Na jego pokładzie znaleźć można pierwsze na świecie wysokotemperaturowe ogniwo paliwowe i zestaw dwunastu baterii litowo-jonowych.
Gdy space up! blue używa wyłącznie silnika elektrycznego (61 KM/45 kW) może na nim przejechać do 105 km – to wystarczający dystans, aby swobodnie poruszać się po mieście. Czterodrzwiowy Volkswagen ma być autem przyszłości, nieemitującym szkodliwych substancji i idealnie nadającym się do tego, aby pojechać nim do pracy, szkoły, na uniwersytet, czy po zakupy lub na wycieczkę za miasto.
Energię można "odnowić" podłączając samochód do gniazdka elektrycznego lub skorzystać z paliwa ogniwowego. W tym ostatnim przypadku zasięg space up! blue zwiększa się o dodatkowe 250 km. Dzięki temu po jednym naładowaniu można przejechać nim nawet do 355 km. Oprócz tego mikrovan wykorzystuje jeszcze jedno źródło energii: słońce. A to za pomocą dużej baterii słonecznej umieszczonej na dachu. Dostarcza ona do 150 wat energii, która jest także przekazywana do baterii.
Wysokotemperaturowe ogniwo paliwowe (HT-FC) zastosowane przez Volkswagena to punkt zwrotny w badaniach nad zastosowaniami ogniw paliwowych w masowej produkcji. HT-FC ma bowiem istotną przewagę nad pozostałymi systemami ogniw paliwowych: ma znacznie niższa wagę i łatwiej je zastosować w życiu codziennym, co daje HT-FC większe szanse na stanie się technologią stosowaną masowo. Wysokotemperaturowe ogniwo paliwowe zostało stworzone w specjalnym centrum badawczym założonym w Niemczech przez Volkswagena.
Pojazd koncepcyjny prezentowany w Los Angeles jest trzecim elementem "New Small Family" Volkswagena. Na "nową małą rodzinę" składa się miejski up! pokazany podczas IAA we Frankfurcie, space up! przedstawiony niedawno w Tokio i właśnie space up! blue, który także jest małym cudem, pod względem zagospodarowania przestrzeni.
Przy długości zaledwie 3680 mm, wysokości 1570 mm i szerokości 1630 mm oferuje we wnętrzu przestrzeń charakterystyczną dla znacznie większych pojazdów. Inteligentny sposób zagospodarowania przestrzeni był możliwy głównie dzięki właściwemu ułożeniu jednostki napędowej.
Elektryczny silnik zamontowano, podobnie jak w modelach takich, jak Beetle czy Bulli, w tyle samochodu. Tam też, a konkretnie pod tylnym rzędem foteli, mieszczą się baterie litowo-jonowe. Wysokotemperaturowe ogniwo paliwowe zamontowano w przedniej części pojazdu.
Mimo zastosowania baterii i ogniwa paliwowego space up! blue waży zaledwie 1090 kilogramów.