Od 2012 roku platforma MQB Volkswagena stanowi podstawę dla wielu modeli. Na tej platformie wyprodukowano ponad 32 miliony pojazdów w całym koncernie. Marka Volkswagen wyprodukowała do tej pory ponad 20 milionów aut na bazie MQB – od miejskiego Volkswagena Polo po duże SUV-y, takie jak Volkswagen Atlas (USA) i Volkswagen Teramont (nazwa Atlasa na rynkach poza USA).
Podobne rozwiązanie jest dziś wykorzystywane także w samochodach elektrycznych – modele rodziny ID. bazują na modułowej platformie MEB. Kolejna generacja aut elektrycznych będzie wykorzystywać nową, skalowalną platformę SSP. Umożliwia ona całkowite połączenie pojazdu z jego ekosystemem, a tym umożliwi autonomiczną jazdę (poziom 4).
„Wprowadzenie platformy MQB dziesięć lat temu było dla nas niezwykle ważnym krokiem” – mówi Ralf Brandstätter, szef marki Volkswagen Samochody Osobowe. „Platforma MQB służy nie tylko za podstawę naszych modeli z silnikiem spalinowym umieszczonym poprzecznie, lecz także stanowi podstawę naszej efektywności ekonomicznej i odporności. Pojazdy oparte na MQB wnoszą znaczący wkład w finansowanie przyszłych działań w ramach strategii ACCELERATE, które obejmują elektromobilność, cyfryzację, nowe modele biznesowe i autonomiczną jazdę” – dodaje Brandstätter.
Start produkcji jesienią 2012 roku
Opracowana przez Volkswagena platforma MQB zadebiutowała wraz z Golfem VII. Pierwszy egzemplarz tego auta zjechał z linii montażowej w Wolfsburgu w październiku 2012 roku. Od razu pokazał on potencjał nowej, modułowej matrycy montażowej: zaawansowaną technologię, niską masę i dynamiczny wygląd – dzięki krótkim zwisom nadwozia. Pierwszym modelem na bazie platformy MQB w historii Grupy Volkswagen było Audi A3 trzeciej generacji – wprowadzone na rynek kilka miesięcy przed Golfem. Modułowa platforma umożliwiła standaryzację procesów produkcyjnych we wszystkich obszarach, co zaowocowało większą elastycznością i obniżeniem kosztów rozwoju – nie tylko dla marki Volkswagen, lecz także dla całej Grupy Volkswagen.
MQB oznacza również znaczne korzyści dzięki efektowi skali. Umożliwia to firmie Volkswagen wprowadzanie na rynek innowacyjnych technologii, a tym samym dalszy postęp. Dzięki temu takie funkcje, jak systemy wspomagania kierowcy mogą być oferowane we wszystkich klasach pojazdów, a więc mogą być dostępne dla szerokiego grona klientów.
Ralf Brandstätter podkreśla: „W najbliższych latach będziemy nadal udoskonalać nasze modele zbudowane na platformie MQB. Kolejna generacja to kolejne innowacje. Nowy Passat, Tiguan i Tayron wyznaczą nowe standardy pod względem jakości, funkcji i doświadczeń cyfrowych.”
Niezależna tożsamość marki
Platforma MQB oferuje wysoki stopień elastyczności. Takie parametry jak rozstaw kół, rozstaw osi, rozmiar kół czy pozycja siedzenia i kierownicy mogą być dostosowywane indywidualnie – w zależności od pozycjonowania danego modelu – tak, aby spełnić wymagania i życzenia rynku i klienta. Wiele elementów nadwozia wykonano z wysokowytrzymałej stali oraz blach o zmiennej grubości. Dzięki temu masa nowowprowadzonych modeli zbudowanych na platformie MQB zmniejszyła się średnio o około 50 kg w porównaniu z ich poprzednikami. W przypadku Golfa VII redukcja masy wyniosła prawie 100 kg – w zależności od specyfikacji.
Nowe silniki i ustandaryzowany układ
Układ silnika jest w przypadku platformy MQB ustandaryzowany. Jednostki są pochylone do tyłu o 12 stopni, przy czym strona ssąca znajduje się z przodu, a strona wydechowa z tyłu. Z tego powodu w silnikach TSI serii EA 211, które zadebiutowały wraz z platformą MQB, konstruktorzy obrócili głowice cylindrów o 180 stopni w porównaniu z poprzednim silnikiem EA 111.
Benzyna, diesel, gaz i napęd elektryczny
Jeśli chodzi o układy napędowe, MQB jest niezwykle wszechstronną i zorientowaną na przyszłość platformą. Od początku była ona przystosowana do trzech rodzajów paliwa, w samochodach zbudowanych na bazie MQB montowano silniki benzynowe TSI, wysokoprężne TDI i zasilane gazem ziemnym CNG. W latach 2013-2020 Volkswagen produkował także e-Golfa z napędem elektrycznym. Dziś w ofercie są auta zbudowane na MQB o mocy od 66 do 400 KM.
Ograniczona liczba wersji
Nowe silniki benzynowe i wysokoprężne (EA 288) są przystosowane do współpracy z tymi samymi skrzyniami biegów, dzięki czemu liczba wariantów silników i skrzyń biegów zmniejszyła się prawie o połowę. W przypadku zespołów nagrzewnicy i klimatyzacji liczba różnych wersji zmniejszyła się ze 102 do 28.
Wydajna produkcja
Volkswagen i marki należące do Grupy są w stanie szybko opracowywać nowe modele i warianty na platformie MQB. Na przestrzeni lat była ona stale udoskonalana. Jej najnowszym wcieleniem jest platforma wykorzystywana w nowym Golfie. Wszystkie pojazdy oparte na MQB mogą być produkowane w fabrykach globalnej sieci produkcyjnej. Platforma MQB to również korzyści przy zmianie modeli. Gdy fabryka Volkswagena w Wolfsburgu rozpoczęła produkcję nowego Golfa w 2019 roku, możliwe było wykorzystanie około 80 procent istniejących instalacji przy produkcji nadwozia. MQB umożliwia także budowanie na tej samej linii produkcyjnej pojazdów o różnych rozstawach osi i kół lub modeli różnych marek.
MQB wzorem dla platformy MEB
Dzięki doświadczeniom zebranym przy produkcji pojazdów na platformie MQB, Volkswagen opracował modułową platformę MEB do elektrycznych aut rodziny ID. Podobnie jak MQB, MEB jest uniwersalną platformą dla wolumenowych marek Grupy. W platformie MEB komponenty napędu elektrycznego są umieszczone na jak najmniejszej przestrzeni. Akumulator wysokiego napięcia znajduje się między osiami, dzięki czemu w kabinie jest dużo miejsca. MEB będzie wykorzystywana bardzo szeroko – od miejskiego auta po przestronny Volkswagen ID. Buzz.
„Dzięki platformie MEB sprawimy, że elektromobilność będzie dostępna dla szerokiego grona klientów na całym świecie. Od 2025 roku będziemy oferować elektryczne auto w każdym segmencie rynku. Od 2026 roku będziemy produkować samochody na nowej platformie SSP – skalowalnej i w pełni cyfrowej. Wyznaczy ona nowe standardy – pod względem zasięgu, szybkości ładowania i usług sieciowych” – mówi Ralf Brandstätter.
SSP – nowy wymiar platformy. MEB stanowi również podstawę dla kolejnej platformy, która będzie wykorzystywana również w samochodach sportowych i luksusowych. Platforma o oznaczeniu SSP będzie wyposażona w najnowocześniejsze rozwiązania z zakresu elektroniki i oprogramowania. W 2026 r. Volkswagen planuje zaprezentować swój pierwszy model na tej skalowalnej platformie, w ramach projektu Trinity. Trinity ma być wzorcem dla marki we wszystkich kategoriach – od zasięgu, czasu ładowania i cyfryzacji, aż po autonomiczną jazdę.