Dzięki jednostce TSI o mocy 110 kW / 150 KM Passat zmienia to wyobrażenie o silnikach na gaz. Mimo swojej mocy ten pierwszy na świecie silnik gazowy z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem w Passacie zużywa tylko 5,2 kg gazu ziemnego na 100 kilometrów. Sprzedaż Passata i Passata Varianta TSI EcoFuel rozpocznie się pod koniec roku.
Maksymalna siła przy maksymalnej oszczędności
Silnik TSI EcoFuel Passata Varianta niezależnie od tego, czy spala gaz ziemny, czy benzynę,
osiąga moc 150 KM. Już od 1.500 obr./min rozwija moment obrotowy 220 Nm i utrzymuje go
do prędkości obrotowej 4.800 obr./min. Odpowiednio sportowe są również jego osiągi. Od
zera do 100 km/h Passat Variant przyspiesza w 9,7 sekundy. Jego prędkość maksymalna
wynosi 210 km/h.
Imponujący jest również jego teoretyczny zasięg: na 22 kilogramach gazu zmagazynowanych w trzech zbiornikach pod podłogą samochodu, oraz na 31 litrach benzyny Passat Variant 1.4 TSI EcoFuel przejedzie ponad 800 kilometrów. Sam zapas gazu wystarczy przy tym na 420 kilometrów.
Mocno udoskonalony silnik
Zastosowanie TSI jako silnika na gaz wymagało wielu głęboko sięgających modyfikacji. Przy
spalaniu gazu, inaczej niż przy benzynie, paliwo nie powoduje dodatkowego smarowania
i wyższe są także ciśnienia. Dlatego zawory, pierścienie tłokowe i tłoki musiały być
dodatkowo hartowane i wzmacniane w inny sposób. Jednocześnie turbosprężarki zostały
zmniejszone a w rurze dolotowej zamontowano specjalne dysze wtryskowe gazu.
Nowy moduł zarządzania pracą silnika steruje dopasowaniem do siebie oraz przełączaniem obu trybów pracy. Rezultatami tych modyfikacji można się śmiało chwalić. Passat Variant TSI EcoFuel jest nie tylko oszczędny i ekonomiczny, lecz również wyjątkowo czysty. Jako pierwszy "nie-diesel" będzie spełniał obowiązującą dopiero od września 2009 roku normę emisji spalin Euro-5.