Rok 2001 dla firmy VW wiąże się z poszerzeniem palety silnikowej w modelu Golf.
Podstawową jednostką pozostaje 75-konny, szesnastozaworowy 1,4. Drugi w kolejności to 1,6 o mocy 105 KM, który dostępny jest również z czterobiegową przekładnią automatyczną. Znana, dwulitrowa jednostka 115-konna od tego roku przenosić może napęd zarówno tylko na przednie, jak i wszystkie koła (4 Motion). Obok stosowanego dotychczas, turbodoładowanego motoru 1,8 o mocy 150 koni pojawiła się zmodernizowana wersja 2,3. Uzyskuje ona obecnie 170 KM a nie jak dotychczas 150. Podwyższenie mocy sprawiło, że Golf do setki przyspiesza w 8,2 sekundy i uzyskuje prędkość maksymalną 224 km/h. Motor ten napędza koła przednie i współpracuje z pięcio- lub sześciostopniową skrzynią ręczną lub pięciobiegową, automatyczną typu Tiptronic. Najsilniejsza jednostka ma pojemność 2,8 litra i sześć cylindrów w układzie V. Uzyskuje ona moc 204 koni, którą za pośrednictwem sześciobiegowej przekładni manualnej przenosi na cztery koła.
Rozszerzeniu uległa także oferta diesli, która zawiera teraz aż sześć jednostek o pojemności 1900 cm³. Najsłabsza z nich jest 68-konna SDI. Kolejne motory to TDI o mocy 90 i 110 KM. Całkiem nową jednostką w ofercie Golfa jest TDI o mocy 101 KM i momencie 240 Nm. Tak wyposażony samochód rozwija prędkość 188 km/h a spala przeciętnie tylko 5 litrów oleju napędowego. Motor ten seryjnie łączony jest ze skrzynią pięciobiegową, jednak może współpracować także z automatyczną oraz w wersji 4Motion z ręczną, sześciobiegową.
Piąty diesel odznacza się momentem 285 Nm (z automatyczną skrzynią biegów 310 Nm) i mocą 115 koni mechanicznych.
Ofertę zamyka nowa jednostka o rekordowo wysokiej mocy maksymalnej 150 KM. Jest to najsilniejszy, wysokoprężny czterocylindrowiec jaki do tej pory wyprodukowano.
Charakterystyka tak wyposażonego Golfa uzyskuje poziom samochodów sportowych. Od zera do setki przyspiesza on w 8,6 sekundy a prędkość maksymalna to 216 km/h. Doskonała jest również elastyczność auta a to za sprawą potężnego momentu obrotowego, który uzyskiwany jest już przy 1900 obr/min.
We wszystkich wersjach Golfa do wyposażenia seryjnego należą: całkowicie ocynkowana karoseria, przednie i boczne poduszki powietrzne, ABS i ESP. Opcjonalnie pakiet bezpieczeństwa poszerzyć można o poduszki powietrzne chroniące głowę, które rozwijają się spod ramy dachu i pokrywają prawie całą powierzchnię szyb, także w tyle.