Podczas Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy Volkswagen AG, które odbyło się 15 kwietnia br. w Hamburgu, zaprezentowany został najoszczędniejszy samochód na świecie - auto zużywające 1 litr paliwa na 100 km. Ten utrzymywany dotychczas w ścisłej tajemnicy prototyp, w którego istnienie trudno było uwierzyć, pokonał bezproblemowo trasę z Wolfsburga do Hamburga.
Prezes Zarządu Volkswagen AG, dr Ferdinand Piech przyjechał nim osobiście z siedziby firmy do Hamburga, gdzie odbywało się doroczne Walne Zgromadzenie. Mimo trudnych warunków pogodowych udało się podczas tej jazdy osiągnąć niewiarygodny wynik - średnie zużycie paliwa wyniosło 0,89 1/100 km. W ten sposób Volkswagen ponownie udowodnił swoją przewagę w dziedzinie technologii.
Dr Piech wyruszył w podróż w niedzielę o godzinie 9.00 rano sprzed budynku dyrekcji Volkswagen AG w Wolfsburgu, przy deszczowej pogodzie. Trasa prowadziła autostradą A39, następnie autostradami A2 i A7 przez mosty na Łabie do Hamburga. Metą tej niezwykłej podróży był hotel "Vier Jahreszeiten" [Cztery pory roku] położony przy Hamburger Binnenalster.
Prowadzone przez wiele tygodni testy polegające na jeżdżeniu prototypem bez przerwy przez prawie 24 godziny na dobę dały spodziewany efekt. Bez najmniejszej usterki ten niepolakierowany ze względu na minimalizację ciężaru, pojazd o numerach rejestracyjnych WOB-L1 przejechał bezproblemowo liczącą 230 km trasę. Przy średniej prędkości ok. 75 km/h prototyp dojechał do celu po około trzech godzinach jazdy, a ze zbiornika o pojemności 6,5 litra ubyło dokładnie 2,1 litra paliwa.
Pierwszy na świecie dopuszczony do ruchu po drogach pojazd zużywający 1 l paliwa na 100 km przypomina swym wyglądem bardziej sportowy samochód niż typowy pojazd studyjny.
Ze względu na konieczność zredukowania oporów aerodynamicznych wybrano niezwykle wąską i bardzo płaską formę nadwozia. Karoseria tego opracowanego w tunelu aerodynamicznym pojazdu długości 3,65 metra, szerokości jedynie 1,25 m i wysokości niewiele ponad 1 metr wykonana jest całkowicie z włókna węglowego. Ze względu na konieczność redukcji ciężaru nadwozie nie zostało pokryte lakierem. Zewnętrzna powłoka z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym opiera się na ramie Spaceframe, wykonanej nie z aluminium, lecz ze znacznie lżejszego magnezu.
Pojazd napędzany jest 1-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym umieszczonym na środku przed tylną osią i połączonym ze zautomatyzowaną skrzynia przekładniową. Kadłub silnika i głowica cylindra silnika o pojemności 0,3 litra wykonane są jako konstrukcja monoblokowa z aluminium.
Ten bezsprężarkowy silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem i z nowoczesnym, pozwalającym na uzyskanie wysokiego ciśnienia wtrysku pompowtryskiwaczem osiąga moc 6,3 kW/ 8,5 KM przy 4.000 obr/min. Dzięki temu ważący jedynie 290 kg pojazd wykazuje zadziwiający temperament. Wykonane ze stopu metali lekkich podwozie i zoptymalizowane pod względem oporów toczenia opony na 16-calowych obręczach z niezwykle lekkiego materiału kompozytowego są doskonale dopasowane do ekonomicznego napędu.
Oszczędne w formie wnętrze o sportowym charakterze zapewnia wystarczającą ilość miejsca dla dwóch osób, a przypominające kopuły drzwi skrzydłowe pozwalają na wygodne wsiadanie. Koncepcja maksymalnego ograniczania ciężaru przyświecała również projektantom foteli. Rama fotela wykonana jest z magnezu, a zamiast klasycznych poduszek zastosowano wytrzymałą i wygodną tapicerkę z naciągniętej tkaniny.
Mimo dążenia do zmniejszenia ciężaru na każdym etapie konstrukcji zwracano szczególną uwagę na bezpieczeństwo tego oszczędnego samochodu. Do jego wyposażenia należą takie elementy jak system zapobiegający blokowaniu się kół ABS, elektroniczny program stabilizacji toru jazdy ESP oraz poduszka powietrzna dla kierowcy. Strefy kontrolowanego zgniotu z przodu oraz konstrukcja ramy Spaceframe zapewniają ochronę odpowiadającą poziomowi samochodu wyścigowego GT.
Już sam wygląd, przypominający auto sportowe, świadczy o tym, że 1-litrowy samochód firmy Volkswagen nie jest spartańskim prototypem służącym jedynie do badań, lecz specjalnym pojazdem, w którym zastosowano najnowocześniejszą technologią. Nowoczesność tej konstrukcji widoczna jest między innymi w wyjątkowym układzie siedzeń: kierowca i pasażer siedzą na środku w pozycji tandemowej. Silnik umieszczony jest poprzecznie na środku, przed tylną osią.
Niezwykle starannie opracowane podwozie o lekkiej konstrukcji (podwójne wahacze poprzeczne z przodu, tylna oś DeDion) w połączeniu z nisko usytuowanym punktem ciężkości i niewielkim ciężarem pojazdu gwarantują wyjątkową łatwość kierowania.
Zespołowi projektantów udało się doskonale połączyć przyjemność z jazdy z dotychczas nieosiągalnie niskim zużyciem paliwa.
Pojazd ten dysponuje także licznymi praktycznymi i zwiększającymi komfort detalami. Z tyłu, pod oddzielną pokrywą, znajduje się łatwo dostępny bagażnik o pojemności 80 litrów. Kamera skierowana do tyłu ułatwia manewrowanie, a automatyczne blokowanie i otwieranie drzwi oraz przycisk startera w desce rozdzielczej pozwalają na obsługę bez kluczyka. Prototyp tego 1-litrowego samochodu - na czterech kołach, płaskiego, z dwoma umieszczonymi jeden za drugim fotelami - jest propozycją nowej rodziny samochodów, które od super oszczędnego pojazdu poprzez tani samochód do codziennej jazdy dla młodych ludzi, aż do sportowego pojazdu o doskonałych osiągach jezdnych, będą w stanie spełnić nowy rodzaj zapotrzebowania na pojazdy mechaniczne.