Nowa skrzynia EDC Renault należy do rodziny skrzyń automatycznych. W samochodzie nie ma pedału sprzęgła, a dźwignia przełożeń jest typowa dla skrzyń automatycznych (PRND) z impulsowym trybem sterowania (+/-). Biegi zmieniane są automatycznie, zapewniając płynną jazdę. Blok elektroniczny wybiera przełożenie najlepiej dostosowane do warunków jazdy. W celu optymalizacji sprawności i zużycia paliwa, firma Renault zdecydowała się na skrzynię EDC z podwójnym sprzęgłem suchym. Układ zawiera dwa sprzęgła: pierwsze jest przeznaczone do obsługi biegów nieparzystych (1., 3., 5.), drugie do biegów parzystych (2., 4., 6.) i biegu wstecznego. Koła zębate są osadzone na czterech wałkach: dwóch koncentrycznych wałkach sprzęgłowych (każdy z nich jest połączony ze sprzęgłem) i dwóch wałkach zdawczych. Wybieranie biegów następuje poprzez synchronizatory, jak w mechanicznej skrzyni biegów. Elektryczne siłowniki, sterowane przez blok elektroniczny, sterują synchronizatorami i sprzęgłami.
W tym celu zdecydowano się na szereg rozwiązań konstrukcyjnych:
• Technologia podwójnego, suchego sprzęgła, pozwalająca na ograniczenie oporów tarcia znanych z mokrych sprzęgieł lub przekładni hydrokinetycznych w tradycyjnych skrzyniach automatycznych.
• Sterowanie dwoma sprzęgłami i synchronizatorami za pośrednictwem siłowników elektrycznych o niskim zapotrzebowaniu na energię.
• Optymalne dostosowanie strategii zmiany przełożeń w celu uzyskania jak najniższego spalania: system zapewnia szybką zmianę biegów, aby w możliwie najkrótszym czasie dojść do najwyższego biegu dla danej prędkości jazdy, co pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa
i emisji CO2.
• Skrzynia EDC posiada podobną sprawność jak skrzynia mechaniczna.
Jak we wszystkich skrzyniach automatycznych, zmiana biegu następuje płynnie: nie ma przerwy w przenoszeniu momentu obrotowego między silnikiem a kołami samochodu. W czasie jazdy, gdy nie następuje zmiana przełożenia skrzyni, jedno sprzęgło pozostaje włączone (przenosi moment obrotowy silnika poprzez aktualnie włączony bieg), podczas gdy drugie jest wyłączone i związane z następnym już załączonym biegiem. W odpowiednim momencie następuje zmiana biegów poprzez przełączenie napędu z jednego sprzęgła na drugie: pierwsze sprzęgło wtedy rozłącza się, natomiast drugie jednocześnie się włącza, co pozwala na nieprzerwane napędzanie kół w czasie zmiany biegów – zmiana jest niezwykle płynna. Zmiany biegów następują w sposób łagodny i bez szarpnięć, co zapewnia użytkownikom pojazdu wysoki komfort jazdy.
Posiadająca sześć biegów i wyróżniająca się krótkim czasem zmiany biegów (290 ms), nowa automatyczna skrzynia EDC, cechuje się błyskawicznymi reakcjami i zapewnia przyjemność jazdy porównywalną ze skrzynią mechaniczną, zarówno w automatycznym, jak i impulsowym trybie pracy.
W trybie automatycznym wybiera optymalne przełożenie w zależności od różnych parametrów jazdy. System błyskawicznie dostosowuje się do działań kierowcy włączając bieg, który zapewni odpowiednią do warunków i potrzebną w danym momencie moc silnika. Kierowca może w każdej chwili przejąć kontrolę nad systemem dzięki trybowi sterowania impulsowego.
Podobnie jak w tradycyjnej skrzyni automatycznej, gdy silnik pracuje na wolnych obrotach, samochód powoli i stopniowo rusza po zwolnieniu pedału hamulca. Funkcja ta jest szczególnie ceniona podczas jazdy w korkach, czy podczas parkowania.
Podczas ruszania pod górę, gdy kierowca zwalnia pedał hamulca, system utrzymuje ciśnienie w układzie hamulcowym, aby utrzymać unieruchomiony samochód jeszcze przez kilka sekund. W połączeniu z funkcją wolnego biegu, system ten zapobiega cofnięciu się samochodu i pozwala na bezpieczne ruszanie pod górę.
Nowa skrzynia biegów EDC zostanie wprowadzona w samochodach z gamy Megane na wiosnę 2010 roku, w wersji z silnikiem wysokoprężnym 1.5 dCi 110 KM FAP. Nowe 5-drzwiowe Renault Megane, wyposażone w tę skrzynię automatyczną, będzie emitowało jedynie 119 g CO2/km. Będzie to pierwszy samochód z automatyczną skrzynią biegów w gamie Nowego Megane, jaki uzyska znak Renault eco2.