MotoNews.pl

Studyjny Polo BlueMotion

Studyjny Polo BlueMotion04.03.2009
Polo BlueMotion Concept, na razie jeszcze jako auto studyjne, jest najoszczędniejszym samochodem pięcioosobowym na świecie. Zużycie paliwa to 3,3 litra na 100 km, a emisja CO2 utrzymana jest na poziomie 87 g/km!

Przed wprowadzeniem samochodu do produkcji, trzeba zakończyć prace rozwojowe nad kompletnie nowym,1,2-litrowym silnikiem TDI z wtryskiem Common Rail. Właśnie nad tym intensywnie pracuje zespół dr Ulricha Hackenberga Członka Zarządu Volkswagena ds. Rozwoju.

Studyjny Polo BlueMotion 1 „Zakładam – powiedział dr Hackenberg – że będziemy mogli rozpocząć produkcję w lutym 2010 roku. Harmonogram prac jest dość napięty, ale silnik i inne systemy działają w sposób tak zadowalający, że mamy nadzieję wprowadzić Polo BlueMotion na rynek dokładnie w przewidywanym czasie.” Inne systemy – to między innymi automatyczny układ Start – Stop oraz układ odzysku energii hamowania. Już same te technologie obniżają zużycie paliwa trzycylindrowego silnika wysokoprężnego z bezpośrednim wtryskiem o mocy 55 kW /75 KM o 0,2 litra na 100 kilometrów.

Przy ważącym tylko 1.080 kilogramów studyjnym Polo BlueMotion Volkswagen zastosował cały szereg rozwiązań zwiększających efektywność. Należy do nich pakiet aerodynamiczny z obniżoną o 10 milimetrów karoserią (między innymi ze zmodyfikowaną przednią częścią nadwozia), spód nadwozia zoptymalizowany pod względem aerodynamiki oraz opony o niewielkich oporach toczenia na 15-calowych obręczach ze stopu metali lekkich. W rezultacie wprowadzenie tych wszystkich rozwiązań daje łączną oszczędność paliwa 0,8 litra na 100 km i obniżenie emisji CO2 o około 20 procent.

Volkswagen, na Genewskim Salonie Samochodowym, zaprezentował studyjne Polo BlueMotion ze specjalnie dopasowanym wyposażeniem wnętrza „Power On”. Charakterystyczny jest również wskaźnik zmiany biegów i kontrolka ciśnienia w oponach oraz specjalny lakier w nowym kolorze Emotion blue.

Studyjny Polo BlueMotion 2 System Start – Stop
Szczególnie interesujący jest sposób działania całkowicie intuicyjnie obsługiwanego systemu Start – Stop: kierowca studyjnego Polo BlueMotion zbliża się do czerwonego światła, przyhamowuje i zatrzymuje Volkswagena, drążek zmiany biegów ustawia na luz (jak powinien robić w każdym innym samochodzie) i zdejmuje nogę ze sprzęgła. Powoduje to natychmiastowe wyłączenie silnika. Na wskaźniku wielofunkcyjnym ukazuje się symbol Start – Stop. Gdy tylko światła sygnalizacji zmienią się na żółte, kierowca wciska sprzęgło, silnik uruchamia się a symbol Start – Stop gaśnie. Teraz wystarczy wybrać bieg i ruszyć. Odzyskiwanie energii

Odzyskiwanie energii (rekuperacja) pozwala w możliwie idealny sposób wykorzystywać energię, która wytwarzana jest w trakcie jazdy. Podczas fazy toczenia się lub hamowania, a więc zawsze wtedy, gdy kierowca zdejmuje nogę z gazu, napięcie prądnicy (alternatora) jest wykorzystywane do doładowywania akumulatora samochodu.

Dzięki takiemu sterowaniu alternatorem, w zależności od sprawności silnika i zawsze optymalnie naładowanemu akumulatorowi, napięcie prądnicy może być obniżone – na przykład przy przyspieszaniu lub stałym utrzymywaniu żądanej prędkości. Możliwe jest nawet całkowite wyłączenie prądnicy. A to odciąża silnik i obniża spalanie. Aby wykorzystać zjawisko odzyskiwania energii, konieczne jest specjalne oprogramowanie układu zarządzania energią oraz modyfikacja oprogramowania modułu sterowania silnika.

Studyjny Polo BlueMotion 3 Nowa marka Technologie BlueMotion
Volkswagen zaprezentował w Genewie nowego studyjnego Polo pod marką Technologie BlueMotion. Obejmuje ona technologie, które w znacznym stopniu obniżają zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla. Technologie BlueMotion to takie rozwiązania jak zastosowany w studyjnym Polo BlueMotion nowy system Start – Stop oraz odzyskiwanie energii, nowoczesny katalizator SCR i stosowany już z powodzeniem w USA katalizator zasobnikowy NOx, napęd elektryczny, układy hybrydowe, a także systemy napędowe np. nowy TSI EcoFuel. Technologie te po raz kolejny pokazują, że Volkswagen – z pełną świadomością spoczywającej na przemyśle motoryzacyjnym odpowiedzialności – wychodzi naprzeciw wyzwaniom teraźniejszości i przyszłości.

Zalążkiem wyjątkowo oszczędnych i ekologicznych produktów był Volkswagen Polo BlueMotion, który już w 2006 roku jako pierwszy samochód pięcioosobowy spalał poniżej 4 litrów paliwa na 100 km. Studyjny Polo BlueMotion idzie jeszcze dalej – zużycie paliwa kształtuje się na poziomie 3,3 litra. Spektrum aktualnych modeli BlueMotion rozpoczyna się właśnie od Polo i zawiera serię Golfów, Jettę, Caddy, Tourana, Sharana oraz nowego Passata BlueMotion. O tym, jak dużym powodzeniem cieszy się etykieta BlueMotion świadczy analiza „Deutsche Automobil Treuhand DAT” – najstarszej na świecie instytucji badającej rynek samochodowy. Badanie przeprowadzone przez DAT na reprezentatywnej grupie konsumentów wykazało, że 85 procent niemieckich kierowców zna nazwę BlueMotion. Drugi w kolejności konkurent uzyskał stopień znajomości wynoszący tylko 36 procent.

Źródło: Volkswagen
wybierz inną markę ...
  • wybierz inną markę ...
  • Najpopularniejsze
  • Abarth
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • BYD
  • Chery
  • Chevrolet
  • Chrysler
  • Citroen
  • Cupra
  • Dacia
  • Dodge
  • DS Automobiles
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Isuzu
  • Jaguar
  • Jeep
  • KIA
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Leapmotor
  • Lexus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo
  • Pozostałe marki
  • Bugatti
  • Cadillac
  • Daewoo
  • Daihatsu
  • Hummer
  • Lada
  • Lincoln
  • Lotus
  • McLaren
  • Pagani
  • Rover
  • Saab
  • Tata