Volkswagen Transporter T5

Volkswagen Transporter T506.08.2008
Volkswagen Transporter T5 przerósł swojego poprzednika - zwiększyły się nie tylko jego wymiary, ale również ilość zadań, które potrafi zrealizować. Model ten, produkowany w dwóch rozstawach osi, po raz pierwszy dostępny ...

...jest z trzema wysokościami dachu. Pozwala to na uzyskanie bardzo zróżnicowanej pojemności, a co za tym idzie wyjątkowej wszechstronności w segmencie lekkich samochodów użytkowych.

Wnętrze i wyposażenie
Nowy Transporter jest samochodem dojrzałym pod względem wielkości i różnorodności wariantów, a także wszechstronności zastosowań. W porównaniu do swojego poprzednika oferuje większą pojemność przestrzeni ładunkowej - przede wszystkim dzięki bardziej pionowej konstrukcji ścian nadwozia. Wymiary zewnętrzne krótkiej wersji to: 4.89 metra długości; 1.91 metra szerokości; 1.96 metra wysokości. W modelach kombi i furgon do wyboru są dwa rozstawy osi oraz trzy wysokości dachu. W ofercie znajdują się różne nadwozia (analogiczne do modelu T4) – skrzyniowe (standardowe lub z obniżoną skrzynią ładunkową), podwójna kabina (Doka), podwozie do zabudowy. Nowy Transporter oferuje możliwości, które dzięki bogatemu programowi wyposażenia dodatkowego i fabrycznemu wyposażeniu specjalistycznemu umożliwiają wykonanie prawie każdego zadania transportowego.

Lekkie samochody użytkowe muszą w dzisiejszych czasach sprostać wielu różnym zadaniom, począwszy od transportu towarów, a na transporcie osób kończąc. Nie ma znaczenia, czy jest to samochód budowlany, czy auto do przewozu świeżych artykułów spożywczych, ruchome „miejsce pracy” musi dostosowywać się do potrzeb poszczególnych branż. Może to być przestrzeń ładunkowa o wysokości człowieka albo – w zależności od rozstawu osi - aż do siedmiu miejsc siedzących w przedziale pasażerskim. Wymagania stawiane Transporterowi są tak różnorodne, jak możliwości jego wykorzystania.

Miejsce pracy
We wszystkich wersjach nowego Transportera tablica rozdzielcza jest ergonomiczna i przejrzysta. Okrągłe zegary i półkoliste skale zostały czytelnie zaprojektowane, a wszystkie przełączniki i dźwignie są łatwe w obsłudze. Dzięki temu w polu widzenia kierowcy są wszystkie istotne informacje: prędkość, obroty silnika, temperatura płynu chłodzącego, ilość paliwa w zbiorniku. Do zwiększenia ergonomii pracy kierowcy przyczynia się przede wszystkim kierownica z możliwością regulacji wysokości i kąta pochylenia oraz umieszczona na konsoli środkowej dźwignia zmiany biegów. Rozwiązanie to umożliwia, w przypadku wersji z dwoma fotelami z przodu pozbawionej ścianki oddzielającej przedział ładunkowy, swobodne przejście do tyłu pojazdu.

Na konsoli środkowej umieszczono odbiornik radiowy oraz system nawigacji, nad nimi pokrętła do regulacji ogrzewania i nawiewu. W dolnej części konsoli środkowej znajduje się wysuwana podstawka z dwoma uchwytami na kubki i popielniczką oraz skrzynka bezpieczników.

Liczne schowki, w tym zamykany schowek po stronie pasażera oraz usytuowana centralnie na tablicy instrumentów półka z uchwytem i miejscem na telefon komórkowy, pomieszczą wiele drobiazgów codziennego użytku. Dostępny w ramach wyposażenia dodatkowego tachograf jest montowany w oddzielnej obudowie na konsoli środkowej. Butelki z napojami, mapy lub segregatory można bez problemu schować w dużych kieszeniach drzwi bocznych.

Furgon
Furgon o rozstawie osi 3.000 mm lub 3.400 mm dostępny jest z dwoma lub trzema wysokościami dachu. Blaszany dach jest osadzony na wysokości 1.394 milimetrów. Przestrzeń ładunkowa, w zależności od rozstawu osi, ma długość 2.543 lub 2.943 mm. Osadzony na średniej wysokości dach oferuje wysokość załadunku 1.643, wysoki dach – 1.947 milimetrów. Ładowność wynosi, w zależności od rozstawu osi i wyposażenia, od 795 do 1.245 kilogramów. Przestrzeń ładunkowa oferuje pojemność od 5.8 do 9.3 m3. Furgon dostępny jest również w wersji wyposażonej w drzwi przesuwne po obu stronach przestrzeni ładunkowej. Do wyboru są ścianki działowe przedziału towarowego z oknami lub bez, wysokie lub sięgające do połowy wysokości, z tapicerką lub bez. Podłoga skrzyni ładunkowej nie jest wyłożona, istnieje jednak możliwość pokrycia jej wykładziną drewnianą lub gumową. W cokole podwójnej kanapy obok kierowcy, stanowiącej element wyposażenia dodatkowego, znajduje się obszerny schowek.

Kombi
Transporter Kombi może służyć zarówno do przewozu osób jak i towarów. Jest on wyposażony w modułowy system mocowania foteli, który umożliwia niemalże dowolną konfigurację miejsc siedzących i rozmiaru powierzchni ładunkowej. Ławki można łatwo zdemontować bez użycia narzędzi, możliwe jest również złożenie oparć. Wszystkie miejsca siedzące posiadają trójpunktowe pasy bezpieczeństwa. W tej wersji montowany jest seryjnie wymiennik ciepła dla tylnej części pojazdu z wylotami w podłodze. Elementem wyposażenia dodatkowego jest klimatyzacja. Ściany boczne oraz dach pokryte są płytami lakierowanymi na kolor szary. Dach średniej wysokości i dach wysoki pozbawione są wyłożeń. Podłogę przedziału ładunkowego wszystkich wersji kombi wykonano z blachy stalowej, która na życzenie przykryta jest wykładziną gumową. Dzięki bogatej liście wyposażenia dodatkowego Transporter Kombi może dopasować się do indywidualnych życzeń swojego właściciela.

Podwójna kabina i wersja skrzyniowa
Poszerzona o pięć centymetrów skrzynia ładunkowa dostępna jest w dwóch rozstawach osi. Przy długim rozstawie osi zwiększa się powierzchnia załadunku z 4.75 m2 do 5.50 m2. Wysokość składanych z każdej strony aluminiowych burt skrzyni ładunkowej wynosi 39 centymetrów. Podczas gdy ładowność trzytonowej skrzyni na długim rozstawie osi wynosi 1.2 tony, krótsza wersja może transportować ciężar 1.26 tony. Podwójna kabina jest konstrukcją bazującą wyłącznie na długim rozstawie osi, a samochód w tej wersji oferuje powierzchnię ładunkową o wymiarach 2.135 mm na 1.895 mm. Oprócz schowka w cokole kanapy pierwszego rzędu, w kabinie podwójnej, pomyślano o dodatkowym schowku umieszczonym w cokole kanapy tylnej.

Podwozia
Wymiary podwozi odpowiadają wymiarom wersji ze skrzynią ładunkową i z podwójną kabiną. Możliwości zabudowy – podobnie, jak to miało miejsce w Transporterze poprzedniej generacji – są prawie nieograniczone. Nie ma znaczenia, czy mamy do czynienia z zamkniętą skrzynią, czy z zabudową specjalistyczną dla danej branży – zbudować można prawie wszystko.

Zabudowy specjalistyczne
Transporter oferowany jest również z fabrycznymi rozwiązaniami specjalistycznymi. Z taśmy produkcyjnej zjeżdżają samochody policyjne oraz samochody przeznaczone dla straży pożarnej. Ponadto istnieje możliwość zamówienia pojazdów z zabudową do przewozu świeżych artykułów spożywczych, czy ekspresowych przesyłek kurierskich (samochody KEP) oraz samochodów z wyposażeniem warsztatowym.

Ogrzewanie i klimatyzacja
Klimatyzacja odgrywa w przypadku ruchomego „miejsca pracy“ istotną rolę z punktu widzenia komfortu i bezpieczeństwa jazdy. Temperatura powietrza, jego wilgotność, punkty nawiewu oraz ilość powietrza muszą być dostosowane do siebie nawzajem i do warunków pogodowych. Szybkie ochłodzenie względnie ogrzanie samochodu jest tak samo ważne jak pozbawiona przeciągów, cicha praca.

Ogrzewanie
Głównym elementem systemu ogrzewania jest wymiennik ciepła umieszczony pod deską rozdzielczą. Pozostałe elementy współpracują z tym urządzeniem grzewczym i są skonstruowane na zasadzie modułowej. Wybór i dopasowanie nowych komponentów pomogło podwyższyć wydajność całego systemu. System ogrzewania zawiera elektryczny przełącznik wykorzystania powietrza zewnętrznego i cyrkulacyjnego oraz umieszczony po stronie ciśnieniowej filtr przeciwpyłkowy. We wszystkich wersjach kombi i furgon istnieje możliwość montażu dodatkowego agregatu ogrzewającego z tyłu samochodu. Drugi wymiennik ciepła umieszczony z tyłu za prawym poszyciem bocznej ściany przestrzeni ładunkowej posiada wylot podłogowy przy słupku C; urządzenie może być obsługiwane za pomocą dodatkowego pokrętła na tablicy rozdzielczej.

W ten sposób nawet w przypadku samochodów wyposażonych w ściankę działową istnieje możliwość transportowania towarów bez niebezpieczeństwa narażenia ich na działanie mrozu. Jeżeli klient zamawia wersję kombi wyposażoną fabrycznie w drugi rząd siedzeń, to otrzymuje drugi wymiennik ciepła w połączeniu z ustawianymi indywidualnie do potrzeb nadmuchami w słupkach B. Nawiewy kierują wydmuchiwane powietrze na środkowe szyby boczne, umożliwiając w ten sposób ich odmrożenie, oraz na tył samochodu.

Klimatyzacja
We wszystkich wersjach Transportera na życzenie montowana jest obsługiwana manualnie klimatyzacja. Klimatyzowane powietrze dostaje się do wnętrza samochodu przez dziewięć elementów nawiewu. Podobnie jak przy ogrzewaniu klimatyzację można połączyć z drugim wymiennikiem powietrza. Sterowana manualnie klimatyzacja tylnej części pojazdu jest dostępna od roku 2004 również dla wersji kombi. Powietrze napływa do kabiny przez sześć sterowanych indywidualnie nawiewów dachowych.

Dogrzewanie
Silniki diesla z pompowtryskiwaczami wskutek swej niezwykłej sprawności nie dostarczają zimą ciepła w ilości wystarczającej do ogrzania całości wnętrza samochodu. Dla osiągnięcia „przyjemnej temperatury“ stosowane jest dodatkowe ogrzewanie zasilane paliwem, które jest elementem wyposażenia seryjnego wersji kombi oraz elementem wyposażenia dodatkowego wersji furgon. Dogrzewacz reguluje temperaturę automatycznie dostarczając obiegowi grzewczemu zawsze taką ilość ciepła, jaka jest potrzebna. Maksymalna wydajność grzewcza wynosząca pięć kilowatów skraca fazę pracy zimnego silnika wywierając jednocześnie korzystny wpływ na zużycie paliwa i emisję szkodliwych substancji.

Dodatkowe ogrzewanie wodne
Dla każdego z silników i dla wszystkich wariantów nadwozia istnieje możliwość zamówienia dodatkowego ogrzewania wodnego działającego również przy wyłączonym silniku. Do sterowania zasilanego paliwem dogrzewacza wykorzystywany jest dodatkowy akumulator. Dzięki sterowaniu zaworowemu ogrzewany jest wyłącznie wodny obieg instalacji grzewczej. Ogrzane powietrze jest wprowadzane do kabiny i rozprowadzane po wnętrzu przez nawiewy umieszczone w desce rozdzielczej i w zależności od wariantu wyposażenia przez otwory nawiewu zlokalizowane w słupku B. Ogrzewanie postojowe regulowane jest manualnie. Zegar sterujący umożliwia dowolny wybór czasu automatycznego uruchomienia ogrzewania. Istnieje również możliwość zamówienia pilota zdalnego sterowania, który pozwala na włączenie i wyłączenie ogrzewania jednym przyciskiem z odległości maksymalnie 600 metrów - można to zrobić siedząc wygodnie w swoim mieszkaniu. W Transporterach wyposażonych w silnik diesla dodatkowe ogrzewanie wodne przejmuje funkcję dogrzewacza.

Postojowe ogrzewanie gorącym powietrzem
Przy dłuższych postojach opłaca się zamontować postojowe ogrzewanie wnętrza gorącym powietrzem – na przykład w samochodach warsztatowych lub przy transporcie towarów o dużej wrażliwości na działanie niskich temperatur. W przeciwieństwie do dodatkowego ogrzewania wodnego postojowe ogrzewanie gorącym powietrzem może - ze względu na niewielkie zużycie prądu – znacznie dłużej pracować. Gorące powietrze rozprowadzane jest przez zamontowany w prawym słupku B nawiew podłogowy. Większa ilość ciepłego powietrza jest odprowadzana na tył samochodu, mniejsza natomiast trafia do kabiny kierowcy i pasażera. Zasada ta dotyczy również samochodów wyposażonych w ściankę oddzielającą przedział ładunkowy od kabiny. Umieszczony w konsoli dachowej programator umożliwia sterowanie czasem i wysokością temperatury.

Inne opcje
Lista elementów wyposażenia dodatkowego znajdujących zastosowanie w samochodach specjalistycznych jest dość długa. Znajdują się na niej m.in.: elektryczny wentylator dachowy, kompresor stosowany w samochodach przewożących świeże artykuły spożywcze, dodatkowa wentylacja przestrzeni ładunkowej („szczeliny piekarskie“).

Jednostki napędowe i skrzynie biegów
W Multivanie zastosowano nową generację silników diesla. Wszystkie jednostki z samoczynnym zapłonem są wyposażone w pompowtryskiwacze oraz turbosprężarkę ze zmienną geometrią turbiny i chłodzeniem powietrza doładowującego. Podstawę tej technologii silnikowej stanowi oddzielna pompa wtryskowa dla każdego cylindra. Znajduje się ona bezpośrednio nad wtryskiwaczem tworząc z nim pompowtryskiwacz. Konstrukcja ta umożliwia osiągnięcie ciśnienia wtrysku do 2.050 bar. Paliwo jest bezpośrednio wtryskiwane do komory spalania. Dokładnie odmierzana ilość wtryskiwanego paliwa uzależniona jest od prędkości obrotowej i obciążenia silnika - zgodnie z chwilowym zapotrzebowaniem. Dokładnie ustalony jest również moment wtrysku. W ten sposób zapewniono znacznie lepsze rozpylenie i spalanie wtryskiwanych drobinek paliwa. Dzięki zastosowaniu przedwtrysku jeszcze bardziej zoptymalizowano proces spalania, co wpłynęło na wyraźną redukcję odgłosów spalania.

Podstawowa wysokoprężna jednostka napędowa to 4-cylindrowy silnik o mocy 63 kW (85KM). Dzięki bardzo efektywnym pompowtryskiwaczom, turbosprężarce o zmiennej geometrii turbiny (VTG) zapewniającej najwyższą sprawność oraz chłodzeniu powietrza doładowującego silnik osiąga swój maksymalny moment obrotowy o wartości 200 Nm już przy 2.000 obrotów na minutę. Transporter wyposażony w ten silnik współpracujący z pięciobiegową skrzynią biegów zużywa średnio zaledwie 7.5 litra na sto kilometrów. Zbiornik paliwa o pojemności 80 litrów pozwala na przejechanie ponad 1.000 kilometrów. Mocniejsza wersja silnika o tej samej pojemności skokowej ma moc 77 kW (104 KM). Przy 2.000 obr/min osiąga moment obrotowy o wartości 250 Nm. Oczyszczaniem spalin zajmuje się w obu silnikach katalizator oksydacyjny.

Dane dotyczące sprzedaży potwierdzają, że popyt na mocne silniki diesla jest obecnie większy niż kiedykolwiek. Nie ma więc wątpliwości, że nowy wyposażony w pompowtryskiwacze i dwa zawory na cylinder silnik wysokoprężny o pojemności 2.5 litra będzie popularną jednostką napędową. Turbodoładowanie pięciu cylindrów zapewnia doskonałe osiągi przy niskim zużyciu paliwa. Silnik można wybrać w jednej z dwóch dostępnych wersji o mocy 96 kW (130 KM) lub 128 kW (174 KM). Maksymalny moment obrotowy silnika 130-konnego - 340 Nm jest dostępny przy 2.000 obr/min, silniejsza wersja oferuje przy tej samej prędkości obrotowej maksymalny moment obrotowy o imponującej wartości 400 Nm. Uwagę zwraca przede wszystkim zwarta konstrukcja i niewielki ciężar tego 5-cylindrowego silnika. Cechy te osiągnięto dzięki umieszczeniu po stronie koła zamachowego zespołu czołowych przekładni zębatych ze skośnymi zębami, które oprócz zaworów napędzają również wszelkie zespoły peryferyjne, takie jak na przykład: alternator, pompa oleju i pompa wody oraz pompa wspomagania kierownicy i kompresor klimatyzacji. Oprócz zmniejszenia długości silnika zaletą napędu rozrządu za pomocą kół zębatych jest przede wszystkim jego bezobsługowość. Zintegrowany w wale korbowym tłumik drgań skrętnych to kolejny element wpływający na kompaktową budowę silnika.

Podstawową jednostką benzynową jest 4-cylindrowy silnik o mocy 85 kW (115 KM) z umieszczonym w głowicy wałkiem rozrządu i dwoma zaworami na cylinder. Maksymalny moment obrotowy o wartości 170 Nm jest dostępny od 2.600 do 4.000 obrotów na minutę. Średnie zużycie paliwa wynosi 10.8 litra na 100 kilometrów.

Godny uwagi jest znany z VW Phaetona oraz Touarega silnik V6 z czterema zaworami na cylinder o pojemności skokowej 3.2 litra. Charakterystyczna jest przede wszystkim elastyczność pracy zespołu napędowego o mocy 173 kW (235 KM). 6-cylindrowy silnik o zwartej konstrukcji rozwija bowiem maksymalny moment obrotowy o wartości aż 315 Nm. Dzięki niemu modele z silnikiem V6 osiągają prędkość maksymalną 205 kilometrów na godzinę.

Modele wyposażone w silniki 4-cylindrowe zjeżdżają z taśmy produkcyjnej ze znanymi i sprawdzonymi przekładniami 5-biegowymi stosowanymi w Transporterze czwartej generacji. W skrzyni MQ 250 D5 zmieniono jedynie wartości przełożeń, w celu dopasowania ich do nowych zadań, jakie stawia przed skrzynią większe nadwozie.

Wszystkie Transportery z silnikami 5-cylindrowymi są seryjnie wyposażane w nową 6-biegową manualną skrzynię biegów. Silnik pracuje zawsze w zakresie prędkości obrotowych swojego maksymalnego momentu obrotowego, co powoduje zmniejszenie zużycia paliwa. Zaleta zastosowania 6 biegów: ze względu na mniejszą rozpiętość przełożeń poszczególne biegi mogą zostać lepiej dostosowane do obciążeń silnika. Pozwala to na redukcję zużycia paliwa.

Skrzynia ta może być montowana wyłącznie w Transporterach z napędem na oś przednią i tylko w połączeniu z silnikami 5- i 6-cylindrowymi. Tiptronic oferuje możliwość manualnej zmiany biegów. Przekładnia weryfikuje prędkość obrotową silnika i kombinację biegów, co powoduje wykluczenie przypadkowej błędnej zmiany biegu. Sprzęgło mostkujące przekładnika momentu redukuje przy tym poziom zużycia paliwa. Pozycja „S“ służy do aktywowania sportowego programu zmiany biegów.

Transporter dostępny jest również z napędem na wszystkie koła 4motion. W przeciwieństwie do poprzednika nie zostało tu już zastosowane sprzęgło wiskotyczne, lecz sprzęgło Haldex.

Niezależne zawieszenie kół i wydajne hamulce
Nawet przy maksymalnym obciążeniu i pełnym załadunku samochód z napędem na przednie koła charakteryzuje się doskonałą dynamiką i stabilnością jazdy. Właściwości te udało się osiągnąć dzięki wysokiej sztywności nadwozia oraz nowej konstrukcji podwozia. Przednie kolumny McPherson i dojrzałe technicznie rozwiązanie tylnej osi z wahaczami ukośnymi oraz resorami miniblokowymi i oddzielnymi amortyzatorami pomagają Transporterowi osiągnąć właściwości jezdne godne samochodu osobowego. Ponadto odpowiednio duże stabilizatory montowane na obu osiach redukują kąt pochylenia nowego Transportera.

Nadwozie
Podwozie zapewniające stabilność kierunkową wymaga sztywnego nadwozia. Ponadto liczne elementy wzmacniające szkielet karoserii przyczyniają się do osiągnięcia wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Powyższe odnosi się przede wszystkim do podłużnic służących jako „główne belki nośne“, które podczas wypadku odkształcają się w sposób kontrolowany. Wyliczona i pożądana deformacja zostaje osiągnięta dzięki zastosowaniu blach grodziowych i zamykających, które usztywniają podłużnice w kierunku przedziału pasażerskiego. W razie wypadku prowadzi to do powstania tak zwanego zgniotu z wybrzuszeniem, który absorbuje dużą część energii. Przy prędkościach do 15 km/godz. dwie kontrolowane strefy zgniotu zderzaka przejmują energię w taki sposób, że położone za nimi części nadwozia nie zostają uszkodzone.

Rama pomocnicza osi przedniej
Nowością jest rama pomocnicza osi przedniej. Inaczej niż w przypadku większości osi opartych na kolumnach McPherson wahacze poprzeczne i stabilizator nie są bezpośrednio połączone z nadwoziem, lecz są przymocowane do ramy pomocniczej, która z kolei połączona jest z nadwoziem za pomocą śrub i łożysk tłumiących drgania. 4-punktowe łożyskowanie ramy pomocniczej do nadwozia, mocowanie silnika i skrzyni biegów na podłużnicach oraz podparte na ramie pomocniczej wsporniki – przedni i tylny – momentu obrotowego prowadzą do osiągnięcia bardzo skutecznej i komfortowej izolacji drgań. Ponadto rama pomocnicza służy jako druga, pomocnicza płaszczyzna przejmowania sił zderzenia, która dodatkowo przy zderzeniu czołowym przyczynia się do pochłaniania energii podnosząc poziom bezpieczeństwa pasażerów. We współpracy z dużymi silentblokami na osi tylnej zawieszenie podwozia i podzespołów zapewnia redukcję odgłosów pracy silnika i toczenia się kół i zapobiega ich przenikaniu do wnętrza samochodu.

Układ hamulcowy nowego Transportera składa się z czterech jednotłoczkowych zacisków hamulcowych i wentylowanych tarcz hamulcowych dla każdego koła. Modele z silnikami o mocy do 128 kilowatów posiadają 16-calowe hamulce tarczowe, a model z silnikiem V6 o mocy 173 kilowatów ma 17-calowe hamulce tarczowe. Uruchamiany manualnie hamulec postojowy blokuje tylne koła samochodu. Montowany seryjnie czterokanałowy ABS oraz będący również elementem wyposażenia standardowego system zapobiegający poślizgowej kół napędzanych (ASR), którego funkcje regulacyjne ingerują również w pracę silnika, stanowią zwieńczenie pakietu bezpieczeństwa czynnego. MSR - układ zapobiegający poślizgowi kół napędzanych podczas hamowania silnikiem oraz EDS - elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego stanowią również element wyposażenia seryjnego. Elektroniczny program stabilizacji toru jazdy (ESP) jest dostępny na życzenie dla wersji kombi.

Asystent hamowania
Volkswagen Samochody Użytkowe jako pierwszy producent oferuje w segmencie Transportera asystenta hamowania współpracującego z ESP. Badania wykazują, że kierowcy przy awaryjnym hamowaniu zazwyczaj nie naciskają pedału gazu odpowiednio mocno, aby osiągnąć siłę hamowania regulowaną przez ABS. Prowadzi to do utraty wartościowego, często ratującego życie odcinka drogi hamowania. Aby temu zapobiec, asystent hamowania wzmacnia siłę hamowania. W rezultacie szybko wytworzone zostaje pełne ciśnienie hamowania w pompie hamulcowej, a tym samym łatwiejsze jest osiągnięcie wartości granicznej, od której działa ABS.

Ładowność i obciążenie
W zależności od wersji wyposażenia dopuszczalna masa całkowita samochodu wynosi do 3.2 lub do 3.4 tony. Transporter jest również idealnym samochodem do ciągnięcia przyczepy o ciężarze nie przekraczającym 2.5 tony. Całkowity ciężar zespołu pojazdów jest przy tym uzależniony od rodzaju silnika - zespół pojazdów napędzany 4-cylindrowym silnikiem diesla może ważyć 4.9 tony, a zespół napędzany silnikiem 5- lub 6-cylindrowym - 5.2 tony.

Układ kierowniczy, opony i obręcze
Kolejny element przyczyniający się do wyważonej dynamiki jazdy to wspomagany zębatkowy układ kierowniczy, który zapewnia wysoką precyzję kierowania i wymaga od kierowcy użycia jedynie niewielkiej siły. Dzięki przełożeniu 1:15.8 aby przestawić koła z jednego skrajnego położenia do drugiego wymagane są 3.3 obrotu kierownicy. Mimo zwiększenia rozstawu kół zmniejszyła się średnica zawracania, która wynosi 11.9 m.

Źródło: Volkswagen