Jego niepowtarzalna karoseria, wnętrze ze sportowymi fotelami także w drugim rzędzie, doskonałe systemy napędowe oraz nowoczesne rozwiązania technologiczne, rodem z klasy wyższej, tworzą samochód dotychczas niespotykany w segmencie Passata. Passat CC jest przy tym jednocześnie elegancką limuzyną i dynamicznym coupe. Koncepcja i stylistyka tego Volkswagena wytyczają nowe standardy z dala od głównych trendów w motoryzacji.
Silniki benzynowe i wysokoprężne z bezpośrednim wtryskiem o mocy 140 KM, 160 KM i 300 KM
W momencie wejścia na rynek europejski Passat CC będzie oferowany z dwoma silnikami benzynowymi z bezpośrednim wtryskiem (TSI i V6) oraz z jednym silnikiem wysokoprężnym z turbodoładowaniem (TDI). Silniki benzynowe mają moc 118 kW /160 KM i 220 kW / 300 KM, turbodiesel natomiast 103 kW / 140 KM i spełnia już teraz wymagania normy Euro 5, która zacznie obowiązywać od jesieni 2009 roku.
Passat CC TDI z tym silnikiem spala tylko 5,8 litra oleju napędowego i rozwija prędkość 213 km/h. Passat CC TSI, zużywający 7,6 litra benzyny i osiągający prędkość maksymalną 222 km/h, należy do najoszczędniejszych samochodów z silnikiem benzynowym w swojej klasie. Prędkość Passata CC V6 4Motion została ograniczona elektronicznie do 250 km/h; jego średnie spalanie wynosi tylko 10,1 litra.
Najmocniejszy model V6 będzie wyposażony seryjnie w nową generację stałego napędu na wszystkie koła 4Motion, adaptacyjne zawieszenie, będącą również nowością, a także w wyjątkowo efektywną dwusprzęgłową przekładnię DSG.
Premiera w Volkswagenie: "Lane Assist" i "adaptacyjne zawieszenie DCC" Równie innowacyjne, jak układy napędowe, są systemy wspierające kierowcę Passata CC. Po raz pierwszy w Volkswagenie zastosowany został system ostrzegający przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu "Lane Assist" oraz nowe "adaptacyjne zawieszenie DCC". Kolejną nowoczesną technologią jest system parkowania "Park Assist" oraz "automatyczna regulacja odległości ACC" z układem skracającym drogę hamowania "Front Assist".
Całkowitą nowością jest także od nowa zaprojektowany, elektrycznie otwierany panoramiczny dach. Jego przeźroczysta pokrywa ma 750 mm długości i 1.120 milimetrów szerokości i zajmuje cały przód aż do słupków B. Poprzeczka dachu nad przednią szybą jest w tym przypadku utrzymana w czarnym kolorze. Elektryczny "panoramiczny podnoszony dach" można unieść w górę o 40 milimetrów.
Wśród nowoczesnych rozwiązań są rzeczy pozornie bez wielkiego znaczenia, które jednak podczas eksploatacji szybko ujawniają swoje zalety. Jednym z nich jest wyjątkowa prowadnica bocznych szyb w pozbawionych ram drzwiach, zupełnie nie stawiająca oporu wiatrowi. Inną nowością w Passacie CC jest aktywna klimatyzacja siedzeń, wykazująca swoją wysoką skuteczność szczególnie podczas długich podróży i zastrzeżona dotychczas tylko dla komfortowej limuzyny - Phaetona.
Także sterowanie automatyczną klimatyzacją ("Climatronic") jest nowością oferowaną przez Passata CC. Funkcje klimatyzacji są prezentowane teraz na wyświetlaczu radia i systemu nawigacji. Nowy wygląd i rozkład nadano również zegarom otoczonym chromowanymi pierścieniami. Podobnie jak w Phaetonie, oznaczenia i cyfry nie są podświetlone na niebiesko, lecz promieniują białym światłem. Na wzór samochodów sportowych po włączeniu zapłonu wskazówki instrumentów przesuwają się szybko do maksimum i równie szybko wracają na pozycje wyjściowe.
Inżynierowie Volkswagena opracowali również nowe gniazdo multimedialne "Media-In". Przy użyciu tego złącza USB można połączyć iPody i inne popularne odtwarzacze MP3 i DVD z systemem audio Passata CC. Gniazdo USB znajduje się w schowku na rękawiczki a podłączony do niego sprzęt jest sterowany przy użyciu radia lub systemu nawigacji. Informacje dotyczące odtwarzanej muzyki wyświetlane są na wyświetlaczu radia względnie nawigacji.
Kolejnym doskonałym przykładem perfekcji w każdym detalu jest zastosowany po raz pierwszy w Volkswagenie, seryjny w Passacie CC, system "Mobility Tire" firmy Continental. Wykorzystując rozwiązanie zwane ContiSeal niemiecki producent opon opracował system, który pozwala na kontynuację podróży mimo gwoździa lub śruby w oponie. Specjalna warstwa ochronna wewnątrz bieżnika natychmiast uszczelnia dziurę powstałą po wbiciu się w oponę ciała obcego tak, że powietrze nie uchodzi. Uszczelnienie to działa przy prawie wszystkich przypadkach przebicia opon przez przedmioty o średnicy do pięciu milimetrów. Takie właśnie średnice ma około 85 procent ostrych przedmiotów uszkadzających opony.
Bogate wyposażenie seryjne obejmujące także automatyczną klimatyzację "Climatronic" i 17-calowe obręcze ze stopu lekkich metali Passat CC należy do samochodów Premium klasy średniej, oferowany jest tylko w jednej, bogatej wersji wyposażenia. Do standardu należą takie elementy jak: 17-calowe obręcze ze stopu metali lekkich (typ "Phoenix") z oponami w rozmiarze 235, chromowe aplikacje (wewnątrz i na zewnątrz), cztery ergonomiczne sportowe fotele (pojedyncze fotele z tyłu), nowa trójramienna kierownica, automatyczna klimatyzacja "Climatronic", elektroniczny program kontroli stabilności jazdy ESP, system radiowy RCD 310 z odtwarzaczem płyt CD i plików MP3 oraz funkcja automatycznego włączania świateł mijania.
Głównymi rynkami dla Passata CC są Ameryka Północna, Europa Zachodnia i Japonia. Produkowany w niemieckich zakładach w Emden Volkswagen w Polsce będzie oferowany od czerwca. Od czwartego kwartału Passat CC będzie wprowadzony także na rynek USA, Kanady i Japonii.
Zestawienie nowoczesnych rozwiązań technicznych Passata: "Lane Assist": Aktywny system ostrzegający przed przypadkowym opuszczeniem pasa ruchu samoczynnie skręci, gdy tylko stwierdzi, że Passat CC mógłby w sposób niezamierzony zmienić pas ruchu. To duży komfort dla kierowcy i wielki plus dla bezpieczeństwa. Prawie 14 procent wszystkich wypadków, w których pasażerowie doznają obrażeń ciała, spowodowanych jest przez zjechanie z pasa ruchu. "Lane Assist" z pewnością przyczyni się do poprawy tej statystyki. Jeżeli kierowca włączy kierunkowskaz sygnalizując zamierzoną zmianę pasa, "Lane Assist" pozostanie nieaktywny.
"Adaptacyjne zawieszenie DCC": Nowe "adaptacyjne zawieszenie" sprowadza do wspólnego mianownika sportowy charakter coupe i komfort limuzyny z najwyższej półki. Razem z charakterystyką amortyzatorów regulowane jest także dostrojenie wspomagania układu kierowniczego. "Adaptacyjne zawieszenie" obejmuje trzy programy: "normal", "sport" i "comfort". Duże znaczenie ma także fakt, że amortyzacja zawsze dostosowuje się do nawierzchni i sytuacji na drodze i dzięki temu w sposób ciągły poprawia komfort i dynamikę jazdy. "Park Assist": Kolejnym nowoczesnym rozwiązaniem technicznym jest system ułatwiający parkowanie "Park Assist". Po wciśnięciu odpowiedniego przycisku wprowadzi on automatycznie Passata CC w lukę parkingową. Kierowca może zaparkować nie manewrując kierownicą, lecz jedynie wciskając pedał gazu i hamulca.
"Automatyczna regulacja odległości ACC": Przy włączonym "ACC" Passat CC automatycznie przyhamowuje i przyspiesza w ustawionym wcześniej przez kierowcę zakresie prędkości od zera do 210 km/h. "Front Assist" zapobiega także najechaniu na tył innego pojazdu; przewidując określone sytuacje system prewencyjnie ustawia układ hamulcowy w stan gotowości skracając w ten sposób drogę hamowania. System ostrzega ponadto kierowcę sygnałami akustycznymi i optycznymi przed niebezpiecznymi sytuacjami. A nawet więcej: w przypadku, gdy minimalna odległość od jadącego z przodu samochodu zostanie przekroczona, system przyhamowuje Passata CC, w ekstremalnych przypadkach nawet zatrzymując go zupełnie ("Follow-to-stop"). Jednak nie zwalnia to kierowcy z obowiązku obserwowania drogi i nie ogranicza jego możliwości odpowiedniego zareagowania na zaistniałą sytuację.