Pierwszy samochód elektryczny Renault trafi do sprzedaży w 2011 roku. W roku 2012 dostępna będzie już cała gama Renault Z.E. (Zero Emission) od małych samochodów miejskich po auta rodzinne i samochody dostawcze. Strona www.renault-ze.com/pl/ to nowe miejsce w sieci, z którego można dowiedzieć się o zaangażowaniu Renault w projekt budowy samochodu elektrycznego.
Ekologiczna alternatywa
Samochody elektryczne Renault Z.E. to reakcja na problem globalnego ocieplenia klimatu i zanieczyszczenia środowiska. W pracach nad stworzeniem ekologicznej alternatywy – samochodu o zerowej emisji – francuski koncern wykorzystuje wyniki prowadzonych przez ostatnie 20 lat prac dotyczących m.in. systemów produkcji czy wykorzystania materiałów pochodzących z recyclingu. Wszystko po to, aby zredukować do minimum negatywny wpływ na środowisko. Nie ma przy tym miejsca na żadne kompromisy – Renault Z.E. to samochody, który gwarantują najwyższy poziom bezpieczeństwa, dobre osiągi i pozwalają zmniejszyć koszty eksploatacji. Zero emisji oznacza w przypadku Renault: zero emisji gazów cieplarnianych, zero hałasu oraz zero zanieczyszczeń. Samochody z napędem elektrycznym stanowią element polityki na rzecz ochrony środowiska Renault eco², mającej na celu masowe wprowadzanie na rynek produktów o zminimalizowanym oddziaływaniu na środowisko w ciągu ich całego cyklu życia.
Pełna gama już za trzy lata
Celem Renault jest stworzenie gamy samochodów elektrycznych Z.E. dostępnych dla każdego, ponieważ tylko masowe wdrożenie przełomowego rozwiązania, jakim jest transport elektryczny, może mieć istotny wpływ na ochronę środowiska. Dlatego też francuski koncern zaangażował swoją wiedzę techniczną oraz potencjał przemysłowy, aby pierwszy model pojazdu na prąd pojawił się na rynku już w 2011 roku. Projekt Renault wyróżnia się spośród projektów innych koncernów – które również mają w planach wprowadzenie samochodów z napędem elektrycznym – tym, że Renault nie zamierza ograniczyć się zaledwie do premiery jednego modelu Z.E. Od roku 2012 na rynku dostępna ma być już cała gama pojazdów o zerowej emisji: od małych samochodów miejskich po auta rodzinne i dostawcze. Pierwszym zaprezentowanym przez Renault prototypem samochodu elektrycznego jest Kangoo be bop Z.E. Samochód ten dysponuje technologią bardzo zbliżoną do tej, w którą wyposażone będą w przyszłości seryjnie produkowane samochody.
Rozbudowana i przyjazna infrastruktura
Ponieważ zasięg samochodów elektrycznych wyniesie – w zależności od warunków eksploatacji – od 100 do 180 km, kluczowe dla wprowadzenia ich do masowej oferty jest stworzenie i stały rozwój odpowiedniej infrastruktury przystosowanej do ładowania akumulatorów. W normalnych warunkach poprzez klasyczne gniazdko elektryczne ładowanie akumulatora wyniesie od 6 do 8 godzin. Specjalne stacje pozwolą skrócić ten czas do 20 minut.
Jeszcze krócej, bo zaledwie 5 minut zajmie wymiana litowo-jonowych akumulatorów w wyspecjalizowanych stacjach obsługi. Dodatkowym udogodnieniem dla posiadacza Renault Z.E. będą dane wyświetlane na komputerze pokładowym samochodu, informujące o zasięgu pojazdu przy aktualnym stanie naładowania akumulatorów oraz lokalizacja najbliższej stacji doładowania.
Owocna współpraca w ramach Aliansu Renault-Nissan
Wprowadzenie transportu elektrycznego na masową skalę opracowywane jest w ramach istniejącego już 10 lat Aliansu Renault-Nissan. Korzystając z doświadczenia i wieloletniej współpracy Renault i Nissan podejmują działania we współpracy z rządami różnych państw oraz z szeregiem firm na rzecz wprowadzenia i obsługi kompletnej gamy pojazdów elektrycznych w 2012 roku. Do dziś Alians podpisał już ponad 30 porozumień w różnych częściach świata. Oprócz promocji pojazdów o zerowej emisji Alians Renault-Nissan pracuje także nad stworzeniem kompletnej gamy silników o napędzie wyłącznie elektrycznym. Ich moc wahać się będzie pomiędzy 70 a 140 KM. Alians Renault-Nissan dąży do objęcia czołowej pozycji na rynku masowej sprzedaży samochodów o zerowej emisji.