Nowoczesna sylwetka i harmonijne kształty nadwozia
Renault Fluence jest sedanem o niezwykle atrakcyjnych kształtach nadwozia. Jest to samochód charakteryzujący się wyważonymi proporcjami, o następujących wymiarach: 4 618 mm długości (przy rozstawie osi 2 702 mm), 1 479 mm wysokości i 1 809 mm szerokości. Wyraziste linie nadwozia nadają mu elegancki i prestiżowy, a zarazem dynamiczny charakter. Linia wychodząca od wydłużonych reflektorów przebiega płynnie przez całe nadwozie, łącząc się harmonijnie z przetłoczeniem bagażnika. Przednia listwa ozdobna i chromowana osłona wlotu powietrza stanowią sportowy akcent z przodu samochodu, a wysoko wyprofilowane nadkola i długa maska podkreślają jego mocny charakter. Z tyłu uwagę zwracają poziomo umieszczone dwuczęściowe światła, co zapewnia doskonały dostęp do bagażnika i podkreśla zdecydowanie nowoczesny kształt nadwozia.
O wysokiej klasie Renault Fluence świadczą również liczne elementy ozdobne, takie jak: chromowana osłona wlotu powietrza, chromowane obramowania świateł przeciwmgłowych, chromowane wykończenie dolnej krawędzi szyb, środkowy słupek pokryty czarnym, błyszczącym lakierem, chromowana listwa ozdobna bagażnika, chromowana końcówka układu wydechowego i inne.
Solidna konstrukcja i wysoka jakość
Wyważone proporcje między przeszkleniem nadwozia a dużą powierzchnią drzwi wyposażonych w dolne listwy ochronne dają poczucie solidnej konstrukcji i bezpieczeństwa. Z profilu − zaokrąglona linia błotników przednich jest przedłużona ku tyłowi i podkreśla mocną konstrukcję nadwozia. Renault Fluence wyróżnia się wysoką jakością wykończenia widoczną w starannym spasowaniu elementów nadwozia i zmniejszeniu szczelin między nimi (np. przy słupkach czy wokół klapki wlewu paliwa). W tylnym zderzaku dyskretnie umieszczono czujniki systemu wspomagania parkowania. Wycieraczki są ukryte pod wyprofilowaną pokrywą silnika, co ma wpływ na estetykę nadwozia, ale zapewnia też lepsze parametry akustyczne i aerodynamiczne.
Prostota i elegancja wnętrza
Listwa ozdobna podkreśla płynne kształty deski rozdzielczej. Elementy sterujące niezbędne do prowadzenia samochodu i obsługi urządzeń pokładowych znajdują się w zasięgu ręki.
Są rozmieszczone wokół kierownicy i na konsoli centralnej tak, aby uwolnić maksymalnie dużą przestrzeń dla pasażerów. Dużo uwagi poświęcono zapewnieniu wysokiej jakości materiałów
i dokładnemu spasowaniu elementów: górna część deski rozdzielczej jest pokryta miękkim materiałem, odpornym na warunki codziennej eksploatacji i działanie promieni słonecznych.
Wyższy poziom wyposażenia jest wyraźnie widoczny we wnętrzu dzięki zastosowaniu licznych elementów chromowanych, takich jak: wewnętrzne klamki drzwi, obramowania zegarów, obramowanie dźwigni zmiany biegów. Istnieje także możliwość zamówienia tapicerki skórzanej, łączonej z elementami skóry ekologicznej w kolorze jasnym bądź ciemnym (w zależności od kraju). Szczególną uwagę zwrócono na elementy dekoracyjne, tak aby uzyskać możliwość zróżnicowania wystroju wnętrza w zależności od poziomu wyposażenia. Klienci będą więc mogli wybrać jasną tonację wnętrza – elegancką i podkreślającą komfort lub ciemną, bardziej sportową.
Fluence Sport Way: jeszcze bardziej ekskluzywny styl
Zaprezentowane na Salonie Samochodowym we Frankfurcie, Renault Fluence Sport Way stanowi zapowiedź sportowej wersji tego modelu, który trafi do sprzedaży w 2010 roku. Fluence Sport Way będzie wyposażone w szereg specyficznych, fabrycznie montowanych elementów nadwozia, takich jak: przedni spojler, boczne listwy ozdobne w kolorze nadwozia, spojlery progowe, tylny dolny spojler, tylny dyfuzor i tylny spojler oraz 19-calowe obręcze kół ze stopu metali lekkich. Pakiet Sport będzie oferowany z różnymi jednostkami napędowymi (w zależności od kraju), w tym z silnikiem benzynowym 2.0 16V o mocy 140 KM.
Ergonomiczne miejsce kierowcy
Renault Fluence jest samochodem, do którego łatwo się przyzwyczaić dzięki rozwiązaniom ergonomicznym i prostej obsłudze. Każdy kierowca znajdzie wygodną dla siebie pozycję za kierownicą, korzystając z licznych możliwości jej regulacji za pomocą umieszczonych pod ręką dźwigni i pokręteł. Na desce rozdzielczej umieszczono w zasięgu ręki elementy sterujące nawigacji satelitarnej, klimatyzacji, radioodtwarzacza i telefonu (pod kierownicą) oraz regulatora-ogranicznika prędkości.
Przestrzeń i wygodne schowki dla wszystkich
Komfort w kabinie pogłębia staranne wyciszenie i bardzo obszerne wnętrze Best in class − pod względem szerokości nad podłokietnikami z przodu (1 480 mm) i z tyłu (1 475 mm). Pasażerowie siedzący na tylnych miejscach mają zapewnioną dużą ilość miejsca na nogi
– promień na wysokości kolan jest jednym z największych w tej klasie i wynosi 238 mm.
Pojemność bagażnika wynosi 530 dm3 (z zestawem do naprawy kół) i jest jedną z największych w tej klasie. Łatwy dostęp do jego wnętrza zapewnia nisko umieszczony próg (727 mm) i szeroki otwór (1 020 mm) dzięki umieszczeniu jednej części tylnych świateł na pokrywie bagażnika. Tylna kanapa składana w układzie 1/3 - 2/3, z podłokietnikiem (w zależności od poziomu wyposażenia i kraju) i brak stałej przegrody między bagażnikiem a kabiną pozwalają na dostosowanie przestrzeni bagażowej do potrzeb użytkownika, co jest szczególnie ważne przy przewozie długich i dużych przedmiotów. Nachylenie oparcia tylnej kanapy pod kątem 27o jest idealne dla zapewnienia w pełni komfortowej pozycji siedzącej i przyjemności podróżowania na długich trasach. mi przednimi i w tylnej części środkowej konsoli dla pasażerów na tylnych miejscach.
Połączenie komfortu z pewnym zachowaniem na drodze
W przednim zawieszeniu Renault Fluence zastosowano rozwiązanie typu McPherson z dolnym wahaczem prostokątnym i stabilizatorem poprzecznym o średnicy 22 mm. Tylne zawieszenie stanowi oś sprężysta o programowanym stopniu ugięcia. Sprężystość zawieszenia wynosząca z przodu 19,5 mm/100 DaN i z tyłu 20,2 mm/100 DaN oraz odpowiednio dobrane parametry układu amortyzującego ograniczają pionowe i boczne ruchy nadwozia Renault Fluence w czasie jazdy. Kąt przechyłu bocznego charakteryzujący pochylenie samochodu w zakręcie wynosi dla Renault Fluence 0,42° przy bocznym przyspieszeniu 1 m/s2, podczas gdy średnia w segmencie wynosi około 0,45°.
Renault Fluence jest wyposażone w sprawny i wytrzymały układ hamulcowy. Jego tarcze przednie o średnicy 280 mm i tylne o średnicy 260 mm zapewniają zatrzymanie samochodu na odcinku 39 metrów w kolejnych hamowaniach wykonywanych z prędkości 100 km/h do 0 km/h. W zależności od wersji silnikowej, samochód posiada trzy rozmiary opon : 15 cali, 205/65, 16 cali, 205/60, 17 cali, 205/55.
Oferta silników benzynowych
Renault Fluence oferuje (w zależności od kraju) dwa silniki benzynowe: 1.6 16V o mocy 110 KM oraz 2.0 16V o mocy 140 KM (w gamie polskiej dostępny w terminie późniejszym), cenione na rynku za elastyczną pracę już w niskim zakresie obrotów, dobre osiągi przy wysokich obrotach i rasowy odgłos pracy w całym zakresie obrotów.
Silnik 1.6 16V o mocy 110 KM (81 kW) osiąga moment obrotowy 151 Nm przy 4 250 obr./min. Współpracuje on z mechaniczną skrzynią 5-biegową (JH3) lub z 4-biegową skrzynią automatyczną (DP2).
Silnik 2.0 16V o mocy 140 KM (105 kW) rozwija moment 195 Nm przy 3 750 obr./min. Będzie on dostępny z 6-biegową skrzynią mechaniczną (TL4) lub ze skrzynią bezstopniową CVT (Continuously Variable Transmission). Opracowana przez Alians Renault-Nissan skrzynia CVT zapewnia doskonałą płynność jazdy dzięki wyeliminowaniu zmiany biegów i towarzyszących jej przerw w przyspieszaniu.
Oferta silników wysokoprężnych
Bogata oferta silników wysokoprężnych Renault Fluence (dostępna w zależności od kraju): 1.5 dCi 85 KM, 1.5 dCi 90 KM FAP, 1.5 dCi 105 KM oraz 1.5 dCi 110 KM FAP − wykorzystuje najnowsze technologie dla zapewnienia najlepszej na rynku relacji osiągów do zużycia paliwa.
Jednostka 1.5 l dCi (1 461 cm3), szeroko ceniona za oszczędność i komfort prowadzenia samochodu, występuje w czterech wersjach mocy. Oprócz wersji 85-konnej i 105-konnej gama obejmuje silniki 1.5 dCi 90 KM i 1.5 dCi 110 KM wyposażone w filtr cząstek stałych (dostępne w zależności od kraju). Wszystkie cztery wersje silnika wyróżniają się niską emisją CO2 (119 g/km), co pozwoliło im na uzyskanie znaku Renault eco².
Silniki 1.5 dCi 90 KM oraz 1.5 dCi 110 KM wyposażone w filtr cząstek stałych z wyprzedzeniem spełniają wymagania przyszłej normy Euro 5. Dodatkowy wtryskiwacz umieszczony w układzie wydechowym zapewnia oczyszczenie filtra, całkowicie niezauważalne dla użytkownika. Ta chroniona trzydziestoma patentami technologia zwana „technologią piątego wtryskiwacza” przyczynia się do ograniczenia kosztów eksploatacji samochodu. Ten cieszący się uznaniem ze względu na swe osiągi i cichą pracę, silnik odznacza się dynamiką już w niskim zakresie obrotów dzięki optymalizacji parametrów spalania (5 wtrysków na cykl pracy) oraz specjalnie zaprogramowanej strategii sterowania turbosprężarką. Silniki 1.5 dCi 90 KM oraz 1.5 dCi 110 KM rozwijają odpowiednio moment obrotowy 200 Nm i 240 Nm przy 1 750 obr./min. Zastosowano w nich nowy układ powrotu paliwa oraz nowy blok elektroniczny, aby zwiększyć ich sprawność. Podwyższeniu uległo także ciśnienie wtrysku wynoszące teraz 1 650 bar. Pod względem kosztów użytkowania i obsługi, silniki 1.5 dCi 90 KM i 1.5 dCi 110 KM plasują się w czołówce w swej kategorii. Wymiana oleju zalecana jest co 30 000 km (lub co dwa lata), zaś trwałość filtra oleju napędowego wynosi 60 000 km. Pasek rozrządu należy wymieniać co 160 000 km, a filtr cząstek stałych posiada gwarancję na cały okres eksploatacji samochodu.
Ponadto od 2011 roku Renault Fluence będzie oferowane z silnikiem 1.5 dCi 110 KM FAP współpracującym z nową skrzynią automatyczną 6-biegową EDC (Efficient Dual Clutch).
Jakość, bezpieczeństwo, ochrona środowiska
Renault Fluence jest owocem rygorystycznych założeń projektowych. Model ten został poddany licznym, niezwykle ostrym testom wytrzymałościowym w celu zapewnienia najwyższego poziomu niezawodności i trwałości, zwłaszcza z uwagi na trudne warunki drogowe panujące na niektórych rynkach sprzedaży. Zaprojektowano go z myślą o zapewnieniu najwyższego poziomu bezpieczeństwa dzięki pełnej ofercie wyposażenia (ABS ze wspomaganiem nagłego hamowania AFU w wyposażeniu seryjnym, ESC, do 6 poduszek powietrznych, napinacze i ograniczniki napięcia pasów bezpieczeństwa z 3-punktowym mocowaniem, regulator-ogranicznik prędkości).
Dzięki umiarkowanej masie (średnio około 1 250 kg), starannie dopracowanej aerodynamice i pięciu wersjom wysokoprężnym, emitującym zaledwie 119 g CO2/km, Fluence stanowi doskonałą ilustrację ciągłych postępów Renault w działaniach na rzecz ochrony środowiska.
W przypadku Renault Fluence, 95% masy komponentów użytych do jego produkcji nadaje się do wtórnego wykorzystania po wycofaniu auta z eksploatacji, a w konstrukcji samochodu wykorzystano blisko 7% tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu, czyli średnio około 12 kg.
Wynik międzynarodowej współpracy
Renault Fluence jest owocem ścisłej współpracy między zespołami konstruktorów francuskich, japońskich, koreańskich i tureckich. Koncepcja współprojektowania, czyli inaczej podziału zadań między każdego z czterech uczestników projektu o tak odrębnych kulturach jak Francja, Japonia, Korea i Turcja, stanowiła niezwykle stymulujące wyzwanie w obrębie Aliansu Renault-Nissan. Uzyskane przez Alians efekty synergii, takie jak wykorzystanie wspólnej płyty podłogowej i wykorzystanie podzespołów mechanicznych, jak również perspektywa zrealizowania dodatkowej sprzedaży na rynku koreańskim zapewniają doskonałe warunki ekonomiczne dla projektu.
Renault Fluence został zbudowany na płycie podłogowej Megane III, z ramą podsilnikową Megane II, tylnym zawieszeniem Nissana (zapożyczonym z Nissan Sentry), wysokiej klasy klimatyzacją (stosowaną w Lagunie i Megane) oraz jednostkami napędowymi Aliansu. Gwarantuje to wykorzystanie tego, co najlepsze z każdej z istniejących płyt podłogowych oraz sprawdzonych technologii.