Synteza nowych i klasycznych elementów stylistycznych charakteryzuje Golfa Varianta trzeciej generacji. Sylwetka i prowadzenie linii nowego modelu wyraźnie zdąża w kierunku Passata Varianta. Jednocześnie, patrząc z boku na Golfa Varianta można z łatwością zauważyć wiele cech charakterystycznych dla tego właśnie modelu, np. sięgające daleko w bok tylne światła.
Tył nowego kombi Volkswagena całkowicie wyróżnia się - podczas gdy tylne światła innych wersji nadwozia umieszczono prawie w połowie tylnej klapy, w Golfie Variancie zostały one całkowicie zintegrowane w błotnikach. Optycznie podkreśla to duży otwór bagażnika o szerokości 1,014 mm. Jednocześnie stylistyka tyłu dzięki nowemu kształtowi świateł uzyskała niepowtarzalny charakter. Znane już cechy stylistyczne Volkswagena – stosowane w Passacie Variancie – to pociągnięta aż do słupków D tylna szyba (także wskazująca na dużą szerokość otworu ładunkowego) i spojler na krawędzi dachu, który nie tylko podkreśla sportowy wygląd ale razem z krawędzią obrysową poprawia aerodynamikę i pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa. Współczynnik oporu powietrza: cW = 0,31.
O charakterze sylwetki nowego Golfa Varianta decyduje pięć głównych elementów: wyraźnie wznosząca się ku tyłowi linia w kształcie stożka, biegnąca poniżej bocznych szyb, jednoczęściowy układ graficzny bocznych okien, wyraźnie wymodelowane boki w okolicach tylnych drzwi oraz sięgające głęboko w kierunku błotników tylne światła i charakterystyczny, osadzony pod kątem słupek D. Temu ostatniemu należy poświęcić szczególną uwagę, ponieważ znacznie różni się od poprzedniego modelu i nadaje nowemu Volkswagenowi nadzwyczaj sportowy wygląd. Słupek ten sprawia wrażenie cięciwy napiętego łuku. Bardzo wąskie szczeliny między poszczególnymi częściami nadwozia uzupełniają wrażenie estetyki i wysokiej jakości.
Przydatność do codziennej eksploatacji rozpoczyna się w Golfie Variancie od łatwego dostępu do bagażnika. Klapę można odblokować centralnym zamkiem lub specjalnym przyciskiem w kluczyku, zanim otworzy się ją przyciskiem poniżej logo VW. Tylna klapa podnosi się na wysokość 2,06 metra, a dzięki specjalnym uchwytom w poszyciu wewnętrznym można ją bez problemu zamknąć. Nadwozie nowego Golfa Varianta ma 178,1 centymetra szerokości, 150,4 centymetra wysokości i 455,6 centymetra długości. W stosunku do poprzednika oznacza to plus 4,6 centymetra na szerokość i 15,9 centymetra na długość. W porównaniu z klasycznym Golfem model Variant przy takim samym rozstawie osi (257,8 centymetrów) jest o całe 35,2 centymetry dłuższy, co ma przede wszystkim wpływ na jego pojemność.
Wkładanie bagażu do bagażnika jest ułatwione dzięki nisko umieszczonej dolnej krawędzi, która znajduje się na wysokości 57 centymetrów. Nowym modelem może podróżować pięć osób i 690 litrów bagażu. Jeżeli bagaż będzie ułożony aż do sufitu, zmieści się nawet 745 litrów; do krawędzi na wysokości okna – 560 litrów. Przy złożonej tylnej kanapie i wykorzystaniu całej wysokości wnętrza (0,83 metra) oraz wnęki koła zapasowego w nowym Volkswagenie można przewieźć bagaż o objętości 1.550 litrów (pomiar VDA: 1.495 litra), 80 litrów więcej, niż w poprzednim modelu.Płaska na całej długości podłoga w bagażniku mierzy przy złożonej tylnej kanapie 1,70 metra do oparcia fotela kierowcy. Pod podłogą i w poszyciu bocznym bagażnika przewidziano również miejsce na mniejsze przedmioty. Nawet jeżeli fabrycznie dzielona asymetrycznie kanapa nie jest opuszczona, głębokość bagażnika nadal budzi podziw swoimi wymiarami: 1,07 metra. Maksymalna szerokość: 1,29 metra. Bagażnik można wykorzystać na wiele sposobów. Składanie i rozkładanie fabrycznie dzielonej kanapy jest niezwykle łatwe: przyciskiem obok zewnętrznych zagłówków można odblokować oparcia a następnie przechylić je do przodu.
Jako wyposażenie dodatkowe Volkswagen oferuje nowy panoramiczny dach rozsuwany. Ze swoją długością 1,36 metra i szerokością 0,87 metra przezroczysta powierzchnia dachu rozpościera się prawie nad całym wnętrzem, wpuszczając do niego światło i tworząc miłą atmosferę. Dach składa się z dwóch części, z których przednią można unieść lub całkowicie otworzyć. Aby przez cały czas do dyspozycji pozostała pełna wysokość wnętrza, otwarty segment wysuwa się na zewnątrz nad zamkniętą część dachu. Przed zbyt intensywnym nasłonecznieniem chroni elektrycznie uruchamiana żaluzja.
Podobnie jak "klasyczny" Golf, także nowy Golf Variant dostępny będzie w wersjach wyposażenia "Trendline", "Comfortline" i "Sportline". Już podstawowy model „Trendline” dysponuje bogatym wyposażeniem zwiększającym komfort i bezpieczeństwo, obejmującym na przykład sześć poduszek powietrznych i ABS z EBV. Zasadniczo wszystkie wersje mają zderzaki i obudowy lusterek zewnętrznych w kolorze nadwozia oraz chromowaną osłonę chłodnicy. Funkcjonalne elementy, takie jak klimatyzacja z regulacją półautomatyczną "Climatic", centralny zamek, czujnik temperatury zewnętrznej, płaska podłoga w bagażniku z dodatkowymi schowkami oraz asymetrycznie dzielona kanapa tylna należą również do wyposażenia seryjnego.
Specjalnie dla osób dużo jeżdżących przygotowana została wersja Comfortline. Obejmuje ona na przykład komfortowe fotele z regulowanym podparciem odcinka lędźwiowego i środkowym podłokietnikiem oraz tempomat. Trzecia wersja wyposażenia - Golf Variant Sportline - dysponuje seryjnie obniżonym o 15 milimetrów sportowym zawieszeniem, sportowymi przednimi fotelami, 16-calowymi kołami ze stopu metali lekkich (typ "Atlanta") z oponami 205/55 oraz skórzaną kierownicą sportową.
Zasadniczo nowy Golf Variant we wszystkich wersjach jest wyposażony seryjnie w sześć poduszek powietrznych (poduszki przednie, boczne poduszki powietrzne i kurtyny powietrzne przebiegające wzdłuż obu boków samochodu).Opcjonalnie dostępne są dwie boczne poduszki powietrzne przy tylnych siedzeniach. Ponadto fotele przednie posiadają zoptymalizowane na wypadek zderzenia zagłówki i pirotechniczne napinacze pasów z ogranicznikami siły naprężenia. Pięć trzypunktowych pasów bezpieczeństwa i pięć zagłówków – a więc również na środkowym tylnym siedzeniu – jest sprawą oczywistą.
Golf Variant jest wyposażony seryjnie w system ABS i na życzenie w ESP wraz ze zintegrowanym asystentem hamowania (Dual Brake Assist). ESP wyróżnia się szeregiem specjalnych funkcji, które mają bezpośredni, pozytywny wpływ na bezpieczeństwo czynne. Jeżeli nowy Golf Variant zostanie zamówiony z hakiem do ciągnięcia przyczepy (dopuszczalny ciężar przyczepy hamowanej: od 1.200 do 1.500 kilogramów, zależnie od zamontowanego silnika), to będzie posiadał również zintegrowaną funkcję stabilizacji samochodu z przyczepą.
Dzięki niej możliwe jest zażegnanie już w zarodku niebezpiecznych wypadków z przyczepami. Stabilizacja pojazdu z przyczepą jest rozszerzeniem programowym w komputerze sterującym ESP, który dużą część swoich informacji otrzymuje z tak zwanego czujnika momentu żyroskopowego. Przyczepa zaczynająca wykonywać ruchy wahadłowe przenosi swoje impulsy, o częstotliwości zwykle poniżej jednego herca, przez dyszel na samochód holujący. Komputer sterujący ESP „pyta“ jeszcze raz, czy przyczepa jest rzeczywiście ciągnięta – potwierdzenie tego pochodzi z wtyczki haka przyczepy. Przez krótki czas prowadzona jest jeszcze obserwacja impulsów, a gdy przekroczą one ustalony poziom krytyczny, następuje celowa ingerencja hamulców, aby ustabilizować pojazd z przyczepą. Podobnie jak w przypadku konwencjonalnej regulacji ESP na zakręcie, komputer sterujący redukuje moment napędowy i rozpoczyna hamowanie, które przebiega w bardzo złożony sposób.
Nowy Golf Variant debiutuje z dwoma dieslami i trzema silnikami benzynowymi, cztery z nich dysponują bezpośrednim wtryskiem paliwa. Paletę silników otwiera czterocylindrowa jednostka napędowa o pojemności 1,6 litra i mocy 75 kW / 102 KM. Mocniejsze są podwójnie doładowane silniki TSI, wyposażone w najnowocześniejszą technologię. Te bardzo mocne i dynamiczne jednostki napędowe oferują moc 103 kW / 140 KM i 125 kW / 170 KM. Fabrycznie wyposażone w filtry cząstek stałych są dwa silniki TDI Golfa Varianta o mocy 77 kW /105 KM i 103 kW / 140 KM. Innowacyjna, dwusprzęgłowa skrzynia biegów DSG może być opcjonalnie montowana do wszystkich silników z wyjątkiem 1,6-litrowej jednostki benzynowej.
Golf Variant posiada oś przednią z kolumnami McPherson i wielowahaczową oś tylną. Oś tylna dzięki swoim czterem wahaczom znacznie poprawia komfort jazdy i kierowalność oraz pozytywnie wpływa na bezpieczeństwo czynne. Oś przednia wyróżnia się tym, że dzięki zmniejszeniu skłonności do przechyłów bocznych i dobrej reakcji stabilizatorów pozwala na zwiększenie dynamiki jazdy na zakrętach. Ponadto, bardziej precyzyjne prowadzenie kół i doprowadzone do perfekcji reakcje resorów w porównaniu z poprzednim Golfem Variantem przyczyniają się do odczuwalnie zwiększonego komfortu ogólnego. Cała konstrukcja podwozia potrafi przy tym z łatwością udźwignąć maksymalny ładunek; zależnie od silnika Golf Variant może przewozić do 622 kilogramów ładunku.
Najmłodsze wcielenie Golfa jest seryjnie wyposażone w najnowszą generację ESP i asystenta hamowania "Dual Brake Assist". Podstawę bardzo dobrych wartości opóźnień tworzy, opracowany również od nowa, układ hamulcowy z poprawionym chłodzeniem. Dzięki sumie swoich właściwości, podwozie Golfa Varianta oferuje bardzo udaną syntezę wykraczającego poza swoją klasę komfortu jazdy i bardzo dynamicznych właściwości jezdnych oraz "kierowalności".