...to coupe stanowi ucieleśnienie fascynującej idei – było sportowym samochodem doskonale sprawdzającym się w codziennym użytkowaniu i dostępnym za absolutnie przystępną cenę. Dokładnie taki jest również nowy Scirocco: najwyższej klasy technologie połączone z niskimi kosztami utrzymania, dynamiczne właściwości jezdne z jednej strony i wysoki komfort z drugiej, a do tego zaskakująco przestronne wnętrze i bezkompromisowa, sportowa stylistyka.
Zdaniem szefa Volkswagena Prof. Dr Martina Winterkorna "Scirocco to sportowy samochód, o jakim ludzie marzą. Pragnienie, które jest w zasięgu ręki wielu kierowców, mimo Zastosowanych w nim najnowocześniejszych technologii."
Trzecia generacja Scirocco została zaprojektowana przez stylistów jako typowy samochód sportowy. Jednak inaczej niż pierwsze Scirocco z lat 70-tych i druga generacja zaprezentowana w latach 80-tych, nowa wersja oferuje znacznie więcej miejsca we wnętrzu. W przeciwieństwie do swoich poprzedników Scirocco z 2008 roku nie ma skośnego tyłu typu hatchback, lecz prosty z odpowiednio długim dachem i stromo opadającą tylną pokrywą.
Taka konstrukcja ma dwie zasadnicze zalety. Po pierwsze: Scirocco ma wyjątkowo ostre proporcje - patrząc z tyłu natychmiast widać, że długi (1.80 metra) dach oraz boczne pasy okien opierają się na bardzo szerokich i mocnych "barkach". Scirocco otrzymał więc sylwetkę charakterystyczną dla wybitnie sportowych samochodów. Po drugie: nowy model ma także z tyłu miejsce dla dwóch dorosłych osób i bagaż. Krótko mówiąc: Scirocco o nowoczesnej sylwetce łączy w sobie doskonałą przydatność do użytku codziennego z najwyższej klasy stylistyką.
Stylistyka i wymiary
Ze swoimi krótkimi zwisami Scirocco efektywnie wykorzystuje rozstaw osi 2.578 milimetrów jako miejsce dla pasażerów i bagażu. Ten sportowy samochód ma 1.400 milimetrów wysokości, dokładnie 4.256 milimetrów długości i 1.810 mm szerokości.
Przód
Przód Scirocco jest świadectwem nowej stylistyki Volkswagena. Z jednej strony zachowuje historyczne elementy, jednocześnie robiąc wielki krok do przodu. Osłona chłodnicy i zderzak charakteryzują się ponadczasową i niepowtarzalną dynamiką. Rozwiązanie przedniej części nadwozia samochodu spełniają, pod kątem technicznym, wszystkie wymagania odnośnie ochrony pieszych.
Pod względem stylistyki górna część przodu Scirocco jest zdominowana przede wszystkim przez poziome linie. Między mocno zaznaczonymi podwójnymi reflektorami rozciąga się bardzo wąski, błyszczący szlachetną czernią wlot powietrza. Pod nim znajduje się również bardzo czysto zaprojektowany obszar w kolorze nadwozia. Ten wąski, wykreślony ostrymi liniami podwójny pas z czarnej osłony chłodnicy i zderzaka w kolorze nadwozia będzie w przyszłości w podobnej formie charakteryzował kolejne nowe modele.
O wyglądzie dolnej części przodu nadwozia decyduje czarny główny wlot powietrza ze wzorem w kształcie rombów oraz umieszczone po jego bokach kierunkowskazy i światła przeciwmgielne. Scirocco jest drugim obok New Beetle Volkswagenem, w którym emblemat VW umieszczono nie na osłonie chłodnicy, lecz na pokrywie silnika.
Sylwetka
Przesuwając dłonią przez reflektory, następnie przez błotnik i drzwi poczuje się, że płaszczyzny karoserii zmieniają kierunek względem siebie. Zależnie od perspektywy i kąta padania światła boczna część auta zmienia się jak mięśnie w ruchu. Ten tętniący siłą wizerunek podkreślają 17-calowe koła, które ze względu na szeroki rozstaw (z przodu 1.569 mm, z tyłu 1.575 mm) leżą prawie w jednej płaszczyźnie z nadwoziem.
Niewidoczne słupki B, unoszący się ostro w górę pas okien i wyraźny słupek C razem ze - zdawałoby się – niekończącą się, długą linią dachu dobitnie świadczą o wyjątkowości i dynamice wyglądu nowego Scirocco. Zintegrowany w tylnej części dachu spojler potęguje jeszcze to wrażenie i zapewnia dodatkową siłę nośną na tylnej osi. Statycznym kontrapunktem są przypominające rzeźby, niezwykłe tylne światła.
Tył
Trójwymiarowa forma szerokich świateł tylnich to element najbardziej rzucający się w oczy. Charakter samochodu określany jest tutaj przez stosunek proporcji między dachem a partią "barków". Jest ona wyraźnie zaznaczona, jako że dach jest węższy niż całe nadwozie. Takie proporcje są charakterystyczne dla wyczynowych i znacznie droższych samochodów sportowych. Rozstaw osi, bardzo szeroki, wydaje się być jeszcze szerszy. Z tyłu nie widać korpusów słupków C, ponieważ tylna szyba rozciąga się na całą szerokość karoserii. Ogólny wygląd tyłu – szeroki, masywny zderzak, duży rozstaw kół, linia dachu, spojler dachowy
i szeroko zachodząca tylna szyba – świadczy o wyjątkowej sile drzemiącej w tym samochodzie.
Wnętrze
Scirocco jest pełnowartościowym czteroosobowym samochodem. Pełnowartościowy oznacza w tym przypadku, iż z mogą w nim wygodnie usiąść cztery dorosłe osoby. Nawet jeżeli kierowca ma 1,90 m wzrostu i ustawi sobie fotel tak, aby mu było wygodnie, z tyłu pozostaje nadal dość miejsca na nogi pasażera. Wygodę w tym nowym samochodzie sportowym gwarantują ponadto cztery sportowe siedzenia. Podobnie jak w nowym Passacie CC, także z tyłu Scirocco zamontowano ergonomiczne i idealnie wyprofilowane pojedyncze fotele. O wysoki poziom bezpieczeństwa dbają ponadto zagłówki połączone na stałe z oparciami tylnich foteli.
Aby ułatwić pasażerom zajęcie miejsca w tylnim rzędzie siedzeń przednie fotele wyposażono seryjnie w funkcję Easy-Entry. Czyli po odblokowaniu oparcia fotele przesuwają się do przodu a następnie automatycznie wracają do ustawionej przedtem pozycji. Również seryjna jest regulacja wysokości przednich siedzeń. Jako opcję natomiast Volkswagen oferuje dla Scirocco zestaw foteli "Lifestyle" pokrytych aplikacjami z materiału Alcantara oraz wyposażenie skórzane "Vienna" w dwóch odcieniach.
Bagażnik
Przestronny jest również bagażnik. Wyposażony podobnie jak w kombi ma pojemność 292 litrów (do wysokości osłony części bagażowej). Po złożeniu oparć tylnych foteli pojemność zwiększa się do 755 litrów. Także w takim przypadku bagaż może bez obaw być układany aż po dach, ponieważ za przednimi fotelami można zamontować siatkę ochronną.
Kokpit
Kierowca i siedzący obok niego pasażer natychmiast odczują sportowy charakter i ergonomię wnętrza. Zarówno optycznie jak i pod względem dotyku na uwagę zasługuje starannie wykonana tapicerka drzwi. Armatura i instrumenty są rozmieszczone tak, aby ich obsługa była logiczna i prosta. Szczególną przejrzystością charakteryzuje się konsola środkowa z wysoko umieszczonymi elementami obsługowymi.
Bezpośrednio pod dwoma środkowymi wylotami dmuchawy umieszczony jest sprzęt audio. W Scirocco montowana będzie najnowsza generacja tego sprzętu (RCD 210 do RCD 510) z odtwarzaczem lub zmieniarką CD przystosowaną do pracy z MP3. Równolegle dostępne będą dwa systemy nawigacji. Najbardziej rozbudowany model o symbolu RNS 510 dysponuje atrakcyjnymi elementami takimi jak 6,5 calowy ekran dotykowy i zewnętrzny 30-gigowy twardy dysk.
Silniki i przekładnie
Volkswagen będzie oferował Scirocco jako pierwszy samochód sportowy na świecie wyłącznie z silnikami z turbodoładowaniem. Trzy silniki benzynowe TSI z bezpośrednim wtryskiem osiągają moc 90 kW / 122 KM, 118 kW /160 KM i 147 kW/ 200 KM. Silnik TDI – supernowoczesny silnik z Common Rail – rozwija moc 103 kW / 140 KM. We wszystkich Scirocco przełożenie będzie zmieniane przez przekładnię sześciobiegową.
TSI o mocy 122 KM
Maksymalna siła przy minimalnym spalaniu – z tymi cechami czterocylindrowe silniki TSI w krótkim czasie stały się synonimem nowej generacji oszczędnych a jednocześnie sportowych silników Volkswagena. Najmniejszym z tych wielokrotnie wyróżnianych jednostek napędowych jest TSI o mocy 90 kW / 122 KM (przy 5.000 obr./min). W Scirocco silnik ten rozwija swój maksymalny moment obrotowy 200 Nm już przy 1.500 obr./min, czyli niewiele powyżej prędkości obrotowej biegu jałowego, i pozwala na rozwinięcie maksymalnej prędkości 200 km/h.
Na klasyczny sprint od zera do 100 km/h Scirocco o mocy 122 KM potrzebuje 9,7 sekundy. Ze średnim zużyciem paliwa 6,1 benzyny bezołowiowej na 100 kilometrów jest on jednym z najoszczędniejszych samochodów sportowych w swojej klasie. Już ten silnik w dolnym zakresie prędkości obrotowych daje Scirocco zrywność, która sprawia, że małe drogi krajowe mogą stać się źródłem wielkiej przyjemności.
TSI o mocy 160 KM
To najnowszy TSI: doładowywany turbosprężarką i kompresorem czterocylindrowy silnik o mocy 118 kW / 160 KM (przy 5.900 obr./min). Tak jak wszystkie TSI jest wyjątkowo oszczędny (średnie zużycie paliwa: 6,5 l/100 km) i ma wysoki moment obrotowy (240 Nm przy zaledwie 1.750 obr./min). Scirocco z tym TSI przyspiesza do setki w 8.0 sekund i rozwija prędkość maksymalną 217 km/h. Opcjonalnie 160 KM TSI może być połączony z zamontowaną poprzecznie 7-biegową przekładnią dwusprzęgłową (DSG).
TSI o mocy 200 KM
Najwyższym pod względem mocy jest silnik 147 kW / 200 KM (przy 6.000 obr./min). Także on ma turbosprężarkę oraz doskonałe wartości momentu obrotowego (280 Nm od 1.700 obr./min) i zużycia paliwa. Na 100 km spala tylko 7,7 litrów paliwa. Jednocześnie pozwala na osiągnięcie prędkości maksymalnej 232 km/h i przyspieszenie do 100 km/h w 7,2 sekundy. Podobnie jak w Golfie GTI z identyczną jednostką napędową, silnik ten w Scirocco może być połączony z nowoczesną 6-biegową przekładnią dwusprzęgłową.
TDI o mocy 140 KM
W momencie wprowadzenia na rynek europejski Scirocco będzie dostępny z czystym i dysponującym wysokim momentem obrotowym silnikiem 140 KM TDI (103 kW przy 4.200 obr./min). Ten nowoczesny diesel z Common-Rail pracuje wyjątkowo cicho. Już od 1.750 obr./min rozwija maksymalny moment obrotowy 320 Nm. Przyspieszenie od zera do 100 km/h zajmuje Scirocco z tą jednostką napędową tylko 9,3 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 207 km/h. Przy czym spala średnio zaledwie 5,4 litra na 100 km. Także do tego silnika Volkswagen oferuje na życzenie 6-biegową DSG.
Adaptacyjna regulacja zawieszenia
Nowa „adaptacyjna regulacja zawieszenia” idealnie nadaje się to samochodu sportowego, jakim jest nowy Scirocco. W systemie tym sterowane są bezpośrednio nie tylko charakterystyki amortyzatorów, lecz również dostrojenie elektromechanicznego wspomagania układu kierowniczego.
"Adaptacyjna regulacja zawieszenia" oferuje trzy programy: "normal", "sport" i "comfort", wybierane przyciskiem umieszczonym przed dźwignią zmiany biegów. Warto wspomnieć, że także w trybie "normal", a zatem najczęściej używanym, system ten znacznie poprawia właściwości jezdne Scirocco. Amortyzowanie jest w sposób ciągły dostosowywane do nawierzchni i sytuacji na drodze.
Ponadto system reaguje na przyspieszenie, hamowanie i skręt kół. Dzięki "adaptacyjnej regulacji zawieszenia" rozwiązany został odwieczny konflikt między sportowym, a więc sztywnym a miękkim, komfortowym ustawieniem zawieszenia. Jest to odczuwalne jako wyraźnie lepszy komfort toczenia, zwłaszcza w trybie "normal".
Program "sport" jest jakby stworzony do północnej pętli Nürburgring. Amortyzowanie w tym trybie jest znacznie twardsze, zmniejsza się wspomaganie i jednocześnie zwiększa bezpośredniość układu kierowniczego. Przeciwieństwem jest tryb „komfort”. Szczególnie na złych nawierzchniach i podczas wolnej jazdy zdecydowanie poprawia on komfort podróżowania.