Napęd na cztery koła 4MOTION dostępny w Volkswagenie Caddy 5

Napęd na cztery koła 4MOTION dostępny w Volkswagenie Caddy 525.03.2021
Napęd na cztery koła 4MOTION dostępny we wszystkich modelach marki Volkswagen Samochody Dostawcze. Sprzęgło Haldex dostosowuje zachowanie napędu do aktualnej sytuacji na drodze.

Napęd na cztery koła nie jest przywilejem wyłącznie samochodów terenowych. Volkswagen Samochody Dostawcze oferuje tego typu napęd – pod nazwą 4MOTION, również w przypadku najnowszego Caddy 5, a także modeli Transporter T6.1 i Crafter. To doskonała propozycja dla osób wykorzystujących swego dostawczego Volkswagena do jazdy poza utwardzonymi drogami, zwracających uwagę na lepszą trakcję i poruszających się często z przyczepą.

Volkswagen
Volkswagen Caddy 5

Stosowany we wszystkich modelach marki Volkswagen Samochody Dostawcze napęd na cztery koła 4MOTION to podstawa nie tylko większych możliwości jazdy w terenie, ale przede wszystkim dobrych właściwości jezdnych i jak najlepszych osiągów pojazdu. Samochód z napędem na cztery koła jest bardziej bezpieczny. Wynika to nie tylko ze znacznie lepszej trakcji i możliwości przeniesienia momentu obrotowego do każdego z kół, ale również z uwagi na bardziej równomierny rozkład masy samochodu z napędem na cztery koła niż auta z napędem na jedną oś. Lepsza trakcja i rozkład masy ułatwiają także podróżowanie z przyczepą.

Czym charakteryzuje się napęd na cztery koła 4MOTION?

To rozwiązanie napędowe, w którym na trudnej nawierzchni sprzęgło wielopłytkowe Haldex natychmiast przenosi siłę napędową na koła z lepszą trakcją. Haldex to samoblokujące się sprzęgło stosowane jako centralny mechanizm różnicowy dla optymalnego rozdzielenia momentu obrotowego pomiędzy przednią i tylną osią napędzaną. Poprzez to sterowane elektronicznie sprzęgło wielotarczowe na tylnej osi, napęd dostosowuje się automatycznie do aktualnej sytuacji na drodze i w ten sposób przyczynia się do znacznie spokojniejszego zachowania się samochodu, większego bezpieczeństwa w zakrętach i bardziej precyzyjnego prowadzenia pojazdu.

Volkswagen
Volkswagen Caddy 5

W przypadku Volkswagena Caddy 5 i innych modeli Grupy osadzonych na płycie MQB, stosowane jest sprzęgło Haldex VI generacji. Ma ono zmienioną, bardziej zwartą budowę, większą odporność i zmodyfikowany sposób działania. Wraz z optymalizacją przekładni tylnej osi doprowadziło to w Caddy 5 - w porównaniu z poprzednikiem - do zmniejszenia zużycia paliwa, a przez to również emisji CO2. Niewielka waga systemu jest też podstawą optymalnych właściwości jezdnych i wysokiej dynamiki jazdy. Napęd 4MOTION nie zmienia kształtu podłogi samochodu, dzięki czemu zachowujemy takie same gabaryty przestrzeni ładunkowej/pasażerskiej jak dla modeli z napędem wyłącznie na przednią oś.

W Caddy 5 napęd na wszystkie koła 4MOTION dostępny jest dla wszystkich wariantów modelowych – dostawczych jak i osobowych (z wyjątkiem wersji Kombi) – zarówno w wersji Maxi, jak i krótkiej. Napęd ten występuje wyłącznie z silnikiem wysokoprężnym 2.0 TDI o mocy 90 kW/122 KM i z manualną, sześciobiegową skrzynią biegów.

Volkswagen
Volkswagen Crafter

Napęd 4MOTION stosowany jest także w modelu Transporter T6.1. Wszedł on do produkcji w Transporterze wraz z modelem T5 w roku 2005, zastępując wówczas napęd Syncro stosowany w poprzednich modelach: T3 i T4. Ciekawostką jest, że pierwszym modelem Volkswagena wyposażonym w napęd na cztery koła był Transporter T2 z 1975 roku – legendarny „Ogórek”. Niestety, powstało zaledwie kilka prototypów tego samochodu wyposażonych w dwulitrowy silnik typu bokser, skrzynię biegów o czterech przełożeniach oraz w przekładnię hydrokinetyczną, która załączała dodatkowy napęd na przednie koła.

Dziś napęd 4MOTION dostępny jest dla wszystkich wersji nadwozia T6.1, czyli:

  • Transporter 6.1 Skrzyniowy,
  • Transporter 6.1 Furgon,
  • Transporter 6.1 Kombi,
  • Caravelle 6.1,
  • Multivan 6.1
  • oraz California 6.1.

W wersjach tych napęd na cztery koła współpracować może z silnikiem 2.0 TDI 150 KM (z manualną skrzynią sześciobiegową lub siedmiobiegową automatyczną DSG) albo z jednostką 2.0 TDI 204 KM (tylko skrzynia DSG). Jako dodatkowe wsparcie można domówić opcję: „Blokada tylnego mechanizmu różnicowego, manualna”. Blokada wyzwalana jest przyciskiem z kokpitu i jest aktywna do prędkości 45km/h. Ułatwia ruszanie w trudnych warunkach, poza utwardzonymi drogami, i sprawia, że Transporter jest jednym z najbardziej przystosowanych do jazdy terenowej pojazdów w swojej klasie. Dodatkowo można domówić również opcję: asystent zjazdu ze wzniesienia, która zapewnia kontrolowane i komfortowe zjeżdżanie ze wzniesień poprzez obniżenie prędkości obrotowej silnika oraz ewentualne ingerencje w układ hamulcowy.

Volkswagen
Volkswagen Crafter

Napędem 4MOTION poszczycić się może również największy z dostawczych Volkswagenów – model Crafter. W jego przypadku dostępny jest we wszystkich wariantach modelowych, tzn. dla furgonów, wersji skrzyniowych oraz podwozi do zabudowy. Montuje się go w wariantach o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony z pojedynczym ogumieniem z tyłu i z silnikiem ustawionym poprzecznie. W wersjach tych napęd 4MOTION może współpracować z silnikiem 2.0 TDI 140 KM z manualną, sześciobiegową skrzynią biegów albo z jednostką 2.0 TDI 177 KM z manualną skrzynią sześciobiegową lub automatyczną, ośmiobiegową. Jako dodatkowe wsparcie można zamówić blokadę tylnego mechanizmu różnicowego.

Źródło: Volkswagen