Pierwszy model o tej nazwie pojawił się na rynku w 1973 roku, był to zupełnie nowy model, wyposażony w silnik chłodzony cieczą. Był to początek historii globalnego sukcesu tego auta, która trwa do dziś. Aby uczcić tę wyjątkową rocznicę, Volkswagen zaprezentuje w Essen pięć specjalnie wybranych egzemplarzy Passata.
Po trzyletniej przerwie Volkswagen pojawi się na targach Techno Classica. Tegoroczna edycja imprezy odbywa się w dniach od 12 do 16 kwietnia, a na stoisku marki z Wolfsburga będzie można zobaczyć historyczne modele aut. Oczywiście głównym bohaterem będzie Passat. Jako świetne auto do jazdy na co dzień i klasyk designu, samochód ten będzie świętował pół wieku sukcesu.
Debiut Passata w 1973 roku
Zaprezentowany w 1973 roku Volkswagen Passat stanowił początek wielkiej ofensywy produktowej Volkswagena i był początkiem nowej ery dla tej marki. Za projekt nowej rodziny odpowiedzialny był włoski projektant samochodów Giorgetto Giugiaro, chociaż jego oryginalny projekt, określany jako EA 272, został w ostatniej chwili odrzucony ze względu na koszty. Giugiaro opracował więc kolejny projekt, na bazie Audi 80 B1, ze zgrabnym nadwoziem ze ściętą tylną ścianą i zmodyfikowanym przodem. Efekt, czyli Passat, do dziś pozostaje ikoną designu.
Do dzieł Giugiaro należą również Scirocco I i Golf I, które zostały wprowadzone na rynek w kolejnym roku. Volkswagen Passat zadebiutował w 1973 roku w dwu- i czterodrzwiowej odmianie. Mimo nadwozia ze ściętą tylną ścianą był to sedan – z tyłu otwierała się jedynie niewielka pokrywa, bez szyby. Wersja kombi pojawiła się w styczniu 1974 roku.
Już od pół wieku Passat cieszy się ogromnym powodzeniem, klienci doceniają jego wszechstronność i liczne zalety, a samochód na przestrzeni tych pięciu dekad był nieustannie ulepszany i rozwijany. Przez dziesięciolecia i osiem generacji Passat prezentował nowe, śmiałe pomysły projektowe, jednocześnie przekazując swoje sprawdzone zalety z pokolenia na pokolenie – i tak będzie również w przyszłości.
Volkswagen Classic na Techo Classica
Na stoisku Volkswagen Classic będzie można zobaczyć pięć pojazdów, które reprezentują historyczne początki Passata:
Passat B1 z 1973 r.
Nowy napęd, nowy design: 14 maja 1973 roku ruszyła produkcja seryjna nowego Passata. Rodzinne auto zostało wprowadzone na rynek z małą pokrywą bagażnika; wersja z większą klapą, która sięgała aż do dachu i obejmowała tylną szybę, weszła do produkcji seryjnej w styczniu 1975 roku.
Volkswagen Classic pokaże w Essen bardzo szczególny egzemplarz: najstarszego znanego Passata. Model B1 z 1973 roku stanowi część kolekcji Fundacji Muzeum Volkswagena. Posiada numer 2, co czyni go najstarszym zachowanym egzemplarzem Passata na świecie.
Volkswagen Passat B1 LS z 1973 roku
Passat B1 Variant z 1974 r.
Przestronność to jego siła: w styczniu 1974 roku w Wolfsburgu zadebiutował niezwykle praktyczny i stylowy Passat Variant – i natychmiast odniósł ogromny sukces. W ciągu kilku generacji modelowych Passat Variant stał się wzorcem rodzinnego kombi.
Passat B1 Variant z 1974 roku w kolorze Atlas White z kolekcji pojazdów Volkswagen Classic już na wielu imprezach motoryzacyjnych udowodnił, że klasyczna przyjemność z jazdy jest możliwa nawet przy mocy 55 KM.
Volkswagen Passat B1 L Variant z 1974 roku
Passat B2 Formel E z 1983 r.
Nowoczesne technologie i wydajność: Passat B2 został zaprezentowany w październiku 1980 roku. Druga generacja Passata jest znacznie większa od swojego dość filigranowego poprzednika, B1. Passat B2 był produkowany jako trzy- i pięciodrzwiowy hatchback i kombi, tradycyjnie nazwane Variant. Passat B2 był oferowany również w oszczędnej wersji Formel E. Ta odmiana Volkswagena przewidywała m.in. takie innowacje, jak późniejsze systemy start-stop.
Passat B2 Formel E w kolorze srebrnym jest częścią kolekcji pojazdów Volkswagen Classic i w Essen może również świętować okrągłe urodziny: został zarejestrowany po raz pierwszy 5 kwietnia 1983, kończy więc 40 lat.
Volkswagen Passat B2 CL Formel E z 1983 roku
Passat B3 Variant GT G60 syncro z 1991 r.
Dynamika i sportowy charakter: Passat w licznych wariantach wielokrotnie udowodnił, że nie musi być statecznym autem. Oczywiście usportowione odmiany Passata miały dość stonowany wygląd. Trzecia generacja Passata została wprowadzona na rynek w 1988 roku. Nadwozie, wnętrze i zastosowane rozwiązania były wówczas całkowitą nowością. Passat B3 był dostępny jako czterodrzwiowy sedan oraz Variant. Linia wyposażenia GT oznaczała usportowionego Passata, a niezwykle dziś pożądanym, topowym modelem w gamie był produkowany od 1989 roku Passat G60 z silnikiem o pojemności 1,8 litra i mocy 160 KM, z napędem na wszystkie koła Syncro.
Passat B3 Variant GT G60 syncro z 1991 roku z kolekcji pojazdów Volkswagen Classic już kilka razy udowodnił, że wywołuje szybsze bicie serc fanów.
Volkswagen Passat B3 Variant GT G60 syncro z 1991 roku
Fundacja Muzeum Volkswagena: Passat B2 Electronic z 1983 r.
Fundacja Muzeum Volkswagena będzie w tym roku reprezentowana na stoisku Volkswagena. Z okazji jubileuszu Passata będzie można zobaczyć bardzo szczególny egzemplarz: Passat B2 Electronic z 1983 roku.
W 1983 roku zaprezentowano prototyp Passata w wersji lifestylowej z napędem na cztery koła, turbosprężarką i rozbudowaną elektroniką, taką jak nawigacja, infotainment i liczne elektryczne elementy sterujące. Samochód przyszłości, który z pewnością miałby spore grono fanów.
Volkswagen Passat B2 "Electronic" z 1983 roku
Pod jednym dachem
Volkswagen Classic po raz ostatni miał swoją ekspozycję na Techno Classica w 2019 roku. W tym roku pod hasłem „Pasja łączy” marki Grupy Volkswagen po raz pierwszy prezentują się w Essen na jednym stoisku: Volkswagen Classic, Volkswagen Samochody Dostawcze Classic, Audi Tradition, Skoda, Autostadt, Fundacja Muzeum Volkswagena i Volkswagen Classic Parts będzie można znaleźć w hali nr 3.
Tegoroczna Techno Classica odbywa się w dniach od 12 do 16 kwietnia na terenach targowych w Essen
Ponad 1250 wystawców z ponad 30 krajów będzie reprezentowanych na około 120 000 metrów kwadratowych w dziesięciu halach wystawowych i na terenach otwartych. Ponadto w Essen będzie ponad 200 klubów samochodów klasycznych i wielu sprzedawców części. Ponadto około 2700 pojazdów zabytkowych zostanie wystawionych na sprzedaż. Organizatorzy spodziewają się ok. 200 000 odwiedzających.