Volkswagen Arteon - innowacyjne systemy asystujące

Volkswagen Arteon - innowacyjne systemy asystujące23.05.2017
Proaktywny system ochrony pasażerów Pre-Crash po raz pierwszy wykorzystuje do swojego działania dane z systemu Side Assist i rozpoznaje także niebezpieczeństwo z tyłu samochodu, natomiast aktywny tempomat ACC po raz pierwszy uwzględnia ograniczenia prędkości i zakręty.

Proaktywny system ochrony pasażerów Pre-Crash

Nikt nie chciałby znaleźć się w takiej sytuacji: czerwone światło, rzut oka w lusterko wsteczne, z tyłu o wiele za szybko zbliża się jakiś pojazd – wygląda na to, że zderzenia nie da się uniknąć. W takich sytuacjach bardzo przydaje się dostępny w opcji do Volkswagena Arteona nowy Aktywny System Ochrony Pasażerów Pre-Crash. Po raz pierwszy układ czujników systemu reaguje nie tylko na niebezpieczne sytuacje powstające podczas jazdy (rozpoznawane m.in. przez czujniki układu ESC) oraz reaguje na nagłe zagrożenie kolizją z przodu auta (rejestrowane poprzez radar systemu Front Assist), lecz także działa, gdy zagrożenie zbliża się z tyłu auta. System wykorzystuje informacje pochodzące z radarowych czujników systemu Side Assist. W ułamku sekundy w ramach swoich możliwości może spowodować działania, które złagodzą skutki takiego uderzenia.

Pre-Crash działa w następujący sposób: system wykorzystuje czujniki będące elementem asystenta zmiany pasa ruchu Side Assist (w granicach możliwości ostrzega on podczas zmiany pasa ruchu o pojazdach znajdujących się w tzw. martwym polu lusterek). Dzięki radarowym czujnikom Side Assist rejestruje obecność i prędkość samochodu jadącego za Arteonem. Dane te weryfikuje Aktywny System Ochrony Pasażerów. Czyni to nie tylko podczas jazdy, ale także na postoju, gdy silnik jest włączony, lub gdy aktywowany jest tryb start-stop – np. na czerwonym świetle. Gdy wykryty pojazd jedzie wprost na Arteona, system – na podstawie położenia i prędkości obydwu samochodów – ocenia prawdopodobieństwo kolizji. Gdy stwierdzi, że zagrożenie rzeczywiście istnieje, nowy system Pre-Crash zaczyna reagować.

Światła awaryjne zaczynają mrugać wtedy z dużą częstotliwością, jednocześnie domykają się wszystkie okna oraz (jeśli auto jest w niego wyposażone) dach panoramiczny, zostawiając minimalną lukę aby zapewnić lepsze działanie znajdujących się z przodu poduszek chroniących głowy kierowcy i pasażera. W tym samym czasie napięte zostają napinacze przednich pasów bezpieczeństwa.

Volkswagen Arteon Pre-Crash

Aktywny tempomat ACC

W czasie długich podróży komfort kierowcy zapewnia między innymi nowy, aktywny tempomat ACC reagujący z wyprzedzeniem na ograniczenia prędkości i zakręty. Zaawansowany system ACC po raz pierwszy potrafi uwzględnić w swojej pracy ograniczenia prędkości występujące na drodze. Dotychczas system jedynie utrzymywał stałą odległość od poprzedzającego pojazdu – wystarczyło zaprogramować żądaną prędkość, a hamowaniem i przyspieszaniem w granicach swoich możliwości zarządzał automatyczny system utrzymywania odległości. Aż tyle, i tylko tyle. Każdy, kto podróżował samochodem wyposażonym w ACC nie raz myślał zapewne, że dobrze by było, gdyby system ten potrafił „myśleć” z kierowcą i uwzględniać w swojej pracy zakręty oraz ograniczenia prędkości i w ten sposób sprawić, by komfort jazdy stał się jeszcze wyższy. Arteon jest pierwszym modelem Volkswagena, który właśnie to potrafi: w granicach swoich możliwości, system ACC nowej generacji dostosowuje prędkość do ograniczeń prędkości i zakrętów.

Tak działa ACC: system korzysta z danych czujnika radarowego (by utrzymywać odpowiednią odległość), z kamery umieszczonej w przedniej szybie auta oraz z informacji na temat przebiegu trasy pobieranych z systemu nawigacyjnego. Poprzez kamerę i połączony z nią system rozpoznawania znaków drogowych Arteon rozpoznaje ograniczenia prędkości, które zostają uwzględnione przez aktywny tempomat. Dzięki danym na temat trasy przejazdu jakie system otrzymuje od nawigacji, ACC „dowiaduje się” o znakach i ograniczeniach występujących na drodze z wyprzedzeniem. Taki asystent „pilnujący” dozwolonej prędkości okazuje się szczególnie przydatny podczas dalekich podróży autostradami, gdzie stale zmienia się dozwolona prędkość jazdy. ACC jest aktywny także podczas jazdy w zakrętach: dzięki danym z nawigacji samochód, w granicach możliwości, może „rozpoznać” swoją pozycję i z wyprzedzeniem zmniejszyć prędkość przed zakrętem, rondem lub skrzyżowaniem. System rozpoznaje także tablice oznaczające początek i koniec terenu zabudowanego. Elementem ACC jest system Front Assist monitorujący otoczenie przed pojazdem, wyposażony w funkcję hamowania awaryjnego. Arteon wyposażony w automatyczną skrzynię biegów DSG oraz w system ACC, dzięki funkcji stop&go może także automatycznie ruszać z miejsca – na przykład w wolno poruszającym się korku.

Volkswagen Arteon ACC

Aktywny tempomat (w połączeniu z przekładnią DSG) działa w zakresie prędkości od 0 do 210 km/h; od 30 km/h potrafi stale utrzymywać zadaną prędkość jazdy. Dzięki zdolności wcześniejszego rozpoznawania ograniczeń prędkości na drodze, ACC przyczynia się do wzrostu komfortu podróży. Ta umiejętność systemu ACC nowej generacji sprawia, że dzięki wcześniejszemu hamowaniu i przyspieszaniu przyczynia się on także do zmniejszenia zużycia paliwa przez samochód.

Również w tym wypadku obowiązuje zasada: „aktywny tempomat ACC z systemem wczesnej regulacji prędkości” wspiera kierowcę w granicach możliwości działania, jednak to kierowca zawsze sprawuje kontrolę nad pojazdem, a przez to ponosi odpowiedzialność za zachowanie samochodu. Kierowca może w każdej chwili przerwać działanie systemu wyłączając go, hamując lub dodając gazu.

Źródło: Volkswagen