...pokazanego po raz pierwszy na Salonie we Frankfurcie w 2011 roku. Ostatnie dwie nowości zwiększają do ośmiu liczbę silników tworzących rodzinę Energy, wprowadzonych na rynek w ciągu zaledwie szesnastu miesięcy.
Zdobycie dziesięciu tytułów mistrza świata konstruktorów w Formule 1 potwierdza, że marka Renault jest liczącym się producentem silników zdolnym do rywalizacji na torze z najwybitniejszymi specjalistami w tej dziedzinie. Począwszy od konstrukcji Voiturette typu K z 16-zaworowym silnikiem o podwójnym bloku dwucylindrowym – zwycięzcy rajdu Paryż–Wiedeń w 1902 roku, do udziału w Formule 1, na przestrzeni 110 lat swojej historii marka Renault wykazywała się stałym dążeniem do innowacji, by oferować mocne, niezawodne silniki spełniające podwójny cel: zapewnienie wysokiego komfortu jazdy i niskiego zużycia paliwa.
Dziś historia jest kontynuowana wraz z pojawieniem się silników Energy. W oparciu o koncepcję downsizingu nowej generacji wykorzystującą doświadczenia z F1, silniki te są wyposażone w rozwiązania technologiczne niespotykane dotychczas w jednostkach o podobnej pojemności skokowej. Oferują one prawdziwą przyjemność z jazdy przy jednoczesnym obniżeniu kosztów użytkowania samochodu. Pojazdy wyposażone w te jednostki wykazują się rekordowo niskim zużyciem paliwa jak i emisją CO2, która w niektórych przypadkach spada nawet o 25%.
Formuła 1 jest doskonałym laboratorium do testowania nowych technologii w ekstremalnych warunkach. Trzydziestoletnie już zaangażowanie Renault w F1 umożliwiło zdobycie wielu doświadczeń w dziedzinie downsizingu, ograniczania oporów tarcia, a także w zakresie niezawodności: w 2012 roku silniki Renault będą napędzały bolidy czterech stajni wyścigowych. Ponadto Renault będzie dostawcą wielkoseryjnych silników do Nissana i Daimlera.
Renault Energy TCe 90: 3-cylindrowy silnik benzynowy turbo, mistrz oszczędnej jazdy
Renault przedstawia swój pierwszy silnik 3-cylindrowy: Energy TCe 90 - niewielką, ale bardzo udaną jednostkę korzystającą z najnowszych technologii, której ambicją jest zrewolucjonizowanie rynku.
Jest to zupełnie nowa konstrukcja turbodoładowanego silnika 3-cylindrowego z aluminiowym blokiem o pojemności skokowej 899 cm3. Podczas prac konstrukcyjnych, inżynierom przyświecał jeden cel: zapewnienie pełni przyjemności z jazdy przy jednoczesnym ograniczeniu zużycia paliwa, i to w każdych warunkach, by obniżyć koszty użytkowania samochodu. Dzięki zastosowaniu turbo-kolektora o bardzo małej bezwładności (najmniejszej na rynku) w połączeniu ze zmiennymi fazami rozrządu w układzie dolotowym (VVT), silnik Energy TCe 90 zapewnia najkorzystniejszą na rynku relację komfortu jazdy do zużycia paliwa. Energy TCe 90 będzie po raz pierwszy zastosowany w modelu Clio i stopniowo zastąpi obecnie montowany silnik TCe 100, przy jednoczesnym utrzymaniu tego samego poziomu osiągów mimo zmniejszenia pojemności skokowej o 25%.
O 25% mniejsze zużycie paliwa i emisja CO2
W celu zoptymalizowania zużycia paliwa, konstruktorzy wykorzystali cały potencjał drzemiący w tej nowej, 3-cylindrowej jednostce. Doprowadzili Energy TCe90 do pracy na idealnie dobranej mieszance paliwowo-powietrznej, również przy pełnym obciążeniu silnika (w zakresie od 2 000 do 4 000 obr/min), aby uzyskać niskie zużycie paliwa. W efekcie spalanie i emisja CO2 spadły o 25% (w cyklu mieszanym NEDC) w porównaniu do poprzedniego silnika w ofercie.
90 KM, 135 Nm i tylko 899 cm3
Osiągający moc 90 KM przy 5 000 obr./min oraz moment obrotowy 135 Nm dostępny
w szerokim zakresie obrotów silnik ten zapewnia komfort jazdy porównywalny z silnikiem wolnossącym o pojemności 1,4 l. Moment obrotowy może być wykorzystywany w 90% już od 1 650 obr./min, co pozwala na dynamiczne przyspieszenia na niskich obrotach bez potrzeby rozpędzania silnika. Umożliwia on elastyczną jazdę bez częstej zmiany biegów w ruchu miejskim. Temperament tej jednostki pozwala również na szybkie zwiększenie obrotów w razie potrzeby i wykorzystanie pełnej mocy do 5 500 obr./min.
Doświadczenia konstruktorów silników z F1
Silnik Energy dCi 130 został skonstruowany przez Philippe'a Coblence'a, a opracowanie nowych silników Energy TCe 3 i 4-cylindrowych powierzono Jean-Philippe'owi Mercierowi.
Posiada on dwudziestoletnie doświadczenie w budowie silników F1 w Viry-Châtillon, gdzie był kierownikiem biura projektowego w latach 2004–2007. W silniku Energy TCe 90 wykorzystano jego doświadczenie głównie w trzech dziedzinach:
- Znajomość budowy silników o tzw. kwadratowej konstrukcji.
- Zmniejszenie oporów tarcia: w Energy TCe 90 zastosowano materiały o niskim współczynniku tarcia używane w F1, takie jak powłoka DLC (Diamond Like Carbon) na popychaczach, grafitowa warstwa na płaszczach tłoków czy technika PVD (Physical Vapor Deposition) wykorzystana w konstrukcji pierścieni tłokowych.
- Uzyskanie niezawodności: Energy TCe osiąga moc jednostkową 100 KM/litr, co jest dotychczas niespotykanym wynikiem w silnikach o podobnej pojemności skokowej.
Ale również…
- Technologia Stop&Start z czujnikiem położenia tłoka ułatwiającym ponowny szybki rozruch silnika. Urządzenie to współpracuje z systemem odzyskiwania energii przy hamowaniu poprzez sterowanie pracą alternatora: pobiera on energię głównie i przede wszystkim wtedy, gdy jest ona niewykorzystywana, czyli w fazach zwalniania i hamowania.
- Silne zawirowanie mieszanki: optymalizacja właściwości aerodynamicznych komory spalania w celu uzyskania szybkiego i stabilnego procesu spalania mieszanki.
- Kontrola temperatury pracy: skrócenie czasu osiągania przez silnik optymalnej
- Dodatkowe ograniczenie oporów tarcia poprzez zastosowanie pompy oleju o zmiennej pojemności skokowej, a także użycie powłoki z Teflonu® w układzie łańcucha rozrządu.
- Warto również podkreślić bardzo głęboki i harmonijny tembr pracującego silnika, który niektórym przypomni dźwięk pracującego silnika 6-cylindrowego.
Sprawność na poziomie najlepszych silników benzynowych
Wysokie osiągi silnika są owocem bardzo precyzyjnego dopracowania wszystkich szczegółów konstrukcyjnych. Ruch wirowy powietrza w cylindrach osiąga najwyższą prędkość wśród silników oferowanych obecnie na rynku (zjawisko „tumble”). Dzięki temu proces spalania jest niemalże natychmiastowy, co pozwala w pełni wykorzystać potencjał downsizingu tej 3-cylindrowej jednostki:
- Downsizing: zmniejszenie pojemności skokowej silnika w celu uzyskania niższego zużycia paliwa przy jednoczesnym zachowaniu jego wysokich osiągów dzięki turbodoładowaniu. Wynikający z tego zabiegu spadek zużycia paliwa jest szacowany na 5%.
- Wyeliminowanie jednego cylindra: przy tej samej pojemności skokowej następuje ograniczenie oporów tarcia o 20% w porównaniu do konstrukcji bloku 4-cylindrowego. Powoduje to zmniejszenie spalania o 4%.
- Cykl pracy układu dolotowego charakterystyczny dla jednostki 3-cylindrowej: w połączeniu z wydłużonym suwem wydechu naturalne „pulsowanie” powietrza w cylindrach silnika jest dwa razy silniejsze niż w odpowiednim silniku 4-cylindrowym. Dzięki temu naturalnemu doładowaniu turbo jest mniej obciążone, zwiększa się sprawność silnika, co bezpośrednio wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa.
Dzięki Energy dCi 90, Kangoo staje się najbardziej oszczędnym kombivanem
w swojej kategorii
Salon Samochodowy w Genewie jest dla Renault okazją do zaprezentowania silnika Energy dCi 90. Ten opracowany na bazie jednostki Energy dCi 110 silnik pojawi się w pierwszej kolejności pod maską modeli Kangoo i Kangoo Express. Zgodnie z filozofią rodziny Energy, silnik ten charakteryzuje się wyjątkowo niskim zużyciem paliwa i pozwala na znaczne obniżenie kosztów użytkowania samochodu przy zachowaniu optymalnego komfortu jazdy. Kangoo prezentuje rekordowo niskie zużycie paliwa na poziomie 4,4 l/100 km w cyklu mieszanym NEDC oraz emisję CO2 wynoszącą 115 g/km , czyli spadek o 16%. Jeśli chodzi o koszty użytkowania warto podkreślić, że częstotliwość wymiany oleju ustalono na 40 000 km/2 lata (do spełnienia pierwszego z tych dwóch warunków).
Silnik 1.5 dCi o mocy 90 KM wyposażony w system Stop&Start i turbo o stałej geometrii łopat uległ dodatkowej przemianie poprzez zastosowanie rozwiązania technologicznego ADN z silnika Energy dCi 110 oferowanego w modelach Megane i Scenic z gamy 2012. Moment o wartości 200 Nm dostępny już od 1750 obr./min gwarantuje wygodną jazdę i mocne przyspieszenie nawet przy niskich obrotach silnika. Wersja o mocy 90 KM pojawi się na rynku w maju, natomiast w czerwcu gamę uzupełni odmiana Energy dCi 75 osiągająca moc 75 KM i moment obrotowy 180 Nm.