Dzięki temu samochód gwarantuje optymalną przyczepność, a tym samym wyższy poziom bezpieczeństwa aktywnego i większą przyjemność jazdy na każdej nawierzchni.
Biegi w Golfie Variant 4Motion zmieniane są przez montowaną seryjnie manualną sześciobiegową skrzynię. Za rozdział siły napędowej między przednią a tylną osią odpowiedzialne jest sterowane elektronicznie sprzęgło Haldex. Sprzęgło to, zamontowane bezpośrednio na tylnej osi, pozwala na zmienny rozdział siły: w ekstremalnych przypadkach prawie 100 procent siły napędowej kierowane jest na tylne koła.
Golf Variant napędzany na wszystkie koła i wyposażony seryjnie w filtr cząsteczek stałych zużywa tylko 6,0 litrów oleju napędowego na 100 km, od zera do 100 km/h przyspiesza w 12,9 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 185 km/h.
Kierowców podróżujących z przyczepą ucieszy z pewnością fakt, że dzięki napędowi na wszystkie koła poprawiło się nie tylko zachowanie auta podczas jazdy, lecz również zwiększył się dopuszczalny ciężar holowanej przyczepy. Przy dwunastoprocentowym nachyleniu Golf Variant 4Motion może ciągnąć na haku 1.500 kilogramów – o 100 kg więcej, niż wersja z napędem na przednią oś.