Jako uzasadnienie CaO podaje: "Koncern z Wolfsburga po raz trzeci z rzędu w dziedzinie innowacji wyprzedził konkurencję".
Dział Badań. Przy współpracy wszystkich marek należących do grupy rozwijane są tutaj idee, których realizacja nie jest tak odległa w czasie, jak mogłoby się początkowo wydawać. Jednym z centralnych tematów jest zastosowanie inteligentnej elektroniki. To właśnie ona pomaga poprawić bezpieczeństwo, dynamikę, ekonomiczność i zminimalizować niekorzystny wpływ pojazdów na środowisko. Na całym świecie, w Niemczech, USA, Chinach i Japonii dla przedsiębiorstwa pracuje ponad 700 naukowców. Raz w roku, w ramach tzw. "Dnia badań", koncern prezentuje spektrum swoich najnowszych projektów, nad którymi pracuje.
Najnowsza technologia dla produkcji seryjnej
Lane Assist i regulacja zawieszenia. Doskonałym świadectwem tego, jak szybko projekty badawcze zmieniają się w elementy wyposażenia przeniesione do produkcji seryjnej jest Passat CC. Ten ruszający właśnie na podbój rynków model, może łączyć w sobie więcej systemów wspomagających kierowcę i poprawiających dynamikę jazdy, niż jakikolwiek inny samochód. Przykładem może być "Lane Assist". Wprowadzony właśnie w Passacie CC system, został po raz pierwszy zaprezentowany podczas "Dnia badań" w 2004 roku. Kolejnym przykładem jest "adaptacyjne zawieszenie DCC" – system ten po wciśnięciu odpowiedniego przycisku oferuje trzy różne charakterystyki zawieszenia i układu kierowniczego. Jego funkcje zostały po raz pierwszy przedstawione na "Dniu badań" w 2007 roku.
Park Assist i układ regulacji odległości. To samo dotyczy "Park Assist", zaprezentowanego w 2004 roku na warsztatach systemów wspomagających Działu Badań, a dzisiaj stosowanego w modelach Touran, Tiguan, Passat Limuzyna, Passat Variant i Passat CC. Jako projekt badawczy zadebiutował również "Adaptive Cruise Control" (automatyczna regulacja odległości), który obecnie można znaleźć w Phaetonie, Touaregu i wszystkich wariantach Passata. "Lane Assist", "DCC", "Park Assist" i "ACC" jako pakiet technologiczny po raz pierwszy można zamówić w Passacie CC.
Szybsze hamowanie – większe bezpieczeństwo
Projekt PyroBrake przechodzi od fazy przygotowania do produkcji seryjnej. Aktualne możliwości tego projektu zaprezentował Dział Badań koncernu Volkswagen w 2008 roku. Pirotechnicznie odpalane "PyroBrake" są aktywowane, gdy praktycznie żaden inny system nie może pomóc i wypadek wydaje się być nieunikniony. Jak to działa? W ciągu 80 milisekund, czyli zasadniczo jeszcze przed zderzeniem, system inicjuje awaryjne hamowanie, które pozwala zredukować prędkość średnio o pięć km/h - przy zderzeniu to olbrzymia różnica. "PyroBrake" zaprezentowane zostało jako wyposażenie opcjonalne Passata.
Dział Badań Wypadków. O tym, że badania nad takimi technologiami i ich rozwój mają kolosalne znaczenie przekonuje przykład ESP. Przed dziesięciu laty Dział Badań Wypadków analizował potencjał elektronicznego programu stabilizacji jazdy. Wyniki były tak zadowalające, że w Europie jeszcze w tym samym roku ESP stało się elementem wyposażenia Volkswagenów Golfów.
Elektroniczny kierowca testowy
KART. Jak wielki jest wachlarz tematów, którymi zajmuje się Dział Badań, pokazuje "KART”" – elektroniczny kierowca testowy. KART pomaga wykonywać określone manewry szybciej i bardziej precyzyjnie niż byłoby to możliwe w rzeczywistości oraz niezawodnie testować systemy "precrash". Optymalizuje to wyniki testów i skraca czas potrzebny na rozwój danego projektu.
Pomoc w podziemnym garażu i przed supermarketami
Systemy wspomagające parkowanie. Systemy wspomagające kierowcę w codziennym użytkowaniu samochodu chronią np. przed drobnymi stłuczkami lub po prostu pomagają, gdy "zaczyna robić się ciasno". Przykładem jest "Park Assist Vision", który wprowadza Passata z milimetrową dokładnością w prostopadłą do pasa ruchu lukę parkingową, jakich jest wiele czy to w garażach podziemnych, czy też na parkingach przed supermarketami. Miejsca parkingowe są czasem tak wąskie, że kierowca i pasażerowie muszą dosłownie przeciskać się między drzwiami a sąsiednimi samochodami. "Park Assist Vision” wyeliminuje tę niedogodność, i to w niedalekiej przyszłości. Podczas manewrowania na piętrowym parkingu "asystent" ochroni auto przed zadrapaniami i wgnieceniami, a kierowcę przed kosztami, analizując w sposób stały sytuację wokół samochodu (360 stopni) i informując, gdy pojazd zanadto zbliży się do jakiejś przeszkody.
Unikanie wypadków przez odciążenie
Unikanie wypadków. Bezpośrednie otoczenie jest tematem projektu badawczego "AKTIV". Tutaj w centrum uwagi stoi "system nadzoru pasa ruchu". Tak brzmi techniczna nazwa praktycznego połączenia układów wspierających kierowcę. Kamera stereo, czujniki radarowe oraz analiza danych z nawigacji zapobiegną zbytniemu zbliżeniu się do krawędzi drogi i do pojazdów jadących z przeciwka; w ten sposób będzie można uniknąć jednej z najczęstszych przyczyn wypadków.
Odciążenie. Projekt "peryferyjny zakres widoczności" zapobiega przeciążeniu kierowcy zbyt dużą ilością informacji. Będą one wyświetlane przy krawędziach przedniej szyby, a kierowca zarejestruje je automatycznie, bez potrzeby koncentrowania się na nich i odwracania uwagi od drogi.
Wzajemne połączenie samochodów w sieć
Połączenie w sieć. Jednym z bardzo ważnych aspektów badań jest komunikacja "Car – to – X". Pod tym określeniem kryje się komunikacja samochodu z jego otoczeniem. Pojazd będzie korzystał z informacji nadawanych przez inne pojazdy lub infrastruktury drogowej, aby w ten sposób w czasie rzeczywistym analizować zdarzenia na własnej trasie.
I to właśnie w niedalekiej przyszłości sprawi, że jazda samochodem będzie jeszcze bardziej bezpieczna, efektywna i interesująca.
Samodzielnie po mieście. Dzięki komunikacji "Car – to – X" samochody przyszłości będą mogły widzieć i wzajemnie na siebie uważać. To brzmi trochę jak motyw z science fiction, ale wcale nim nie jest. Dowiódł tego Dział Badań koncernu Volkswagen w 2007 roku konstruując prototyp Passata "Junior" w ramach Urban Challenge w Kalifornii – konkursu dla inteligentnych, samobieżnych samochodów. Zadanie brzmiało: samodzielnie i bezbłędnie poradzić sobie w symulowanym ruchu miejskim. "Junior" znalazł się zajął drugie miejsce. Wynik był tym bardziej godny uwagi, że Volkswagen po raz kolejny znalazł się w czołówce tego konkursu. Pierwszy wyścig w 2005 roku wygrał prototyp Touarega "Stanley". Rozwiązania zaczerpnięte z tych prototypów, a tym samym umożliwiające większą automatyzację jazdy, uczynią przyszłość jeszcze bezpieczniejszą.
Automatycznie tam, gdzie ma to sens. W sytuacjach, gdy jest to w pełni uzasadnione, niektóre działania i procedury mogą być całkowicie zautomatyzowane. A mianowicie tam, gdzie rośnie niebezpieczeństwo wypadków, na przykład w korkach na autostradzie. Dział badań koncernu Volkswagen dokładnie analizuje te sytuacje w projekcie "iCar" (Inteligent Car). Jedno jest pewne - mądre systemy wspomagające rewolucjonizują już teraz prowadzenie samochodu, poprawiając bezpieczeństwo, komfort i zwiększając przyjemność jazdy. Pokazują to wyraźnie takie samochody, jak nowy Passat CC. Przyszłość już dawno stała się teraźniejszością.