Natomiast 15% kierowców nigdy ich nie używa. Przepisy jasno precyzują, że tylnych świateł przeciwmgłowych, które znajdują się w każdym samochodzie, powinno się używać jedynie w warunkach ograniczonej do 50 metrów przejrzystości powietrza. Tymczasem wyniki sondy wskazują, że wielu kierowców to ignoruje lub nie wie kiedy powinno się używać świateł przeciwmgłowych. Odpowiedź zgodną z przepisami ruchu drogowego wybrało tylko 58% uczestników. Co siódmy kierowca przyznał, że nigdy nie używa świateł przeciwmgłowych, 2% kierowców włącza je zawsze kiedy jedzie nocą, kolejne 3% zawsze podczas opadów deszczu lub śniegu, a 22% zawsze kiedy tylko pojawia się mgła.
Mgła to jednak zjawisko niejednorodne i występuje w różnym natężeniu, dlatego trzeba reagować adekwatnie do warunków, jakie w danej chwili panują na drodze i odpowiednio włączać lub wyłączać światła. Światła przeciwmgłowe powinno się włączać tylko wtedy gdy widoczność spadnie do tego stopnia, że w trakcie jazdy widok pobocza przed nami zaczyna się rozmywać i „znikać” – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.
Brak włączonych świateł przeciwmgłowych przy znacznie ograniczonej widoczności powoduje, że kierowca jest mniej widoczny dla innych uczestników ruchu i sam znacznie później dostrzega inne pojazdy, pieszych lub ewentualne przeszkody na drodze. Jednak ich nadużywanie może być równie niebezpieczne. Używanie świateł przeciwmgłowych przy dobrej przejrzystości podczas opadów deszczu, śniegu lub w trakcie jazdy nocą jest zabronione – mówi Miłosz Majewski, trener Szkoły Jazdy Renault. W takiej sytuacji włączone tylne światła przeciwmgłowe mogą oślepić samochód jadący za nami lub spowodować, że światło stopu w naszym aucie będzie znacznie mniej widoczne – dodaje.
Jazda z włączonymi światłami przeciwmgłowymi w warunkach dobrej przejrzystości powietrza jest traktowana jako wykroczenie, za które kierowca może otrzymać mandat w wysokości 100 zł oraz 2 punkty karne. Jedyny wyjątek dotyczy przednich świateł przeciwmgłowych, które mogą być używane także w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, ale tylko na drogach oznaczonych jako kręte, np. w górach.