Nowe Renault Clio Sport

Nowe Renault Clio Sport15.05.2009
Występujące w różnych odmianach Clio Renault Sport jest najlepiej sprzedającym się kompaktowym autem sportowym w swojej kategorii od 2000 roku. Po drogach całego świata jeździ ponad 70 tysięcy tych samochodów.

Wersja Renault Sport tego najlepiej sprzedającego się modelu marki jest uznawana przez pasjonatów samochodów za jeden z najlepszych sportowych samochodów w tym segmencie. Zarówno stylistyka zewnętrzna jak i wnętrze Nowego Clio Renault Sport wyraźnie podkreślają jego sportowy charakter. Widoczne są elementy poprawiające własności aerodynamiczne, zapożyczone z Formuły 1: aerodynamiczna listwa z przodu, wyloty powietrza w przednich błotnikach oraz tylny dyfuzor.

Linia pełna mocy
Łatwo rozpoznawalna, oryginalna linia Nowego Clio Renault Sport została dodatkowo podkreślona krzywiznami, które nadają mu bardziej muskularny i atletyczny wygląd. Błotniki zostały poszerzone o 30,5 mm, tak, aby mogły zmieścić szerzej rozstawione koła (rozstaw przednich i tylnych kół zwiększono odpowiednio o 48 mm i 50 mm). Bardziej agresywny przód, wyposażony w listwę stosowaną w Formule 1, odsłania obszerny wlot powietrza, niezbędny do zapewnienia chłodzenia wolnossącego silnika 2.0 16V o mocy 147,5 kW (203 KM). Masywne progi, wyloty powietrza oraz poszerzone przednie i tylne błotniki podkreślają sportowy charakter auta. Nowe Clio Renault Sport posiada elementy typowe dla nowej stylistyki Renault Sport: dwukolorowe nadwozie (pakiet Design Renault Sport jest dostępny w zależności od kraju w standardzie lub w opcji) obejmujące przedni zderzak, obudowy lusterek i dyfuzor powietrza w tym samym kolorze z możliwością wyboru odcieni Lśniącej Czerni (seryjnie na rynku polskim) lub Ciemnej Szarości (dostępna w zależności od rynku). Z tyłu obie rury wydechowe zostały wbudowane w dyfuzor.

Nowe Clio Renault Sport jest wyposażone w duże opony (215/45) i 17-calowe aluminiowe felgi. Zaciski Brembo i duże tarcze zapewniają mocne i skuteczne hamowanie. Oznakowanie Renault Sport jest umieszczone na tylnej klapie, na matowych chromowanych wstawkach w listwach bocznych, a także pod maską, na kolektorze dolotowym silnika. W Nowym Clio Renault Sport pojawiają się dwa nowe kolory: metalizowana Zieleń Alien i Szary Platynowy. Ponadto dostępne są także inne kolory lakieru typowe dla gamy Renault Sport: dwa lakiery niemetalizowane (Błękit Dynamo i Czerwień Toro), trzy metalizowane (Błękit Monako, Żółty Sirius i Szarość Makaha) oraz jeden perłowy (Głęboka Czerń).

Nowe Renault Clio Sport 1 Rozwiązania aerodynamiczne zapożyczone z Formuły 1{BREAK{ W celu poprawy aerodynamiki Nowe Clio Renault Sport zostało wyposażone w aerodynamiczną listwę z przodu, wyloty powietrza w przednich błotnikach oraz tylny dyfuzor, który w tym segmencie jest oferowany wyłącznie w Clio. W porównaniu do modelu poprzedniej generacji SCx został zmniejszony o 0,02 i wynosi 0,753. Z przodu zastosowano aerodynamiczną listwę, podobną do używanej w F1.

Wyloty powietrza, które zostały wbudowane w przednie błotniki spełniają również funkcję aerodynamiczną. Neutralizują turbulencje wynikające z poszerzenia błotników i poprawiają SCx. Ułatwiają obieg i odprowadzenie ciepłego powietrza spod maski. Dodatkowo kąt ustawienia kratek kieruje strumień powietrza na boki samochodu w celu zwiększenia osiągów.

Nowe Clio Renault Sport jest także wyposażone w dyfuzor powietrza. Urządzenie to występuje seryjnie tylko w samochodach sportowych najwyższej klasy. Dyfuzor wykorzystuje powietrze przepływające pod samochodem w celu zwiększenia siły docisku do nawierzchni. Powietrze wpada pod przód samochodu i jest kierowane przez płaskie podwozie do dyfuzora.

Tam strumień powietrza ulega przyspieszeniu i zostaje wypchnięty za samochód, co powoduje powstanie podciśnienia pod podwoziem pojazdu, które dociska samochód do drogi. O powstawaniu podciśnienia pod podłogą samochodu decyduje kształt i promień zagięcia dyfuzora. W porównaniu do klasycznego spojlera, dyfuzor zapewnia dużą siłę docisku pionowego, nie stwarzając dodatkowych oporów powietrza. Przy prędkości 130 km/h zmniejsza on nośność aerodynamiczną nadwozia o 40 kg. W połączeniu z dyfuzorem powietrza w samochodzie zastosowano płaską tylną płytę podwozia, aby pomieścić tłumik i boczne wyloty rury wydechowej.

Sportowy wystrój wnętrza
Sportowy charakter podkreślają aluminiowe pedały, podnóżek, kierownica z perforowanej skóry ze stebnowaniem oraz żółtym oznakowaniem punktu 0. Podobnie jak w bolidach Formuły 1, żółty obrotomierz posiada kontrolkę zmiany biegów połączoną z sygnałem dźwiękowym. Pomaga to kierowcy w optymalnej zmianie biegów w celu uzyskania jak największej skuteczności. Wielkość liczb rośnie w miarę jak wskazówka zbliża się do czerwonej strefy zaczynającej się przy 7 500 obr./min. Podobnie jak w innych samochodach zaprojektowanych przez Renault Sport Technologies, na tarczach zegarów, progach oraz przednich siedzeniach pojawia się oznakowanie Renault Sport.

Nowe Renault Clio Sport 2 Trzy wystroje wnętrza do wyboru
Trzy wystroje wnętrza (szaro-czarne dostępne w standardzie, żółto-czarne lub grafitowe – dostępne w opcji w zależności od kraju) pozwalają klientowi wybrać kolor pasów bezpieczeństwa, listwy w desce rozdzielczej i/lub tapicerki. Dostępne są również sportowe fotele opracowane przy współpracy z Recaro. Są one wyposażone we wbudowane poduszki powietrzne i wyróżniają się sztywną obudową z poliamidu z włóknem szklanym. Posiadają zintegrowany zagłówek oraz wielopunktowe pasy i zapewniają lepsze podtrzymanie ciała kierowcy, podobnie jak w samochodach wyczynowych. Dla klientów, którzy lubią elegancję dostępne są siedzenia pokryte skórą.

2. PRECYZJA DZIAŁANIA I WYSOKIE OSIĄGI I WYSOKIE OSIĄGI
Nowe Clio Renault Sport posiada wyposażenie i rozwiązania, które decydują o sukcesie samochodów Renault Sport: dwa typy układu jezdnego (Sport i Cup), mocny silnik oraz specjalnie skonstruowany układ hamulcowy. Przednie zawieszenie z niezależnym sworzniem oraz wzmocnione tylne zawieszenie zapewniają precyzyjne prowadzenie i stabilne zachowanie samochodu w czasie sportowej jazdy. Nowa wersja silnika 2.0 16V 203 KM (147,5 kW) opracowana przez Renault Sport Technologies pozwala Nowemu Clio Renault Sport pokazać pełnię temperamentu. Zaciski hamulców marki Brembo i tarcze hamulcowe o dużej średnicy gwarantują odpowiednią moc hamowania i wytrzymałość nawet w trudnych warunkach.

Niezwykle sprawne i komfortowe zawieszenie typu Sport
Konstrukcja zawieszenia typu Sport zapewnia najlepszy kompromis między osiągami i komfortem, zwłaszcza w codziennym użytkowaniu. Nowe Clio Renault Sport jest bardziej komfortowe od poprzednika dzięki:
- zmianie regulacji amortyzatorów, które są obecnie bardziej elastyczne (o 15%),
- amortyzatorom hydraulicznym z tzw. podwójnym efektem: energia jest częściowo pochłaniana przez dodatkowy element wyposażony w zawory. Nowe amortyzatory można w pełni docenić na długich trasach oraz podczas jazdy autostradą.

Wzmocniony stabilizator poprzeczny z przodu, o średnicy zwiększonej z 20 mm do 21 mm ogranicza ruchy nadwozia. Zwiększono również o 25% – w stosunku do Nowego Renault Clio – sztywność tylnej osi wyposażonej w stabilizator poprzeczny o średnicy 30 mm. Specjalnie opracowane opony Continental Sport Contact 3 o rozmiarach 215/45 R17 umożliwiają błyskawiczną i precyzyjną reakcję układu kierowniczego.

Nowe Renault Clio Sport 3Dodatkowo zmniejszono o 5% tarcie toczne w porównaniu do Clio III Renault Sport. Aluminiowe obręcze są o 1 kg lżejsze, a mniejsza bezwładność przyczynia się do zwiększenia szybkości reakcji układu kierowniczego i zapewnia błyskawiczne przyspieszenie.

Zawieszenie Cup, czyli samochód idealnie trzymający się drogi
Nowe Clio Renault Sport może być również wyposażone w wyczynowe zawieszenie typu Cup, zapewniające wyjątkowe doznania i osiągi. Samochód pokonuje zakręty bez przechyłów bocznych dzięki:
- amortyzatorom sztywniejszym o 15% w porównaniu do poprzedniej wersji,
- zwiększonej sztywności sprężyn w stosunku do zawieszenia Sport (+27% z przodu i +30% z tyłu), co przyczynia się do podniesienia osiągów i zapewnienia najwyższej przyjemności prowadzenia auta.

Dzięki obniżeniu zawieszenia o 7 mm w porównaniu do wersji Sport, niżej umieszczony środek ciężkości zapewnia lepsze osiągi na zakrętach dzięki lepszemu rozłożeniu masy. Przednie zawieszenie o zwiększonej o 10% sztywności z niezależnym sworzniem pokazuje pełnię swoich możliwości. Przełożenie układu kierowniczego zostało zmniejszone o 7,5% w stosunku do zawieszenia typu Sport. Dzięki specjalnie dobranym parametrom, doskonałe wyczucie drogi zapewnione jest nawet w przypadku zmiennej przyczepności. Wersje samochodu wyposażone w zawieszenie typu Cup są lżejsze o 36 kg dzięki dopracowaniu rozwiązań niektórych części (półosie napędowe konstrukcja foteli i felgi) oraz ograniczeniu elementów wyposażenia.

Nowe Clio Renault Sport wyposażone w zawieszenie typu Cup posiada najlepszy stosunek masy do mocy w swej kategorii (6 kg/ KM).
Przednie zawieszenie z niezależnym sworzniem i wzmocnione tylne zawieszenie W porównaniu do Nowego Renault Clio poprawiono przyczepność i zdolność do szybkiego pokonywania zakrętów poprzez zwiększenie rozstawu kół przednich i tylnych odpowiednio o 48 mm i 50 mm. Wydłużenie rozstawu osi do 2585 mm (o 10 mm) również przyczyniło się do bardziej stabilnego zachowania auta w czasie jazdy. Jest to wynikiem wprowadzenia konstrukcji przedniego zawieszenia z niezależnym sworzniem. Rozwiązanie to, jedyne w segmencie B, znacznie ogranicza efekt bocznego znoszenia samochodu (tzw. myszkowania) wywołany wysokim momentem obrotowym silnika przy przyspieszaniu. Sworzeń przedniego zawieszenia jest całkowicie oddzielony od układu amortyzującego zawieszenie (w przeciwieństwie do zawieszenia typu Mac Pherson).

Nowe Renault Clio Sport 4Przednie zawieszenie z niezależnym sworzniem w Nowym Clio Renault Sport jest zbudowane z aluminiowych części, co pozwala zmniejszyć jego masę. Konstrukcja ta gwarantuje precyzję prowadzenia i stabilne przeniesienie siły napędu na koła w każdych okolicznościach. Przejęte z Nowego Renault Clio tylne zawieszenie z osią sprężystą o programowanym ugięciu zostało wzmocnione o 25%, aby jego budowa dorównywała swym potencjałem do przedniego zawieszenia z niezależnym sworzniem. Dzięki temu samochód błyskawicznie reaguje na manewry kierowcy i precyzyjnie utrzymuje zamierzony tor jazdy.

Mocne i wytrzymałe hamulce
W połączeniu z oponami 215 x 45 Continental Sport 3, układ hamulcowy jest wyjątkowo wytrzymały i gwarantuje równie krótką drogę hamowania co w samochodach sportowych najwyższej klasy. Skok pedału hamulca można łatwo stopniować, uzyskując płynny wzrost siły hamowania. Z przodu zastosowano tarcze wentylowane o średnicy 312 mm oraz zaciski hamulcowe Bremo z czterema tłoczkami (aluminiowe w wersji Renault Sport, czerwone z zawieszeniem typu Cup). Tylne tarcze hamulcowe mają średnicę 300 mm i współpracują z zaciskami TRW z jednym tłoczkiem.

Ponad 100 KM z litra pojemności
Nowe Clio Renault Sport jest wyposażone w nową wersję silnika wolnossącego 2.0 16V (F4R RS), który uzyskuje 100 KM z litra pojemności co jest bardzo wysokim poziomem osiągów w segmencie sportowych aut. Samochód cechuje się lepszą sprawnością na niskich obrotach oraz większą mocą maksymalną (+2,5 kW), rozwijając 147,5 kW (203 KM) przy 7100 obr./min.

} Dzięki nowej głowicy o zwiększonej przepustowości zaworów, układowi przestawnemu wałka rozrządu, zmiennym fazom rozrządu oraz nowej mapie wtrysków zwiększono o 20% moment obrotowy Nowego Clio Renault Sport w porównaniu do modelu poprzedniej generacji. Skrócono również przełożenia skrzyni biegów na pierwszym, drugim i trzecim biegu. Zapewnia to lepsze przyspieszenie i ułatwia jazdę po mieście. Współpracujący z 6-biegową skrzynią mechaniczną (TL4) silnik osiąga moment obrotowy 215 Nm przy 5 400 obr./min (w Clio III Renault Sport przy 5 500 obr./min). Nowe Clio Renault Sport rozpędza się od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,9 s, a 1000 m ze startu zatrzymanego pokonuje w 27,3 s. Również prędkość maksymalna jest większa w stosunku do poprzedniej wersji o 10 km/h i wynosi obecnie 225 km/h.

Nowe Renault Clio Sport 5 Zużycie paliwa jest o 0,7 l/100 km (14 g CO2/km) mniejsze w stosunku do Clio III Renault Sport, wprowadzonego w czerwcu 2006 roku. Stosunkowo niskie jest też zużycie paliwa w cyklu mieszanym, które wynosi 8,2 l/100 km (195 g CO2/ km). {AKAPIT{ 3. SPORTOWE AUTO O DWÓCH OBLICZACH: SPORTOWYM I WYCZYNOWYM
Gama Clio Renault Sport oferuje dwie wersje samochodów:
• sportową: sportowe auto z klasą, dla klientów poszukujących prestiżowego, dobrze wyposażonego i komfortowego samochodu, zapewniającego dużą przyjemność jazdy,
• wyczynową: dla pasjonatów i koneserów, która jest o 36 kg lżejsza i charakteryzuje się najlepszym wskaźnikiem masy do mocy w tej kategorii (6 kg/ KM).

Nowe sportowe auto posiada najlepsze cechy Nowego Renault Clio: uniwersalny charakter, wysoki poziom bezpieczeństwa i bogatą ofertę wyposażenia np. Carminat TomTom® − pierwszy wbudowany system nawigacji GPS, który jest dostępny w opcji w cenie 1990 zł.

Ciąg dalszy sagi Clio Renault Sport – stale dostosowujemy się do oczekiwań klientów Clio Renault Sport, dostępne w wielu wersjach, jest kompaktowym, sportowym samochodem, bijącym rekordy sprzedaży w tej kategorii od 2000 roku. Po całym świecie jeździ ponad 70 tysięcy egzemplarzy tego auta. Dzięki doskonałemu zawieszeniu, precyzyjnemu układowi hamulcowemu i kierownicy oraz precyzyjnie działającej skrzyni biegów Clio III Renault Sport jest powszechnie uznawane, zarówno przez media jak i przez najbardziej wymagających amatorów, za jeden z najlepszych samochodów w swojej kategorii.

Wybór pomiędzy wersją sportową (zawieszenie Sport) …
Wersja Sport spełnia potrzeby klientów poszukujących prestiżowego, dobrze wyposażonego i komfortowego auta, zapewniającego dużą przyjemność jazdy. Wersja ta jest wyposażona w zawieszenie typu Sport, w którym wprowadzono zmiany mające na celu poprawę komfortu, zwłaszcza w przypadku codziennego użytkowania. Dzięki opcji personalizacji wyposażenia Renault Sport oferuje każdemu klientowi wiele możliwości dopasowania Nowego Clio Renault Sport do jego indywidualnych upodobań.

… i typowo wyczynową (zawieszenie Cup)
Clio Renault Sport z zawieszeniem Cup wyróżnia się natomiast wysokimi osiągami i z pewnością spodoba się pasjonatom i koneserom. Wersja Cup jest o 36 kg lżejsza od wersji z zawieszeniem typu Sport.

Źródło: Renault