Każdy z tych samochodów stanowi rozwiązanie indywidualnie dostosowane do wyzwań dzisiejszych czasów.
Volkswagen zaprezentował wszystkie trzy Passaty pod jedną marką: Technologie BlueMotion. Obejmuje ona technologie, które w znacznym stopniu obniżają zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla. Technologie BlueMotion – to takie rozwiązania jak nowy system Start – Stop oraz odzyskiwanie energii, nowoczesny katalizator SCR i stosowany już z powodzeniem w USA katalizator zasobnikowy NOx, napęd elektryczny, układy hybrydowe, a także systemy napędowe np. nowy TSI EcoFuel. Technologie te po raz kolejny pokazują, że Volkswagen – z pełną świadomością spoczywającej na przemyśle motoryzacyjnym odpowiedzialności – wychodzi naprzeciw wyzwaniom teraźniejszości i przyszłości.
Zalążkiem wyjątkowo oszczędnych i ekologicznych produktów był Volkswagen Polo BlueMotion, który już w 2006 roku jako pierwszy samochód pięcioosobowy spalał poniżej 4 litrów paliwa na 100 km. Spektrum aktualnych modeli BlueMotion rozpoczyna się właśnie od Polo i zawiera serię Golfów, Jettę, Caddy, Tourana, Sharana oraz nowego Passata BlueMotion. O tym, jak dużym powodzeniem cieszy się etykieta BlueMotion świadczy analiza „Deutsche Automobil Treuhand DAT” – najstarszej na świecie instytucji badającej rynek samochodowy. Badanie przeprowadzone przez DAT na reprezentatywnej grupie konsumentów wykazało, że 85 procent niemieckich kierowców zna nazwę BlueMotion. Drugi w kolejności konkurent uzyskał stopień znajomości wynoszący tylko 36 procent.
Pod marką Technologie BlueMotion Volkswagen zaprezentował również prototyp modelu Touareg Hybrid. Zastosowana w nim technika napędowa wejdzie do produkcji seryjnej wraz z następną generacją Touarega. Średnie zużycie paliwa utrzymane jest na poziomie poniżej 9 litrów na 100 kilometrów, a emisja CO2 poniżej 210 g/km. Odliczanie przed rozpoczęciem produkcji tego samochodu już trwa.
O tym jak przyszłościowy jest programu Technologii BlueMotion świadczy aktualny Passat – model klasy średniej, który od dawna uznawany jest za najoszczędniejszy samochód w swojej klasie.
Passat BlueMotion: nowy silnik Common RailI (81 kW/110 KM) gwarantuje doskonałe średnie zużycie paliwa, wynoszące 4,9 litra oraz emisje dwutlenku węgla na poziomie zaledwie 128 g/km (Variant: 129 g/km). Passat BlueMotion wyposażony jest seryjnie w system Start – Stop i spełnia wymagania normy emisji spalin Euro5. Ponad 1.400 kilometrów na jednym baku to niespotykany wynik. Samochód od lutego jest dostępny na rynku polskim.
Passat BlueTDI: samochód, który wyprzedza swoje czasy. Volkswagen zaprezentował w nim pierwszy silnik TDI, spełniający wymagania normy emisji spalin Euro6 obowiązującej dopiero od 2014 roku. Passat BlueTDI wyposażony jest w katalizator SCR redukujący emisję tlenków azotu poniżej 80 mg/km. Produkcja seryjna Passata BlueTDI o mocy 105 kW/143 KM rozpocznie się na początku marca 2009 r. Zużycie paliwa wersji limousine z seryjną 6-biegową przekładnią to 5,2 litra, a emisja CO2 to 137 g/km (Variant: 5,5 litra,144 g/km CO2). Passat BlueTDI będzie dostępny opcjonalnie z 6-biegową DSG.
Passat TSI EcoFuel: doładowywany turbosprężarką i kompresorem silnik TSI EcoFuel stanowi kamień milowy w dziedzinie samochodów napędzanych gazem ziemnym. Żaden samochód na gaz nie był dotychczas tak dynamiczny, a jednocześnie tak oszczędny i czysty. Passat TSI EcoFuel pobił granicę 120 gram emisji dwutlenku węgla. Silnik tego modelu z mocą 110 kW/150 KM ma dokładnie takie osiągi, jakich wymaga się od komfortowego, dużego samochodu, jakim jest Passat.