Światowa premiera Touarega na Salonie Paryskim we wrześniu 2002
Po sportowym Passacie W8 i innowacyjnym Phaetonie Volkswagen prezentuje luksusowy samochód terenowy - Touareg. Touareg w wyjątkowy sposób łączy właściwości samochodu szosowego i terenowego.
W modelu tym zastosowano: stały, elektronicznie regulowany napęd na wszystkie koła, zawieszenie z podwójnymi wahaczami poprzecznymi, sterowane elektronicznie zespolone elementy zawieszenia w postaci pneumatycznej sprężyny i hydraulicznego amortyzatora, które całkowicie przejmują reakcje nawierzchni oraz silniki sześcio- i dziesięciocylindrowe osiągające wysoki moment obrotowy. Model ten charakteryzuje się doskonałym komfortem podróżowania oraz elegancką, a zarazem nowoczesną stylistyką wnętrza i linii zewnętrznej.
Volkswagen Touareg, który pojawi się na rynku jesienią 2002 roku, ze swoją długością 4,75 m, szerokością 1,93 m i wysokością 1,72 m oraz rozstawem osi 2,86 m zalicza się do samochodów terenowych klasy wyższej. Niewielkie zwisy nadwozia, prześwit poprzeczny do 300 mm i głębokość brodzenia 585 mm stwarzają doskonałe warunki techniczne do wykorzystania go w trudnym terenie. Wynosząca 100 procent zdolność pokonywania wzniesień i możliwy przechył poprzeczny do 45 stopni pozwalają VW Touareg poruszać się nawet w ekstremalnych warunkach.
W momencie wprowadzenia na rynek niemiecki Touareg będzie oferowany z benzynową jednostką napędową V6 o pojemności 3,2 l oraz z dziesięciocylindrowym silnikiem TDI o pojemności 5,0 l . Silnik V6 posiada moc 162 kW / 220 KM i osiąga moment obrotowy 305 Nm. Druga z oferowanych jednostek napędowych jest najmocniejszym na świecie silnikiem wysokoprężnym stosowanym w samochodach osobowych: V10 TDI z pompowtryskiwaczami i doładowaniem biturbo. Silnik ten osiąga moc 230 kW / 313 KM i robiący wrażenie moment obrotowy 750 Nm przy 1800 obr/min.
Nieco później oferta silników wzbogacona zostanie o pięciocylindrowy silnik TDI i silnik benzynowy V8.
Za przenoszenie siły odpowiedzialne będą przekładnie sześciobiegowe - w zależności od typu silnika w wersji automatycznej lub manualnej. Napęd z silnika na koła przenoszony będzie przez przekładnię rozdzielczą wyposażoną seryjnie w reduktor oraz przez trzy mechanizmy różnicowe z możliwością blokady. Montowane seryjnie sprzęgło wielopłytkowe centralnej blokady mechanizmu różnicowego jest sterowane automatycznie przez elektronikę podwozia. W zależności od zapotrzebowania możliwe jest przeniesienie nawet 100% siły napędowej na jedną oś. Blokada mechanizmu różnicowego może być uruchamiana także manualnie przy pomocy przełącznika umieszczonego na desce rozdzielczej. Do wyposażenia seryjnego należy również układ stabilizacji toru jazdy - EDS, który dokonuje precyzyjnego podziału siły napędowej na poszczególne koła.
Touareg jest nie tylko prawdziwym pojazdem terenowym, lecz także szybkim i bezpiecznym samochodem na długie podróże. Konstrukcja przedniej i tylnej osi z podwójnymi wahaczami poprzecznymi i z izolowaną akustycznie ramą pomocniczą zapewniają z jednej strony poziom szumów i komfort właściwy limuzynom klasy wyższej, z drugiej natomiast - dzięki dokładnemu prowadzeniu kół -precyzję jazdy spotykaną w sportowych samochodach osobowych. Pneumatyczne zawieszenie i ciągła regulacja amortyzatorów gwarantują niespotykany dotychczas w samochodach terenowych poziom komfortu amortyzowania zarówno na drodze, jak i w terenie.Dodatkowo kierowca przy pomocy przycisku umieszczonego na desce rozdzielczej ma możliwość wyboru między sportowym lub komfortowym trybem jazdy.
W pełni ocynkowane, samonośne, czterodrzwiowe nadwozie ma optymalną sztywność, która pozwala nie tylko na jazdę po bezdrożach, lecz zapewnia także wysoki komfort. Wnętrze utrzymane w stylu Phaetona, bogactwem i jakością swego wyposażenia podkreśla przynależność tego modelu do klasy wyższej. Doskonale ukształtowane fotele, kierownica z możliwością regulacji w kilku płaszczyznach i oddzielna klimatyzacja (opcjonalnie) dla siedzących z tyłu pasażerów (4-strefowy Climatronic) stwarzają optymalne warunki podróżowania. Bagażnik z dużą klapą tylną i osobno otwieraną tylną szybą ma pojemność od 555 do 1,570 litrów. Touareg znakomicie nadaje się do holowania przyczepy o ciężarze nawet do 3,5 tony.
VW Touareg spełnia najwyższe wymagania dotyczące poziomu bezpieczeństwa. Seryjnie wyposażony został m.in. w przednie i boczne poduszki powietrzne, kurtyny powietrzne, aktywne zagłówki z przodu oraz trójpunktowe pasy bezpieczeństwa przy wszystkich miejscach siedzących.