wyraża się także w doborze materiałów poprzedzonym dogłębnymi badaniami przeprowadzonymi przez projektantów. Ellypse składa się w większości z materiałów pochodzących z odzysku, podlegających recyklingowi lub odnawialnych. Boczne drzwi wykonane zostały z aluminium pochodzącego z odzysku. Poza swoimi właściwościami związanymi z łatwością, z jaką poddaje się recyklingowi, aluminium umożliwia zmniejszenie masy samochodu, co z kolei pozwala na mniejsze zużycie paliwa. Główna część konstrukcji jest wykonana ze stopu aluminium i stali, która również została uzyskana ze złomu pochodzącego z odzysku.
Pokrywa silnika, błotniki oraz tylna część samochodu w odróżnieniu od części aluminiowych, wyróżnionych innym kolorem, wykonane zostały z polipropylenu, materiału uzyskanego z recyklingu plastikowych części samochodowych, na który została nałożona warstwa kolorowej folii również nadającej się do ponownego użytku po przetworzeniu. Pokrycie podłogi wykonane zostało z syndermy – materiału naturalnego i odnawialnego produkowanego głównie z odpadów skórzanych.
Elementy wyciszające w samochodzie są lekkie i skuteczne. Wykonane zostały z materiału składającego się z dwóch głównych elementów pochodzących z recyklingu: włókien roślinnych (głównie bawełny), pochodzących z przetworzonych starych ubrań oraz włókien poliestrowych, otrzymanych z butelek i opakowań uzyskanych z segregacji odpadków. Dbałość o jakość powietrza dzięki zaawansowanej technologii zespołu napędowego Ellypse jest wyposażony w innowacyjny, 16-zaworowy silnik turbo Diesel o pojemności 1 200 cm3, o mocy 100 KM (72 kW) i momencie obrotowym 200 Nm. Zmodyfikowany system wtrysku paliwa Common Rail jest wyposażony w specjalne piezoelektryczne wtryskiwacze 10-otworkowe (w porównaniu z dotychczasowymi posiadającym 4 – 5 otworów), które pozwalają na osiągnięcie ciśnienia wtryskowego rzędu 2 000 barów.
W trosce o środowisko naturalne model ten został wyposażony w kompleksowy i innowacyjny system usuwania zanieczyszczeń: 4-drożny katalizator umożliwia jednoczesne przetwarzanie tlenku węgla (CO), tlenków azotu (NOx), niespalonych cząstek paliwa (węglowodory) oraz innych cząstek. Kierowca dysponuje również nową generacją systemu diagnostyki pokładowej OBD, który nie tylko informuje go o przekroczeniu przez samochód norm dotyczących zanieczyszczenia powietrza, lecz także stale analizuje skład chemiczny i fizyczny spalin oraz płynów obecnych w samochodzie w celu zasygnalizowania konieczności dokonania przeglądu.
Wspomniany silnik turbo Diesel jest uzupełniony o zintegrowaną jednostkę elektryczną nowej generacji, spełniającą różne funkcje: alternatora produkującego prąd (zwłaszcza na bazie energii odzyskiwanej podczas hamowania), rozrusznika dla silnika termicznego oraz pomocniczego silnika elektrycznego wspomagającego moc silnika termicznego, mogącego stanowić nawet wyłączny napęd samochodu na krótkich odcinkach. Auto posiada zautomatyzowaną skrzynię biegów, która umożliwia optymalizację zużycia paliwa w zależności od stylu jazdy danego kierowcy.
Wysoko zaawansowana technologia zespołu napędowego w połączeniu z niewielką masą samochodu (980 kg) pozwala na uzyskanie dobrych osiągów oraz poziomu emisji CO2/km wynoszącego zaledwie 85 g w cyklu mieszanym NMVEG, czyli około 3,2 l/100 km. Elektryka i elektronika przyczyniające się do ochrony środowiska Ellypse charakteryzuje się specyficzną architekturą układów elektrycznych, skonstruowanych z myślą o zapewnieniu jak najlepszej ochrony środowiska. Dostarczający do układów pokładowych napięcie 42 V (zamiast tradycyjnych 12 V) zespół alternatora-rozrusznika pozwala z jednej strony osiągnąć wyższą ogólną wydajność zespołów napędzanych elektrycznie, z drugiej natomiast zwiększyć liczbę elementów wyposażenia zasilanych prądem elektrycznym. Przykładem jest elektryczna klimatyzacja, która dzięki wykorzystaniu tej energii przyczynia się do optymalizacji gospodarki energetycznej samochodu.
Jako że instalacje hydrauliczne cechują się mniejszą wydajnością niż instalacje elektryczne, a płyny stanowią obecnie realny problem dla środowiska podczas eksploatacji pojazdu (wymiana oleju, wycieki...) jak również po wycofaniu go z eksploatacji (opróżnianie instalacji z płynów), Ellypse rozwiązuje ten problem wchodząc w erę technologii "by wire": siłowniki hydrauliczne zostały zastąpione przez silniczki elektryczne w układzie hamulcowym, kierowniczym oraz skrzyni biegów. Niewielkie ilości pozostałych płynów (płyn chłodzący, smary) nie są toksyczne i poddają się biodegradacji. Ich odzyskanie pod wycofaniu samochodu z eksploatacji jest ułatwione przez zaprojektowanie specjalnych otworów spustowych.