W momencie wprowadzenia na rynek Touareg wyposażony będzie w jedną z dwóch jednostek napędowych – silnik benzynowy V6 o pojemności 3,2 l lub pięciolitrowy silnik wysokoprężny V10. Silnik benzynowy ma moc 162kW/220 KM i osiąga moment obrotowy 305 Nm. Jedną z najbardziej fascynujących jednostek napędowych jest silnik biturbo TDI V10 o mocy 230 kW/ 313 KM, który moment obrotowy 750 Nm osiąga przy 2.000 obr./min. Nieco później oferta jednostek napędowych uzupełniona zostanie o pięciocylindrowy silnik TDI o pojemności 2,5 l oraz silnik benzynowy V8 o pojemności 4,2 l.
4XMOTION - napęd na cztery koła z centralną blokadą mechanizmu różnicowego
Za przenoszenie siły odpowiedzialne są przekładnie sześciobiegowe – w zależności od typu silnika - w wersji automatycznej lub manualnej. Napęd z silnika na koła przenoszony jest przez przekładnię rozdzielczą wyposażoną seryjnie w reduktor oraz przez trzy mechanizmy różnicowe z możliwością blokady. Montowane seryjnie sprzęgło wielopłytkowe centralnej blokady mechanizmu różnicowego jest sterowane automatycznie przez elektronikę podwozia.
W zależności od zapotrzebowania możliwe jest przeniesienie nawet 100% siły napędowej na jedną oś. Blokada mechanizmu różnicowego może być uruchamiana także manualnie przy pomocy przełącznika umieszczonego na desce rozdzielczej. Do wyposażenia seryjnego należy również układ EDS, który umożliwia precyzyjny podział siły napędowej na poszczególne koła.
Podwójne wahacze poprzeczne przedniej i tylnej osi
Zawieszenie pneumatyczne (Continous Damping Control) - seryjnie w Touaregu V10 TDI
Touareg jest nie tylko prawdziwym pojazdem terenowym, lecz także szybkim i bezpiecznym samochodem na długie podróże. Konstrukcja przedniej i tylnej osi z podwójnymi wahaczami poprzecznymi i izolowaną akustycznie ramą pomocniczą zapewnia z jednej strony poziom szumów i komfort właściwy limuzynom klasy wyższej, z drugiej natomiast - dzięki dokładnemu prowadzeniu kół - precyzję jazdy spotykaną w samochodach sportowych. Pneumatyczne zawieszenie i ciągła regulacja amortyzatorów gwarantują niespotykany dotychczas w samochodach terenowych poziom komfortu amortyzowania zarówno na drodze, jak i w terenie.
Dodatkowo kierowca przy pomocy przycisku umieszczonego na desce rozdzielczej ma możliwość wyboru między sportowym lub komfortowym trybem jazdy.
Perfekcja w każdym szczególe: podczas ruszania pod górę kierującemu Touaregiem z manualną skrzynią biegów pomaga układ wspomagający ruszanie. Układ ten uaktywnia się, gdy samochód stoi z włączonym silnikiem na hamulcu nożnym lub postojowym na pochyłym terenie, włączony jest pierwszy bieg (do przodu pod górę) lub bieg wsteczny (do tyłu pod górę), a sprzęgło jest wciśnięte. Mimo, że kierowca puści hamulec, hamulce nadal samoczynnie będą utrzymywać samochód w dotychczasowym położeniu. Wraz ze zwolnieniem sprzęgła hamulce są stopniowo luzowane, co pozwala na płynne ruszenie z miejsca. Podobne rozwiązanie występuje także w wersjach z automatyczną skrzynią biegów. Gdy samochód znajduje się na pochyleniu przekraczającym 20 procent zadziała automatyczny układ kontrolujący zjeżdżanie ze wzniesienia. Układ ten zacznie działać, jeżeli wcześniej prędkość została zredukowana poniżej 20 km/h i włączone jest ESP. Gdy przy włączonym biegu nie będziemy dodawać gazu Touareg – dzięki ingerencji układu hamulcowego i redukcji prędkości obrotowej silnika – będzie utrzymywał stałą prędkość na stoku.
Sprawdza się w każdym terenie: umiejętność pokonywania wzniesień pod kątem 45 stopni i brodów o głębokości do 58cm.
Nie tylko wyjątkowa zdolność pokonywania wzniesień (do 45 stopni) świadczy o doskonałym przystosowaniu Touarega do jazdy w trudnym terenie - dopuszczalne pochylenie poprzeczne wynosi także 45 stopni. Dzięki odpowiednio dopasowanym uszczelkom drzwi, zapobiegającym przedostawaniu się wody do wnętrza, szczelnym reflektorom i połączeniom elektrycznym, specjalnemu prowadzeniu powietrza zasysanego oraz odpowietrzaniu agregatów, a także dzięki uszczelnionym wałom przegubowym Touareg może bez problemu pokonywać przeszkody wodne o głębokości 500 milimetrów (przy zawieszeniu pneumatycznym – 580 milimetrów).
Kąt rampowy przy pokonywaniu muld wynosi 22 stopnie (przy zawieszeniu pneumatycznym: 27,2 stopnia). Niewielki zwis przedni i tylny pozwala Touregowi wjeżdżać z równego terenu na stoki pochylone pod kątem 28 stopni (z zawieszeniem pneumatycznym: 33,2 stopnia), nie zahaczając o nie zderzakami. Także podstawowy wymiar określający przydatność do jazdy w terenie, mianowicie prześwit poprzeczny, wynoszący 237 milimetrów (zawieszenie pneumatyczne: do 300 milimetrów), świadczy o możliwościach off-roadowych tego samochodu.
Funkcjonalność i stylistyczna elegancja cechą charakterystyczną przestronnego wnętrza: bagażnik Touarega V6 o pojemności 555 litrów jest największym bagażnikiem w tym segmencie pojazdów
Wnętrze Touarega świadczy o jego przynależności do klasy wyższej. Z jednej strony jest doskonałym przykładem dokładnie przemyślanej funkcjonalności. Dzięki swej przestronności oraz wielkości bagażnika wynoszącej 555 litrów (Touareg V10 TDI: 500 litrów) jest to idealny samochód dla pięciu osób. Z drugiej strony połączenie dużych gabarytów z eleganckimi detalami nadaje mu nowoczesny, luksusowy wygląd, bardziej przypominający stylem limuzynę klasy wyższej niż klasyczny samochód terenowy. Można w nim znaleźć m.in.: ogrzewaną elektrycznie wielofunkcyjną kierownicę z układem regulacji prędkości, innowacyjną funkcję Keyless Access (system czujników zbliżeniowych umożliwiający otwieranie drzwi i uruchamianie silnika bez użycia kluczyka), komfortowe fotele z wszechstronną regulacją oraz klimatyzację "4C-Climatronic", która pozwala na utworzenie we wnętrzu pojazdu 4 stref o różnej temperaturze.