Podczas Mondial de l`Automobile odbyła się światowa premiera Touarega nowej generacji. Pod koniec listopada zadebiutuje on na pierwszych rynkach. Nowy Touareg, w którym zastosowano ponad 2 300 nowych części różni się optycznie od poprzedniej wersji między innymi całkowicie zmienionym przodem z osłoną chłodnicy w kształcie tarczy herbowej i bardzo charakterystycznymi reflektorami. Ponadto zastosowano w nim wiele nowych i niepowtarzalnych rozwiązań technicznych. Jako pierwszy Volkswagen, nowy Touareg będzie dostępny z ośmiocylindrowym silnikiem benzynowym z bezpośrednim wtryskiem (V8 FSI, 257 kW / 350 KM).
ABSplus. Światową nowością jest skonstruowany i opatentowany przez Volkswagena układ ABSplus. Ten montowany seryjnie system skraca drogę hamowania Touarega na niestabilnym podłożu nawet o 20 procent! Dotychczas samochody terenowe przy hamowaniu z pełną siłą na takim podłożu, jak żwir czy piasek, zachowywały się niestabilnie, sterowność i droga hamowania znacznie się pogarszały. I tutaj właśnie jest pole do działania dla ABSplus: dzięki innowacyjnej regulacji poślizgu Touareg przesuwa przed zablokowanymi na krótko kołami kawałki materiału podłoża. Powstaje w ten sposób pewien rodzaj hamującego klina. Rezultat: znacznie wzrasta skuteczność hamulców bez negatywnego wpływu na kierowalność i odpowiednio skraca się droga hamowania.
Front Scan. Niemniej innowacyjny niż ABSplus jest Adaptive Cruise Control (ACC) z nową funkcją Follow-to-Stop, nazywaną "Front Scan". Ten wykorzystujący radar układ zachowania odległości automatycznie przyhamowuje i przyspiesza samochód w zależności od sytuacji na drodze w zdefiniowanym wcześniej zakresie prędkości. Zastosowany teraz w nowym Touaregu system w razie konieczności całkowicie zatrzymuje samochód. Nowością jest także zintegrowany w ACC układ skracający drogę zatrzymania (AWF). System ten, przewidując określone sytuacje, zapobiegawczo "wyostrza" hamulce.
Side Scan. Kolejnym systemem wspomagającym kierowcę, wprowadzonym w nowej generacji Tuarega - po raz pierwszy w samochodzie marki Volkswagen - jest asystent zmiany pasa ruchu (Side Scan). System ten nadzoruje obszar za i z boku Touarega i przy zmianie pasa sygnalizuje lampką ostrzegawczą umieszczoną w lusterkach zewnętrznych potencjalne zagrożenie kolizją.
Innowacje ESP. Nowe funkcje posiada także elektroniczny program stabilizacji toru jazdy ESP. Zamiast pneumatycznego – hydrauliczny asystent hamowania (optymalna niezawodność działania), prewencyjny wzrost ciśnienia hamowania przy nagłym puszczeniu pedału gazu, Active Rollover Protection (ARP) zwiększający stabilność na przechyły, Rain Brake Support (efekt wycieraczek przy mokrej nawierzchni), Fading Brake Support (dodatkowy wzrost ciśnienia optymalizujący zachowanie przy silnym kolejnym hamowaniu) i Understeer Control Logic (poprawia utrzymanie toru jazdy przy podsterowności).
Pakiet dynamiki jazdy z kompensacją przechyłów bocznych. Touareg bez problemu radzi sobie z jazdą po ekstremalnym terenie, jednak jednocześnie zapewnia komfort limuzyny i dynamikę samochodu sportowego. Jeżeli chodzi o zawieszenie, dotychczas można było zwiększyć dynamikę dzięki dostępnemu jako opcja sportowemu zawieszeniu dla wersji ze stalowymi resorami. Teraz także modele z amortyzatorami pneumatycznymi zostały uzupełnione o sportowe zawieszenie – w tym przypadku z kompensacją przechyłów bocznych. Ten tak zwany pakiet dynamiki jazdy z kompensacją przechyłów bocznych uzupełnia istniejący już tryb "Sport" manualnie lub automatycznie regulowanego zawieszenia pneumatycznego o sztywniejszą charakterystykę. Uzyskanie tej dodatkowej dynamiki i bezpieczeństwa jest możliwe między innymi dzięki wzmocnionym stabilizatorom, amortyzatorom regulowanym w zależności od ruchów kierownicy oraz zmodyfikowanemu zawieszeniu pneumatycznemu. W trybie normalnym komfort jazdy jest tak samo wysoki, jak w wersji bez sportowego zawieszenia.
Czujnik Roll-Over. W dziedzinie bezpieczeństwa pasywnego zastosowano nowy czujnik Roll-Over, kontrolujący kąt obrotu samochodu oraz prędkość kątową. Sprawdza on, czy pojazdowi grozi przewrócenie się. Dane z tego czujnika - razem z parametrami określonymi przez czujniki przyspieszenia montowane w każdym Volkswagenie - przekazywane są do systemu sterowania poduszkami powietrznymi. Jeżeli system ten, porównując dane stwierdzi niebezpieczeństwo przekoziołkowania, aktywowane zostaną automatycznie boczne poduszki powietrzne i kurtyna chroniąca głowy w celu zminimalizowania ryzyka obrażeń.
System nagłośnieniowy Dynaudio. Jako pierwszy samochód terenowy na świecie Touareg może być wyposażony w system nagłośnieniowy duńskiego specjalisty od HiFi – firmy Dynaudio. Zalety: pozbawione zniekształceń, doskonałe brzmienie, dziesięć głośników Highend, dziesięciokanałowy wzmacniacz i moc całkowita 620W.
Instrumenty. Nowy wskaźnik wielofunkcyjny pozwala na bardziej szczegółowe i bardziej kolorowe prezentowanie informacji. Wyświetlacz ma bardzo przejrzystą konstrukcję i pokazuje na przykład piktogramy nawigacji jako symbole trójwymiarowe.
V8 FSI. Kolejnym novum w Tuaregu jest jego napęd: pierwszy ośmiocylindrowy silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa Volkswagena. Tuareg V8 FSI osiąga moc 257 kW / 350 KM i rozwija maksymalny moment obrotowy 440 Nm. Dwie kolejne jednostki benzynowe mają moc 206 kW / 280 KM (V6 FSI) i 331 kW / 450 KM (W12). Ponadto Touareg może posiadać jeden z trzech silników wysokoprężnych z bezpośrednim wtryskiem paliwa, wyposażonych seryjnie w filtr cząsteczek stałych (PDF). Silniki TDI uzyskują moc 128 kW / 174 KM (TDI), 165 kW / 225 KM (V6 TDI) i 230 kW / 313 KM (V10 TDI).
Stylistyka przodu nadwozia. Całkowicie nowy jest przód Touarega. Pokrywa silnika pozostała niezmieniona, lecz po typowej dla Volkswagena, chromowanej osłonie chłodnicy w kształcie tarczy herbowej można od razu rozpoznać, że jest to nowa generacja tego modelu. Drugim charakterystycznym elementem tej generacji są reflektory (do wyboru bi-ksenonowe lub z opcją oświetlania zakrętów). Podobnie jak w innych nowych modelach Volkswagena dolna część reflektorów jest wyoblona. Przy nowych reflektorach i nowej osłonie chłodnicy musiał zostać zmieniony także przedni zderzak ze szlachetną, chromowaną poprzeczką w zewnętrznych wlotach powietrza. Obudowy lusterek bocznych otrzymały także nową, aerodynamiczną formę.
Stylistyka tyłu nadwozia. Zmiany wprowadzono także z tyłu nadwozia: zastosowano nowy, poprawiający aerodynamikę spojler w klapie tylnej. Technicznie zmodyfikowano również światła tylne i światła stop, uszlachetnione dostępną jako opcja ciemną "szybą". Styliści zmienili także dolną część zderzaka oraz rury wydechowe.
Stylistyka boków nadwozia. Patrząc z boku można zauważyć nowe obręcze kół ze stopów metali lekkich oraz aerodynamiczne lusterka, charakterystyczne dla nowej generacji Touarega. Nowością w programie są także lakiery: popielaty metalik Atacama, popielaty metalik Mountain, srebrny metalik Articblue, srebrny metalik Silver Lear, czerwony perłowy Sierra i ciemnopopielaty metalik Galapagos.
Fotele. W Touaregu dostępne są fotele standardowe oraz komfortowe. We wszystkich wersjach wyposażenia zmianom uległa tylna kanapa. Waży ona o osiem kilogramów mniej niż dotychczas i po złożeniu tworzy równą powierzchnię z podłogą bagażnika.