Pierwszy prototyp modelu Kizashi został zaprezentowany podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego we Frankfurcie w 2007 roku. Drugi prototyp Kizashi został przedstawiony pół roku później, na 78 Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie, z kolei odsłona Suzuki Kizashi 3 miała miejsce na New York International Auto Show. Entuzjastyczne reakcje publiczności sprawiły, że Suzuki Motor Corporation podjęło decyzję o rozpoczęciu produkcji tego modelu.
Suzuki Kizashi to nowa jakość w segmencie D. To połączenie japońskiej niezawodności, europejskiego stylu, doskonałych osiągów i walorów jezdnych, które dają prawdziwą radość z jazdy. To odważna, sportowa stylizacja, elegancki kokpit o wysokiej jakości wykonania, bogate wyposażenie, a także dynamiczne osiągi i komfortowe własności jezdne. Sprzedaż modelu Kizashi rozpoczęła się wiosną tego roku w Ameryce i w Szwajcarii. W polskich salonach sprzedaży, Kizashi w wersji Sport zadebiutuje jeszcze w tym roku.
Koncepcja modelu
Nowy sedan Suzuki Kizashi odwołuje się w emocjonalny sposób do aktywnych kierowców. W trakcie prac koncepcyjnych i projektowych Suzuki położyło nacisk na pięć najważniejszych aspektów:
- stylizacja łącząca sportowy charakter i elegancję
- perfekcyjne i komfortowe prowadzenie
- doskonałe osiągi silnika i niskie zużycie paliwa
- nadzwyczajna stabilność podczas jazdy dzięki systemowi i-AWD opracowanemu przez Suzuki
Stylizacja, komfort i wygoda
- perfekcyjne połączenie europejskiej stylizacji z japońską jakością
- przestronne wnętrze zaprojektowane przez inżynierów i stylistów Suzuki
- sportowa, elegancka, luksusowo wykończona tablica rozdzielcza
Nowoczesna stylizacja Kizashi podkreśla oryginalność linii nadwozia i doskonałe osiągi. W masywnej, dynamicznej sylwetce Kizashi zastosowano 18-calowe koła wykonane z lekkich stopów. Projektując wnętrze modelu Kizashi inżynierowie i styliści Suzuki wykorzystali całą swą wiedzę i doświadczenie, aby osiągnąć przestronne, praktyczne wnętrze o wysokim komforcie.
Stylizacja wnętrza cieszy oko atrakcyjnym, dynamicznym i nowoczesnym wyglądem. To elegancka tablica rozdzielcza o sportowej linii, skórzana tapicerka i materiały najwyższej jakości oraz automatyczna dwustrefowa klimatyzacja. Konstruktorzy zadbali również o odpowiednią wielkość bagażnika.
Kabina pasażerska
- elegancka deska rozdzielcza
- klasyczne zestaw wskaźników ze zintegrowanym wyświetlaczem komputera pokładowego
- wielofunkcyjna kierownica (obsługa systemu audio, tempomat, komputer pokładowy, system łączności bezprzewodowej Bluetooth – zestaw głośnomówiący oraz sterowanie przekładnią CVT – tzw. skrzydełka))
- kolumna kierownicy regulowana w pionie i poziomie
- skórzana tapicerka siedzeń wraz z wykończeniem paneli drzwi
- elektryczne regulowane fotele z przodu (z pamięcią trzech ustawień dla fotela kierowcy)
- elektrycznie regulowane okno dachowe
- system kluczyka elektronicznego (otwieranie i zamykanie pojazdu łącznie z bagażnikiem oraz uruchamianie silnika)
- 2-strefowa klimatyzacja automatyczna z elektronicznym sterowaniem
Osiągi i prowadzenie
- silnik benzynowy o pojemności 2.4 litra łączy doskonałe osiągi z niskim zużyciem paliwa
- dostępny w 2 wersjach: 2WD 6MT (skrzynia manualna) oraz 4WD CVT (przekładnia bezstopniowa)
- bezstopniowa przekładnia CVT
- komfortowe przednie i tylne zawieszenie o większej sztywności
- nowo opracowany układ napędu na 4 koła i-AWD
- niski poziom hałasu, wibracji i drgań (NVH)
Do napędu Kizashi służy czterocylindrowy silnik benzynowy DOHC o pojemności 2,4 litra, który zapewnia doskonałe osiągi (moc maksymalna: 131 kW (178KM)/6 500 obr./min, maksymalny moment obrotowy 230 Nm/4 000 obr/min). Współpracuje on z manualną, 6-biegową skrzynią i systemem przeniesienia napędu na przednią oś lub z bezstopniową przekładnią CVT i napędem na obie osie (i-AWD).
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi 7,9 (2WD 6MT) oraz 8,3 (4WD CVT).
Nadwozie
- długość / szerokość / wysokość (mm) – 4.650 / 1820 / 1480
- reflektory ksenonowe ze spryskiwaczami oraz automatyczną regulacją poziomu świecenia
- 18” aluminiowe obręcze kół – wzór Sport
- ogumienie Dunlop 235/45R18 o wzorowych parametrach
- spojler aerodynamiczny na klapie bagażnika
- podwójna końcówka układu wydechowego
- wzorowe zabezpieczenie antykorozyjne nadwozia (80% nadwozia wykonane ze stali pokrytej warstwą cynkowo-aluminiową, panele wykonane z żywicy epoksydowej pokrywające większą cześć podwozia)
Wyjątkowo sztywne nadwozie uzyskano dzięki dodatkowym wzmocnieniom płyty podłogowej oraz słupków. Wzmocnione punkty mocowania zawieszenia przedniego i tylnego zapewniają wzorową stabilność oraz precyzyjną reakcję samochodu na ruch kierownicą (z przodu wzmocnione kolumny MacPherson, z tyłu zawieszenie wielowahaczowe).
Nowo opracowany układ napędu na 4 koła i-AWD pozwala czerpać nieograniczoną radość z jazdy przy pełnej kontroli nad samochodem. Hamulce tarczowe na wszystkich kołach, a z przodu 16-calowe tarcze wentylowane zapewniają skuteczne hamowanie.
Układ przeniesienia napędu (4WD)
- zmodyfikowany układ i-AWD (inteligent All-Wheel-Drive) stosowany w modelu SX4
- nowa skrzynia rozdzielcza o wysokiej trwałości i sztywności
- nowy moduł elektroniczny zarządzający pracą układu i-AWD
- układ działa na zasadzie feedforward (dla SX4 typu feedback) – w SX4 4WD przekazanie napędu na tylna oś następowało w chwili wykrycia różnicy w prędkości obrotowej kół osi przedniej i tylnej (poślizg). W Kizashi, moduł elektroniczny przetwarza informacje z dotychczasowej jazdy, warunków drogowych, sposobu przyspieszania ,itp. i załącza proporcjonalnie napęd na tylną oś. Przeniesienie napędu na tylna os następuje również w chwili bardziej dynamicznego naciśnięcia na pedał przyspieszenia
- przenoszenie napędu na tylną oś w zakresie 0 - 50%
- system SVDC (synergetic vehicle dynamics control) – jego działanie polega na monitorowaniu oraz zarządzaniu pracą systemu wspomagania kierownicy (ESP) oraz układu i-AWD zanim dojdzie do utraty przyczepności oraz załączenia się systemu stabilizacji toru jazdy ESP.
Układ hamulcowy
- wentylowane hamulce tarczowe z przodu oraz hamulce tarczowe z tyłu
- dostawca elementów układu hamulcowego Akebono® (układy hamulcowe dla japońskich pociągów dużej prędkości Shinkansen)
- ABS + EDB + BAS
- ESP + TCS
Doskonałe osiągi i prowadzenie Kizashi to w dużej mierze zasługa intensywnych, długotrwałych testów i prac badawczych, przeprowadzonych w najbardziej zróżnicowanych warunkach, w różnych regionach świata. Inżynierowie Suzuki poddali Kizashi trudnym próbom przy mroźnej pogodzie na drogach Minnesoty, a także testom w najwyższych temperaturach w Dolinie Śmierci (USA).
Sprawdzili go na wiejskich drogach Wielkiej Brytanii, na niemieckich autostradach, a także na legendarnym torze Nürburgring. Układ i-AWD był testowany w Nowej Zelandii. Ponieważ Kizashi jest pozycjonowany w segmencie D, a w gamie marki pełni rolę „okrętu flagowego”, poziom NVH jest wyjątkowo niski. Uzyskano go dzięki wysokiej sztywności nadwozia, zawieszeniu o znakomitych własnościach, doskonałej aerodynamice oraz skutecznemu wygłuszeniu hałasu silnika i układu napędowego i-AWD. Na początku prac projektowych przewidziano również użycie materiałów o dobrych własnościach dźwiękochłonnych.
Bezpieczeństwo
- kompleksowy zestaw technologii służących bezpieczeństwu
- ESP® (Electronic Stability Program) z kontrolą trakcji
- bezpieczeństwo bierne: siedem poduszek powietrznych
Aby zapewnić wysoki poziom bezpieczeństwa, Kizashi wyposażony jest w szereg najnowocześniejszych rozwiązań.
W standardowym wyposażeniu bezpieczeństwa czynnego zastosowano układ zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania z elektronicznym rozdzielaczem siły hamowania, a także układ ESP® z kontrolą trakcji.
Bezpieczeństwo bierne zapewnia lekka konstrukcja nadwozia, w którym przewidziano strefy kontrolowanego zgniotu, absorbujące i rozpraszające energię w przypadku zderzenia oraz przedział pasażerski o podwyższonej odporności na odkształcenia. Pasy bezpieczeństwa przednich foteli są wyposażone w napinacze oraz ograniczniki napięcia. Dla zapewnienia jeszcze lepszej ochrony kierowcy i pasażerów Kizashi jest wyposażone w siedem poduszek powietrznych.