...supernowoczesnym TDI, wprowadzonym w Europie po raz pierwszy w 2007 roku w Tiguanie. Spełnia on już teraz normę Euro-5, która zacznie obowiązywać od jesieni 2009 roku. W związku ze specyfiką rynku USA ta czterocylindrowa jednostka napędowa została zmodernizowana przez wprowadzenie zmian w samym silniku oraz dodanie katalizatora zasobnikowego NOx.
W pięciu stanach: w Kalifornii, Massachusetts, Maine, New York i Vermon obowiązuje aktualnie najbardziej surowa norma emisji spalin na świecie (BIN5/LEV2). Nowy BlueTDI spełnia jej wymagania, mimo że jakość paliwa w USA wykazuje większe wahania niż w Europie. Po raz pierwszy nowy silnik będzie zamontowany w amerykańskiej wersji VW Jetty latem tego roku. Ta dynamiczna limuzyna jest od lat najpopularniejszym europejskim samochodem na amerykańskim rynku, często wyposażonym w silnik wysokoprężny.
VW Jetta BlueTDI to samochód, który w swojej klasie zaliczany jest do najczystszych i najoszczędniejszych na świecie. "Wysokie ceny paliw i coraz większe znaczenie, jakie przykłada się do ochrony środowiska naturalnego spowodowały, że silniki wysokoprężne zyskują na popularności wśród amerykańskich kierowców" – powiedział przed wiedeńskim sympozjum dr inż. Jens Hadler, szef Działu Rozwoju Silników VW.
"Wielu klientów, szczególnie w Kalifornii, czekało na superczystego diesla, jak BlueTDI Volkswagena. Sądzę, że silnik ten pomoże przebić się wysokoprężnym jednostkom napędowym w USA, ponieważ zużywa ekstremalnie mało paliwa a tym samym może pokonać duże odległości na jednym zbiorniku. A to, w tak dużym kraju jak Stany Zjednoczone, jest olbrzymią zaletą. Samochód spala 3,9 litra paliwa na 100 km, co oznacza, że na drogach ekspresowych można przejechać nawet 60 mil na jednym galonie, czyli o dwanaście procent więcej, niż przy poprzedniej wersji silnika o mniejszej mocy i wyższych emisjach spalin."
Głównym celem przy konstruowaniu BlueTDI (2,0 litra pojemności skokowej, 103 kW/140 KM, 320 Nm) była redukcja emisji tlenków azotu (NOx), ponieważ amerykańska norma BIN5/LEV2 ustanawia dopuszczalną granicę NOx na poziomie zaledwie 0,05g na 1 milę. Inżynierowie z Wolfsburga osiągnęli tę wartość graniczną oraz ogólną redukcję emisji przez silnik dzięki jedynym na świecie rozwiązaniom technicznym oraz użyciu katalizatora zasobnikowego NOx.
Do istotnych zmian wprowadzonych w silniku należy zmodyfikowany układ wtryskowy, montowany również w europejskich TDI oraz zastosowanie czujników ciśnienia w cylindrach. Pozwalają one na całkiem nowe sterowanie spalaniem uzależnione od ciśnienia. Regulacja następuje szybciej i indywidualnie dla każdego cylindra. Nowością jest także zoptymalizowana wysokociśnieniowa pompa wtryskowa. Wyjątkowym rozwiązaniem na skalę światową jest również połączenie wysokociśnieniowego układu recyrkulacji spalin z dodatkową recyrkulacją niskociśnieniową. Ta podwójna recyrkulacja (dwuobwodowy układ AGR) jest jednym z najskuteczniejszych środków pozwalających na zmniejszenie ilości tlenków azotu emitowanych przez silnik. Dzięki dwuobwodowemu systemowi AGR emisja obniża się nawet o 60 procent.
Katalizator zasobnikowy NOx, umieszczony za katalizatorem utleniającym i filtrem cząsteczek stałych obniża ilość NOx do absolutnego minimum. W sumie wszystkie te elementy redukują emisje tlenków azotu o 90 procent. Volkswagen Jetta z silnikiem BlueTDI będzie zatem jednym z najbardziej przyjaznych dla środowiska i najoszczędniejszych sposobów poruszania się po Ameryce.