W pierwszym kwartale 2003 roku nowoczesny kompaktowy van – Touran - wzbogaci ofertę Volkswagena. Tym samym Volkswagen – po wprowadzeniu limuzyny wyższej klasy: Phaetona i samochodu terenowego: Touarega – realizuje swoją strategię rozszerzenia palety modeli w dotychczas nie obsadzonych segmentach rynku.
Drugi obok Sharana model MPV (MPV = Multi Purpose Vehicle) firmy Volkswagen charakteryzuje się niepowtarzalnym, zdradzającym siłę wyglądem. Cechą charakterystyczną tego pojazdu o długości 4,39 m, szerokości 1,79 m i wysokości 1,63 m jest wielofunkcyjne, przestronne wnętrze, jakie można znaleźć w znacznie większych samochodach. Podwozie z nową konstrukcją osi tylnej w połączeniu z mocnymi silnikami i sztywnym nadwoziem zapewnia wyjątkowe właściwości jezdne.
Nazwa Touran jest połączeniem słowa Tour i nazwy Sharan. Tour jest synonimem komfortowego podróżowania, a końcówka –an symbolem vana Volkswagena. Nazwa ta ma odzwierciedlać charakter grupy docelowej nowego modelu Volkswagena w klasie średniej samochodów kompaktowych - ludzi aktywnie spędzających wolny czas.
W momencie wprowadzenia na rynek Touran dostępny będzie w trzech wersjach wyposażenia wnętrza, z trzema dynamicznymi i oszczędnymi silnikami FSI oraz TDI o mocy od 74 kW / 100 KM do 100 kW/ 136 KM. Nieco później oferta wzbogacona zostanie o kolejne jednostki napędowe. Wszystkie modele FSI i TDI będą seryjnie wyposażone w sześciobiegową przekładnię manualną. Na życzenie montowana jest nowa, sześciobiegowa przekładnia automatyczna.
Wyposażony standardowo w pięć foteli Touran oferuje wyjątkowo przemyślaną i wszechstronną koncepcję wnętrza. Trzy ustawione obok siebie lekkie, pojedyncze fotele w drugim rzędzie można kilkoma ruchami przestawić lub przesunąć, złożyć lub wymontować. Dodatkowo istnieje możliwość zamówienia chowanego w podłodze trzeciego rzędu złożonego z dwóch pojedynczych foteli. W Touranie może więc podróżować wygodnie siedem osób. Wszechstronna koncepcja wnętrza Volkswagena Tourana pozwala na zastosowanie ponad 500 konfiguracji i oferuje tym samym maksimum różnorodności. W konfiguracji pięcioosobowej część bagażowa ma pojemność przeszło 600 litrów, a maksymalna ładowność wynosi 650 kg.
Najwyższe bezpieczeństwo
Spawane laserowo, w pełni ocynkowane nadwozie, jest wyjątkowo sztywne i zapewnia wysokie bezpieczeństwo pasywne. Montowane seryjnie przednie poduszki powietrzne, przednie poduszki boczne i boczne poduszki chroniące głowę w pierwszym i drugim rzędzie oraz aktywne zagłówki kierowcy i pasażera sprawiają, że Volkswagen Touran oferuje system ochrony pasażerów wyznaczający nowe wzorce w swojej klasie. Należące do wyposażenia seryjnego trójpunktowe pasy dbają o bezpieczeństwo pasażerów na siedmiu fotelach. Hamulce tarczowe na wszystkich kołach (z przodu wentylowane) oraz ESP wraz z asystentem hamowania i ABS zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa aktywnego.
Nie tylko dzięki swej doskonale przemyślanej koncepcji foteli Touran może być przykładem samochodu wyjątkowo "poręcznego" w wyjazdach rodzinnych. W zależności od wersji wyposażenia oferuje on nawet do 39 różnych schowków i kieszeni, np.: pod fotelami, w konsoli środkowej i w dachu, w desce rozdzielczej, w drzwiach i w bagażniku oraz uchwyty na kubki przy wszystkich rzędach siedzeń.
Volkswagen wyznacza standardy jakości także w klasie kompaktowych vanów
Bezkompromisowa wszechstronność rozwiązań Tourana połączona jest z typową dla Volkswagena wysoką jakością zastosowanych materiałów. Materiały te pod względem wyglądu i wytrzymałości spełniają najwyższe wymagania. Bogate wyposażenie podstawowe obejmuje między innymi: centralny zamek sterowany pilotem, elektrycznie regulowane i ogrzewane lusterka zewnętrzne oraz elektrycznie podnoszone i opuszczane szyby.
Nowy Touran charakteryzuje się również wzorcową dynamiką jazdy. Po raz pierwszy zastosowano tu nową czterowahaczową oś tylną, która w połączeniu z elektromechanicznym wspomaganiem układu kierowniczego zapewnia doskonałą reakcję pojazdu na ruchy kierownicy.
Nowy samochód, nowy zakład produkcyjny i tysiące nowych miejsc pracy
Tak nowoczesny jak samochód jest sposób jego produkcji w nowym zakładzie produkcyjnym w Wolfsburgu. Wraz z powołaniem do życia Auto 5000 GmbH stworzono 3 500 miejsc pracy. Nowi pracownicy zostali wcześniej przeszkoleni i włączeni w innowacyjną koncepcję produkcji, sprzedaży, marketingu, logistyki i zapewnienia jakości.