Spotkanie trzech pokoleń: podczas legendarnego Ice Race w Zell am See Volkswagen zamierza połączyć przeszłość, teraźniejszość i przyszłość sportu samochodowego. 19 i 20 stycznia 2019 roku w Austrii, na południe od Salzburga, będzie można zobaczyć wyposażonego wyłącznie w elektryczny napęd Volkswagena ID. R, który w 2018 roku ustanowił nowy historyczny rekord podczas legendarnego wyścigu górskiego Pikes Peak w USA. W Zell am See Volkswagen poinformuje też o udziale ID. R w kolejnych wyścigach.
Golf II GTI w stylistyce Triumph-Adler, mistrzowski model grupy A z 1986 roku, a także dwusilnikowy Golf II Pikes Peak z 1987 roku to modele Volkswagen Motorsport, które będzie można zobaczyć w akcji na lodowym torze w Austrii. W szranki stanie tam również współczesne Polo GTI R5 – nowy model stoczy walkę z konkurentami w wersji, w jakiej do udziału w rajdach wykorzystują go prywatne zespoły. Równie sławni są kierowcy biorący udział w Ice Race – Romain Dumas (F), który ustanowił rekord na Pikes Peak oraz niemiecki as rajdowy Klaus-Joachim „Jochi” Kleint (D), który w latach 1985 do 1987 jako kierowca Volkswagena startował w „Pikes Peak International Hill Climb”.
Volkswagen ID. R
Ku przyszłości: Volkswagen ID. R
Siedem minut i nieco ponad 57 sekund – taki czas uzyskał Volkswagen ID. R podczas słynnego wyścigu Pikes Peak wjeżdżając na znajdujący się na wysokości 4.302 m szczyt o tej nazwie, przez co na trwałe zapisał się w historii sportu samochodowego. ID. R jako pierwszy samochód z napędem elektrycznym okazał się przy tym szybszy i lepszy od wszystkich pozostałych aut z silnikami spalinowymi, które kiedykolwiek przed nim brały udział w tym najważniejszym i najbardziej prestiżowym wyścigu górskim na świecie. Ten wspaniały rekord wszech czasów Romain Dumas ustanowił 24 czerwca 2018 roku. ID. R z innowacyjnym elektrycznym układem napędowym będzie można podziwiać w Zell am See, chociaż auto nie będzie brało udziału w zmaganiach sportowych.
Top Gear Magazine emitowany przez BBC oraz Auto Bild Motosport nadały ostatnio modelowi ID. R tytuł wyścigowego samochodu roku; zastosowana w tym aucie technologia napędu pozwoliła mu zgromadzić także wiele innych nagród. ID. R nie tylko pokazuje jak będzie wyglądała przyszłość w motoryzacji, ale też wiążą się z nim konkretne plany sportowe w 2019 roku. Dyrektor Volkswagen Motosport – Sven Smeets – powiedział o przyszłych startach auta-rekordzisty: „Jedno jest pewne: ID. R jeszcze długo nie będzie muzealnym eksponatem. Volkswagen jako firma ma jasną strategię w dziedzinie samochodów elektrycznych, a my będziemy ją wspierać poprzez zaangażowanie w sport samochodowy. Jest już kilka interesujących pomysłów”. O tym jakie wyzwania podejmie ID. R w 2019 roku Volkswagen poinformuje podczas GP Ice Race w Zell am See.
Teraźniejszość: Volkswagen Polo GTI R5
Nowy samochód rajdowy Volkswagena, przeznaczony do walki w ramach prywatnych zespołów, świętował niedawno udany debiut. Pod koniec października Polo GTI R5 wyposażone w silnik o mocy 200 kW (272 KM) stanęło po raz pierwszy do walki – podczas Rajdu Hiszpanii. Model przygotowany według regulaminu R5 do udziału w krajowych, regionalnych i międzynarodowych Mistrzostwach Rajdowych bardzo długo prowadził w tej imprezie i zajął miejsce na podium; za kierownicą siedział były rajdowy mistrz świata Petter Solberg (N). Pierwszych 15 egzemplarzy Polo GTI R5 trafia właśnie do zespołów rajdowych z Włoch, Szwecji, Finlandii, Paragwaju, Belgii i Austrii. W Zell am See Polo GTI R5 będzie uczestniczyło w zawodach konkurując z innymi samochodami.
Z przeszłości: Golf II – GTI grupy A z 1986 roku i Pikes Peak z 1987 roku
W Zell am See będzie można podziwiać także dwa Volkswageny Golfy, które zasłużyły się w historii sportu samochodowego. Startując w Golfie II GTI Kenneth Ericsson (S) zapewnił sobie w 1986 roku tytuł Rajdowego Mistrza Świata grupy A – grupy, która była poprzedniczką najważniejszej kategorii dzisiejszych Rajdowych Mistrzostw Świata. Nieco ostrzejszy brat tego modelu, dwusilnikowy Golf II Pikes Peak wzbudził w 1987 roku wielką sensację podczas legendarnego wyścigu górskiego Pikes Peak. Jochi Kleint za kierownicą Golfa z zespołem napędowym o łącznej mocy 441 kW (600 KM) prowadził do ostatnich metrów przed metą, ale uszkodził zawieszenie i ostatecznie musiał wycofać się mając już w zasięgu wzroku flagę wyznaczającą metę wyścigu. 31 lat później Volkswagen ID. R widowiskowo wyrównał rachunek sprzed lat.