...ostrości i siły, które sprawiają jeszcze więcej przyjemności podczas oglądania nowego samochodu. Wartości takie jak 4,5 litra średniego zużycia dla silnika TDI 110 KM sprawiają, że wzrost cen paliwa jest prawie niezauważalny. Na życzenie Golf w mieście zaparkuje prawie samodzielnie dzięki „Park Assist”, na autostradzie utrzyma zadaną odległość do jadącego z przodu pojazdu (ACC), a po wciśnięciu przycisku adaptacyjne zawieszenie DCC z majestatycznej limuzyny zmieni Golfa w auto sportowe.
Nad wszystkim góruje jakość, niespotykana dotychczas w tej klasie cenowej. Prof. Dr Martin Winterkorn, Prezes Zarządu Volkswagen AG, podsumował krótko: „Szósta generacja Golfa definiuje na nowo poziom jakości i komfortu w swojej klasie.” Golf zacznie pojawiać się na europejskich rynkach w październiku, potem stopniowo będzie dostępny w Afryce, Azji, Australii i Ameryce Północnej.
Siła innowacji
Czysta i mocna stylistyka dwu lub czterodrzwiowego Golfa oferowanego w wersjach
wyposażenia „Trendline”, „Comfortline” i „Highline” wskazuje całej marce drogę ku przyszłości.
Akustyczne właściwości i ogólny komfort tego Volkswagena przesuwają granice między klasami.
Innowacyjne technologie silników i przekładni obniżają zużycie paliwa nawet o 28 procent w porównaniu z poprzednikiem. Wszystkie silniki benzynowe i wysokoprężne spełniają wymagania normy Euro5, która zacznie obowiązywać w przyszłości.
Systemy wspomagające kierowcę, takie jak automatyczna regulacja odległości ACC oraz adaptacyjne zawieszenie DCC i „Park Assist” wprowadzają nowe, supernowoczesne technologie do Golfa. Nowy system ESP o bardziej czułym zakresie sterowania, siedem poduszek powietrznych łącznie z poduszkami chroniącymi kolana, zagłówki zapobiegające urazom odcinka szyjnego kręgosłupa (WOKS), debiutująca w Golfie kontrola zapięcia pasów z tyłu oraz światła dzienne dbają o maksymalne bezpieczeństwo.
Stylistyka zewnętrzna
Wszystkie istotne elementy stylistyczne nadwozia zostały zmodyfikowane: „Odlaliśmy główne
elementy nowego Golfa jeszcze raz w precyzyjnej formie” – wyjaśnia Walter de Silva.
I podkreśla: „Golf jest światową ikoną motoryzacji. Dlatego także nowy model jest w swojej
architekturze i grafice absolutnie jednoznaczny i niepowtarzalny.” Szósty Golf wygląda bardziej sportowo, niż jakikolwiek model z poprzednich generacji.
Jak twierdzi de Silva: „Jest bardziej zaakcentowany, bardziej trójwymiarowy niż jego poprzednicy, ma dokładnie zdefiniowane linie i krawędzie a jego wypukłości i wgłębienia mają doskonałe proporcje.” Klaus Bischoff, szef designu marki Volkswagen uzupełnia: „Celem każdego detalu jest podniesienie wartości tego modelu.”
Szczególnie w bezpośrednim porównaniu generacji V i VI staje się jasne, jak bardzo zmienił się Golf. Zespół Waltera de Silvy, Klausa Bischoffa i szefa działu Kreatywnego Designu koncernu – Flavio Manzoni, wysublimował prageny tego modelu i wysłał je w podróż w przyszłość. Do tych cech stylistycznych zalicza się przednią część nadwozia pierwszej generacji i oprowadzony do perfekcji słupek C z czwartej generacji.
Dach opiera się teraz, podobnie jak w nowym Scirocco, na wyraźnie rozszerzonych barkach. Odpowiedzialna jest za to mocno wymodelowana linia, która rozciąga się od reflektorów do tylnych świateł jak naprężony mięsień sportowca. W odniesieniu do całej sylwetki linia ta, zwana przez Volkswagen Design „linią charakteru” sprawia, że również patrząc z boku na Golfa odnosi się wrażenie, że leży on stabilniej i głębiej na drodze.
Wszystkie płaszczyzny są jeszcze mocniej napięte, bardziej atletyczne. Z przodu nowy model ma poziomy, czarny, błyszczący pas osłony chłodnicy, przyjęty z Golfa pierwszej generacji. Poniżej znajduje się czarny, szeroki wlot powietrza.
Poziome linie dominują również z tyłu. Bardzo szerokie światła charakteryzuje między innymi niepowtarzalny wygląd w nocy. Stylistycznie, ze swoim kryształowo-przejrzystym pasem kierunkowskazów i świateł pozycyjnych wykazują one podobieństwo do świateł Touarega. Generalnie połączenie wszystkich cech stylistycznych sprawia, że Golf wydaje się być wyraźnie szerszy i niższy.
Wnętrze – zniesione granice między klasami
Wysoka wartość charakteryzuje również ukształtowane na nowo wnętrze, które ze swoimi
szlachetnymi powierzchniami i nowymi rozwiązaniami przekracza granice klas. Szczególnie jest
to widoczne w obszarze kokpitu. Wygląd materiałów, detale takie jak chromowane, matowe
aplikacje oraz zaczerpnięte bezpośrednio z Passata CC okrągłe zegary i kierownice sprawiają
wrażenie, że znajdujemy się naprawdę w samochodzie wyższego segmentu. Udoskonalona
została również ergonomia wnętrza. Wszystkie elementy funkcyjne obsługuje się jeszcze łatwiej.
{AKAPITT}
Należą do nich między innymi zaprezentowane po raz pierwszy w Passacie CC sterowanie
automatyczną klimatyzacją (Climatronic), nowe radio i nawigacja RNS 310 z ekranem
dotykowym oraz przesunięte do przodu a tym samym bardziej „poręczne” przyciski
elektrycznego otwierania okien w drzwiach.
Wszystko w nowym Golfie wykonane jest z perfekcyjną dbałością o szczegóły, typową dla Volkswagena. Przykładem może być „Kontrola zapięcia pasów” dla tylnych siedzeń: w przypadku Golfa z tylnymi bocznymi poduszkami powietrznymi kierowca jest informowany na wyświetlaczu wielofunkcyjnym, który z pasażerów na tylnej kanapie nie zapiął pasów.
Po raz pierwszy w Golfie zastosowano nowe, bardziej trwałe wykończenie powierzchni. Innym przykładem jest bagażnik. Cztery praktyczne haczyki dbają o to, by zawartość siatek i toreb nie rozsypała się po jego powierzchni. Lusterka zewnętrzne natomiast dzięki zoptymalizowanemu pod względem aerodynamiki kształtowi brudzą się o wiele mniej. Dają się również łatwiej ustawiać, ponieważ elektryczna regulacja została przesunięta bardziej w górę i do przodu w poszyciu drzwi.
Najcichszy Golf w historii
Nowego Golfa charakteryzują doskonałe właściwości akustyczne. Specjalna folia tłumiąca
w przedniej szybie i nowe rozwiązanie uszczelnienia drzwi i prowadnic szyb redukują odgłosy
powstające podczas jazdy. Także nowy kształt lusterek zewnętrznych wpływa na redukcję
szumu wiatru. Ponadto komora silnika i kabina pasażerska zostały oddzielone od siebie
akustycznie poprzez zastosowanie odpowiednich rozwiązań. Cichobieżne opony i nowe łożyska
silnika uzupełniają pakiet elementów tłumiących niepożądane dźwięki.
Silniki wysokoprężne Common-Rail
Do uzyskania doskonałych właściwości akustycznych znacznie przyczyniły się także
zastosowane po raz pierwszy w Golfie wyjątkowo ciche silniki TDI z wtryskiem Common-Rail.
Planowane jest spektrum mocy silników TDI od 66 kW / 90 KM do 125 kW / 170 KM.
W momencie wprowadzenia na rynek Volkswagen będzie oferował Golfa z dwoma dwulitrowymi
silnikami TDI o mocy 81 kW / 110 KM i 103 kW / 140 KM. Wszystkie wersje będą posiadały filtr
cząsteczek stałych (DPF).
Nowe TDI są niezwykle oszczędne. Silnik wysokoprężny o mocy 110 KM zadowala się 4,5 litrami paliwa (119 g/km CO2), co odpowiada redukcji spalania o 0,6 litra! Nawet wersja 140-konna potrzebuje zaledwie 4,9 litra na sto kilometrów (120 g/km CO2), czyli również o 0,6 litra mniej, niż poprzednik.
Silniki benzynowe – oszczędniejsze niż kiedykolwiek
Spektrum silników benzynowych będą tworzyć początkowo cztery jednostki (59 kW / 80 KM,
75 kW / 102 KM, 90 kW / 122 KM oraz 118 kW / 160 KM). Silniki o mocy od 90 kW/ 122 KM
będą jednostkami TSI ze sprężarką i/lub turbodoładowaniem. Silniki benzynowe pod względem
oszczędności mogą być wzorem dla innych. Zoptymalizowany, najsłabszy silnik 80 KM zużywa
zaledwie 6,4 litra benzyny Super na sto kilometrów (149 g/km CO2), czyli o 0,5 litra mniej,
niż poprzednik. Nowy Golf 1.4 TSI o mocy 122 KM zużywa tylko 6,2 litra benzyny Super
(144 g/km CO2), o 0,1 litra mniej, niż w poprzedniej wersji. Nawet, najmocniejszy silnik 1.4 TSI o mocy 160 KM uzyskuje doskonałą wartość spalania 6,3 litra. W porównaniu z zastąpionym silnikiem 150 KM FSI zużycie paliwa przez TSI o mocy 160 KM zostało obniżone o całe 1,6 litra.
DSG zastępuje tradycyjną przekładnię automatyczną
Z wyjątkiem wersji najsłabszych, wszystkie silniki benzynowe i wysokoprężne będą mogły być
połączone z dwusprzęgłowymi przekładniami Volkswagena (DSG). Zależnie od momentu
obrotowego silnika będą one 6-cio lub 7-biegowe. W Golfie ta ekstremalnie efektywna i szybka
przekładnia zastąpiła klasyczną hydrokinetyczną skrzynię automatyczną. Na jak duże
oszczędności pozwala połączenie TSI z DSG, pokazuje średnie spalanie silnika 1.4 TSI o mocy
160 KM z 7-biegową DSG: 6.0 litra (139 g/km CO2). Ten zaawansowany technologicznie duet
zastąpił silnik 2.0 FSI o mocy 150 KM i 6-biegową przekładnię automatyczną. Średnie spalanie
w poprzedniej kombinacji: 8,3 litra. Oszczędność: 2,3 litra na sto kilometrów lub inaczej 28 procent – to postęp, który robi wrażenie.