Od początku listopada 2000 Volkswagen oferować będzie odświeżony model Passata, w którym dokonano licznych, technicznych i stylistycznych modyfikacji. Do trzech dotychczas stosowanych typów silników dołączono pięć zupełnie nowych. W sumie zakres mocy pięciu jednostek benzynowych i trzech turbodiesli z wtryskiem bezpośrednim waha się pomiędzy 74 kW (100 KM) a 142 kW (193 KM). Dostępne motory benzynowe to: 1,6-litrowy o mocy 102 KM, 2-litrowy o mocy 115 KM i 1,8-litrowy, 150-konny turbo.
Jeszcze większą mocą dysponują silniki V5 (170 KM) i V6 (193 KM). W nowym modelu Passata dostępne są następujące turbodiesle: dwa 1,9-litrowe o mocy 100 i 130 koni mechanicznych oraz V6-TDI (150 KM). Dwa pierwsze, czterocylindrowe diesle to nowości, jak twierdzi producent aut z Wolfsburga w nowym modelu udało się znacznie poprawić osiągi i moment obrotowy w porównaniu z poprzednią wersją. 1,9-litrowy turbodiesel o mocy 130 KM osiąga przy 1900 obr./min. maksymalny moment obrotowy 310 Nm i zużywa przeciętnie 5,6 litra oleju napędowego na 100 km.
Cztery z ośmiu wersji silnikowych można opcjonalnie połączyć z napędem na cztery koła 4Motion; przy silniejszych modelach napęd taki należy do wyposażenia standardowego. Dodatkowo Volkswagen proponuje do każdego silnika o mocy od 115 KM dla benzynowych i od 100 KM dla TDI automatyczną skrzynię biegów.
Nowy Passat zwraca na siebie uwagę całkowicie przekształconym wyglądem części przedniej i tylniej. Z przodu projektanci stworzyli dwie samodzielne powierzchnie karoserii w obrębie okratowania chłodnicy i reflektorów. Chromowaną maskownicę wysunięto mocno do przodu, tworząc z niej tym samym bardzo wyrazisty element samochodu. Element ten w swej dolnej części łączy się ze zderzakami.
Wyżej znajduje się maska silnika w kształcie litery V. Nowy Passat ma dzięki temu sprawiać wrażenie auta dynamicznego i eleganckiego zarazem. Nowy wygląd uzupełniają podwójne reflektory przykryte wspólnym kloszem z jasnego szkła z opcjonalnym światłem biksenonowym, które ma zapewnić nawet o 250 % lepszą wydajność świetlną.
Zespół głównego projektanta Hartmuta Warkußa analogicznie ukształtował tylną część Passata. Znajdujące się tam lampy wypełniają teraz całe zakończenia błotników. Składają się one z dwóch, wbudowanych w lampy soczewek sporządzonych z całkowicie przejrzystego materiału, które mają zapewniać dobrą widoczność także w nocy. Czystą linią odznacza się także nowa pokrywa bagażnika i sięgający tylnich nadkoli spoiler. W zależności od wybranego wyposażenia tylna część Passata może być wykończona chromowanymi listwami.
Wraz z Passatem limuzyną Volkswagen wprowadza na rynek także nową generację Passata Variant. Obszerne kombi zmodyfikowano nie tylko optycznie ale także pod względem technicznym. Znamienna jest tutaj, podobnie jak w przypadku limuzyny, znacznie zwiększona odporność na skręcanie całkowicie pokrytej cynkiem karoserii. Ulepszono także seryjne wyposażenie limuzyny i kombi - obejmuje ono obecnie dodatkowo m.in. klimatyzację i zamek centralny sterowany pilotem. Tak jak w poprzednich modelach, w nowej generacji ESP należy także do wyposażenia podstawowego.