Właściwy poziom ciśnienia w oponach ma istotny wpływ zarówno na bezpieczeństwo jazdy, jak też na koszty eksploatacji. Poziom ciśnienia należy sprawdzać i ewentualnie korygować regularnie raz na miesiąc, tymczasem – jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Szkoły Jazdy Renault* – wie o tym tylko co drugi kierowca.
Opony są jedynym elementem łączącym samochód z nawierzchnią drogi i w dużej mierze od ich stanu zależy bezpieczeństwo podróżnych. Dlatego kluczowe jest, aby pamiętać o sezonowej zmianie ogumienia, kontrolowaniu wysokości bieżnika (nie może być ona mniejsza niż 1,6 mm), a przede wszystkim o regularnym sprawdzaniu poziomu ciśnienia w oponach. Wiedza na temat tej ostatniej czynności nie jest u polskich kierowców najlepsza – badanie przeprowadzone na zlecenie Szkoły Jazdy Renault wykazało, że aż co dziesiąty kierowca błędnie twierdzi, że ciśnienie w oponach powinno się sprawdzać średnio raz na pół roku lub rzadziej, a co dwudziesty twierdzi, że wystraczy robić to podczas cyklicznych przeglądów auta! Regularna kontrola ciśnienia w oponach jest jedną z podstawowych zasad eko-jazdy, czyli jazdy ekonomicznej i ekologicznej.
Ciśnienie w oponach należy sprawdzać regularnie, raz w miesiącu, a także przed każdym wyjazdem w dłuższą podróż. Prawidłowy poziom ciśnienia zalecany przez producenta bezpośrednio wpływa na przyczepność auta i zwiazaną z tym drogę hamowania, a także na komfort jazdy – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. – Nieodpowiedni poziom ciśnienia w oponach to także zwiększone koszty eksploatacji pojazdu. Samochód jadący na oponach ze zbyt niskim ciśnieniem spala więcej paliwa a i żywotność takich opon znacznie się skraca – dodaje Zbigniew Weseli.
Coraz częściej o konieczności regulacji ciśnienia przypominają kierowcom montowane seryjnie w wielu autach specjalne systemy kontroli ciśnienia. Bez względu na to ważne jest, aby samą czynność sprawdzenia i korekty ciśnienia wykonywać w odpowiednich warunkach. Podczas jazdy koło nagrzewa się, a wówczas ciśnienie w oponie rośnie, dlatego zaleca się, aby pomiaru ciśnienia i jego ewentualnej korekty nie dokonywać zaraz po zatrzymaniu auta. Wskazane jest, aby odczekać chwilę i zrobić to, gdy opona jest zimna – radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault.
* Badanie na temat jazdy ekologicznej i ekonomicznej przeprowadzone przez TNS OBOP na zlecenie Szkoły Jazdy Renault.