Podczas prac nad projektem X74 powstała nie tylko nowa Laguna lecz także zupełnie nowa filozofia. Celem stało się stworzenie dwóch nowych samochodów jednocześnie - pięciodrzwiowej limuzyny o ściętym tyle i kombi. Obie wersje reprezentować mają dwa różne typy auta. Dotyczy to zarówno designu jak i "zawartości". W związku z tym samochody te przeznaczone są dla dwóch różnych kręgów klientów.
Segment wyższej klasy średniej na rynku samochodowym w Europie Zachodniej ma dla producentów bardzo duże znaczenie, bowiem w zeszłym roku sprzedano w nim 27.000.565 pojazdów, co daje 18% udział w całym rynku. Nowa Laguna ma pomóc Renault w podbiciu tego segmentu w roku 2001 i zdobyciu w nim 11% udziału.
X74 wchodzi do produkcji seryjnej po 2 latach i 5 miesiącach prac przygotowawczych i ma odpowiadać zmienionym już oczekiwaniom klientów dzięki poszerzonej i bardziej zróżnicowanej ofercie. Pięciodrzwiowa limuzyna i kombi różnią się teraz do siebie bardziej niż dotąd: wersja ze ściętym tyłem to ekspresywna, dynamiczna, niemal sportowa limuzyna; kombi to nowoczesny estetyczny, elegancki transporter wyższej klasy.
To zróżnicowanie modeli ma swoje odzwierciedlenie także w wyglądzie i wyposażeniu. Laguna II kombi zgodnie z filozofią "samochodu turystycznego" oferuje np. silnik V6 o mocy 210 koni i automatyczną pięciobiegową skrzynią z sekwencyjną zmianą biegów oraz luksusowe wyposażenie "Initiale".
Design nowych modeli X74 jest bardzo charakterystyczny i wyrazisty, o przemyślanej i konsekwentnie zastosowanej linii. Nowa Laguna pokazuje nam typową dla Renault zachodzącą głęboko na boki tylną szybę. Poza tym tył limuzyny ustrukturyzowany jest przez szerokie, ułożone horyzontalnie światła tylne i wyraźnie obniżoną dolną krawędź drzwi. Dzięki krótkiemu spadowi tyłu cały samochód sprawia wrażenie, jakby wyrywał się ku przodowi - wersja ze ściętym tyłem swym wyglądem przypomina czterodrzwiowe coupé. Wersja kombi zawdzięcza swą elegancję przede wszystkim bardzo graficznie ukształtowanej części tylnej. Tylne, boczne okna mają formę kolistą, dzięki czemu przedłużona została linia okien drzwiowych i podkreślony ostatni słupek. Kształt szyb jest podobny do kształtu tylnych świateł, które zachodzą głęboko na boki samochodu. Atmosfera we wnętrzu Laguny II odpowiada w pełni filozofii marki: dominują w nim raczej jasne, intensywne barwy. Deskę rozdzielczą zaprojektowano podobnie do karoserii, dominują energiczne, ustrukturyzowane linie i wyraźne formy faliste.
Nowa Laguna przekonuje zastosowanymi materiałami, które cechuje wysoka jakość, np. termozgrzewalne tworzywa (obudowa deski rozdzielczej i obicia drzwi) lub lakier w wielu miejscach na desce rozdzielczej. Zewnętrzne klamki drzwiowe, emblemat Renault na klapie bagażnika, nowe kierownice i nowe gałki dźwigni zmiany biegów pokazują także, jak wiele uwagi poświęcono detalom w Lagunie II.
W nowej generacji Lagun ulepszono znacznie zachowanie aut na drodze i wydajność hamulców, poza tym kierowcę w trudnych sytuacjach wspierają liczne systemy elektroniczne. Oprócz ABS z elektronicznym rozdziałem sił hamowania w nowej Lagunie odnaleźć można system stabilizujący ESP z ASR i asystentem hamowania działającym podczas hamowania w sytuacjach krytycznych oraz system kontroli ciśnienia w ogumieniu.. W porównaniu z poprzednią Laguną przerobiono dość obszernie układ hamulcowy, otrzymał on większe tarcze hamulcowe z przodu i z tyłu (308 mm zamiast dotychczasowych 280 i 274 mm zamiast 265 mm).
Do wyposażenia seryjnego należy asystent hamowania, którego czujniki rejestrują siłę, z jaką naciskany jest pedał hamowania. Jeśli rozpoznają one sytuację awaryjną, specjalny wzmacniacz siły hamowania wytwarza silne nadciśnienie w całym układzie. Oprócz tego utrzymywany jest ciągły stały poziom maksymalnej siły hamowania a zarazem stałe działanie ABS-u - do czasu, gdy kierowca zdejmie nogę z hamulca. Oprócz tego Laguna II wyposażona jest seryjnie w światła awaryjne, które włączają się automatycznie przy gwałtownym hamowaniu.
Nowe auto posiada we wszystkich wersjach nowoczesny stworzony przez Renault i Michelina opatentowany system kontroli ciśnienia w ogumieniu. Wbudowany w wentyl czujnik kontroluje regularnie ciśnienie wewnętrzne, następnie dane przekazywane są w zakodowanej formie (aby można było zidentyfikować, o które koło chodzi) do komputera. Laguna II otrzymała również inne elementy zwiększające bezpieczeństwo. W czasie jazd nocnych do dyspozycji mamy ksenonowe reflektory, które połączono z dynamiczną regulacją zasięgu świateł. Oświetlają one o prawie 30% dłuższy odcinek drogi niż dotychczasowe i znacznie lepiej wykorzystują snop światła w bezpośredniej bliskości samochodu. Lusterka wsteczne wewnątrz i na zewnątrz auta, przy zwiększającej się ostrości światła stopniowo się przyciemniają, zapobiegając oślepieniu kierowcy przez jadące za nim w nocy pojazdy.
Po raz pierwszy w ofercie Renault zastosowano niezwykle twarde blachy stalowe. Są one dwa i pół raza sztywniejsze od konwencjonalnych. Na wypadek zderzenia bocznego kolumna środkowa otrzymała wzmocnienie wewnętrzne w postaci potrójnej warstwy blachy, w sumie grubość ściany w tym miejscu wynosi 4,3 mm. Ponadto Lagunę II wyposażono w nowe adaptacyjne poduszki powietrzne i pasy bezpieczeństwa z ogranicznikiem napięcia i dwoma napinaczami. Nowy system zapewnia większe bezpieczeństwo podczas bardzo silnego zderzenia (przy prędkości ponad 65 km/h) i zapobiega jednocześnie obrażeniom ciała przy mniej poważnych zderzeniach w wyniku jego skutków ubocznych.
Nie zapomniano także o pasażerach na tylnym siedzeniu: dla nich przeznaczone są bezwładnościowe, trzypunktowe pasy oraz trzy składane zagłówki. Na siedzeniach po zewnętrznych stronach tylnej kanapy zainstalowano ograniczniki siły z limitem 600 kg oraz pirotechniczne napinacze pasów. Oprócz tego w samochodzie zastosowano system, który podczas bardzo silnego zderzenia wciska pedał hamulca w podłogę pojazdu (poprzez rozpad osi pedału) - zmniejszając w ten sposób ryzyko obrażeń kończyn dolnych.
Aby pasażerowie byli bezpieczni także przy zderzeniu bocznym w pogotowiu czekają oprócz bocznych poduszek powietrznych (wbudowanych w oparcia siedzeń i obicie tylnego słupka) chroniących okolice klatki piersiowej, także okienna poduszka powietrzna chroniąca głowy siedzących z przodu i z tyłu.
Dzięki nowemu wnętrzu, nowej klimatyzacji z osobną regulacją dla kierowcy i pasażera, zupełnie nowemu odbiornikowi radiowemu, nowemu systemowi nawigacyjnemu GPS i ulepszonemu systemowi komunikacyjnemu "Odysline" oraz nowym szyberdachom Laguna II tworzy zupełnie nową jakość podróżowania. Laguna II to pierwsze auto Renault nie wymagające kluczyków. System otwierania i zamykania pojazdu działa za pomocą fal radiowych i ma wymiary karty kredytowej. W wersji z pilotem poprzez przyciśnięcie guzika, tak jak w tradycyjnym pilocie na podczerwień, można otworzyć lub zamknąć drzwi, bagażnik i klapkę wlewu paliwa. We wnętrzu pojazdu nie ma już tradycyjnej stacyjki. Kierowca wkłada kartę w czytnik na konsoli środkowej i przyciska guzik start/stop. System zabezpieczony jest zmieniającym się za każdym razem kodem o 65.000 kombinacjach. Gdy silnik pracuje przycisk start/stop zostaje zablokowany a mechaniczna blokada zapobiega wyciągnięciu karty.
Najbogatsze modele Laguny II wyposażono w wyrafinowaną wersję, tzw. kartę hands-free. Samochód rozpoznaje jako użytkownika tę osobę, która ma w kieszeni kartę, gdy tylko zbliży się ona do pojazdu. Czujniki rozpoznają, czy kierowca dotyka klamki i automatycznie odblokowują drzwi, bagażnik i klapkę wlewu paliwa. Gdy użytkownik wyciągnie kartę z czytnika i oddali się, drzwi zamkną się samodzielnie. Zamknięcie samochodu potwierdzone zostaje dźwiękiem i dwukrotnym, krótkim błyśnięciem kierunkowskazów.
Od momentu wejścia na rynek Laguna II dostępna będzie z trzema silnikami: dwoma 1,6 16V i jednym 3,0 V6 24V, które osiągają moc 110, 120 i 210 KM. Wkrótce później oferta zostanie poszerzona o nowy 2,0 16V IDE z wtryskiem bezpośrednim uzyskującym moc 140 koni. Będzie on spełniał normę Euro-4.