Testujący byli pod wrażeniem innowacyjnych systemów w elektrycznym Volkswagenie ID.5, podkreślali komfort i optymalny poziom wspomagania. Wprowadzając test wspomagania kierowcy, Euro NCAP rozszerzyło swój program poza klasyczny test zderzeniowy i wprowadziło klarowny system oceny komfortu i systemów wspomagania. Ma to na celu zapewnienie klientom wglądu w działanie najnowocześniejszych systemów wspomagania.
Dodatkowe procedury testowe w dziedzinie wspomagania kierowcy obejmują kilka scenariuszy jazdy po autostradzie, takich jak typowe manewry wjazdu i zjazdu, a także sprawdzenie skuteczności systemów we wspieraniu kierowcy w unikaniu kolizji i wypadków. Test kompetencji w zakresie wspomagania ocenia zaangażowanie kierowcy, czyli współpracę kierowcy z systemem oraz sposób, w jaki system zapewnia zaangażowanie kierowcy w prowadzenie pojazdu. Test wspierania bezpieczeństwa ocenia skuteczność systemów pojazdu w unikaniu kolizji i łagodzeniu konsekwencji potencjalnego wypadku. W swojej ocenie Euro NCAP podkreśla, że systemy wspomagające Volkswagena ID.5 są skuteczne i zapewniają odpowiedni poziom zaangażowania kierowcy. Systemy zapewniają bezpieczeństwo i oferują skuteczną pomoc na drodze.
W modelu ID.5 Volkswagen zastosował innowacyjne, połączone systemy wspomagania, czego najlepszym przykładem jest opcjonalny Travel Assist z danymi inteligencji zbiorowej. W ramach możliwości systemu może on aktywnie utrzymywać pojazd na pasie ruchu i zachować zarówno odległość od pojazdu poprzedzającego, jak i maksymalną prędkość ustawioną przez kierowcę. System wykorzystuje m.in. funkcję adaptacyjnego prowadzenia po pasie ruchu, która aktywnie utrzymuje pojazd na środku pasa. Potrafi on także dostosować się do stylu jazdy kierowcy i może utrzymywać pojazd nieco bliżej prawej lub lewej strony pasa ruchu.
Na autostradzie system Travel Assist z danymi inteligencji zbiorowej może zapewniać aktywne wsparcie przy zmianie pasa ruchu przy prędkości co najmniej 90 km/h. Po włączeniu tej funkcji zmiana pasa ruchu może zostać rozpoczęta i wykonana przez ruch dźwigni kierunkowskazów. Jeśli czujniki nie wykryją żadnego pojazdu w otoczeniu samochodu, a dłonie kierowcy spoczywają na pojemnościowej kierownicy, pojazd automatycznie rozpocznie manewr zmiany pasa ruchu. Kierowca może w każdej chwili interweniować i przejąć kontrolę nad samochodem.
System jest wyposażony również w predykcyjny tempomat i wspomaganie pokonywania zakrętów. Prędkość pojazdu może być automatycznie dostosowywana do obowiązujących ograniczeń i przebiegu drogi (zakręty, ronda itp.). Dzięki temu, że dostępne są zanonimizowane dane z innych Volkswagenów, Travel Assist z danymi inteligencji zbiorowej może również zapewnić wsparcie na drogach bez pełnego oznakowania poziomego, na przykład na drogach pozamiejskich bez wymalowanego pasa pośrodku.
Travel Assist z danymi inteligencji zbiorowej jest już dostępny za dopłatą we wszystkich nowo produkowanych samochodach rodziny ID. z oprogramowaniem ID.Software 3.0. Volkswagen spełnia więc swoją obietnicę, że zaawansowane technologie będą dostępne w samochodach wszystkich segmentów.
Euro NCAP przetestowało wiele systemów wspomagających kierowcę: należą do nich standardowe: asystent hamowania awaryjnego Front Assist i system utrzymania pasa ruchu Lane Assist. Ponadto eksperci ds. bezpieczeństwa oceniali opcjonalne systemy wspomagające komfort, takie jak predykcyjny tempomat, Side Assist i Emergency Assist.
Ponadto Euro NCAP podkreśliło rolę czytelnych i intuicyjnych wyświetlaczy, odnosząc się w szczególności do wyświetlacza przeziernego (head-up) wykorzystującego rzeczywistość rozszerzoną, który pokazuje status systemu w bezpośrednim polu widzenia kierowcy. W ten sposób kierowca może w każdej chwili sprawdzić, które systemy są aktywne lub który system w danym momencie go wspomaga.
W marcu 2020 roku model ID.5 otrzymał najwyższą ocenę pięciu gwiazdek w teście zderzeniowym Euro NCAP. Elektryczny SUV coupe został oceniony doskonale we wszystkich czterech kryteriach testowych: w zakresie ochrony dorosłych pasażerów, dzieci i niechronionych użytkowników dróg, a także w zakresie standardowych systemów wspomagających kierowcę.