Samochody hybrydowe typu plug-in tworzą pomost między teraźniejszością a przyszłością. O ile tę ostatnią reprezentują samochody z napędem wyłącznie elektrycznym, jak Volkswagen ID.3 i Volkswagen ID.4, które już są dostępne, o tyle od dawna oferta Volkswagena obejmuje również samochody hybrydowe typu plug-in. Bardzo wydajne modele typu PHEV Volkswagen oferuje niemal we wszystkich segmentach – począwszy od kompaktowego Golfa eHybrid, przez średniej klasy Passata GTE i popularnego SUV-a Tiguana eHybrid aż do topowego SUV-a Touarega R, jednocześnie luksusowego i sportowego. Wszystkie modele typu PHEV można ładować z zewnętrznego źródła prądu i na krótkich dystansach korzystać z nich jak z aut elektrycznych. Dalekie podróże nimi umożliwia oszczędny silnik spalinowy.
Z jednego z licznych badań przeprowadzonych przez Volkswagena i InsightOut Lab wynika, że – niestety – wiedza Polaków na temat samochodów hybrydowych jest zaskakująco niska. Niska nawet wśród osób, które uważają, że odróżniają hybrydy zwykłe od tych typu plug-in. Stąd wniosek, że wiele osób nie jest świadomych korzyści, które oferują samochody hybrydowe typu plug-in, czyli takie, które można ładować z zewnętrznego źródła prądu i które na co dzień można wykorzystywać jak bezemisyjne samochody elektryczne.
Według danych GUS-u, które pochodzą z 2018 roku, średni dzienny przebieg samochodów w Polsce wynosi 37 km, a zdecydowana większość przebiegów jest o nawet 10 km niższa. Z badania przeprowadzonego na początku 2020 roku przez Volkswagena i InsightOut Lab wynika, że przeciętny Polak deklaruje, iż przejeżdża dziennie średnio około 51 km. Wszystkie modele hybrydowe typu plug-in Volkswagena z akumulatorem naładowanym na 100 procent zapewniają przebieg na energii elektrycznej wynoszący około 50 kilometrów.
Główne różnice w konstrukcji samochodów hybrydowych typu plug-in oraz elektrycznych sprowadzają się do dwóch podzespołów – silnika elektrycznego i akumulatora. Ten pierwszy dysponuje zazwyczaj nieco mniejszą mocą niż w wypadku samochodów elektrycznych, drugi – zdecydowanie mniejszą pojemnością energetyczną, dzięki czemu jego ładowanie trwa krócej.
Modele typu PHEV Volkswagena są mocne i szybkie
Nawet najsłabszy z modeli typu PHEV Volkswagena – nowy Golf eHybrid – dysponuje zespołem napędowym, którego łączna moc wynosi 204 KM. Najmocniejszy – Touareg R – jest napędzany przez hybrydowy zespół napędowy typu plug-in o łącznej mocy aż 462 KM. To jednocześnie najmocniejszy w historii model marki Volkswagen i pierwszy wyposażony w zespół napędowy tego typu. Od 0 do 100 km/h Touareg R przyspiesza w zaledwie 5,1 s i rozwija prędkość maksymalną 250 km/h (elektronicznie ograniczoną). Oprócz dobrego przyspieszenia zaletą wszystkich modeli hybrydowych typu plug-in Volkswagena jest również bardzo dobra elastyczność.
Volkswagen Golf eHybrid i Volkswagen Golf GTE
Nowego Golfa Volkswagen oferuje z dwoma rodzajami hybrydowego zespołu napędowego typu plug-in – o mocy 150 kW/204 KM, opracowanego pod kątem jak największego zasięgu i o mocy 180 kW/245 KM, który ma zapewnić jak najlepsze osiągi (w obydwu przypadkach jest to moc systemowa zespołu napędowego). W skład hybrydowego zespołu napędowego typu plug-in wchodzą m.in. 1,4-litrowy silnik TSI, moduł hybrydowy z silnikiem elektrycznym, 6-biegowa przekładnia dwusprzęgłowa oraz akumulator litowo-jonowy. Akumulator ma o 50 procent większą pojemność energetyczną (13 kWh) niż dotychczas i zapewnia autu większy zasięg. Dzięki temu niemal każdą trasę w obrębie miasta Golf z takim zespołem napędowym może pokonać korzystając tylko z energii elektrycznej, a więc bezemisyjnie.
Golf GTE, którego moc systemowa jest taka sama, jak moc silnika montowanego w usportowionym Golfie GTI, potrafi zapewnić sportowe osiągi i znakomitą dynamikę. W innej sytuacji, ten sam Golf GTE może pokonać dystans około 60 km (wg WLTP) wyłącznie na energii elektrycznej, czyli bezemisyjnie. W porównaniu z Golfem GTE poprzedniej generacji zasięg nowego jest znacznie większy nie tylko dzięki pojemniejszemu akumulatorowi, ale również za sprawą bardzo dobrej aerodynamiki.
Volkswagen Passat GTE i Volkswagen Arteon eHybrid
W porównaniu z poprzednikiem akumulator Passata GTE ma pojemność większą o 31 procent. Dzięki akumulatorowi o pojemności 13 kWh zasięg, jaki auto może pokonać korzystając wyłącznie z energii elektrycznej wynosi do 57 km (wg WLTP), co w zupełności wystarcza do codziennej bezemisyjnej jazdy na większości tras. Akumulator może być zasilany z zewnętrznej sieci lub podczas jazdy – przez silnik TSI albo w trakcie odzyskiwania energii hamowania. Najbardziej dynamiczną naturę Passat GTE ujawnia wtedy, gdy kierowca uruchomi tryb GTE. W sportowy sposób reagują wówczas pedał przyspieszenia, skrzynia biegów i układ kierowniczy, a system sterowania silnikiem dostosowuje się do pracy przy większym obciążeniu. W trybie GTE jednostka napędowa TSI oraz silnik elektryczny wspólnie wytwarzają tzw. boost, który pozwala na wykorzystanie pełnej mocy systemowej i maksymalnego momentu obrotowego zespołu napędowego. We wnętrzu auta zmienia się akustyka, ponieważ w trybie GTE aktywnie jest wytwarzany odpowiedni GTE-Sound.
Z kolei, Arteon eHybrid i Arteon Shooting Brake eHybrid łączą zalety aut elektrycznych z możliwościami limuzyn, które są przeznaczone do pokonywania dalekich tras. Podczas podróży na dalsze odległości oraz w czasie jazdy z prędkością większą niż 140 km/h oszczędny benzynowy silnik TSI jest wspomagany przez jednostkę elektryczną. Współpraca silników elektrycznego i spalinowego sprawia, że efektywność całego zespołu napędowego jest większa, co objawia się w postaci większej oszczędności paliwa i wyższej dynamiki. Energia elektryczna może zostać wykorzystana do tego, by samochód jechał wyłącznie w trybie elektrycznym lub do zwiększenia jego osiągów. Dodatkowy zastrzyk mocy dostarczanej przez jednostkę elektryczną działa jak „doładowanie” i w trybie eHybrid sprawia, że auto staje się jeszcze bardziej dynamiczne. Poprzez mocne wciśnięcie pedału przyspieszenia lub korzystając z przycisku GTE można uruchomić sportowy tryb jazdy GTE. Silnik TSI rozwija moc 115 kW (156 KM), elektryczny natomiast – 85 kW (115 KM). Łączna systemowa moc zespołu napędowego Arteona eHybrid wynosi 160 kW/218 KM.
Arteon eHybrid i Arteon Shooting Brake eHybrid należą do najoszczędniejszych samochodów w swojej klasie. Większość kierowców, którzy używają tych aut do codziennych dojazdów do pracy, może poruszać się nimi wyłącznie w trybie elektrycznym. Rozruch Arteonów w wersjach eHybrid, o ile mają odpowiednio naładowany akumulator, odbywa się zawsze w trybie elektrycznym. Dzięki hybrydowemu trybowi pracy układu napędowego podczas dalszej podróży łatwo można zgromadzić energię elektryczną, która wystarcza do pokonania końcowego odcinka trasy w mieście przy wykorzystaniu wyłącznie energii elektrycznej. Litowo-jonowy akumulator (umieszczony w podłodze pojazdu przed jego tylną osią) zasila energią silnik elektryczny. Kierowca może kontaktować się ze swoim hybrydowym autem online – dzięki aplikacji We Connect. Użytkownik może np. zmniejszyć lub zwiększyć temperaturę we wnętrzu Arteona lub rozpocząć ładowanie akumulatora. Poza tym, tak jak w wypadku każdego nowego Arteona, może pobrać wszelkie dane, np. na temat zasięgu auta, a także zarządzać jego funkcjami.
Volkswagen Tiguan eHybrid i Volkswagen Touareg R
W wypadku hybrydowego Tiguana eHybrid akumulator ma pojemność 9,2 kWh. Elektryczny silnik Tiguana w wersji hybrydowej typu plug-in ma moc 85 kW (115 KM). Wystarczy, biorąc pod uwagę, że do pary ma 150-konną, turbodoładowaną spalinową jednostkę napędową. Tzw. moc systemowa zespołu napędowego Tiguana eHybrid, gdy w trybie hybrydowym silniki elektryczny i jednostka TSI działają jednocześnie, wynosi aż 245 KM. Po jednokrotnym naładowaniu akumulatora do pełna Tiguan eHybrid jest w stanie przejechać około 50 km (wg WLTP) w trybie elektrycznym. W trybie jazdy Hybrid silniki – elektryczny i spalinowy współdziałają ze sobą, dzięki czemu samochód bardzo płynnie rozwija moc i zapewnia bardzo dobre osiągi. O nadzwyczajną dynamikę dba tryb jazdy GTE, który uruchamia się przyciskiem obok dźwigni zmiany biegów. W tym trybie obydwa silniki działają wspólnie, a hybrydowy zespół napędowy dostarcza pełną moc systemową. Przy odpowiednio naładowanym akumulatorze Tiguan eHybrid zawsze rusza z miejsca w trybie e-Mode, czyli jako samochód elektryczny. Podczas dalekiej podróży, dzięki hybrydowemu trybowi pracy układu napędowego, można naładować akumulator, aby końcową część trasy w mieście pokonać z wykorzystaniem wyłącznie energii elektrycznej, co odróżnia hybrydy typu plug-in od klasycznych.
Tiguan eHybrid to dowód na to, że w Volkswagenie modele hybrydowe typu plug-in udanie łączą wysokie osiągi i świetny styl. Popularny SUV jest dostępny zarówno w usportowionej wersji R-Line, jak i stylowej Elegance. Obydwie mają identyczną moc i osiągi, różnią się jedynie detalami na zewnątrz i w kabinie.
Potężny SUV – Touareg R – z hybrydowym zespołem napędowym typu plug-in o mocy 462 KM jest pierwszym najmocniejszym modelem marki Volkswagen wyposażonym w zespół napędowy tego typu. Jeśli jego akumulator jest w pełni naładowany, flagowy SUV Volkswagena zawsze rusza z miejsca w trybie elektrycznym i nie emitując żadnych szkodliwych substancji. Pojemność akumulatora dostosowano tak, aby użytkownicy Touarega R typowe codzienne dystanse pokonywali korzystając jedynie z energii elektrycznej. Tak jak wszystkie Touaregi, również odmiana R jest seryjnie wyposażana w stały napęd na cztery koła. Dzięki niemu oraz za sprawą mocnego zespołu napędowego, którego maksymalny moment obrotowy ma wartość aż 700 Nm, Touareg R może pociągnąć przyczepę o masie do 3,5 tony. Co ważne, jest to możliwe także wtedy, gdy auto porusza się w trybie elektrycznym. Jako pierwszy na świecie SUV z hybrydowym zespołem napędowym typu plug-in Touareg R jest wyposażany w system Trailer Assist, który ułatwia manewrowanie samochodem z przyczepą. Jako pierwszy Volkswagen model ten mógł poruszać się półautomatycznie do prędkości 250 km/h.
Aż trzy sposoby ładowania samochodów hybrydowych typu plug-in
W autach typu PHEV, podobnie jak w elektrycznych, akumulator można zasilać energią elektryczną z zewnętrznego źródła prądu. To najszybszy sposób, ale nie jedyny. Podnoszenie poziomu naładowania akumulatora jest możliwe również podczas jazdy – zarówno za sprawą odzysku energii w czasie każdego hamowania lub nawet zdjęcia nogi z pedału przyspieszenia, jak i za pomocą silnika spalinowego i generatora prądu.
Akumulator Golfa, Passata, Arteona oraz Tiguana i Touarega w hybrydowej wersji typu plug-in można ładować podczas jazdy, w trybie Hybrid. Kierowca ma wtedy możliwość – korzystając z odpowiednich symboli na ekranie systemu multimedialnego – utrzymania stanu naładowania akumulatora na aktualnym poziomie, zwiększenia go lub zmniejszenia. Dzięki temu, np. pod koniec dalekiej podróży, w mieście można skorzystać wyłącznie z napędu elektrycznego, aby dojechać do celu nie powodując emisji szkodliwych substancji i nadmiernego hałasu. Aby zachować niezbędną do tego ilość energii elektrycznej system sterowania pracą akumulatora z wyprzedzeniem korzysta z danych nawigacyjnych (jeśli w danej chwili jest włączona nawigacja) i w zarządzaniu energią uwzględnia specyfikę terenu na trasie przejazdu. Za sprawą tych informacji akumulator gospodaruje energią w taki sposób, żeby nie zabrakło jej na ostatnim etapie podróży.
W wypadku wszystkich modeli hybrydowych typu plug-in Volkswagena akumulator można ładować ze zwykłego gniazda prądu lub przy użyciu tzw. wallboxa, w który można się zaopatrzyć u autoryzowanych dealerów marki oraz za pośrednictwem strony internetowej (https://charging-energy.elli.eco/pl-pl/IDcharger). Czas ładowania zależy od dwóch czynników – pojemności akumulatora i mocy prądu. Pełne ładowanie akumulatora o pojemności energetycznej wynoszącej 9,2 kWh Tiguana eHybrid prądem przemiennym o mocy 2,3 kW trwa 5 godzin, o mocy 3,6 kW – 3 godziny i 40 minut.
Volkswagen dla usprawnienia procesu ładowania w domu oferuje wallbox ID. Charger w trzech wersjach, które różnią się zakresem funkcji cyfrowych (ID. Charger, ID. Charger Connect i ID. Charger Pro). Przed zakupem ładowarki można wstępnie zweryfikować online (w późniejszym etapie także w warunkach domowych), czy w domu da się zainstalować takie urządzenie. Volkswagen może również podjąć się jego fachowej instalacji i rozruchu. Łatwa obsługa, zamontowany na stałe przewód z wtyczką typu 2 oraz możliwość ładowania prądem o mocy 7,4 kW (przyłącze jednofazowe) lub 11 kW (przyłącze trójfazowe) sprawiają, że zasilanie akumulatora w domu jest szybkie i bardzo komfortowe.