Stało się już tradycją, że koncern Volkswagen przedstawia co roku na północnoamerykańskich targach motoryzacyjnych w Detroit - jednej z największych i najważniejszych imprez w światowej branży samochodowej - swoją wizję samochodu przyszłości. W 2001 roku był to budzący wielkie zainteresowanie Microbus, w 2000 roku prototyp samochodu terenowego typu pickup ACC (Advanced Activity Concept).
W tym roku Volkswagen prezentował model studyjny Magellan - koncepcję wszechstronnego samochodu jutra, łączącego w sobie cechy trzech różnych typów pojazdów.
Prototyp ten, nazwany imieniem portugalskiego odkrywcy Magellana, napędzany jest na wszystkie koła silnikiem W8 o mocy 202 kW/ 275 KM, a jego podwozie wyposażono w pneumatyczne zawieszenie z aktywnym hydraulicznym systemem amortyzacji. Zastosowanie tego rodzaju rozwiązań technicznych wskazywałoby, iż ten prototypowy model jest pojazdem terenowym, ale nie jest to cała prawda. Magellan poradzi sobie doskonale nie tylko na bezdrożach.
Podczas gdy poprzednie modele studyjne Volkswagena dawały się dość jednoznacznie przypisać do konkretnego segmentu, pokryty lakierem w kolorze "Patagonia green" Magellan świadomie wymyka się wszelkim klasyfikacjom.
Najlepiej pasuje do niego określenie "Crossover". Mianem tym określa się pojazdy łączące w sobie właściwości samochodów z kilku segmentów. W przypadku Magellana zespół projektantów z Europejskiego Centrum Designu Volkswagena (Design-Centers Europe) w Sitges koło Barcelony połączył ze sobą emocjonalny charakter nowoczesnych samochodów terenowych (SUV - Sport Utility Vehicle), wszechstronność van'ów (MPV - Multi Purpose Vehicle) oraz szybkość kombi.
Powstał w ten sposób nowy rodzaj pojazdu, w którym wrażenia z obfitujących w przygody podróży łączą się z ekonomicznym rozsądkiem i inteligentnym wykorzystaniem przestrzeni.
Długość Magellana (4.685 mm) i jego szerokość (1.860 mm) utrzymują się na poziomie samochodów typu SUV. Wysokość natomiast (1.620 mm) nie mieści się w spotykanych wśród pojazdów terenowych granicach. Prototyp ten jest niższy niż samochód terenowy i van, wyższy jednak niż jakiekolwiek kombi.
Magellan stanowi odzwierciedlenie oczekiwań tych kierowców, których - ze względu na ich zróżnicowane wymagania - nie zadawalają, samochody żadnego z trzech klasycznych segmentów, którzy jednak doceniają niektóre główne cechy oferowane przez pojazdy tych klas.
Można do nich zaliczyć umiejętność poruszania się po każdej nawierzchni, dużą ilość miejsca dla pasażerów i bagażu, szybkość na drodze oraz dobra, widoczność uzyskiwana, dzięki wysokiemu usytuowaniu foteli. Kolejnym ważnym aspektem jest dążenie do indywidualności, którą zapewnia połączenie inteligentnych rozwiązań technicznych ze stylistyką wybiegającą poza główny nurt.
Nie tylko w zastosowanej technice, lecz także w formie nadwozia wyraźnie widoczne jest połączenie solidności pojazdu terenowego, przestrzennej czystości van'a oraz dynamiczności samochodu kombi. Nowoczesny charakter Magellana nie jest jednak wynikiem zastosowania rzucających się w oczy środków stylistycznych. Jednym z niespotykanych wcześniej elementów jest umieszczenie znaczka VW na masce silnika, nad całkiem nową osłoną chłodnicy.
Mocno wyprofilowane nadkola, 19-to calowe obręcze z sześcioma szprychami i oponami 245 (dzięki systemowi PAX pozwalającemu na kontynuowanie jazdy w przypadkach awaryjnych można było zrezygnować z kota zapasowego), duży prześwit poprzeczny, krótkie zwisy nadwozia i stosunkowo długa maska to szczegóły podkreślające optycznie cechy terenowe Magellana. Z tym wyglądem harmonijnie łączą się elementy kombi takie jak mocno pochylona przednia szyba i - w odróżnieniu od samochodów terenowych - płaska sylwetka w stylu sportowych kombi. Szerokość, wysokość i czystość formy przypominają z kolei samochody typu van.
Warunki przestrzenne we wnętrzu oraz rozwiązanie układu foteli również porównywalne są van'em. Dominują trwałe materiały o wysokiej jakości (Alcantara, skora, aluminium) oraz niezwykła lekkość formy i detali, które sprawiają wrażenie jakby "szybowały" we wnętrzu pojazdu. Skóra jest tu ze smakiem połączona z nubukiem, a dominujące kolory to dwa odcienie zieleni - jaśniejszy "Green Tender" i ciemniejszy "Trinidad".
Instrumenty i elementy obsługowe nie są już częścią klasycznego kokpitu, lecz "szybują" poziomo jako ciągłe kolumny informacyjne i obsługowe miedzy główną bryłą deski rozdzielczej, a jej pokrywą. Kolejną nowością jest zastosowany w Magellanie system nawigacji satelitarnej, który jako tak zwany "GPS to Go" po wyjęciu z pojazdu może pilotować kierowcę także w czasie pieszych wędrówek.
Innowacje wprowadzono również w systemie siedzeń. Łącznie w Magellanie może podróżować sześć osób w trzech rzędach. Podobnie jak z przodu, także w drugim rzędzie umieszczono pojedyncze fotele, natomiast pasażerowie ostatniego rzędu mają do dyspozycji dwuosobową kanapę. Rama nośna Monorail wraz z wbudowanymi w podłogę szynami umożliwia optymalne wykorzystanie przestrzeni i tworzy - podobnie jak instrumenty - wrażenie "szybowania" siedzeń.
Istnieje także możliwość schowania w podłodze trzeciego rzędu siedzeń. Ludzie lubiący podróżować z własnym domem mogą doczepić do Magellana specjalnie zaprojektowaną przyczepą campingową. Nie trzeba chyba dodawać, ze harmonizuje ona swoimi kształtami z ciągnącym ją pojazdem.
Celem wielu podróży jest morze. Także dla takich podróżnych Magellan oferuje niezwykłe rozwiązanie: skrzynię - bagażnik dachowy, która po odwróceniu może być wykorzystywana jako łódka. Przyjechać, zdjąć i do wody!