Technologia ta znajduje się obecnie w fazie prac rozwojowych.
Oryginalny i funkcjonalny design
Opracowany na bazie konwencjonalnego Kangoo be bop, Kangoo be bop Z.E. odróżnia się niebieskim odcieniem bleu energie. Niebieskawe logo Renault na wlocie chłodnicy i na felgach są chromowane i błyszczące. Wewnątrz, różne akcenty błyszczącego chromu lub metalizowane zielono-żółte elementy wykończenia na przyrządach i wykończeniach nadają Kangoo be bop Z.E. wyjątkowy klimat. Kangoo be bop Z.E. posiada ponadto charakterystyczną tapicerkę z szarego weluru ze wzorem „obwodów scalonych".
W celu optymalnego zarządzania energią, Kangoo be bop Z.E. – podobnie jak concept car zaprezentowany na Światowym Salonie Samochodowym w Paryżu (Z.E. Concept) – jest zarówno z przodu, jak i z tyłu wyposażony w światła z diodami elektroluminescencyjnymi o niskim poborze energii. Ponadto, również w celu obniżenia zużycia energii, została poprawiona aerodynamika auta. Kangoo be bop Z.E. posiada pełne felgi (18’’), a jego prześwit został obniżony o 20 mm w stosunku do wersji konwencjonalnej. Na boku nadwozia wyświetlany jest pasek skali wskazujący poziom naładowania akumulatora. Poziom wyświetlany jest w chwili, gdy użytkownik otwiera pilotem drzwi. Wewnątrz, po lewej stronie zegarów, znajduje się kolejna skala, stale widoczna dla kierowcy.
W 100% elektryczny układ silnikowy
Kangoo be bop Z.E. jest samochodem w 100% elektrycznym o zerowej emisji w fazie użytkowania. Auto posiada silnik elektryczny o mocy 44 kW (60 KM), osiągający 12 000 obr./min. Jego sprawność energetyczna jest bardzo wysoka i wynosi 90%, a więc dużo więcej niż w silnikach cieplnych.
Elektryczny silnik Kangoo be bop Z.E. połączony jest z reduktorem, zastępującym skrzynię biegów, w którą wyposaża się silniki cieplne. Reduktor ten ma tylko jedno stałe przełożenie. Energia elektryczna przekazywana jest do silnika za pomocą stopnia mocy, zawierającej falownik, który umożliwia zasilanie wirnika silnika.
Akumulatory litowo-jonowe najnowszej generacji
Kangoo be bop Z.E. posiada innowacyjne kompaktowe akumulatory litowo-jonowe produkowane przez firmę AESC (Automotive Electric Supply Corporation), założoną w kwietniu 2007 roku i będącą joint-venture Nissana i NEC. Wydajność tych akumulatorów przewyższa akumulatory starszej generacji niklowo-wodorkowe w każdym zakresie – zarówno pod względem wydajności, niezawodności, bezpieczeństwa jak i opłacalności. Akumulatory litowo-jonowe nie mają efektu pamięci – którego występowanie stwierdza się po szeregu cykli niepełnego ładowania – i który powoduje spadek pojemności. Akumulator AESC powinien zachować od 80 % do 100% swojej pojemności przez okres sześciu lat.
Kompaktowy zestaw akumulatorów litowo-jonowych umożliwia optymalizację zabudowy samochodu i nadaje się do wszelkiego rodzaju zastosowań. W Kangoo be bop Z.E. akumulator jest montowany pod podłogą samochodu, dzięki czemu nie zmniejsza kabiny ani bagażnika. Zostały utrzymane 4 miejsca, stanowiące charakterystyczne rozwiązanie Kangoo be bop z silnikiem cieplnym. Akumulator składa się z 48 modułów, każdy z nich zawiera 4 ogniwa podstawowe.
To w ogniwach odbywają się reakcje elektrochemiczne, umożliwiające powstanie prądu lub magazynowanie energii. Akumulator tego prototypu posiada pojemność 15 kWh. Na półtora roku przed wprowadzeniem na rynek, Kangoo be bop Z.E. ma zasięg około 100 km. W momencie wprowadzenia do sprzedaży, elektryczne samochody Renault będą dysponować nową wersją akumulatorów, która będzie zapewniać zasięg wynoszący 160 km (w rzeczywistych warunkach eksploatacji).
Warto też wspomnieć, że akumulatory litowo-jonowe podlegają recyclingowi oraz że Alians Renault-Nissan prowadzi prace nad procesami i systemem recyclingu, dostosowanymi do akumulatorów samochodowych.
Możliwość szybkiego ładowania
Kangoo be bop Z.E. ładuje się za pomocą gniazda typu MarechalTM znajdującego się pod klapką z przodu samochodu, obok prawego reflektora oraz kabla podłączanego do standardowego gniazda w sieci.
Gniazdo to umożliwia dwa różne tryby ładowania:
- Klasyczne ładowanie poprzez gniazdo domowe 10A lub 16A 220V pozwala na naładowanie samochodu w 6 do 8 godzin. Jest to właściwy tryb ładowania podczas nocy lub podczas dnia pracy.
- Ładowanie tzw. szybkie, poprzez trójfazowe gniazdo 32A 400V, umożliwia doładowanie Kangoo be bop Z.E. do 80% pojemności akumulatora w ok. 30 min.
Około dwudziestu producentów samochodów i grup energetycznych – w tym Renault współpracuje obecnie z niemiecką grupą RWE w zakresie standaryzacji uniwersalnego gniazda elektrycznego.
Takie uniwersalne gniazdo elektryczne zostało zaprezentowane w kwietniu na targach w Hanowerze. Umożliwi ono ładowanie przyszłych pojazdów elektrycznych Renault. Jest to gniazdo prądu trójfazowego, obsługujące napięcie 400 V i oferujące, w chwili wprowadzenia samochodów do sprzedaży, całkowite ładowanie elektryczne w czasie około dwudziestu minut. Powyższe porozumienie wielu koncernów jest bardzo ważnym krokiem rozwijającym rynek masowych pojazdów elektrycznych. Kangoo be bop Z.E. dysponuje ponadto systemem odzyskiwania energii podczas hamowania, umożliwiającym ładowanie samochodu podczas jego użytkowania.
Strategia pojazdu elektrycznego w Aliansie
Alians Renault-Nissan dąży do objęcia czołowej pozycji w sprzedaży na wielką skalę samochodów o zerowej emisji. Alians podpisuje innowacje porozumienia o współpracy z rządami, gminami, grupami energetycznymi w celu przyspieszenia masowego rozwoju pojazdów elektrycznych na całym świecie. Obecnie Alians dysponuje już 24 podpisanymi umowami partnerskimi.
Renault i Nissan znajdują się pośród pierwszych producentów samochodów, którzy zobowiązali się do znaczącego obniżenia emisji dwutlenku węgla na przestrzeni ostatnich lat. W styczniu 2008 roku koncern Renault zaprezentował swoją strategię i ogłosił wprowadzenie do sprzedaży pojazdów elektrycznych od roku 2011. Alians Renault-Nissan będzie oferował kompletną gamę pojazdów elektrycznych wysokiej jakości, niezawodnych i innowacyjnych – a także przystępnych cenowo.
Pierwszy całkowicie elektryczny samochód Nissana zostanie wprowadzony na rynek w USA i Japonii w 2010, a Nissan rozpocznie masową sprzedaż swoich pojazdów elektrycznych na skalę światową począwszy od 2012 roku. Renault wprowadzi na rynek swoje w całości elektryczne modele już w 2011 roku, rozpoczynając od Izraela, gdzie pojawi się rodzinny sedan oraz w Europie (nowe Kangoo w wersji dostawczej). Następnie w 2012 roku wejdą do sprzedaży dwa nowe, bardzo innowacyjne modele. Niezwykle ciche, zapewniające zerową emisję samochody elektryczne Renault stanowić będą rewolucję w dziedzinie ochrony środowiska – a przy tym będą przystępne cenowo dla szerokich rzesz odbiorców.
Zdjęcia Kangoo be bop Z.E. na naszym fotoblogu.