Furgon Trafic H2 posiada dużą pojemność ładunkową: 7m3 w wersji L1H2 i 8m3 w wersji L2H2 (z większym rozstawem osi). We wnętrzu wyposażony jest w zamykany schowek górny wykonany z wtryskiwanego tworzywa sztucznego o ładowności 50 kg i pojemności użytecznej 0,5 m³. Część ładunkowa jest chroniona w wersjach seryjnych przez boczne panele, również z tworzywa sztucznego. Pojazd został wyposażony w pełną ściankę działową z szybą.
Wersja Trafic'a L2H2, o wymiarach optymalnie dostosowanych do potrzeb klientów, może pomieścić nawet 3 europalety. Posiada skrzynię ładunkową o długości 2400 mm (2800 mm w wersji przedłużonej L2), szerokość pomiędzy nadkolami - 1268 mm oraz wewnętrzną wysokość 1900 mm. W połączeniu z szerokimi otworami drzwiowymi, 1 lub 2 przesuwnymi drzwiami bocznymi, pełnymi lub przeszklonymi o szerokości 1 metra, wyjątkowo niskim progiem o wysokości 54 cm oraz pionowymi ścianami bocznymi, zapewnia to idealnie sześcienny kształt części ładunkowej oraz optymalne możliwości załadunku. Wersja H2 posiada odmienne tylne drzwi (pełne lub przeszklone), gwarantujące optymalne warunki załadunku i wyładunku dzięki wysokości otworu drzwiowego wynoszącej 1818 mm.
Podwyższony furgon jest przede wszystkim przeznaczony dla przedstawicieli rzemiosła oraz drobnego handlu i usług, którzy potrzebują dużej przestrzeni ładunkowej dla różnych celów: transport paczek (firmy kurierskie), samochody mieszczące warsztat (możliwość zachowania pozycji stojącej dzięki wewnętrznej wysokości niemal 1,90 m), jak również pod zabudowy specjalistyczne pozwalające na optymalne wykorzystanie wysokości i długości użytkowej pojazdu.
Warto przypomnieć, że wersja L1H1 częściowo przeszklona lub pełna oferuje 5 m³ pojemności użytkowej przy wysokości wewnętrznej skrzyni ładunkowej 1387 mm. Przedłużona wersja furgonu - L2H1 - dysponuje pojemnością ładunkową 5,9 m³.
Samochody gamy Trafic zostały obecnie wyposażone w nowy system przesuwanych mocowań, które pozwalają na idealne umocowanie ładunku. Kombi, dostępne w wersji całkowicie lub częściowo przeszklonej, można zamówić w wersjach 2, 3, 5, 6, 8 lub 9-osobowych. Samochody te wyposażone są w wyjmowane siedzenia oraz tylną ławkę, którą można składać, co zapewnia dużą modularność wnętrza. Wersja przedłużona Trafic’a Kombi, która wejdzie na rynek w pierwszym kwartale 2003 r., będzie się charakteryzowała większą o 400 mm długością wewnętrzną, co zwiększy ładowność o 2,15 m3 oraz umożliwi montaż do 9 siedzeń.
Trafic z przedłużoną kabiną, zaopatrzony w wielofunkcyjną ławkę, którą można konfigurować w różny sposób, jest doskonale przystosowany do przewozu osób (5 lub 6) lub towarów. Dzięki możliwości złożenia fotela (w zależności od kraju) oraz pojemności użytkowej wynoszącej 3,2 m³ pozwala na transport przedmiotów o długości 2 metrów.
Narzędzie pracy dostosowane do wszelkich potrzeb
Trafic, stanowiący konkurencję dla Volkswagena Transportera, krótkiego Forda Transita, Mercedesa Vito oraz samochodów o ładowności 4 m3 (Fiat Scudo, Citroën Jumpy oraz Peugeot Expert), będzie posiadał do roku 2003 33 wersje z dwoma rozstawami osi (3098 lub 3498 mm), dwoma wariantami ładowności (1000 oraz 1200 kg) i w 5 rodzajami nadwozia (furgon, wersja z przedłużoną kabiną, platforma z kabiną, kombi oraz mikrobus), tak aby jak najlepiej dostosować się do wymogów każdej firmy. Wersja platformy z kabiną pozwala na montaż zabudowy specjalistycznej, takiej jak skrzynie izotermiczne, skrzynie chłodnicze, przewóz ładunków wielkogabarytowych czy zabudowa kempingowa.
Mocne i ekonomiczne jednostki napędowe
Na rynku samochodów użytkowych, gdzie klienci poszukują wysokich osiągów i niskich kosztów eksploatacji, kluczem do sukcesu są jednostki napędowe. Trafic jest wyposażony w silniki 1.9 dCi o mocy 82 oraz 100 KM oraz 2.0 16V o mocy 120 KM. Te wysokoprężne jednostki z turbodoładowaniem posiadają system wtrysku bezpośredniego common rail, co zapewnia wysoką moc i moment obrotowy, a jednocześnie niski poziom zużycia paliwa, emisji CO2 oraz mniejsze koszty eksploatacji. Jednostki te są nowoczesne i ekonomiczne – spełniają europejską normę dotyczącą emisji zanieczyszczeń Euro 2000 (Euro III).
Silnik 1.9 dCi posiada moc 82 KM (60 kW) przy 3500 obr/min oraz maksymalny moment obrotowy 190 Nm już od 2000 obr/min. Najmocniejsza wersja silnika 1.9 dCi posiada natomiast moc 100 KM (74 kW) przy 3500 obr/min oraz maksymalny moment obrotowy 240 Nm przy zaledwie 2000 obr/min, z czego 200 Nm jest dostępne już od 1500 obr/min, co zapewnia elastyczną pracę w niskich zakresach obrotów. Wspomniane wersje silnika zużywają odpowiednio jedynie 7,7l/100 km w kombi, oraz 7,4 l/100 km w przypadku furgonu w mieszanym cyklu europejskim. W połączeniu z 90-litrowym zbiornikiem paliwa, samochód zapewnia zasięg ponad 1 200 kilometrów.
Silnik benzynowy 2.0 16V, który sprawdził się już w wielu modelach gamy Renault (Scénic, Laguna i Espace) posiada moc 120 KM (88 kW) przy 4750 obr/min i moment 190 Nm przy 3750 obr/min. Zużywa 9,7 l/100 km w mieszanym cyklu europejskim. Oferta jednostek napędowych dla Trafic’a zostanie poszerzona w pierwszym kwartale 2003 roku o silnik 2.5 dCi 16V. Osiągający maksymalną moc 133 KM (98 kW) przy 3500 obr/min, przy czym 310 Nm - już od 2000 obr/min, silnik ten wyróżnia się wysokimi osiągami, a jednocześnie zużywa zaledwie 8,1 l/100 km w mieszanym cyklu europejskim.
6-biegowa skrzynia biegów zapewnia większą przyjemność prowadzenia, niższe zużycie paliwa oraz lepszy komfort akustyczny
Mechaniczna skrzynia biegów Renault "PK6" jest oferowana seryjnie w samochodach z silnikami 1.9 dCi o mocy 100 KM i 2.0 16V, a wkrótce również z jednostką 2.5 dCi. Wprowadzenie szóstego biegu ma liczne zalety: większy zakres przełożeń pozwala lepiej wykorzystać potencjał silników wysokoprężnych dysponujących wysokim momentem obrotowym już w niskich zakresach obrotów. Odpowiednie zestopniowanie pozwala również na zmniejszenie obrotów silnika i uzyskanie optymalnego momentu obrotowego. Dzięki temu skrzynia ta zapewnia dobre przyspieszenie na biegach pośrednich, przy jednoczesnym zmniejszeniu paliwa i emisji hałasu.
Szeroko zakrojone prace prowadzone przez Dyrekcję Samochodów Użytkowych Renault w fazie projektowej w zakresie tłumienia drgań i maksymalnego wyciszenia komory silnika, kabiny pasażerskiej, doboru odpowiedniej wykładziny dachowej oraz zdefiniowania optymalnych rozwiązań konstrukcyjnych umożliwiły podniesienie komfortu akustycznego.
W czasie prac rozwojowych, w celu określenia parametrów konstrukcji z uwzględnieniem aspektu akustyki wykorzystywano symulację komputerową. Konstrukcja dachu oraz rozmieszczenie przetłoczeń również zostały ustalone za pomocą symulacji komputerowej (obliczenia dot. drgań konstrukcji). Wszelkie połączenia między osiami a nadwoziem zostały również wyposażone w elementy tłumiące drgania, spełniające zarazem wymagania akustyczne oraz zapewniające odpowiednią pracę zawieszenia. Na przykład przy szybkości 60 km/h na drodze żwirowej (jest to standardowa procedura testowa Renault) poziom hałasu wyniósł 73 dBA w przypadku furgonu i 69 dBA w przypadku kombi, który tym samym plasuje się wśród najlepszych samochodów tej klasy na rynku.
Ekonomiczny w eksploatacji
Renault Trafic charakteryzuje się szczególnie niskimi kosztami eksploatacji dzięki bardzo niewielkiemu zużyciu paliwa i zwiększeniu przebiegów między przeglądami - wymiana oleju ma miejsce co 30.000 kilometrów (lub co 2 lata). Silniki oraz skrzynie biegów zostały skonstruowane z myślą o przebiegach 250.000 km. Zewnętrzne elementy nadwozia zostały wykonane całkowicie ze stali cynkowanej, natomiast profile zamknięte zostały zabezpieczone woskiem, co pozwoliło Renault zaoferować 12-letnią gwarancję antykorozyjną.
Równolegle zmniejszono koszty napraw związane z drobnymi stłuczkami: w porównaniu z poprzednim modelem czas naprawy został zmniejszony czterokrotnie. Liczba części ulegających uszkodzeniu podczas zderzenia z prędkością 15 km/h została znacznie zmniejszona (nie zostaje uszkodzona chłodnica, podłużnice, przednie błotniki oraz tylna część podłogi).
Najwyższy poziom bezpieczeństwa w tej klasie
W zakresie bezpieczeństwa aktywnego Trafic plasuje się w czołówce swojej klasy. Samochód został wyposażony w przednie osie, których precyzja prowadzenia oraz komfort zawieszenia jest bliski najlepszym samochodom jednobryłowym na rynku, między innymi dzięki zastosowaniu stabilizatora poprzecznego zamocowanego elastycznie do zespołu resoru i amortyzatora.
Zastosowanie z tyłu osi samokorygującej wyposażonej w wahacze wleczone i drążek Panharda zapewnia nie tylko doskonałe zachowanie na drodze, godne najlepszych samochodów jednobryłowych na rynku, ale również skuteczne tłumienie drgań będących źródłem hałasów generowanych przez układ jezdny. Zastosowanie amortyzatorów o zmiennym ciśnieniu płynu w zależności od obciążenia (w połączeniu ze zmienną elastycznością zawieszenia) gwarantuje komfort zarówno przy małym, jak i przy dużym obciążeniu.
Wszystkie wersje Trafic’a są zaopatrzone w 4 hamulce tarczowe. Z przodu są one wentylowane (305 x 28 mm) i wyposażone w dwutłoczkowe zaciskacze o średnicy 40 et 45 mm. Z tyłu tarcze (285 x 12 mm) są wyposażone w zaciskacze z systemem automatycznego kasowania luzu.
Dzięki skutecznemu i wytrzymałemu układowi hamulcowemu, wyposażonemu seryjnie w ABS z elektronicznym korektorem siły hamowania EBV, Trafic może stanowić wzorzec w segmencie kompaktowych furgonów. Testy wielokrotnego hamowania przy rozgrzanych hamulca przeprowadzone w ośrodku testowym Renault w Aubevoy, wykazały, że w przypadku Trafic’a rozpędzonego do 100 km/h droga hamowania wynosi 43 m. Seryjnie montowane 16 ‘’ opony zostały starannie opracowane, aby zapewnić kompromis pomiędzy komfortem, optymalnym zachowaniem na drodze, poziomem generowanego hałasu oraz odpornością na zużycie.
Konstrukcja samochodu została tak zaprojektowana, aby przejść pomyślnie testy na zderzenia czołowe z prędkością 64 km/h, zamiast wymaganych normami europejskimi dla samochodów osobowych testów przy prędkości 56 km/h. Trafic jest wyposażony we wzmocnienia oraz strefy kontrolowanego zgniotu, które stanowią uzupełnienie wytrzymałej konstrukcji ze stali galwanizowanej oraz rozbudowanych zabezpieczeń zewnętrznych pojazdu.
Uzupełnieniem systemu zabezpieczeń jest seryjnie oferowana poduszka powietrzna kierowcy, trzypunktowe pasy z napinaczami i ogranicznikami siły napięcia (z wyjątkiem środkowych miejsc z tyłu) oraz zagłówki na wszystkich miejscach. System zabezpieczeń można uzupełnić opcjonalnie o poduszki powietrzne dla pasażerów oraz poduszki boczne chroniące klatkę piersiową.
Mocny i wyrazisty design uwzględniający użytkowy charakter pojazdu
Trafic charakteryzuje się mocnym i pełnym ekspresji wyglądem zewnętrznym kojarzącym się jednocześnie z dynamizmem oraz solidnością. Wyraźnie wyróżnia się w tradycyjnym świecie samochodów użytkowych. Nowoczesna i śmiała stylistyka wyrażająca się w opadającej bryle przodu i napiętych liniach, łączy się z wrażeniem bezpieczeństwa, jakie budzą boczne listwy ochronne i masywne błotniki. Jednocześnie Trafic spełnia wymagania stawiane samochodom użytkowym.
Nieproporcjonalnie duże reflektory oraz wyraźnie zaznaczone nadkola nawiązują do stylistyki Kangoo, a pionowo ustawione tylne światła przyczyniają się do zwiększenia pojemności ładunkowej. Miejsce kierowcy, o niezwykle starannie rozwiązanej ergonomii łączącej komfort z funkcjonalnością, jest doskonale dostępne dzięki oryginalnej formie kabiny (tzw. "efektowi jumbo"), która mimo swoich rozmiarów nie zwiększa wysokości całkowitej pojazdu.
Starannie rozwiązane, ergonomiczne wnętrze
Trafic, będący udanym połączeniem śmiałego designu, komfortu i dostępności, posiada funkcjonalną deskę rozdzielczą z wieloma schowkami zaprojektowanymi z myślą o potrzebach klienta.
Deska ta, zbliżona ergonomią do desek rozdzielczych samochodów jednobryłowych, posiada odpowiednio wyprofilowaną część górną zasłaniającą dokumenty (faktury, dowody wydania towaru, etc.), aby nie odbijały się w szybie oraz kierownicę o regulowanej głębokości ustawienia i oświetlony i chłodzony schowek podłączony do układu klimatyzacji, mogący pomieścić 2 półtoralitrowe butelki.
W trosce o zapewnienie ergonomii oraz łatwiejszego dostępu do części ładunkowej, dźwignia zmiany biegów została umieszczona na desce rozdzielczej. W obu przednich drzwiach znajdują się ponadto obszerne kieszenie, mogące pomieścić 2-litrową butelkę.
Samochód użytkowy o poziomie komfortu godnym samochodu osobowego
Podobnie jak Master oraz Kangoo Express, Trafic oferuje w wyposażeniu seryjnym szereg elementów wyposażenia podnoszących jego komfort, w tym: wspomaganie kierownicy, zdalnie sterowane na fale radiowe, elektrycznie zamykane drzwi (w zależności od kraju), przyciemniane szyby, siedzenie kierowcy regulowane na wysokość oraz kierownicę z regulowaną głębokością ustawienia.
Wyposażenie to może zostać w opcji uzupełnione o wycieraczkę tylnej szyby, ogrzewaną tylną szybę, elektrycznie podnoszone szyb, klimatyzację połączoną z odblaskową szybą przednią, elektrycznie sterowane lusterka boczne, system nawigacji Carminat, szeroką gamę radioodtwarzaczy kasetowych lub CD, podgrzewane siedzenie kierowcy, siedzenie pasażera z regulacją wysokości siedzenia, ogrzewaną szybę przednią, reflektory przeciwmgielne oraz instalację do podłączenia telefonu.
Dużo uwagi poświęcono również zabezpieczeniom przeciwkradzieżowym – zastosowano zamki uniemożliwiające jakiekolwiek próby włamania, zabezpieczono kolumnę kierownicy oraz koło zapasowe (za pomocą kodowanej nakrętki). Całość została uzupełniona o seryjnie montowany system blokady rozruchu oraz wzmocniony centralny zamek, i w opcji alarm antywłamaniowy, dzięki czemu Trafic zapewnia poczucie bezpieczeństwa, niezbędne w przypadku samochodów wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej.
Trafic – główny element strategii Renault w segmencie pojazdów użytkowych
Począwszy od października 1998 r. Renault znajduje się na pierwszym miejscu wśród europejskich marek pojazdów użytkowych i stale zwiększa swoją przewagę nad konkurencją. Pod koniec pierwszego półrocza 2002 r. Renault stał się liderem, zdobywają 16,4% udziału w rynku, podczas gdy w roku 2001 wynosił on 14,9% .
Trafic został zaprojektowany w Dyrekcji Designu Przemysłowego Renault, a następnie prace nad nim podjęli inżynierowie Dyrekcji Samochodów Użytkowych Renault w Villiers St Frédéric, w regionie Paryża. Obecnie montowany jest w zakładzie IBC koncernu General Motors Europe w Luton (Wielka Brytania). Wielkość produkcji wynosi 86 000 samochodów rocznie. Wersja H2 będzie produkowana wyłącznie w zakładzie Nissana w Barcelonie.